آشنایی با مجموعه شیلنگ باک انژکتور

فهرست مطالب

در سیستم سوخت رسانی خودرو، علاوه بر شیلنگ بنزین، مجموعه شیلنگ باک انژکتور نیز ضروری است. اغلب افراد تصور می‌کنند که این مجموعه نیز همان شیلنگ بنزین هستند. در حالیکه اینگونه نیست و این مجموعه جدا از شیلنگ بنزین بوده و عملکردی مجزا دارد.

شیلنگ باک انژکتور شامل 4 قطعه است که در کنار یکدیگر عملیات سوخت رسانی خودرو را انجام می‌دهند. جی آی اس پی؛ ارائه دهنده انواع قطعات خودرو سایپا، ایران خودرو و خودروهای خارجی و داخلی دیگر، این بخش از سایت را به معرفی شیلنگ باک انژکتور اختصاص داده است.

در این مقاله به طور کامل به معرفی این مجموعه و عملکرد آن در خودرو می‌پردازیم. همچنین نحوه خرید از سایت را نیز خدمتتان ارائه می‌کنیم.

منظور از شیلنگ باک انژکتور چیست؟

شیلنگ باک انژکتور یا به عبارتی شیلنگ باک در خودروهای انژکتوری یا شیلنگ‌های چهارگانه بنزینی، یکی از مهم ترین قطعات در سیستم سوخت رسانی خودرو به شمار می‌آید. این قطعات سوخت (بنزین ) را به باک خودرو منتقل می‌کنند.

شیلنگ باک انژکتور تنها در هنگام سوخت رسانی مورد استفاده قرار گرفته و در تهیه و ساخت آن‌ها از NBR استفاده می‌شود. به همین دلیل قطعات باکیفیت آن طول عمر بالایی داشته و به این راحتی خراب نمی‌شوند.

البته این به معنای عدم خرابی آن‌ها نیست. این قطعات به دلیل پلاستیکی و در مجاورت بنزین بودن، دچار ترک و فرسایش می‌شوند. تنها می‌توان با خرید قطعات باکیفیت و اورجینال آن را به تعویق انداخت.

وظیفه و عملکرد شیلنگ باک انژکتور

باک بنزین یکی از مهم ترین مکان‌ها سوخت رسانی خودرو محسوب می‌گردد. این بخش از خودرو از طریق مجرا و لوله‌هایی به دهانه بیرونی آن متصل می‌شود. این مجرا‌ها با نام شیلنگ باک شناخته می‌شوند.

درواقع شیلنگ باک انژکتور بین سیستم سوخت رسانی و باک خودرو قرار داشته و هنگامی‌که متصدی شروع به بنزین زدن می‌کند، سوخت مورد نظر به سمت باک خودرو سرازیر شده و به درون آن راه پیدا می‌کند.

اجزای مجموعه شیلنگ باک انژکتور

شیلنگ باک انژکتور از یک مجموعه چهار بخشی ساخته شده و به همین دلیل به آن شیلنگ چهارگانه بنزین گفته می‌شود. درواقع در آن از یک شیلنگ بزرگ برای انتقال بنزین به باک استفاده شده است. سه شیلنگ دیگر نیز وظیفه انتقال و تخلیه هوای اضافی را از قسمت باک بنزین بر عهده دارند.

این 4 مورد در کنار یکدیگر مجموعه شیلنگ باک انژکتور را تشکیل داده‌اند.

ساختار شیلنگ باک انژکتور

همانطور که گفتیم شیلنگ باک انژکتور در تماس مستقیم با بنزین قرار دارد. به همین دلیل هر یک از اجزای آن باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شده باشند که اولا مقاومت بالایی داشته و ثانیا نسبت به مواد شیمیایی واکنش نشان ندهند.

NBR یا لاستیک نیتریل نوعی مواد ترکیبی از آکریلونیتریل و بوتادین است. این مواد در برابر واکنش‌ها و فشارها مقاوم بوده و یکی از معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین مواد در ساخت محصولات پلاستیکی به شمار می‌آید.

طول عمر شیلنگ چهارگانه بنزین

طول عمر شیلنگ انژکتور بنزین تا حد زیادی وابسته به مواد اولیه و شرایط نگهداری از آن است. اگر مجموعه شیلنگ‌ها از مواد با کیفیت ساخته شده باشند و اگر به درستی مورد استفاده قرار گرفته شده باشند، در حدود 4 سال در خودرو دوام آورده و کار می‌کند.

علائم و نشانه‌های خرابی شیلنگ انژکتور

خرابی یا ترک خوردگی بر روی این قطعات منجر به عدم عملکرد مناسب در سوخت رسانی خودرو می‌گردد. البته این موضوع تنها مختص شیلنگ باک انژکتور نیست؛ بلکه در صورت خرابی سایر قطعات خودرو، عملکرد و فرآیند‌های حرکت خودرو با مشکل روبه‌‌رو می‌شوند.

 به همین دلیل اغلب افراد تمایل دارند تا با نشانه‌ها و علائم خرابی قطعات خودرو آشنا شده و در صورت رویارویی با آن در اسرع وقت اقدام کنند. همانطور که می‌دانید هرچقدر که سریعتر نسبت به رفع خرابی قطعات اقدام کنید، از آسیب به قطعات دیگر جلوگیری شده و کمتر آسیب می‌بینند.

از نشانه‌های وجود مشکل در این مجموعه را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها به یک مکانیک مراجعه کرده و آن را برطرف یا تعویض نمایید.

  • از مهم‌ترین و رایج‌ترین نشانه‌های خرابی شیلنگ چهارگانه بنزینی، وجود ترک‌ها یا خوردگی بر روی سطح بیرونی آن است. در واقع این ترک‌ها به گونه‌ای هستند که بر روی سطح خارجی آن‌ها قابل مشاهده‌اند. تعداد زیاد لاستیک‌ها به معنای افزایش پوسیدگی و کاهش طول عمر شیلنگ‌هاست. به عبارتی وجود ترک‌های زیاد حاکی از شکننده‌تربودن و از رده خارج شدن آن‌ها است.
  •  ممکن است که بر روی این شیلنگ‌ها نشانه‌هایی از ورم و بادکردگی مشاهده کنید. این نشانه‌ها و علائم به معنای خراب شدن شیلنگ باک انژکتور است.
  • دوپوسته شدن یا پوسته پوسته شدن سطح شیلنگ از نشانه‌های دیگر خرابی شیلنگ انژکتور محسوب می‌شود.

در صورت مشاهده این نشانه‌ها، چاره ای جز تعویض آن‌ها ندارید و باید سریعا نسبت به آن اقدام کنید. زیرا هرگونه نشتی سوخت به بخش داخلی قطعات خودرو، منجر به حوادث جبران ناپذیری می‌گردد.

تاثیر خرابی شیلنگ باک انژکتور بر خودرو

همانطور که می‌دانید سیستم سوخت رسانی به گونه‌ای طراحی شده است که از طریق شیلنگ باک انژکتور به باک و از آنجا به طور مستقیم به موتور خودرو منتقل شود.

نشت سوخت به محفظه‌ها و قسمت‌های داخلی خودرو منجر به آتش سوزی و حوادث دردناک می‌گردد. این مورد از مهم‌ترین تاثیر خرابی شیلنگ باک بر خودرو است. همچنین هدررفت سوخت نیز در صورت خرابی شیلنگ از موارد دیگر آن است.

ویژگی‌های شیلنگ چهارگانه باک بنزین

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن اغلب مشتریان را به خود مشغول کرده است، تشخیص شیلنگ چهارگانه بنزین اصل و تشخیص آن از نوع تقلبی است. وجود برخی ویژگی‌ها و نشانه‌ها در شیلنگ باک انژکتور تا حد زیادی شما را در تشخیص آن راهنمایی و هدایت می‌کند.

  • شیلنگ چهارگانه باک بنزین از مواد NBR ساخته شده است. محصولاتی که با استفاده از این مواد تهیه می‌شوند، دارای سطحی صاف و روشن بوده و ظاهری سیقلی دارند.
  • از نشانه‌های خرابی شیلنگ‌ها، دو پوسته شدن بودن بود. بر روی شیلنگ‌های اصل و با کیفیت هیچگونه خال یا لکه‌ای وجود نداشته و پوسته پوسته هم نیست. در اغلب محصولات پلاستیکی از دو پوست شدن استفاده می‌شود. در واقع محصولات با ظاهر دو پوسته (پوسته پوسته) زودتر فرسوده و خراب می‌شوند.
  • بو کردن نیز از نشانه‌های دیگر تشخیص شیلنگ با کیفیت است. محصولات پلاستیکی که از مواد اصل و با کیفیت ساخته شده‌اند، بویی شیرین و مطبوع دارند. اگر وقت و نور کافی برای تشخیص ندارید، از این روش استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب شیلنگ چهارگانه باک بنزین

شیلنگ‌های درون خودرو به عنوان یک مسیر ارتباطی عمل کرده و وظیفه مهمی ‌را بر عهده دارند. طراحی، تولید و ساخت این قطعات باید در کارخانجات و با مواد با کیفیت انجام شود. این محصولات بعد از تولید با معیارهای استاندارد مطابقت داده شده و بعد از بررسی در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین معیار‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·        استحکام و مقاومت شیلنگ

شیلنگ‌ها بسته به مکان‌های نصبی، دارای مقاومت متفاوتی هستند. شیلنگ باک انژکتور به دلیل فشار‌های تحمیلی امکان پاره شدن یا ترک خوردن در آن‌ها وجود دارد. این شیلنگ‌ها دارای انعطاف قابل قبولی بوده و به راحتی پیج و تاب نمی‌خورند یا خم نمی‌شوند. علاوه بر آن شیلنگ چهارگانه بنزین، خاصیت ارتجاعی دارد. درواقع اگر در مسیری دچار مشکل شود، به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

·        تاریخ مصرف

بر روی اغلب شیلنگ‌های سوخت، تاریخ تولید و تاریخ انقضا نوشته شده است. این موضوع نشان دهنده آن است که شما در یک تاریخ معین می‌توانید از این محصول استفاده کنید و بعد از این مدت، شروع به فرسایش کرده و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

·        ضریب اصطکاک

در کنار ساحتار و نحوه تولید شیلنگ، توجه به مسیر اصطکاک نیز مهم است. در چنین مواقعی استفاده از شیلنگ‌هایی که ضزیب اصطکاک پایین‌تری دارند، بهتر است. زیرا گردش سیال در آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

·        فشار

تحمل فشارهای تحمیلی یکی دیگر از موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب شیلنگ است. به طور کلی مقاومت شیلنگ‌ها باید از فشارهای تحمیلی بر آن‌ها بیشتر باشد. در غیر اینصورت به مرور زمان مقاومت آن‌ها کاهش یافته و اجزای آن از هم گیسخته و جدا می‌شوند.

البته اگر مقاومت و استحکام آن در فشار بسیار بیشتر از مقدار وارد شده باشد، عملا کار اضافی و بیهوده انجام شده و به عبارتی هزینه اضافه است.

·        دما

در خرید و تهیه شیلنگ‌های خودرو، دما یکی از مهم ترین پارامترهای انتخابی است. برخی از آن‌ها به دلیل مکان قرار گیری و شدت حرکت سیالات گرم یا به عبارتی داغ می‌شوند. بنابراین طبیعی است که نوع ساخت و مواد اولیه آن‌ها متفاوت بوده و مستحکم تر ساخته شوند.

تفاوت شیلنگ باک انژکتور و شیلنگ بنزین

شیلنگ باک انژکتور از یک شیلنگ بزرگ و نسبتا کلفت به همراه سه شیلنگ نازک تر تشکیل شده است. همانطور که درابتدای این بحث نیز به آن اشاره کردیم، یکی از آن‌ها اتصال دهنده دهانه یا وردی سوخت رسانی به باک خودرو است. سه شیلنگ دیگر نیز به منظور تخلیه هوا سوخت تعبیه شده اند.

اگر نگاهی به بخش محصولات سایت بیاندازید و مجموعه شیلنگ باک انژکتور پراید را بررسی کنید، متوجه ظاهر ساده آن‌ها خواهید شد. در واقع هیچ بست یا اشیا اضافه دیگری بر روی آن وجود ندارد.

شیلنگ بنزین به عنوان یک مسیر ارتباطی بین باک و موتور خودرو عمل می‌کند. البته محل قرار گیری این قطعه در خودروهای قدیمی‌و جدید متفاوت است. این قطعات در انواع مختلفی تولید شده که در ادامه به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • شیلنگ بنزین لاستیکی
  • شیلنگ بنزین پلاستیکی(فیبر کربن)
  • شیلنگ بنزین فلزی

شیلنگ‌های فیبر کربن در اغلب خودروهای امروزی مشاهده می‌شوند. این قطعات استحکام بالایی داشته و در برابر فشارهای بنزین مقاوم هستند. علاوه بر این با پایین آوردن دمای بنزین کارایی خودرو را افزایش می‌دهند و از بخار آن جلوگیری می‌کنند.

در بخش انتهایی این قطعه دو بست مشاهده می‌شود. این بست‌ها برای اتصال شیلنگ به باک و قسمت دیگر خودرو قرار داده شده است. با قرار دادن آن‌ها تعویض شیلنگ‌ها راحت تر شده و سریعت تر انجام می‌شود.

با توجه به مطالب فوق شیلنگ باک انژکتور و شیلنگ بنزین دو نمونه جدا از هم در خودرو هستند که هر یک وظیفه خاصی داشته و در مکان‌های متفاوتی قرار داده شده اند. شیلنگ باک به منظور اتصال دستگاه سوخت رسانی با باک خودرو قرار داده شده و شیلنگ بنزین نیز متصل کننده باک بنزین با موتور خودرو است.

شکل ظاهری آن‌ها، مقاومت و استحکام آن‌ها نیز متفاوت است. شیلنگ بنزین مدت زمان بیشتری کار کرده و به عبارتی در طول رانندگی مدام در حال انتقال بنزین به موتور خودرو است. بنابراین به نگهداری و سرویس بیشتری نیاز دارد.

شیلنگ‌های بنزین در سه نوع با جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند. در حالیکه شیلنگ باک چهارگانه تنها از یک نوع ماده با نام NBR تولید و تهیه می‌شوند.

کلام آخر

سوخت در خودرو به منزله خون در بدن انسان است. همانطور که انسان‌ها بدون آن نمی‌توانند به زندگی ادامه دهند، خودرو نیز این گونه است. سوخت رسانی به خودرو نیازمند یک سری مسیرهای ارتباطی است. در واقع این مسیرها، در کنار یکدیگر سوخت مورد نظر را به خودرو می‌رسانند.

در همه‌ی خودروهای انژکتوری مجموعه شیلنگ باک کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طول این متن به طور کامل به آن اشاره کرده و محل قرارگیری آن را نیز خدمتتان ارائه کردیم. به نشانه‌ها و علائم خرابی شیلنگ چهارگانه بنزین اشاره کرده و تاثیر خرابی آن بر خودرو را متذکر شدیم. درباره مهم ترین ویژگی‌های ظاهری آن‌ها صحبت کرده و آن‌ها را با یکدیگر مرور کردیم.

همانطور که گفتیم عده‌ای تصور می‌کنند که این قطعات با شیلنگ‌های بنزین یکی است. در حالیکه اینگونه نیست. در بخش انتهایی این متن به تفاوت‌های بارز آن‌ها اشاره کردیم. یکی از مهم تفاوت‌هایشان محل قرار گیری و عملکرد آن‌ها بود. شیلنگ‌ها بنزین، اتصال دهنده باک به موتور خودرو هستند. جنس و نحوه ساخت آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است.