گیربکس در خودرو چیست؟ – انواع و کارکرد

فهرست مطالب

گیربکس در خودرو چیست؟ – انواع و کارکرد

کارموند:

گیربکس در خودرو چیست؟

گیربکس خودرو جعبه دنده یک وسیله نقلیه است. این تقریباً مشابه سیستم تعویض دنده و زنجیر است که دوچرخه ها از آن استفاده می کنند.

 

این قطعات همیشه مستقیماً بر روی موتور نصب می شوند تا به تسمه و سیستم دنده متصل شده اجازه دهند تا به طور مؤثری قدرت احتراق تولید شده توسط موتور را به حرکت فیزیکی تبدیل کند.

به یاد داشته باشید که موتور ماشین چگونه کار می کند :

 

  • سوخت (بنزین) در محفظه احتراق موتور وسیله نقلیه شما مشتعل می شود.
  • هنگامی که سوخت مشتعل می شود، گاز و گرمای منبسط شده ناشی از انفجار مینیاتوری، یک سری پیستون را به داخل سیلندرهای موتور شما فشار می دهد.
  • هنگامی که پیستون ها فشار داده می شوند، به سمت بالا و پایین حرکت می کنند و میل لنگ موتور شما را می چرخانند .
  • سپس میل لنگ چرخ های محرک ماشین شما را می چرخاند. این مکانیسم انرژی انفجاری را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

بنابراین، انتقال از کجا وارد بازی می شود ؟ بدون گیربکس، قدرت انفجار موتور احتراق داخلی یک خودروی معمولی برای راه اندازی یا توقف خودرو یا زمانی که نیاز به رانندگی نسبتاً آهسته دارید بسیار زیاد است.

یک گیربکس معمولی خودرو شامل پنج تا شش مجموعه دنده و یک سری چرخ دنده (که اساساً تسمه یا زنجیر در اطراف دو یا چند دنده می چرخد) – که به راننده اجازه می دهد بدون تغییر میزان قدرت تحویل خودرو را کنترل کند. موتور چقدر سریع کار می کند

به عبارت دیگر، گیربکس خودرو به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که موتور شما با سرعت صحیح بدون افزایش سرعت یا کمتر از حد نیاز شما می چرخد. همچنین تضمین می‌کند که چرخ‌های شما قدرت مناسبی را دریافت می‌کنند. بدون گیربکس، راه اندازی و توقف هر خودرو دشوار و کاملاً غیر قابل اعتماد است.

 

یک جعبه دنده بسته به سرعت ماشین و اینکه چقدر پدال ماشین خود را به سمت پایین فشار می دهید دنده ها را تغییر می دهد تا RPM یا “دور در دقیقه” موتور به طور مناسب پایین نگه داشته شود.

نمودار انتقال

انتقال چه کاری انجام می دهد؟

گیربکس خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک وسیله نقلیه است. این چیزی است که قدرت را از موتور به چرخ ها منتقل می کند.

انواع گیربکس خودرو وجود دارد. برخی از آنها اتوماتیک هستند ، در حالی که گیربکس‌های دستی در خودروهای تعویض‌کننده به راننده نیاز دارند تا مراحل بیشتری را برای عملکرد مؤثر خودرو انجام دهد. گیربکس در خودرو کجا قرار دارد؟ به طور معمول، یک گیربکس بر روی شاسی یک وسیله نقلیه در جلو نصب می شود.

اگر در مورد نحوه عملکرد یک انتقال تعجب کرده اید، این فرآیند بسته به نوع انتقال متفاوت است. هر نوع گیربکس که باشد، پاسخ به آنچه که گیربکس انجام می دهد این است که با کاهش سرعت و افزایش سرعت خودرو، نسبت دنده بین چرخ های محرک و موتور را تنظیم کند.

 

هنگامی که یک وسیله نقلیه متوقف می شود، گیربکس موتور را از چرخ های محرک جدا می کند تا زمانی که چرخ ها در حرکت نیستند، موتور بتواند در حالت آرام آرام بماند. گیربکس ها همچنین شتاب گیری سریع از یک توقف را امکان پذیر می کنند و موتور را قادر می سازند تا در زمانی که خودرو با سرعت ثابت رانندگی می کند، آهسته تر کار کند تا فرسودگی آن کاهش یابد.

 

انتقال چگونه کار می کند؟

گیربکس با انتقال نیرویی که از موتور به چرخ‌ها در امتداد میل محرک و محور می‌آید کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد ماشین را برانید. همه این کارها را با استفاده از دنده ها و نسبت های دنده ای که به صورت خودکار یا دستی توسط راننده انتخاب می شوند، انجام می دهد.

صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه شما دارای گیربکس دستی یا اتوماتیک است، همه گیربکس های خودرو اساساً به یک شکل کار می کنند. تنها تفاوت این است که آیا راننده باید به صورت دستی کلاچ را فشار دهد تا موتور و گیربکس را جدا کرده و خودرو را به سطح دنده جدید منتقل کند.

  • یک دسته دنده دنده ها را برای اتصال به یکدیگر انتخاب و حرکت می دهد. راننده اهرم دنده را با استفاده از کنترل/پدال کلاچ (در صورت دستی) کار می کند. در غیر این صورت، این کار به صورت خودکار انجام می شود.
  • هنگامی که درگیر است، یک کلاچ یا اهرم دنده صفحات “یقه” (که صفحات کلاچ نیز نامیده می شود) را در جای خود مانور می دهد تا به دنده های بزرگتر متصل شود، که خود به دیفرانسیل ماشین شما متصل هستند.
  • با حرکت دسته دنده، دنده های مختلف ممکن است در زمان های مختلف متصل شوند. این تغییر چرخ دنده ها و نسبت قدرتی که از موتور به چرخ ها می رسد را تغییر می دهد.

 

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا اگر کلاچ را به درستی درگیر نکنید، موتور ماشین شما ممکن است صدای وحشتناکی بدهد؟ این به این دلیل نیست که دندان‌های چرخ دنده مطابق معمول نیستند.

در گیربکس های مدرن، دندانه های دنده طوری قرار می گیرند که همیشه به طور کامل درگیر شوند – حتی دنده هایی که از نظر فنی در بازی نیستند (حالتی که “چرخ آزاد” نامیده می شود).

در عوض، آن صدای هولناک ساییدن زمانی اتفاق می‌افتد که «دندان‌های سگ» صفحه قلاده (شاخه‌های اتصال) با سوراخ‌های سمت راست دنده گیربکس مطابقت نداشته باشند.

گیربکس دستی چگونه کار می کند؟

با گیربکس دستی ، راننده باید دنده مناسب را انتخاب کند و کلاچ را درگیر یا جدا کند. گیربکس از یک فلایویل، صفحه فشار و کلاچ برای درگیر شدن و جدا کردن موتور از گیربکس استفاده می کند.

فلایویل و صفحه فشار به موتور متصل می شوند. کلاچ بین آنها قرار می گیرد و به شفت ورودی انتقال داده می شود. اصطلاح “فشار در کلاچ” به معنای آزاد کردن صفحه فشار است که کلاچ را از موتور جدا می کند. هر بار که تغییر می دهید، ابتدا باید کلاچ را فشار دهید.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

 

رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند. مبدل گشتاور موتور را به گیربکس متصل می کند و از مایع تحت فشار برای انتقال نیرو به چرخ دنده ها استفاده می کند. این دستگاه جایگزین یک کلاچ اصطکاکی دستی می شود و به خودرو اجازه می دهد بدون توقف کامل متوقف شود.

تفاوت اصلی گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی این است که با گیربکس اتوماتیک ، فرآیندی که یک گیربکس دستی را نیرو می دهد در خود گیربکس اتفاق می افتد. گیربکس های اتوماتیک معمولاً از کلاچ استفاده نمی کنند. در عوض، گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده به مبدل گشتاور متکی است.

 

انواع انتقال

خودروها به طور مداوم در حال پیشرفت، بهبود و کارآمدتر شدن هستند. این برای انتقال نیز صدق می کند.

چهار نوع انتقال وجود دارد:

  • انتقال دستی.
  • انتقال خودکار.
  • گیربکس متغیر پیوسته (CVT)
  • گیربکس های نیمه اتوماتیک و دو کلاچه.

1. گیربکس های دستی

گیربکس دستی نوع اصلی گیربکس است. به آن گیربکس استاندارد نیز می گویند، اما احتمال زیادی وجود دارد که آن را به عنوان جابجایی چوب بشناسید. این نوع گیربکس باعث می شود راننده از کلاچ برای کنترل انتقال گشتاور از موتور به گیربکس استفاده کند و در صورت لزوم به صورت دستی بین دنده ها تعویض کند.

 

از نظر مکانیکی، گیربکس‌های دستی ساده‌ترین نوع گیربکس هستند و اغلب طولانی‌تر از انواع دیگر دوام می‌آورند، به عبارت ساده، کمتر مشکلی وجود دارد. تنها نقطه ضعف اصلی گیربکس دستی منحنی یادگیری است. این نوع خودروها نسبت به سایر گیربکس ها به تمرکز و مانور بیشتری نیاز دارند.

بیشتر: گیربکس دستی چیست؟

2. گیربکس اتوماتیک

بله، گیربکس‌های دستی از نظر مکانیکی ساده‌تر هستند، اما با توجه به سخت‌تر بودن کار کردن. اگر راننده ای زمان لازم را برای انجام کارهای اضافی که با رانندگی با شیفت می آید را نداشته باشد، بهترین گزینه برای انتخاب یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک است.

این نوع گیربکس با حرکت خودرو به طور خودکار دنده ها را تغییر می دهد و راننده را به جای تعویض کلاچ بیشتر روی جاده متمرکز می کند. هنگامی که خودرو در حال حرکت است، کامپیوتر آن گیربکس را بر عهده می گیرد و در صورت لزوم بین دنده ها تعویض می کند در حالی که خودرو شتاب و سرعت می گیرد.

احتمالاً صدای بلند شدن موتور خود را شنیده اید، اما با ادامه شتاب دادن، صدا کاهش می یابد. ماشین شما از دنده پایین تر به دنده بالاتر حرکت می کند. اکثر گیربکس های اتوماتیک بین 5 تا 10 دنده دارند و هر چه گیربکس شما دارای دنده های بیشتری باشد در سرعت های مختلف عملکرد بهتری خواهد داشت.

گیربکس با دنده های بیشتر به این معنی است که یک وسیله نقلیه محدوده سرعت بیشتری دارد که در آن عملکرد بهینه ای دارد و منجر به مصرف سوخت کلی بهتر می شود. در حالی که استفاده از گیربکس های اتوماتیک آسان تر است، اما قطعات پیچیده تری دارند و بنابراین بیشتر مستعد خرابی هستند. و تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک می تواند بسیار گران تمام شود.

 

بیشتر: گیربکس اتوماتیک چیست؟

3. گیربکس CVT (گیربکس متغیر پیوسته)

هرچه یک گیربکس دنده های بیشتری داشته باشد، در طیف وسیعی از سرعت ها بهتر عمل می کند. اما در مورد تعداد دنده هایی که یک گیربکس می تواند داشته باشد، محدودیت چیست؟ به لطف گیربکس متغیر پیوسته (CVT) ، مقدار پیوسته یا نامحدودی وجود دارد.

این گیربکس به عنوان گیربکس بدون تعویض دنده نیز شناخته می شود و برخلاف انواع دیگر، گیربکس CVT از دنده ها به عنوان وسیله ای برای تولید سرعت های مختلف استفاده نمی کند، بلکه به طراحی تسمه محور از دو قرقره لاستیکی یا فلزی متکی است.

این دو قرقره به طور هماهنگ کار می کنند و اثری را که هنگام درگیر شدن چرخ دنده هایی با قطرهای مختلف ایجاد می شود تقلید می کنند. توانایی قرقره ها در افزایش و کاهش قطر موثر خود به گیربکس CVT اجازه می دهد تا به صورت سیال در محدوده نامحدودی از دنده های موثر حرکت کند.

گیربکس CVT جدید نیست . چند دهه است که وجود داشته است و در اواسط دهه 2000 در بین تولیدکنندگان ژاپنی و اروپایی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اگر به دنبال خودرویی با گیربکس CVT هستید، باید کمی تحقیق کنید.

 

اکثر خودروهای جدید نوع گیربکس خود را روی برچسب پنجره قید می کنند. اگر در حال خرید یک خودروی پیش ساخته هستید، برخی تحقیقات آنلاین به تعیین نوع گیربکس که یک برند و مدل خاص نصب کرده است کمک می کند.

اگرچه گیربکس های CVT محدوده بی حد و حصری از دنده ها و مصرف سوخت عالی را ارائه می دهند، اما محدودیت های خود را دارند. این نوع گیربکس به دلیل توانایی محدود در کنترل گشتاور برای محیط های خارج از جاده مناسب نیست. اشکال دیگر این است که گیربکس های CVT نمی توانند ترمز موتور را تامین کنند.

به دلیل پیچیدگی آنها، این انتقال ها معمولاً نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند و تعمیرات می تواند پرهزینه باشد. با گذشت زمان، تسمه ها ممکن است به دلیل سایش و کشش بیش از حد خراب شوند. هنگامی که به دنبال مغازه ای برای کار بر روی گیربکس خود هستید، حتما بررسی کنید که آیا آنها می توانند روی گیربکس های CVT کار کنند یا خیر – رفتن به یک مرکز فروش نیز گزینه خوبی است، اگرچه گران است.

 

بیشتر: گیربکس CVT چیست؟

4. گیربکس های نیمه اتوماتیک و دوکلاچه

آن را به عنوان ترکیبی بین گیربکس تمام اتوماتیک و دستی در نظر بگیرید. یک نیمه اتوماتیک از طرح مکانیکی مشابهی با گیربکس های معمولی استفاده می کند، اما از یک سیستم پنوماتیک و محرک برای تعویض دنده استفاده می کند.

در یک گیربکس دوکلاچه (DCT)، کلاچ های جداگانه برای دنده های زوج و فرد وجود دارد که امکان تعویض فوق العاده سریع را فراهم می کند. این گیربکس ها عموماً می توانند در حالت تمام اتوماتیک کار کنند یا به صورت دستی از طریق پدل های روی فرمان جابجا شوند.

گیربکس های نیمه خودکار و DCT عملکرد پیشرفته ای را با تغییرات دنده سریع ارائه می دهند که یک دستی خالص نمی تواند با آن مطابقت کند. در حال حاضر، این گیربکس ها عمدتاً در اتومبیل های مسابقه ای و اسپرت پیشرفته یافت می شوند و بنابراین بسیار گران هستند. این عیب با پیچیدگی بسیار زیاد آنها که منجر به تعمیرات مکرر و پرهزینه تر می شود، بیشتر می شود.

سوالات متداول

گیربکس در خودرو چیست؟

گیربکس خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک وسیله نقلیه است. این چیزی است که قدرت را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. هنگامی که یک وسیله نقلیه متوقف می شود، گیربکس موتور را از چرخ های محرک جدا می کند تا زمانی که چرخ ها در حرکت نیستند، موتور بتواند در حالت آرام آرام بماند.

 

انتقال چگونه کار می کند؟

 

به عبارت دیگر، گیربکس با انتقال نیرویی که از موتور می‌آید به چرخ‌ها در امتداد میل محرک و محور کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد ماشین را برانید. همه این کارها را با استفاده از دنده ها و نسبت های دنده ای که به صورت خودکار یا دستی توسط راننده انتخاب می شوند، انجام می دهد.

انواع انتقال چیست؟

سه نوع گیربکس در حال استفاده وجود دارد – گیربکس های دستی، اتوماتیک و CVT – که هر کدام برای نیازها و سبک های رانندگی خاص طراحی شده اند.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند. مبدل گشتاور موتور را به گیربکس متصل می کند و از مایع تحت فشار برای انتقال نیرو به چرخ دنده ها استفاده می کند. این دستگاه جایگزین یک کلاچ اصطکاکی دستی می شود و به خودرو اجازه می دهد بدون توقف کامل متوقف شود.

علائم شکست انتقال چیست؟

  • امتناع از تعویض دنده.
  • بوی سوختگی.
  • صداها در حالت خنثی
  • چرخ دنده های لغزنده.
  • کشیدن کلاچ.
  • نشت مایع
  • چراغ موتور را بررسی کنید
  • آسیاب کردن یا تکان دادن.

هزینه انتقال چقدر است؟

محدوده قیمت متوسط ​​برای تعویض گیربکس بین 1800 تا 3400 دلار برای یک قطعه کاملاً جدید است. هزینه اضافی کار اغلب بین 500 تا 1200 دلار است و باید مالیات و هزینه های مربوطه را نیز در نظر بگیرید. با مرکز خدمات ما در زیر درباره گیربکس خودروی خود بیشتر بدانید!

 

مشکل انتقال خودرو چیست؟

آیا هنگامی که وسیله نقلیه شما در حال تعویض دنده اول یا فراتر از دنده اول است، در حرکت رو به جلو مکث می کنید؟ آیا هنگام تعویض دنده از پارک به دنده عقب، خودرو با تاخیر پاسخ می دهد؟ لیز خوردن، ساییدن یا پریدن گیربکس در هنگام شتاب گیری زمانی که خودرو در حال تعویض دنده است.

انواع مختلف گیربکس در خودرو چیست؟

انواع گیربکس خودرو:

  • انتقال دستی.
  • انتقال خودکار.
  • گیربکس متغیر پیوسته (CVT).
  • گیربکس های نیمه اتوماتیک و دو کلاچه.

آیا ارزش تعمیر گیربکس را دارد؟

بازسازی گیربکس می تواند در کوتاه مدت پول زیادی را برای شما صرفه جویی کند و در عین حال پرداخت خودرو را از بودجه ماهانه شما دور نگه دارد. برای بسیاری، بازسازی انتقال آنها ارزش هزینه اولیه را دارد. بازسازی یک گیربکس ممکن است بیست و پانصد دلار یا بیشتر برای شما هزینه داشته باشد، که بخش قابل توجهی از تغییر است.

آیا می توان ماشینی با گیربکس بد رانندگی کرد؟

خطرات رانندگی با گیربکس بد در این مدت باید از رانندگی با وسیله نقلیه خود اجتناب کنید. این به دلیل خطراتی است که با یک انتقال غیرقابل پیش بینی همراه است. اگر مشکلی در درگیر نشدن یا لیز خوردن دنده‌ها وجود داشته باشد، این می‌تواند باعث شود که وسیله نقلیه به طور غیرمنتظره‌ای در هنگام رانندگی شروع به لرزیدن کند.

 

انتقال ها چقدر طول می کشد؟

برخی از انتقال ها می توانند بیش از 10000 مایل طول بکشند، در حالی که برخی دیگر بیش از 200000 مایل طول می کشند. با این حال، به طور کلی، تعمیر و نگهداری منظم خودرو عامل شماره یک است که بر طول عمر گیربکس تأثیر می‌گذارد و نگهداری خوب می‌تواند به دوام بیشتر آن کمک کند.

تعویض گیربکس توسط مکانیک چقدر طول می کشد؟

مدت زمان مورد نیاز برای تعویض گیربکس اغلب به نوع گیربکس و خودرو بستگی دارد. معمولاً تعویض گیربکس در اکثر خودروهای چرخ عقب فقط یک یا دو روز طول می کشد. با این حال، برخی از خودروهای دیفرانسیل جلو که مدل دیرهنگام هستند، می توانند کاملاً کار بر باشند و سه تا چهار روز طول بکشند.

چرا انتقال ها خراب می شوند؟

خرابی انتقال می تواند ناشی از سر خوردن، صداهای علامت دار، کمبود مایع به دلیل نشت، گرمای بیش از حد یا عوامل خارجی باشد که بر انتقال اثر می گذارد.

آیا می توانید یک انتقال را تعمیر کنید؟

مشکلات گیربکس خودرو می تواند از نظر شدت و هزینه تعمیر وسعت زیادی داشته باشد. این می تواند به آسانی جایگزینی مایعات باشد یا می تواند بازسازی بیش از 5000 دلار باشد. تعمیرات جزئی گیربکس شامل تعویض شیر برقی معیوب، آب بندی مجدد برای نشتی، تعویض قطعات و تنظیم کابل دریچه گاز است.

2 نوع انتقال چیست؟

دو نوع انتقال تماس وجود دارد: مستقیم و غیر مستقیم.

 

چه زمانی باید گیربکس را تعویض کنم؟

یکی از مهمترین عوامل سن و مسافت پیموده شده گیربکس است. گیربکس های اتوماتیک اغلب بین 80000 تا 150000 مایل از کار می افتند. گیربکس های دستی می توانند حتی زودتر از این هم از کار بیفتند، به خصوص زمانی که تعمیر و نگهداری معمول نادیده گرفته شود.

آیا بازسازی یا تعویض گیربکس ارزان تر است؟

تعویض گیربکس گران ترین گزینه هنگام تعمیر گیربکس است. در بسیاری از موارد، این را می شنوید که به عنوان «تولید مجدد» نامیده می شود. اساساً سازنده قطعات خراب شده را با قطعات اصلاح شده جایگزین می کند. این گزینه در صورتی است که گیربکس آنقدر آسیب دیده باشد که حتی به فکر بازسازی نیست.

تعویض گیربکس چقدر سخته؟

 

بسته به سال، برند و مدل وسیله نقلیه شما، و هزینه های نیروی کار مغازه در منطقه شما، می توانید انتظار داشته باشید بین 550 تا 1250 دلار یا بیشتر پس انداز کنید. کار جدا کردن و تعویض گیربکس اتوماتیک بسیار دشوار نیست – فقط آماده بودن، ایمن بودن و پیروی از دستورالعمل ها است.

هزینه تعمیر گیربکس دمیده چقدر است؟

شما اغلب می توانید یک گیربکس بازسازی شده را بین 1000 تا 6000 دلار دریافت کنید. این قیمت به برند و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد و گیربکس دستی ارزان تر از اتوماتیک است.

اگر انتقال قطع شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی گیربکس شما خاموش می شود، هندلینگ ماشین شما تحت تاثیر قرار می گیرد. ممکن است در وسیله نقلیه خود لرزش، لغزش (دور موتور می چرخد ​​اما خودرو آنطور که باید شتاب نمی گیرد)، یا الگوهای تغییر دنده متفاوتی را تجربه کنید. هنگامی که گیربکس از بین می رود، تعویض دنده در ماشین شما از کار می افتد.

آیا گیربکس بد می تواند به موتور آسیب برساند؟

اگر مایع گیربکس شما تمام شود یا گیربکس شما آنطور که باید کار نکند، اگر به رانندگی ادامه دهید، موتور شما بیش از حد گرم می شود و آسیب می بیند. بهتر است این مشکل در اسرع وقت برطرف شود تا از آسیب های جبران ناپذیر و پرهزینه موتور جلوگیری شود.

 

آیا گیربکس جدید ارزش خودرو را افزایش می دهد؟

مزیت دیگر این است که وقتی زمان خرید خودروی شما فرا می رسد، اگر گیربکس همچنان سالم باشد، قیمت بیشتری برای آن دریافت خواهید کرد. بنابراین، بازسازی یک گیربکس نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه های اولیه می شود، بلکه با ارائه ارزش مبادله ای بالاتر، در هزینه خودروی بعدی شما نیز صرفه جویی می کند.

گیربکس لغزشی چه حسی دارد؟

وقتی گیربکس لیز بخورد، ممکن است احساس کنید که خودرو کند است. گاهی اوقات با فشار دادن پدال گاز اصلا جواب نمی دهد. تغییر محسوس در عملکرد گیربکس ممکن است با نویز یا تغییر گام در هنگام تعویض دنده همراه باشد.

تشخیص مشکل انتقال چقدر طول می کشد؟

اگرچه خود تشخیص معمولاً فقط یک تا دو ساعت طول می‌کشد، اما فروشگاه به شما می‌گوید که آن را از یک نیم روز تا یک بیست و چهار ساعت کامل نزد آن‌ها بگذارید تا بتوانند کار برنامه‌ریزی شده قبل از ماشین شما را تمام کنند.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):