آناتومی خودکار: دریچه کنترل هوای بیکار

فهرست مطالب

یک موتور شامل اجزای بسیاری است که هر کدام عملکرد قابل توجهی برای بهبود عملکرد خودرو دارند. یکی از این قطعات خودکار، شیر کنترل هوای دور آرام (IACV) است که به عنوان شیر IAC یا شیر کنترل سرعت در حالت Idle (ISC) نیز شناخته می شود.

این یک جزء ضروری در موتورهای احتراق داخلی مدرن با تزریق سوخت است. سرعت دور آرام موتور را تنظیم می کند و در زمان بسته شدن دریچه گاز یا کاهش سرعت خودرو، RPM را در دور آرام و ثابت حفظ می کند.

بیایید نحوه عملکرد شیر کنترل هوای دور آرام و انواع و علائم شیر کنترل هوای دور آرام را دریابیم.

دریچه کنترل هوای دور آرام کار می کند

عملکرد شیر IAC در خودروها
شیر IAC سیگنال‌ها را از ECU دریافت می‌کند و با تامین مقدار مناسب هوا، سرعت دور آرام را کنترل می‌کند.

وظیفه اصلی شیر کنترل هوای دور آرام (IAC) تنظیم دور آرام موتور با کنترل مقدار هوایی است که صفحه دریچه گاز را دور می زند. هنگامی که موتور در دور آرام کار می کند، صفحه دریچه گاز معمولا بسته می شود و جریان هوا را به داخل موتور محدود می کند. 

با این حال، مقدار معینی هوا برای ادامه کار روان موتور در دور آرام لازم است. IAC در اینجا به کار می‌رود و به واحد کنترل موتور (ECU) یا رایانه‌های خودرو اجازه می‌دهد تا میزان هوای ورودی به موتور را بدون تغییر موقعیت دریچه گاز تنظیم کنند. علاوه بر این، در اینجا علائم خرابی ماژول کنترل موتور وجود دارد .

در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

  • IAC به سیگنال های ECU پاسخ می دهد که به طور مداوم پارامترهای مختلف موتور مانند دمای موتور، بار و ورودی هوا را کنترل می کند. 
  • این ورودی ها به محاسبه مقدار هوای مورد نیاز برای دور آرامی پایدار کمک می کند.
  • سوپاپ یا سوپاپ متحرک یک گذرگاه هوای کمکی را باز و بسته می‌کند و به هوا اجازه می‌دهد صفحه دریچه گاز بسته را دور بزند و با سوخت در منیفولد ورودی مخلوط شود. 
  • با تنظیم موقعیت پینتل، IAC می تواند مقدار هوای عبوری و در نتیجه دور آرام موتور را تنظیم کند.
  • IAC نوسانات بار الکتریکی را با تنظیم دور آرام جبران می‌کند و اطمینان می‌دهد که موتور ثابت می‌ماند و از کار نمی‌افتد. 
  • در طول راه اندازی سرد، IAC هوای اضافی را برای پشتیبانی از مخلوط هوا و سوخت غنی شده تا زمانی که موتور گرم شود فراهم می کند.

علائم دریچه کنترل هوای آرام

علائم خرابی شیر کنترل هوا
هنگامی که دریچه IAC فرسوده می شود، منجر به علائم بسیاری مانند نوسان سرعت بیکار می شود.

نقص یا خرابی IAC می تواند منجر به علائم قابل توجه مختلفی در یک وسیله نقلیه شود. اگر مشکلاتی مانند سرعت دور آرام بالا یا پایین را تجربه کردید، نشانه خرابی دریچه کنترل هوا در دور آرام است . در اینجا روش هایی برای بررسی عملکرد دریچه کنترل هوای آزاد وجود دارد:

نوسان سرعت بیکار 

ناپایدار بودن یا نامنظم بودن سرعت بیکار رایج ترین علامت یک IAC معیوب است. موتور ممکن است به طور غیرمنتظره ای در هنگام توقف دور موتور بالا و پایین شود یا برای حفظ سرعت آرام ثابت تلاش کند. اگر موتور خودرو با سرعت بیش از 1000 دور در دقیقه در حال حرکت است، احتمالاً خیلی زیاد است. همچنین، به یاد داشته باشید که نشت خلاء می تواند باعث افزایش سرعت در حالت آزاد شود. 

از یک اسکنر تشخیصی داخلی (OBD) استفاده کنید . اگر کد P0507 را نشان می دهد ، می تواند به دلیل RPM بالای تولید شده توسط شیر کنترل هوای دور آرام باشد.

توقف

علاوه بر سرعت دور آرام بالا، خرابی IAC یکی از دلایل از کار افتادن موتور در هنگام بیکاری است، به خصوص هنگام توقف یا در هنگام کاهش سرعت. کنترل ناکافی هوای دور آرام می تواند منجر به یک مخلوط هوا و سوخت کم چربی شود و باعث خاموش شدن موتور شود.

بیکار خشن

موتور ممکن است با لرزش های محسوس و فقدان صافی، کارکرد ناهموار یا توده ای از خود نشان دهد. ممکن است به نظر برسد که موتور برای حفظ سرعت آرام ثابت تلاش می کند. گفته می شود، این می تواند یکی از دلایل لرزش خودرو در زمان بیکاری باشد .

دشواری شروع

عملکرد نادرست سوپاپ کنترل سرعت دور آرام می تواند باعث شود خودرو هنگام استارت زدن موتور، به خصوص زمانی که خودرو سرد است، زمان بیشتری ببرد. این علامت در هوای سرد بیشتر آشکار می شود. همچنین ممکن است دلیل این باشد که ماشین هنگام استارت می لرزد و سپس می میرد .

راندمان سوخت ضعیف

اگر IAC به درستی کار نکند، ممکن است هوای بیش از حد یا خیلی کمی را وارد موتور کند و بر نسبت هوا به سوخت تأثیر بگذارد. این خشن بودن موتور خودرو در دور آرام می تواند منجر به کاهش راندمان سوخت و افزایش مصرف سوخت شود.

چراغ موتور را بررسی کنید

یک IAC خراب می تواند سیستم عیب یابی خودرو را فعال کند و دلیل روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد باشد. بازیابی کدهای مشکل از طریق اسکنر OBD می تواند به شناسایی IAC به عنوان مشکل بالقوه کمک کند. با استفاده از اسکنر OBD می‌توانید یک کد عیب‌یابی مهم خودرو ، P0505 ، برای خرابی دریچه کنترل هوای بی‌کار را پیدا کنید.

فرآیند 1: نحوه تست IAC با استفاده از مولتی متر

با انجام تست مقاومت با استفاده از مولتی متر می توانید مدار الکتریکی شیر IAC را بررسی کنید. این آزمایش به تعیین اینکه آیا سیم‌پیچ‌های IAC در محدوده مشخص‌شده هستند یا خیر کمک می‌کند. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  • کانکتور برق را از IAC جدا کنید.
  • مولتی متر خود را روی تنظیمات اهم (Ω) تنظیم کنید.
  • پروب های مولتی متر را به پین ​​های مناسب روی کانکتور الکتریکی IACV لمس کنید. برای اطلاع از مشخصات صحیح پین اوت و مقاومت به دفترچه راهنمای تعمیر خودرو مراجعه کنید.
  • مقاومت اندازه گیری شده را با محدوده مشخص شده سازنده مقایسه کنید. اگر مقاومت خارج از محدوده توصیه شده باشد، شیر IAC ممکن است معیوب باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

فرآیند-2: نحوه آزمایش عملکرد IAC

چک کردن دریچه کنترل هوای آزاد
می توانید شیر IAC را با استفاده از مولتی متر یا انجام تست عملکرد بررسی کنید

برای بررسی اینکه آیا IACV به درستی کار می کند، می توانید یک تست عملکردی انجام دهید:

  • کانکتور برق را دوباره به IAC وصل کنید.
  • موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا دمای کارکرد معمولی گرم شود.
  • کانکتور برق را از IAC با موتور روشن جدا کنید، 
  • به رفتار موتور توجه کنید. اگر پس از جدا کردن سوپاپ کنترل هوای دور آرام سرعت دور آرام کاهش یابد یا موتور از کار بیفتد، نشان دهنده این است که IAC به درستی کار می کند. اگر تغییری در سرعت دور آرام یا عملکرد موتور وجود نداشته باشد، IAC ممکن است معیوب باشد.