گیربکس اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

گیربکس اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارموند:

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یک گیربکس چند سرعته است که در وسایل نقلیه موتوری استفاده می شود که برای تعویض دنده در شرایط رانندگی عادی نیازی به هیچ ورودی راننده ندارند. رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک، گیربکس هیدرولیک اتوماتیک است که از یک گیربکس سیاره ای، کنترل های هیدرولیک و مبدل گشتاور استفاده می کند.

 

گیربکس اتوماتیک نیز به عنوان گیربکس خود تعویض یا فناوری AT یا پدال دوگانه شناخته می شود، زیرا این سیستم بدون پدال کلاچ کار می کند. این یک نوع گیربکس وسیله نقلیه موتوری است که می تواند به طور خودکار نسبت دنده را با حرکت وسیله نقلیه تغییر دهد و نیاز به تعویض دستی دنده را از بین ببرد.

گیربکس اتوماتیک به ویژه در ترافیک شلوغ سپر به سپر در شهرها کارآمد است، جایی که راننده وسیله نقلیه مجهز به گیربکس دستی نیاز به حرکت مداوم دنده دارد.

 

قطعات گیربکس اتوماتیک

بیایید نگاهی به قسمت های مختلف گیربکس اتوماتیک بیندازیم:

  • جعبه انتقال.
  • مبدل گشتاور.
  • پمپ (معروف به پروانه).
  • توربین.
  • استاتور (معروف به راکتور).
  • کلاچ مبدل گشتاور.
  • چرخ دنده های سیاره ای.
  • بند و کلاچ ترمز.
نمودار گیربکس اتوماتیک
نمودار گیربکس اتوماتیک

1. مبدل گشتاور

مبدل گشتاور بین موتور و گیربکس قرار می گیرد. شبیه دونات است و در دهانه بزرگ محفظه زنگ گیربکس قرار دارد. این دو وظیفه اصلی در رابطه با انتقال گشتاور دارد:

  • قدرت را از موتور به شفت ورودی گیربکس منتقل می کند
  • گشتاور خروجی موتور را چند برابر می کند

 

این دو عملکرد را به لطف نیروی هیدرولیک ارائه شده توسط مایع انتقال داخل جعبه دنده شما انجام می دهد.

 

2. کلاچ مبدل گشتاور

 

برای جلوگیری از این اتلاف انرژی، اکثر مبدل های گشتاور مدرن یک کلاچ مبدل گشتاور متصل به توربین دارند. هنگامی که خودرو به سرعت معینی می رسد (معمولاً 45-50 مایل در ساعت)، کلاچ مبدل گشتاور درگیر می شود و باعث می شود که توربین با همان سرعت پمپ بچرخد. یک کامپیوتر زمانی که کلاچ مبدل درگیر است را کنترل می کند.

3. چرخ دنده های سیاره ای

در گیربکس اتوماتیک، ضریب دنده به طور خودکار افزایش و کاهش می یابد. و این می تواند به لطف طراحی مبتکرانه چرخ دنده سیاره ای اتفاق بیفتد.

یک چرخ دنده سیاره ای از سه جزء تشکیل شده است:

  • چرخ دنده های خورشیدی در مرکز مجموعه دنده سیاره ای قرار دارد.
  • چرخ دنده‌ها/پینیون‌های سیاره و حامل آن‌ها. سه یا چهار چرخ دنده کوچکتر دور چرخ دنده خورشیدی را احاطه کرده و به طور ثابت با چرخ دنده خورشیدی مشبک هستند. چرخ دنده های سیاره ای (یا پینیون ها) توسط حامل نصب و پشتیبانی می شوند. هر یک از چرخ دنده های سیاره ای روی محورهای جداگانه خود که به حامل متصل هستند می چرخد. چرخ دنده های سیاره ای نه تنها می چرخند، بلکه به دور چرخ دنده خورشیدی نیز می چرخند.
  • چرخ دنده های حلقه. چرخ دنده حلقه ای چرخ دنده بیرونی است و دارای دندانه های داخلی است. چرخ دنده حلقه بقیه مجموعه دنده را احاطه کرده است و دندانه های آن در شبکه ثابتی با چرخ دنده های سیاره ای قرار دارند.

4. نوارهای ترمز

نوارهای ترمز از فلز ساخته شده اند که با مواد اصطکاک آلی پوشانده شده است. نوارهای ترمز را می توان برای ثابت نگه داشتن حلقه یا دنده خورشیدی سفت کرد یا برای چرخش آنها شل کرد. سفت شدن یا شل شدن نوار ترمز توسط یک سیستم هیدرولیک کنترل می شود.

 

5. پمپ روغن

پمپ شبیه یک فن است. دارای یک سری تیغه است که از مرکز آن امتداد دارند. پمپ مستقیماً روی محفظه مبدل گشتاور نصب می شود که به نوبه خود مستقیماً به چرخ فلایویل موتور پیچ می شود. در نتیجه پمپ با همان سرعت میل لنگ موتور می چرخد. پمپ روغن انتقال را از مرکز به بیرون پمپ می کند.

 

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند. این دستگاه یک مبدل گشتاور یا کلاچ مایع را با مجموعه دنده ترکیب می کند که محدوده دنده مورد نظر را برای خودرو فراهم می کند. مبدل گشتاور موتور را به گیربکس متصل می کند و با مایع هیدرولیک نیرو را به دنده ها منتقل می کند.

این دستگاه جایگزین یک کلاچ اصطکاکی دستی می شود و به خودرو اجازه می دهد بدون توقف متوقف شود. هنگامی که موتور نیرو را به پمپ مبدل گشتاور منتقل می کند، پمپ این نیرو را به روغن انتقال تبدیل می کند که توربین مبدل گشتاور را به حرکت در می آورد.

این دستگاه قدرت سیال را افزایش می دهد و قدرت بیشتری را به توربین برمی گرداند و یک چرخش نیروی گردابی ایجاد می کند که توربین و محور مرکزی متصل را می چرخاند. نیروی ایجاد شده توسط این چرخش سپس از شفت به اولین مجموعه دنده سیاره ای انتقال منتقل می شود.

این نوع انتقال دارای چیزی است که به عنوان کنترل هیدرولیک شناخته می شود. روغن گیربکس توسط یک پمپ روغن تحت فشار قرار می گیرد که می تواند بسته به سرعت خودرو، دور لاستیک در دقیقه و سایر عوامل، سرعت را تغییر دهد.

پمپ دنده بین مجموعه دنده سیاره ای و مبدل گشتاور قرار دارد، جایی که روغن انتقال را از یک مخزن می کشد و آن را تحت فشار قرار می دهد. ورودی پمپ مستقیماً به محفظه مبدل گشتاور می رسد که به صفحه انعطاف پذیر موتور متصل است. اگر موتور روشن نباشد، گیربکس فشار روغن مورد نیاز برای کار را ندارد و بنابراین خودرو نمی تواند راه اندازی شود.

قطار دنده سیاره ای یک سیستم مکانیکی است که در آن چرخ دنده ها با مجموعه ای از تسمه ها و کلاچ ها به هم متصل می شوند. هنگامی که راننده دنده را عوض می کند، تسمه ها یک دنده را ثابت نگه می دارند و دنده دیگری را می چرخانند تا گشتاور را از موتور منتقل کرده و دنده را کم یا زیاد کند.

چرخ دنده های مختلف گاهی اوقات به عنوان چرخ دنده خورشیدی، چرخ دنده حلقه و چرخ دنده سیاره ای نامیده می شود. چیدمان چرخ دنده ها تعیین می کند که چه مقدار نیرو در هنگام تعویض از یک دنده به دنده دیگر و به قطار محرکه وسیله نقلیه جریان می یابد.

چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک

دنده های گیربکس اتوماتیک شامل موارد زیر است:

وقتی وسیله نقلیه خود را به حالت رانندگی تغییر می دهید، همه دنده های جلو موجود را روشن کنید. این بدان معنی است که گیربکس می تواند در صورت لزوم بین کل محدوده دنده خود حرکت کند. گیربکس‌های شش سرعته اتوماتیک رایج‌ترین تعداد دنده‌ها هستند، اما خودروهای قدیمی‌تر و کامپکت‌های سطح ابتدایی ممکن است همچنان چهار یا پنج گیربکس اتوماتیک داشته باشند.

 

دنده سوم یا گیربکس را در دنده سوم مسدود می کند و یا آن را به نسبت های دنده اول، دوم و سوم محدود می کند. این قدرت و کشش لازم برای رفتن به سربالایی یا سرازیری یا کشیدن قایق، RV یا تریلر را فراهم می کند. هنگامی که موتور به تعداد دور مشخصی در دقیقه (RPM) می رسد، اکثر خودروها به طور خودکار به دنده سوم تغییر می کنند تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری شود.

دنده دوم یا گیربکس را در دنده دوم مسدود می کند یا آن را به نسبت دنده اول و دوم محدود می کند. این تجهیزات برای سواری در سربالایی و سراشیبی در شرایط لغزنده و همچنین سواری در یخ، برف و سایر شرایط آب و هوایی بد ایده آل است.

دنده اول زمانی استفاده می شود که بخواهید گیربکس را در دنده اول قفل کنید. با این حال، برخی از خودروها به طور خودکار این دنده را خاموش می کنند تا از موتور در سرعت خاصی محافظت کنند. این دنده مانند دنده دوم و سوم برای بکسل کردن، بالا یا پایین رفتن از تپه ها و هنگام رانندگی در شرایط لغزنده و یخبندان بهترین است.

 

انواع گیربکس اتوماتیک چیست؟

برخی از پرکاربردترین گیربکس های این دسته عبارتند از:

  • گیربکس دستی خودکار (AMT)
  • گیربکس متغیر پیوسته (CVT)
  • گیربکس دوکلاچه (DCT) و
  • گیربکس تمام اتوماتیک.

1. گیربکس دستی خودکار

گیربکس دستی خودکار (AMT) یا گیربکس نیمه اتوماتیک اساساً گیربکس اتوماتیک یا بدون کلاچ نیست، بلکه یک گیربکس دستی است که تعویض دنده را بدون فشار دادن کلاچ آسان می کند.

مکانیسم این نوع گیربکس شامل استفاده از دو بخش کلیدی است – یک سیستم محرک هیدرولیک و یک واحد کنترل الکترونیکی که در حین تعویض دنده، کلاچ را درگیر و جدا می کند. اساسا، این فقط یک کیت است که می تواند به هر گیربکس دستی معمولی اضافه شود و آن را به یک راه حل مقرون به صرفه برای خودروسازان تبدیل کند.

2. گیربکس متغیر پیوسته (CVT)،

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) منحصر به فرد ترین گیربکس بدون کلاچ در مقایسه با سایر گیربکس های ذکر شده در بالا است. توجه داشته باشید، این بهترین نیست، فقط منحصر به فردترین است، و من این را می گویم زیرا در حالی که سایر گیربکس ها تعداد معینی دنده دارند که برای ادامه شتاب باید تعویض شوند، یک واحد CVT هیچ دنده دیگری ندارد. مثل این ها.

به طور معمول، تعداد دنده ها در یک سیستم انتقال، که به عنوان سرعت نیز شناخته می شود، دارای تعداد محدودی از نسبت های دنده است که در هر دنده توزیع شده است. بنابراین، برای رفتن سریعتر، باید از یک نقطه عبور کنید. از طرف دیگر CVT دارای دنده خاصی است که در تمام شرایط رانندگی متغیر است و می توان آن را به راحتی در یک محدوده پیوسته از نسبت دنده های موثر تغییر داد.

این به شما امکان می دهد تا بر اساس عملکرد دریچه گاز خود، دور موتور یا RPM را برای شتاب یا کاهش سرعت کنترل کنید. گیربکس CVT نیز عمدتاً در خودروهای دو چرخ مخصوصاً اسکوترها استفاده می شود که شتاب و ترمز در آنها کلیدی است. برخی از خودروها برای آسان‌تر کردن کار برای رانندگان، دست و پارو می‌کنند.

 

3. گیربکس دو کلاچ (DCT)

 

گیربکس دو کلاچه (DCT) بر اساس اصول مشابه AMT کار می کند، اما همانطور که از نام آن پیداست، یک گیربکس DCT به جای یک کلاچ از دو کلاچ استفاده می کند. هر کدام برای مجموعه دنده های زوج و فرد، که کارآمدتر از AMT است.

به زبان ساده، یک گیربکس DCT بیشتر شبیه دو گیربکس دستی است که در یک محفظه واحد قرار دارند. این کار به این صورت است: یک کلاچ در یک دنده با شماره فرد قرار دارد در حالی که رایانه کار می کند که در مرحله بعدی به کدام دنده شماره زوج نیاز دارید. کلاچ دوم آماده است تا آن دنده را درگیر کند و به سادگی کلاچ ها را در زمان مناسب جابجا کند.

مانند هر گیربکس اتوماتیک استاندارد، یک واحد DCT نیز دارای یک انتخابگر ساده دنده P، R، N و D و بدون پدال کلاچ است. به طور مستقل تعویض می شود یا می توان آن را به صورت دستی با استفاده از یک اهرم تعویض دنده یا یک دروازه جداگانه روی گیربکس کنترل کرد.

4. گیربکس اتوماتیک

همانطور که از نام آن پیداست، گیربکس اتوماتیک یک گیربکس تمام اتوماتیک است که می تواند در حین رانندگی نسبت دنده را تغییر دهد و راننده را از تعویض دستی دنده رها کند. یک گیربکس اتوماتیک از سه جزء اصلی تشکیل شده است: کلاچ مایع / هیدرولیک، قطار دنده سیاره ای و کنترل هیدرولیک.

یک کلاچ مایع/هیدرولیک شبیه به کلاچ در گیربکس دستی عمل می کند که با قفل کردن و باز کردن سیستم دنده سیاره ای دنده را تغییر می دهد. مبدل گشتاور یک کلاچ یا کوپلینگ هیدرولیک معروف است که در خودروهای شماره با موتورهای قدرتمند استفاده می شود.

 

دومین بخش مهم گیربکس اتوماتیک، قطار دنده سیاره ای است، سیستمی که نسبت های مختلف دنده را ارائه می دهد و بسته به اینکه کدام چرخ دنده سیاره ای قفل شده است، سرعت شفت خروجی را تغییر می دهد.

سومین جزء مهم مورد استفاده در گیربکس اتوماتیک، کنترل هیدرولیک است که بسیار شبیه به کوپلینگ سیال است، اما معمولاً یک پمپ دنده ای است که بین مبدل گشتاور و مجموعه دنده سیاره ای نصب می شود و کلاچ ها و تسمه های مختلفی را کنترل می کند که سرعت چرخش را کنترل می کند. خروجی بسته به تغییر وضعیت رانندگی وسیله نقلیه.

مزایای گیربکس اتوماتیک

  • راحتی رانندگی  یکی از بهترین مزیت های رانندگی یک ماشین اتوماتیک، راحتی آن است. به لطف عملکرد بدون کلاچ پدال و این واقعیت که نیازی به تعویض دستی دنده ندارید.
  • مصرف سوخت خوب مصرف سوخت همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی بوده است که خودروهای اتوماتیک را انتخاب می‌کنند.
  • برای تطبیق پذیری و عملکرد عالی طراحی شده است. گیربکس اتوماتیک کاملاً به ورودی های رانندگی پاسخ می دهد. قدرت کافی برای ارائه شتاب سریع و عملکرد رانندگی قوی دارد. عملکرد Hill Hold نیز وجود دارد که از چرخش خودرو به عقب هنگام رانندگی در شیب جلوگیری می کند.
  • ارزش فروش مجدد بالاتر
  • به طور گسترده در دسترس است.
  • در ترافیک توقف و حرکت عالی است.
  • برای مبتدیان خوب است.

معایب گیربکس اتوماتیک

معایب نسبت به گیربکس دستی نیاز به فضای بیشتر و وزن بیشتر است. در مقایسه با گیربکس مبدل گشتاور اتوماتیک، راحتی استارت بدتر و سایش بیشتر از معایب اصلی است.

 

  • قیمت خرید بالاتر از دستی.
  • هزینه تعمیر بالاتر
  • از نظر تاریخی مصرف سوخت کمتری نسبت به دستی دارد – اما این شکاف در حال بسته شدن است.

 

سوالات متداول

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یک گیربکس چند سرعته است که در وسایل نقلیه موتوری استفاده می شود که برای تعویض دنده در شرایط رانندگی عادی نیازی به هیچ ورودی راننده ندارند. رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک، گیربکس هیدرولیک اتوماتیک است که از یک گیربکس سیاره ای، کنترل های هیدرولیک و مبدل گشتاور استفاده می کند.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند. به گزارش How Stuff Works، این دستگاه یک مبدل گشتاور یا کوپلینگ سیال را با چرخ دنده ها ترکیب می کند که محدوده دنده مورد نظر را برای خودرو فراهم می کند.

انواع گیربکس اتوماتیک چیست؟

برخی از پرکاربردترین گیربکس های این دسته عبارتند از:

  • گیربکس دستی خودکار (AMT)
  • گیربکس متغیر پیوسته (CVT)
  • گیربکس دوکلاچه (DCT) و
  • گیربکس تمام اتوماتیک.

گیربکس اتوماتیک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

قطعات گیربکس اتوماتیک:

  • جعبه انتقال.
  • مبدل گشتاور.
  • پمپ (معروف به پروانه).
  • توربین.
  • استاتور (معروف به راکتور).
  • کلاچ مبدل گشتاور.
  • چرخ دنده های سیاره ای.
  • بند و کلاچ ترمز.

منظور از گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک سیستمی است در یک وسیله نقلیه که دنده را با سرعت های مختلف بدون کنترل مستقیم راننده عوض می کند.

 

آیا گیربکس اتوماتیک تعویض می شود؟

گیربکس ها یا گیربکس ها به کنترل سرعت و گشتاور خودرو (نیروی چرخشی) کمک می کنند. هر چه سرعت بالاتر باشد، دنده مورد نیاز بالاتر است. ماشین‌های اتوماتیک به تنهایی دنده‌ها را تعویض می‌کنند، در حالی که ماشین‌های دستی نیاز دارند که دنده‌ها را با تعویض دنده عوض کنید.

اتوماتیک بهتر است یا دستی؟

مطمئناً رانندگی با یک خودروی اتوماتیک در ترافیک های توقف و حرکت آسان تر است زیرا به ورودی بیش از حد راننده نیاز ندارد. یک خودروی دستی می تواند در ترافیک پر هرج و مرج دست و پا گیر باشد و به ورودی زیادی از راننده نیاز دارد. با این حال، اگر می خواهید تصمیم بگیرید که ماشین باید با کدام دنده رانندگی شود، ماشین دستی گزینه بهتری است.

تفاوت بین گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یکی از مواردی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. گیربکس اتوماتیک این امکان را به خودرو می دهد که به تنهایی به جای اینکه رانندگان تنظیمات را انجام دهند، دنده های مختلف را تغییر دهد. دستی جایی است که گیربکس برای استفاده از کلاچ برای شتاب گیری به رانندگان متکی است.

آیا خودکار سریعتر از دستی است؟

خودروهای دستی نیز سریعتر از اتوماتیک حرکت می کنند. مطمئناً این می تواند سرگرم کننده باشد، اما می تواند منجر به بلیط ها و تصادفات بیشتر شود. گیربکس های دستی نیز پیچیدگی بسیار کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک دارند و بنابراین هزینه تعمیر آن کمتر است. اما رفع آسان به معنای آسان برای یادگیری نیست.

 

گیربکس اتوماتیک چه ضرری دارد؟

معایب سیستم گیربکس اتوماتیک: تعمیر و نگهداری هزینه بر است. برای وضعیت معکوس، قطار دنده اضافی مورد نیاز است. مصرف سوخت نیز بیشتر از گیربکس دستی است. گیربکس اتوماتیک 10 درصد بیشتر از گیربکس دستی مصرف می کند.

دنده های 1 2 3 در اتوماتیک چیست؟

اعداد یک دو و سه نشان دهنده دنده های مختلف است. FIRST کندترین است. دومی کمی سریعتر است و سومی هنوز سریعتر است. D برای DRIVE و DRIVE است که باید بیشتر اوقات از آن استفاده کنید.

آیا خودکار ایمن تر از دستی است؟

وقتی دنده را عوض می کنید، یک دست را از روی فرمان بر می دارید. در یک اتوماتیک شما می توانید هر دو دست خود را روی فرمان نگه دارید، به این معنی که کنترل بیشتری بر روی ماشین خود دارید، که به ویژه در زمانی که مجبور به واکنش سریع هستید بسیار مهم است.

N در دنده ماشین به چه معناست؟

“N” نشانگر این است که گیربکس اتوماتیک شما در حالت خنثی یا چرخش آزاد است. این تنظیم دنده(های) را آزاد می کند (به جلو و عقب) و به تایرها اجازه می دهد آزادانه بچرخند. اکثر مردم از تنظیم N استفاده نمی کنند، مگر اینکه موتور ماشینشان روشن نشود و نیاز به فشار دادن آن داشته باشند یا وسیله نقلیه را بکسل کنند.

 

آیا ماشین اتوماتیک برای تپه ها خوب است؟

شیب مذاکره اگر در منطقه‌ای می‌مانید که شیب‌های زیادی دارد، اتومات می‌تواند بهترین دوست شما باشد. اتومات ها دارای یک نگهدارنده تپه هستند که در صورت توقف کامل در شیب، مانع از چرخش خودرو به عقب می شود.

آیا ماشین اتوماتیک برای مناطق تپه ای خوب است؟

 

نه، ما به شما پیشنهاد نمی کنیم که برای چنین مناطقی به سراغ یک وسیله نقلیه دنده اتوماتیک بروید. در یک خودروی گیربکس اتوماتیک، تعویض دنده با توجه به مجموعه‌های دور در دقیقه انجام می‌شود و در مناطق تپه‌ای، خودرو باید RPS را بالا نگه دارد تا نتایج بهتری بگیرد.

آیا ماشین اتوماتیک برای رانندگی طولانی خوب است؟

یک خودروی گیربکس اتوماتیک در واقع برای همه کسانی که رفت و آمدهای طولانی دارند و اغلب مجبورند در ازدحام زیادی رانندگی کنند، بسیار منطقی است. عدم نیاز به استفاده مکرر از کلاچ و دسته دنده، خستگی راننده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

چرا گیربکس دستی بهتر است؟

راندمان سوخت بهتر – در مجموع، موتورهای گیربکس دستی پیچیدگی کمتری دارند، وزن کمتری دارند و دنده های بیشتری نسبت به اتوماتیک دارند. نتیجه نهایی این است که در نهایت کیلومترهای بیشتری از بنزینی که پمپاژ می‌کنید نسبت به خودروهای اتوماتیک دریافت خواهید کرد.

آیا خودروهای اتوماتیک بیشتر از دستی سوخت مصرف می کنند؟

به طور سنتی، خودروهای اتوماتیک می توانند تا 10 درصد بیشتر از سوخت دستی خود مصرف کنند. با پیشرفت‌های مدرن در گیربکس‌های اتوماتیک و تغییراتی مانند “دستی دستی خودکار” که اکنون در بسیاری از مدل‌های معاصر ارائه می‌شود، در مورد مصرف سوخت، اغلب انتخاب کمی بین این دو وجود دارد.

 

آیا دستی ارزانتر از اتوماتیک است؟

ارزان تر – گیربکس های دستی از لحاظ تاریخی ارزان تر از همتایان اتوماتیک خود بوده اند. یک خودرو با همان برند و مدل با گیربکس اتوماتیک می تواند 1000 دلار بیشتر از گیربکس دستی قیمت داشته باشد. گیربکس های دستی قطعات پیچیده کمتری دارند که تولید آنها راحت تر است و هزینه کمتری برای شما ایجاد می کند.

چرا AMT خوب نیست؟

AMT ها در مصرف سوخت کارآمد نیستند و نگهداری آنها پرهزینه تر است. در واقع، مواردی وجود داشته است که انواع AMT حتی نسبت به همتایان دستی خود از نظر مصرف سوخت کمتر بوده است. حتی Nexon AMT و Vitara Brazza AMT که اخیراً به بازار عرضه شده‌اند، به اندازه نسخه‌های مجهز به گیربکس دستی خود دارای مصرف سوخت هستند.

کدام نوع انتقال بیشتر طول می کشد؟

طول عمر. در حوزه حیاتی طول عمر، صاحبان خودروهای دستی در صدر قرار می گیرند. در مقایسه با پسرعموهای اتوماتیک خود، بیشتر خودروهای دارای گیربکس دستی بیشتر عمر می کنند – مدت زمانی که گاهی اوقات می تواند به سال ها تبدیل شود.

خنثی در خودرو به چه معناست؟

خنثی لزوماً یک چرخ دنده نیست. این حالتی است که هیچ دنده ای روی وسیله نقلیه درگیر نباشد. در گیربکس اتوماتیک، چرخ ها مستقل از پدال گاز به چرخش خود ادامه می دهند، بنابراین خودرو به حرکت خود ادامه می دهد.

S در خودرو به چه معناست؟

“S” برای ورزش است. اگر در جاده‌های روستایی پرپیچ و خم رانندگی می‌کنید و می‌خواهید در هنگام پیچیدن در پیچ‌ها، RPM را بالا نگه دارید، موقعیت «S» جایی است که می‌خواهید باشید. در «S»، گیربکس دنده‌های پایین‌تر را برای قدرت بیشتر با بیرون آمدن از منحنی‌ها بیشتر نگه می‌دارد.

آیا می توانم هنگام رانندگی از D3 به D تغییر دهید؟

بله، می‌توانید هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک دنده‌ها را از D به D3 تغییر دهید. با این حال، بهتر است در صورت نزدیک شدن به تپه، قبل از اینکه از D به D3 پایین بیایید، کمی سرعت خود را کاهش دهید.

 

آیا خودروهای اتوماتیک گرانتر هستند؟

گران تر بودن خرید: عیب اصلی اتومات ها این است که عموماً هزینه خرید آنها نسبت به همتایان دستی خود، چه نو و چه دست دوم، بیشتر است، بنابراین اگر بودجه کمی دارید، ایده آل نیستند. رانندگی خسته کننده: برخی از رانندگان متوجه می شوند که ماشین های اتوماتیک لذت رانندگی را از بین می برند.

بیشتر بخوانید: