کوپلینگ سیال چیست؟- تعریف، انواع و کاربردها

فهرست مطالب

کوپلینگ سیال چیست؟- تعریف، انواع و کاربردها

کوپلینگ سیال چیست؟

کوپلینگ سیال یا کوپلینگ هیدرولیک یک وسیله هیدرودینامیکی یا «هیدروکینتیک» است که برای انتقال نیروی مکانیکی دوار استفاده می شود. در گیربکس خودرو به عنوان جایگزینی برای کلاچ مکانیکی استفاده شده است.

 

همچنین کاربرد گسترده ای در درایوهای ماشین های دریایی و صنعتی دارد، جایی که عملکرد سرعت متغیر و راه اندازی کنترل شده بدون بارگذاری شوک سیستم انتقال قدرت ضروری است.

درایوهای هیدروکینتیک، مانند این، باید از درایوهای هیدرواستاتیک، مانند پمپ هیدرولیک و ترکیب موتور، متمایز شوند.

 

کوپلینگ های سیال کوپلینگ های انتقال دهنده گشتاور هستند که از روغن هیدرولیک یا آب برای انتقال نیرو استفاده می کنند. تفاوت آنها با مبدل های گشتاور در این است که گشتاور ورودی برابر با گشتاور خروجی است (بدون ضرب گشتاور).

کوپلینگ های سیال بسیار کارآمدتر از مبدل های گشتاور هستند و معمولاً تنها 2 تا 4 درصد تلفات دارند. کوپلینگ های سیال برای ارائه کنترل شتاب ملایم، کنترل محدود کننده گشتاور، کنترل تقسیم بار و کنترل گشتاور/سرعت متغیر استفاده می شوند.

قانون توان ثابت همچنان اعمال می شود، اما توان در بار رانده با سرعت کاهش می یابد. تفاوت بین توان ورودی و خروجی از دست دادن توان تلف شده در کوپلینگ است.

 

کوپلینگ سیال

مشخصات فنی

کوپلینگ‌های سیال از چرخ‌های دو پره‌ای تشکیل شده‌اند که روبه‌رو هستند، اما در تماس فیزیکی نیستند. چرخ پمپ یا توربین محرک به ماشین محرک متصل است. چرخ توربین به ماشین محرک متصل است.

انتقال نیرو به صورت هیدرولیکی بدون سایش انجام می شود. هرچه سرعت ورودی بیشتر باشد، مقدار انرژی مکانیکی بیشتر از پره های چرخ پمپ به پره های چرخ توربین منتقل می شود.

با کوپلینگ های سیال، تنها عنصر اتصال بین چرخ های دو پره، سیال در مدار کار است.

در طول راه اندازی ماشین، مقدار سیال در کوپلینگ را می توان تغییر داد تا رفتار راه اندازی دستگاه و مقدار توان منتقل شده را کنترل کند. دستگاه‌های هیدرودینامیکی با کاهش لرزش پیچشی و شوک محرکه می‌توانند به افزایش عمر تجهیزات کمک کنند.

 

تغییر سطح پر شدن در کوپلینگ های سیال همچنین امکان کنترل سرعت ماشین رانده را فراهم می کند. علاوه بر این، کوپلینگ‌های هیدرودینامیکی از درایو و دستگاه در برابر ضربه‌های گشتاور آسیب‌رسان محافظت می‌کنند. در صورت لزوم، لغزش می تواند به 100٪ برسد، به این معنی که موتور می تواند در محدوده دستگاه پایدار به کار خود ادامه دهد.

 

انواع کوپلینگ سیال چیست؟

در عمل دو نوع کوپلینگ سیال وجود دارد. پر کردن ثابت، که در آن پر کردن روغن ثابت است و پر کردن متغیر همچنین به عنوان سرعت متغیر شناخته می شود که در آن مقدار روغن در مدار کار می تواند در حین کار تغییر کند تا میزان لغزش بین پروانه و رانر کنترل شود و بنابراین تنظیم سرعت می دهد.

کوپلینگ متغیر مایع پرکننده همچنین وسیله ای برای جدا کردن ماشین از درایو آن است و به طور گسترده در درایوهای نوار نقاله برای کنترل دقیق گشتاور اعمال شده در حین شتاب و متعادل کردن بار آسان با استفاده از کنترل های خارجی استفاده می شود.

کاربردهای کوپلینگ سیال

 

کوپلینگ های سیال در خودروسازی، معدن، تولید برق، جابجایی مواد، نفت و گاز، دریایی، تجهیزات سیار و سایر کاربردهای مرتبط با حمل و نقل استفاده می شود.

از نظر پر شدن دو نوع دستگاه وجود دارد: کوپلینگ سیال با پر شدن ثابت و کوپلینگ توربو با کنترل پر. به طور کلی، کوپلینگ های توربو کنترل شده برای ایجاد یک استارت کنترل شده استفاده می شود.

آنها همچنین زمانی استفاده می‌شوند که الزامات کاربردی شامل تطبیق سرعت دستگاه، و راه‌اندازی و توقف دستگاه رانده شده با موتور محرک در حال کار باشد. با کوپلینگ های توربو، نوع سیال عامل مهم است که در نظر گرفته شود.

به طور کلی از کوپلینگ ها در تسمه نقاله، اکسترودر، سانتریفیوژ، آسانسور سطلی، آسیاب گلوله ای، سنگ شکن، میکسر، پمپ دوغاب، کمپرسور، فن صنعتی، فیدر، لوکوموتیو دیزلی، تیپلر واگن، پمپ تغذیه بویلر، پمپ پروسس متقابل استفاده می شود. ، خشک کن و غیره