چه زمانی لاستیک صاف شما ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد؟

فهرست مطالب

چه زمانی لاستیک صاف شما ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد؟

هر لاستیک صاف یا آسیب دیده را نمی توان تعمیر کرد. گاهی اوقات، شما فقط نیاز به تعویض لاستیک پنچر یا آسیب دیده دارید. با این حال، موارد دیگری وجود دارد که می توانید با تعمیر سریع لاستیک، لاستیک و کل ماشین خود را به جاده برگردانید.

 

آنچه یاد خواهید گرفت:

 

چه زمانی تعمیر شود، چه زمانی تعویض شود

در اینجا، ما شما را به زمان تعمیر تایر و زمان تعویض آن راهنمایی می کنیم.

  • اگر لاستیک دارید که توسط میخ یا جسم دیگری سوراخ شده باشد، لاستیک قابل تعمیر است، اما فقط تا زمانی که سوراخ در ناحیه آج باشد و قطر آن بیش از 1/4 اینچ نباشد. .
  • اگر سوراخ در دیواره جانبی یا شانه لاستیک باشد، باید لاستیک را رها کرده و یک لاستیک جدید تهیه کنید. اول ایمنی!
  • اگر بیش از یک پنچری وجود داشته باشد، اگر سوراخ‌ها حداقل 16 اینچ از هم فاصله داشته باشند، احتمالاً می‌توانید لاستیک را تعمیر کنید. در غیر این صورت زمان خرید لاستیک نو فرا رسیده است.
  • اگر لاستیک در تصادف آسیب جدی دیده باشد، مانند بریدگی های بزرگ یا جدا شدن آج، باید تعویض شود، نه تعمیر. بدون اگر، و، یا اما.

مقاله مرتبط: چرخش تایر چیست؟

 

لاستیک های قابل تعمیر

لاستیک را می توان تعمیر کرد اگر:

  • در ناحیه تعمیر پنچری لاستیک سوراخ شده است (تصویر زیر بخش “لاستیک غیر قابل تعمیر” در زیر)
    • طبق دستورالعمل های TIA و USTMA، دیواره جانبی و شانه تایر قابل تعمیر نیستند
  • قطر سوراخ بیش از 1/4 اینچ نیست
  • تعمیرات با هم تداخل ندارند یا اگر جراحات مستقیماً در مقابل یکدیگر نباشند

 

فرآیند تعمیر تایر

  • لاستیک را از رینگ خارج کنید
  • بازرسی کامل از داخل و خارج لاستیک
    • اگرچه ممکن است یک لاستیک از بیرون یک تعمیر ساده به نظر برسد، نیمه پایینی میخ ممکن است باعث آسیب احتمالی به دیواره داخلی شود.
  • هنگامی که قابل تعمیر تشخیص داده شد، ناحیه سوراخ شده کابل های آسیب دیده را برش دهید تا ناحیه را تمیز و تثبیت کنید
  • از داخل به بیرون، یک ساقه لاستیکی را از ناحیه سوراخ شده بکشید و داخل تایر را ببندید.
  • از داخل، ناحیه سوراخ شده را صاف کنید و سپس چسب مخصوص ولکانیزه را بمالید
  • سپس یک پچ روی آستر داخلی روی ناحیه سوراخ نصب می شود که باعث واکنش شیمیایی می شود
  • سپس لاستیک دوباره روی رینگ سوار می شود، تا فشار مناسب لاستیک باد می شود و تعمیر برای نشتی بررسی می شود.
فرآیند تعمیر تایر

 

این روش 60-90 دقیقه طول می کشد تا به درستی انجام شود.

مقاله مرتبط: چگونه پنچر لاستیک را تعمیر کنیم؟

 

لاستیک های غیر قابل تعمیر

در برخی موارد، لاستیک به دلیل محل یا شدت آسیب قابل تعمیر نیست. اگر لاستیک با هر یک از دستورالعمل های غیرقابل تعمیر زیر مطابقت دارد، وقت آن است که یک لاستیک جدید بخرید.

1. سوراخ کردن در خارج از منطقه تعمیر

  • اگر لاستیک به هر طریقی در خارج از منطقه تعمیر پنچر پنچر شود، لاستیک را نمی توان با خیال راحت تعمیر کرد.
  • تعمیرات واقعی تایر محدود به قسمت میانی یا “تاج” لاستیک است.
  • تاج به عنوان مرکز آج، تقریباً 1 تا 1.5 اینچ از هر شانه تعریف می شود. برای اکثر لاستیک ها، ناحیه تعمیر پنچر را می توان با اولین شیار اصلی روی هر دو شانه نیز مشخص کرد.

2. اندازه سوراخ

 

  • حداکثر اندازه آسیب قابل تعمیر برای لاستیک های سواری و کامیون های سبک در محدوده بار E 1/4 اینچ یا قطر 6 میلی متر است.
  • اگر پنچری لاستیک شما بزرگتر از اندازه مجاز تعمیر باشد، لاستیک باید از سرویس خارج شود.

3. برآمدگی یا حباب در Sidewall

  • اگر حباب قابل توجهی در دیواره جانبی لاستیک وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در اثر برخورد با حاشیه، چاله یا سایر انواع خطرات جاده آسیب دیده است.
  • برآمدگی یا حباب ایجاد شده در دیواره جانبی قابل تعمیر نیست و متأسفانه لاستیک باید از سرویس خارج شود.

4. به دوشاخه لاستیک «نه» بگویید

پلاگین تایر یک جسم چسبنده و قابل انبساط است که از بیرون به ناحیه آسیب دیده لاستیک فشار داده می شود و تا زمانی تنظیم می شود که دیگر هوا از لاستیک نشت نکند. اگرچه ممکن است نشتی متوقف شود، اما به راحتی می توان باور کرد که لاستیک تعمیر شده و خوب است. متاسفانه اینطور نیست

شاخه های لاستیک یک راه حل سریع هستند و ممکن است به مرور زمان خراب شوند. آنها همچنین می توانند به طور بالقوه باعث محبوس شدن هوا بین لایه های آج شوند و در نهایت باعث جدا شدن آج و نیاز به خرید لاستیک جدید شوند.

مقاله مرتبط: تراز چرخ چیست؟

 

استانداردهای صنعتی برای تعمیر تایر

استانداردهای انجمن تولیدکنندگان تایر ایالات متحده (USTMA، که قبلاً به عنوان انجمن تولیدکنندگان لاستیک شناخته می شد) و انجمن صنعت تایر (TIA):

 

اصول تعمیر تایر USTMA:

  • تعمیرات نمی توانند همپوشانی داشته باشند. یک ساقه لاستیکی یا پلاگین باید برای پر کردن آسیب سوراخ و یک وصله برای مهر و موم کردن آستر داخلی اعمال شود. واحد تعمیر متداول یک واحد ترکیبی یک تکه با ساقه و پچ است.
  • همه لاستیک ها قابل تعمیر نیستند. محدودیت‌های تعمیرات خاص باید بر اساس توصیه‌ها یا سیاست تعمیرات سازنده تایر و/یا نوع سرویس تایر باشد.
  • هرگز لاستیکی را که تعمیر نامناسبی دارد تعمیر نکنید. لاستیک باید اسقاط شود
  • یک دوشاخه به خودی خود یا یک وصله به خودی خود یک تعمیر غیرقابل قبول است.
  • هرگز تعمیر لاستیک بیرونی یا روی چرخ را انجام ندهید.

اصول تعمیر تایر TIA:

  • تنها راه برای تعمیر صحیح لاستیک این است که آن را از رینگ جدا کنید تا بتوان داخل آن را بازرسی کرد، مواد آسیب دیده را جدا کرد، فضای خالی را با لاستیک پر کرد و لایه داخلی را با یک واحد تعمیر آب بندی کرد.
  • یک دوشاخه به خودی خود یا یک وصله به خودی خود تعمیر قابل قبولی نیست زیرا دوشاخه به طور دائم لایه داخلی را آب بندی نمی کند و وصله فضای خالی باقی مانده از جسم نافذ را پر نمی کند که باعث می شود آب وارد بدنه لاستیک شده و شروع به خوردگی کند. تسمه های فولادی
  • استفاده از درزگیرها یا بادکننده های اضطراری حاوی درزگیر به عنوان راه حل های طولانی مدت برای پنچر شدن لاستیک به همین دلایل توصیه نمی شود.
  • تعمیرات پنچری به مرکز ناحیه آج محدود می شود. در صورت وجود سوراخ یا آسیب در شانه یا دیواره لاستیک، قابل تعمیر نیست.
  • اگر جراحات به قدری نزدیک باشند که تعمیرات با هم همپوشانی داشته باشند یا جراحات مستقیماً روی هم قرار گیرند، لاستیک قابل تعمیر نیست و باید اسقاط شود.
  • هرگز لاستیک هایی را با پنچری بزرگتر از ¼ اینچ (6 میلی متر) تعمیر نکنید.

مقاله مرتبط: چگونه تایر را صاف کنیم و چگونه کار می کنند؟

سوالات متداول

هزینه تعمیر لاستیک افتاده چقدر است؟

به طور متوسط، تعمیر پنچری لاستیک بین 10 تا 20 دلار هزینه دارد. تعمیر شامل وصله لاستیک است. برخی از فروشندگان لاستیک اگر لاستیک خود را از آنها خریداری کرده باشید، لاستیک پنچر شده را به صورت رایگان تعمیر می کنند.

لاستیک وصله کنم بهتره یا نو بگیرم؟

 

اگر لاستیک دو پنچر داشته باشد، تا زمانی که پنچرها حداقل 16 اینچ از هم فاصله داشته باشند و حداکثر تعداد تعمیرات در مجموع از 2 تایر تجاوز نکند، ممکن است تعمیر لاستیک همچنان یک گزینه باشد. پنچری بیش از این وجود ندارد و باید به فکر خرید تایر جدید باشید.

آیا می توانید لاستیک با سوراخ را تعمیر کنید؟

بله، می‌توانید با استفاده از کیت دوشاخه و سیمان لاستیکی که همراه آن است، یک سوراخ کوچک در دیواره کناری تایر ایجاد کنید. با این حال، رانندگان علاقه مند و کارشناسان لاستیک آن را به دلایل ایمنی توصیه نمی کنند. انجمن صنعت تایر بیان می کند که نباید هیچ گونه آسیبی در دیواره جانبی لاستیک تعمیر کنید.

آیا لاستیک من وصله می شود؟

تعمیرات پنچری به مرکز ناحیه آج محدود می شود. در صورت وجود سوراخ یا آسیب در شانه یا دیواره لاستیک، قابل تعمیر نیست.

آیا شمع لاستیک دائمی است؟

دوشاخه لاستیک‌ها قرار نیست یک تعمیر دائمی باشند و فقط باید تا زمانی که برای تعمیر دائمی تر به تعمیرگاه بروید، آن را روشن کنید. بسته به محل سوراخ شدن، ممکن است از کیت پلاگین و پچ برای رفع آسیب استفاده شود و می تواند چندین سال دوام بیاورد.

چگونه می توان لاستیکی را که یک میخ در آن دارد تعمیر کرد؟

یک میخ در لاستیک چقدر می تواند دوام بیاورد؟

به طور متوسط، کارشناسان تایر پیش بینی می کنند که یک دوشاخه و پچ مناسب می تواند از هفت تا ده سال دوام بیاورد. اگرچه لکه های لاستیک می توانند مدت زیادی دوام بیاورند، اما هرگز نباید بیش از یک بار وصله لاستیک انجام شود. این می تواند بر رتبه بندی سرعت تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه باعث انفجار شود.

 

آیا می توانید مسافت طولانی را با لاستیک متصل رانندگی کنید؟

دوشاخه لاستیک مستقل فقط باید به عنوان یک راه حل تعمیر موقت استفاده شود و فقط باید تا زمانی که برای رساندن وسیله نقلیه به مغازه یا مکان دیگری برای انجام تعمیر مناسب لازم است استفاده شود. لاستیک برق دار نباید برای مسافت های طولانی رانده شود.

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

تا زمانی که به موقع متوجه پنچری یا نشتی شوید و به رانندگی در حالت صاف ادامه ندهید، لاستیک وصله شده مانند سایر لاستیک های شما در جاده کار خواهد کرد.

 

لاستیک وصله شده چقدر دوام می آورد؟

مانند شمع ها، گفته می شود که وصله ها از هفت تا ده سال یا تا پایان عمر لاستیک دوام می آورند. باز هم، اگر نصب ضعیف انجام شود یا مشکلاتی در محل سوراخ وجود داشته باشد، این لاستیک ممکن است دوام نیاورد.

آیا می توانید بدون درآوردن لاستیک آن را وصله کنید؟

 

چگونه نشت کند در لاستیک را رفع کنیم؟

ساقه‌ها و هسته‌های سوپاپ (خود شیر، داخل لوله) با نشتی نیز قابل تعویض هستند. اگر نشتی آهسته به این دلیل است که چرخ کاملاً روی لاستیک قرار نگرفته است، گاهی اوقات برداشتن لاستیک و استفاده از مهره مهره ای می تواند نشت را متوقف کند.

آیا رانندگی با میخ در لاستیک مشکلی ندارد؟

پاسخ کوتاه این است که بله، می توانید با یک میخ در لاستیک خود رانندگی کنید. رانندگان مدام از روی میخ ها عبور می کنند و متوجه نمی شوند. میخ‌ها می‌توانند آنقدر محکم در لاستیک بنشینند که هوا نتواند از آن خارج شود. ماشین آنقدر سریع و محکم به میخ برخورد می کند که هرگز به هوا فرصت رها شدن داده نمی شود.

 

هزینه وصله لاستیک در والمارت چقدر است؟

والمارت از سال 2022 تایرهای پنچر را در مکان‌هایی که دارای مرکز مراقبت خودرو هستند تعمیر می‌کند. به طور معمول، قیمت تعمیر لاستیک پنچر بدون تیوب در والمارت از 15 دلار برای هر لاستیک شروع می‌شود و تعمیر آن 1 تا 5 ساعت طول می‌کشد. اگر تایر پنچر شده غیرقابل تعمیر باشد، Walmart خدمات نصب تایر را از 10 دلار به ازای هر تایر ارائه می دهد.

بستن لاستیک کجا امن است؟

تعمیرات پنچری به مرکز ناحیه آج محدود می شود. در صورت وجود سوراخ یا آسیب در شانه یا دیواره لاستیک، قابل تعمیر نیست.

هزینه تعویض تایر چقدر باید باشد؟

هزینه تعویض لاستیک یک تایر استاندارد حدود 50 تا 200 دلار است، بسته به مارک و کیفیت. شاسی بلندها و سایر وسایل نقلیه بزرگ می توانند تا حدود 350 دلار افزایش پیدا کنند. کامیون های بزرگ، مانند وانت، معمولاً تقریباً یکسان قیمت دارند. به طور کلی، این ایده خوبی است که همه لاستیک های خود را به یکباره تعویض کنید.

 

آیا می توانم فقط یک لاستیک را تعویض کنم؟

به طور معمول، هنگامی که با تعویض تنها یک لاستیک مواجه می شوید، نتیجه یک وضعیت غیرقابل تعمیر مانند پنچر شدن یا باد کردن است. متأسفانه همه لاستیک ها قابل تعمیر نیستند یا ارزش صرفه جویی را ندارند. تعویض تنها یک لاستیک بیشتر به میزان آج باقی مانده روی تایر مقابل در همان محور بستگی دارد.

چه زمانی باید لاستیک هایم را عوض کنم؟

 

صرف نظر از ساییدگی آج، سازندگان وسایل نقلیه به طور کلی توصیه می کنند تایرهای خود را در شش سالگی تعویض کنید. اکثر تولید کنندگان لاستیک توصیه می کنند تایرهای خود را در 10 سال تعویض کنید.

لاستیک ها چقدر باید دوام بیاورند؟

به طور متوسط، مردم بین 12000 تا 15000 مایل در سال رانندگی می کنند، که به این معنی است که تایرهای تمام فصل با کیفیت خوب، بسته به نگهداری، سبک رانندگی و شرایط و غیره، بین سه تا پنج سال دوام خواهند آورد.

 

تعویض لاستیک به چه معناست؟

لاستیک های جایگزین هر لاستیک دیگری است که پس از آن می توان خریداری کرد. تعویض ممکن است به دلیل فرسودگی یا قدیمی بودن لاستیک های OE ضروری باشد. یا ممکن است تصمیم بگیرید که لاستیک جدیدی می خواهید که ویژگی خاصی را بیشتر ارائه دهد. یک تایر OE لزوما یک تایر متوسط ​​نیست.

آیا تعویض فقط 2 لاستیک مشکلی ندارد؟

اگر به دنبال تعویض لاستیک های چهار چرخ متحرک هستید، توصیه می کنیم هر چهار تایر را به یکباره تعویض کنید. در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که فقط دو تایر را در یک زمان تعویض کنید، اما مخلوط کردن لاستیک های نو و فرسوده می تواند تفاوت سایز را از جلو تا عقب ایجاد کند که می تواند به خودروی شما آسیب برساند.

آیا می توانم خودم لاستیک های نو نصب کنم؟

تعویض لاستیک لزوماً به معنای سفر به گاراژ نیست. ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر رینگ‌هایی به لاستیک‌هایتان وصل کرده‌اید، تعویض لاستیک‌های خود کاری است که خودتان می‌توانید از عهده آن برآیید. هر کسی می تواند این کار را انجام دهد، فقط نیاز به دانش، تمرین و اعتماد به نفس برای ایجاد مهارت است.

آیا ماشین شما تمام چرخ متحرک (AWD) است؟

اگر چنین است، اکثر تولید کنندگان خودرو و انجمن صنعت تایر (TIA) توصیه می کنند که همیشه هر چهار لاستیک را همزمان تعویض کنید. به این دلیل که قطر کاهش یافته لاستیک های آج پایین باعث می شود که آنها سریعتر از لاستیک های جدید بچرخند.

آیا می توانم 1 مایل را با لاستیک پنچر رانندگی کنم؟

نه. با لاستیک پنچر رانندگی نکنید. با این حال، ممکن است هنگام کشیدن به کنار جاده، لازم باشد مسافت کوتاهی را با لاستیک پنچر طی کنید. اما رانندگی با لاستیک پنچر راهی مطمئن برای به خطر انداختن سرنشینان و آسیب جدی به وسیله نقلیه شما است.

 

آیا باید هر 4 لاستیک را یکجا تعویض کرد؟

همیشه بهتر است هر 4 لاستیک را همزمان تعویض کنید. این به این دلیل است که هر 4 لاستیک به طور مستقل از یکدیگر می‌چرخند و عمق آج‌ها و/یا سبک‌های مختلف می‌تواند باعث چرخش آنها با سرعت‌های متفاوت شود. این به طور بالقوه می تواند به قطار محرکه آسیب برساند و احتمالاً اگر وسیله نقلیه داشته باشد، سیستم TPMS غیرمستقیم را تحت تأثیر قرار دهد.