چرا روغن ماشین من هنگام پارک کردن چکه می کند؟

فهرست مطالب

بنابراین، چه کار می کنید؟ خوب، شما می توانید ماشین خود را به یک گاراژ ببرید و با قبض مکانیک بزرگ مقابله کنید، یا می توانید نشت روغن را خودتان برطرف کنید. بله، رفع نشتی روغن خودرو از خانه امکان پذیر است. در اینجا نحوه شروع به کار آمده است.

دلایل مختلف نشت روغن در خودروها

نشت روغن در خودروها ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. ممکن است واشر آسیب دیده یا مهر و موم بدی داشته باشید. یا شاید وسیله نقلیه شما آسیب دیده باشد. بسته به سطح نشت روغن، موارد زیر می توانند باعث نشت روغن شوند.

1. فیلتر روغن بد

فیلتر روغن کاری که به نظر می رسد را انجام می دهد. آلاینده های روغن موتور را فیلتر می کند. این کمک می کند روغن تمیز بماند و باعث گرفتگی یا سایش داخل موتور نشود . در عین حال، اگر روغن تعویض نشود، فیلتر روغن مسدود می شود. با افزایش فشار، فیلتر روغن ممکن است پاره شود و باعث نشت روغن شود.

یکی دیگر از دلایل نشتی روغن، صاف بودن فیلتر روغن است. از آنجایی که روغن داخل موتور با فشار خاصی حرکت می کند، فضای کمی برای ایجاد نشتی کافی است. پس از تعویض روغن زمانی که مکانیک فیلتر را به درستی نصب نکرده است، مراقب این وضعیت باشید.

در صورت استفاده از فیلتر روغن نادرست، نشت روغن از فیلترهای روغن نیز ممکن است رخ دهد. در این حالت ممکن است فیلتر روغن به درستی آب بندی نشود و باعث ایجاد مشکلاتی در فشار روغن و نشتی شود.

2. واشر پوشش سوپاپ فرسوده

واشر درپوش سوپاپ یک مهر و موم لاستیکی است که برای آب بندی پوشش سوپاپ و قسمت بالایی سر سیلندر موتور است. با گذشت زمان یک واشر در اثر گرما و فشار سخت می شود و ترک می خورد. این امر در صورت افزایش فشار روغن باعث نشتی های غیرمنتظره و ناگهانی می شود. یا به آرامی در حالی که روزانه ماشین خود را رانندگی می کنید.

بسته به نوع موتور ، خودروی شما می تواند یک یا چند واشر داشته باشد. اگر شما یک V-6 یا V-8 رانندگی می کنید، دو درپوش سوپاپ خواهید داشت. در حالی که در یک موتور 4 یا 6 سیلندر مستقیم، شما فقط یک موتور دارید.

به طور کلی، یک واشر پوشش سوپاپ بین 20000 تا 50000 مایل دوام می آورد. در صورت عدم تعویض، نشت روغن به دلیل گرمای تولید شده می تواند باعث ایجاد دود یا آتش سوزی شود. یا روغن دائماً در حال تخلیه می تواند موتور شما را به دلیل فرسودگی خراب کند.

مطالب مرتبط: چگونه نشتی واشر پوشش سوپاپ را برطرف کنیم؟

3. شل شدن دوشاخه تخلیه

شمع تخلیه، شاخه هایی هستند که برای تخلیه روغن موتور استفاده می شوند. زیر ماشین قرار دارد و به ظرف روغن متصل است. اگر زیر ماشین هستید، سخت است که آن را از دست بدهید. از آنجایی که تمام روغن موتور در محفظه روغن جمع می‌شود، شل شدن پلاگین تخلیه می‌تواند باعث نشت روغن شود. یک پلاگ تخلیه نشتی می تواند دارای لکه های روغن در اطراف و مستقیماً زیر آن باشد. اگر اخیراً روغن را تعویض کرده اید، دلیل بیشتری برای بررسی دوشاخه تخلیه است.

4. تابه روغن آسیب دیده

تابه روغن یک مرکز ذخیره سازی روغن است که در آن تمام روغن زمانی که استفاده نمی شود جمع آوری می شود. یعنی زمانی که رانندگی نمی کنید یا موتور شما خاموش است. همچنین مکانی است که روغن توسط هوای عبوری از سطح ظرف روغن خنک می شود.

به طور کلی، نشت روغن از ظروف روغن به ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا آن‌ها کاملاً محکم هستند. اما هر نوع آسیب یا تابه شل می تواند باعث نشت روغن شود. در صورت فرسوده شدن واشر تابه روغن، درست مانند واشر پوشش سوپاپ فرسوده، نشت روغن نیز ممکن است رخ دهد.

خوب، اینها دلایل رایج در پشت نشت نفت بودند. اما چگونه بفهمیم که نشتی روغن داریم؟ علائمی که باید به دنبال آن باشیم چیست؟

چگونه متوجه نشت روغن شده ایم؟

نشت روغن در خودروها علائم مستقیم و آشکاری دارد. کمی نگاه کردن به اطراف علائم را نشان می دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

چگونه نشت روغن در خودرو را رفع کنیم؟

1. نشت روغن

نشت نفت بارزترین علامت نشت روغن است. اگر ماشین شما نشتی داشته باشد، نوعی ریزش یا پاشیده شدن زیر وسیله نقلیه شما ایجاد می کند. بسته به شدت نشت، ممکن است چند قطره یا یک گودال کوچک را مشاهده کنید. هر کدام که باشد، نشت روغن درست زیر ماشین به این معنی است که روغن موتور شما نشت می کند. و باید فوراً آن را بررسی کنید.

2. روشن بودن چراغ روغن موتور را بررسی کنید

اگر چراغ بررسی روغن موتور در داشبورد شما روشن است، این نشانه دیگری از نشت روغن است. از آنجایی که فقط برای روشن شدن در زمانی که سطح روغن خیلی پایین است طراحی شده است، نشانگر عالی برای نشت روغن است. اگر هنگام رانندگی چراغ روشن شد، باید توقف کرده و وسیله نقلیه خود را بررسی کنید. اگر هنگام روشن کردن ماشین خود روشن می شود، به دنبال نشت روغن باشید.

در هر سناریویی که چراغ چک روغن موتور روشن می شود، سطح روغن را بررسی کنید.

3. دود از موتور

دود ناشی از موتور می تواند به دلایل مختلفی از جمله نقص سیستم خنک کننده، خطاهای سیم کشی یا نشت مایعات ایجاد شود. به عنوان مثال، روغن گیربکس، روغن ترمز یا روغن موتور زمانی که به یک جزء داغ موتور نشت می کند، می تواند دود کند.

اگر متوجه شدید که موتور شما دود می‌کند، ماشین خود را به جایی که ایمن است بکشید. موتور را خاموش کنید و بگذارید کمی خنک شود. سپس، کاپوت را باز کنید تا مشکل را تشخیص دهید. همچنین از کپسول آتش نشانی استفاده نکنید مگر اینکه شعله های آتش را مشاهده کنید. در غیر این صورت خاموش کننده بیش از آنکه صرفه جویی کند خراب می کند.

4. داغ شدن بیش از حد موتور

روغن موتور علاوه بر کارکرد به عنوان روان کننده و فیلتر، به عنوان خنک کننده نیز عمل می کند. موتور را در حین عبور از اجزای مختلف خنک می کند. در صورت نشت روغن، با کاهش اثر خنک کننده، سطح روغن کاهش می یابد. این می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.

5. بوی روغن سوزی

نشت روغن از درپوش سوپاپ می تواند روی سایر قطعات موتور بیفتد . و از آنجایی که هنگام رانندگی لوله کشی می کنند، بوی روغن سوزی ایجاد می کنند. اگر بوی تند به مشام می رسد، احتمالاً در حال سوختن روغن در زیر کاپوت شما است.

چگونه می توانم نشت روغن از ماشین خود را تشخیص دهم؟

در حالی که دلایل متعددی برای نشت روغن وجود دارد، یافتن ریشه آن بسیار ساده است. بررسی چند ناحیه می تواند به راحتی شما را به علت نشت روغن برساند. شروع توسط:

  • بررسی علائم: با جستجوی هر نوع علائم شروع کنید. ببینید نشت نفت از کجا و با چه شدتی می آید. یا اگر نشت نفت نداشته باشید، دود یا بوی سوختگی دارد؟ هر دو ممکن است به دلیل نشت روغن در محفظه موتور اتفاق بیفتند. به خاطر داشته باشید که گرم شدن بیش از حد موتور می تواند ناشی از نشت روغن سنگین یا سطح پایین روغن موتور باشد.
  • به زیر ماشین خود نگاه کنید: اگر روغن نشت کرده است، زیر خودرو را بررسی کنید. ببینید آیا ظرف روغن یا پلاگین تخلیه شما نشتی دارد یا خیر. یک راه سریع برای تأیید این موضوع، تمیز کردن روغن و بررسی مجدد پس از مدتی است. اگر روغن بیشتری می‌بینید، محتمل‌ترین علت تابه روغن یا دریچه تخلیه است.
  • به زیر کاپوت نگاه کنید: مکان دیگری که باید بررسی کنید موتور شماست. کاپوت را باز کنید و ببینید آیا لکه روغنی دارید یا خیر. اگر درب سوپاپ یا فیلتر روغن در آنجا قرار دارد، نگاهی بیندازید. اگر مقداری روغن مستقیماً زیر فیلتر وجود داشته باشد، مشکل همین است.

آیا می توانم ماشینی را با نشتی روغن موتور رانندگی کنم؟

در حالی که چند قطره روغن موتور نشت کرده ممکن است جزئی به نظر برسد، اما می تواند یک علامت هشدار اولیه از چیزی مهم تر باشد. پس از مشاهده روغن ریخته شده، سطح روغن موتور را بررسی کنید. در صورت نیاز، قبل از کارکردن موتور، روغن اضافه کنید. اگر سطح خوب است، به یک تعمیرگاه خودرو بروید. اگر مقدار زیادی روغن ریخته شده دیدید، ممکن است بخواهید ماشین خود را به مکانیک یدک بکشید.

اکنون زمان آن است که چگونه نشت روغن را رفع کنیم

بعد از اینکه بازرسی خود را انجام دادید، وقت آن است که آستین های خود را بالا بزنید و یاد بگیرید که چگونه نشت روغن را برطرف کنید. برای اینکه یاد بگیرید چگونه این نشتی را برطرف کنید لازم نیست یک کتاب کامل بخوانید. در حالی که برخی از نشتی‌های روغن وجود دارد که تنها با تعمیرات گران قیمت قابل رفع هستند، اما بیشتر آن‌ها را می‌توان در گاراژ یا راهروی شما نسبتاً ارزان انجام داد.

تنها چیزی که به آن نیاز خواهید داشت جک ماشین ، پایه جک، آچار گشتاور، و برخی مواد افزودنی خاص یا قطعات جایگزین (چیزی شبیه یک تابه روغن جدید) است. در اینجا دو روش اصلی وجود دارد که می توانید برای رفع نشت روغن خود در نظر بگیرید.

استفاده از افزودنی برای جلوگیری از نشت

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع نشتی، استفاده از افزودنی توقف نشت یا ترکیب روغن با مسافت پیموده شده بالا است. چنین محصولاتی می توانند مهر و موم های لاستیکی خودروی شما را نرم کرده و حالت دهند تا متوقف شود و از نشت بیشتر خودرو جلوگیری شود.

ممکن است تا چند صد مایل رانندگی طول بکشد تا نشتی کاملاً بسته شود. در مرحله بعد، نحوه برخورد با نشت روغن و سایر شرایط نشت روغن را یاد خواهید گرفت. به طور کلی باید سعی کنید قبل از استفاده از توقف نشت با تعویض قطعات، نشتی را برطرف کنید.

رفع مشکل با ابزار

نگران نباشید. رفع نشتی ماهیتابه و سایر موقعیت ها با ابزار آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. تنها چیزی که نیاز دارید چند ابزار دستی، آچار گشتاور، جک ماشین و پایه یا چند رمپ است.

ابتدا، ماشین را با جک بالا ببرید تا بتوانید با خیال راحت به ظرف روغن دسترسی داشته باشید. اکنون، پیچ و مهره های شل شده روی ظرف روغن را بررسی کنید. با گذشت زمان، این پیچ‌ها می‌توانند شل شوند و پیچ‌های شل شده نشت کنند. پس از سفت کردن تمام پیچ‌ها روی ظرف روغن، به درپوش تسمه تایم و درپوش‌های سوپاپ بروید.

توجه داشته باشید که مدل‌های خاص خودرو از شما می‌خواهند که پیچ‌ها را در یک الگوی خاص تا یک سطح تحمل خاص سفت کنید. برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنمای سرویس یا راهنمای تعمیر را بررسی کنید.

پس از رفع نشتی، زمان آزمایش فرا رسیده است

هنگامی که باور کردید که مشکل را حل کرده اید، زمان آن است که همه چیز را آزمایش کنید. حدود یک لیتر روغن بگیرید و سطح روغن خود را بالا ببرید. پس از آن، می خواهید موتور را با کاپوت بالا روشن کنید. در حالی که ماشین در حال کار است قسمت بالای موتور را بررسی کنید.

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که روغن از واشر یا درپوش روغن نشت می کند و موتور به دلیل روغن سوزی شروع به دود می کند. مهم است که بدانید چه چیزی باعث نشت روغن از تمام قسمت های خودرو شما می شود.

پس از چند دقیقه کارکردن خودرو، وسیله نقلیه را حدود 5 فوت از جایی که قبلاً پارک کرده بود حرکت دهید. بررسی کنید که آیا نشتی روغن در راهرو انباشته شده است یا خیر. اگر هنوز یک حوضچه روغن می بینید، باید به عقب برگردید و سفت شدن پیچ های خود را دوباره بررسی کنید.

هر چند وقت یکبار روغن را تعویض کنیم؟

همه اینها این سوال را ایجاد می کند: چند بار باید روغن ماشین خود را تعویض کنید؟ هیچ راهی وجود ندارد که از طریق بازرسی چشمی متوجه شوید که آیا روغن شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، زیرا روغن سیاه خالص تقریباً بلافاصله پس از قرار دادن در ماشین شما ظاهری قهوه ای و “کثیف” به خود می گیرد.

پس راه حل ساده این است که روغن خود را هر چند وقت یکبار که سازنده توصیه می کند، تعویض کنید تا از نشت عمده روغن جلوگیری کنید. توصیه سازنده این است که ماشین شما برای مدت طولانی کار کند. می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای مالک، بازدید از وب سایت سازنده، یا تماس با میز خدمات در نمایندگی محلی خود، این توصیه را دریابید.

خوشبختانه، تعویض مکرر روغن ضرری ندارد، اگرچه این امر می تواند به کیف پول شما آسیب وارد کند. نیازی به تعویض منظم روغن بیش از آنچه سازنده توصیه می کند وجود ندارد.

نکته دیگر: منتظر نمانید تا علائم نشت روغن را مشاهده کنید، یا چراغ «کم روغن» روشن شود و اگر آن چراغ را دیدید، تعویض روغن خود را در اولویت قرار دهید. نور تقریباً به این معنی است که هر روغنی که در موتور شما باقی مانده است، توانایی خود را برای عملکرد صحیح از دست داده است، به این معنی که موتور شما در معرض فرسودگی و فرسودگی زیادی است.

چند مایل بین تعویض روغن؟

توجه داشته باشید که توصیه سازنده شما شامل مسافت پیموده شده است که نسبت به بازه زمانی، معیار قابل اعتمادتری است. برخی از دارندگان خودرو فقط هر 5 تا 6 ماه یکبار خودروهای خود را برای تعویض روغن می‌برند، اما در این مورد فصولی که خودروها در آن‌ها بیشتر یا کمتر از حد معمول رانندگی می‌کنند، در نظر گرفته نمی‌شود.

در مورد مسافت پیموده شده خاص، همه ماشین ها متفاوت هستند. استاندارد برای وسایل نقلیه قدیمی اغلب بیش از 3500 مایل نبود، اما خودروهای جدیدتر معمولاً می توانند 7000 تا 10000 از یک تعویض روغن دریافت کنند. مجدداً، نکته مهم این است که به توصیه سازنده خود توجه کنید و تعویض روغن را در صورت نیاز به تأخیر نیندازید.

خط پایین

نشت روغن یکی از مشکلات رایج و ناامید کننده خودرو است که ممکن است رخ دهد. قبل از اینکه وسیله نقلیه را برای یک صورت حساب تعمیر سنگین به گاراژ ببرید، یاد بگیرید که چگونه نشت روغن را خودتان برطرف کنید. به یاد داشته باشید که همه چیز را از تابه روغن گرفته تا واشرها و درپوش روغن بررسی کنید.

حتماً دوباره چک کنید و مطمئن شوید که نشتی را پس از تعمیر برطرف کرده اید. با کمی دانش و حوصله بیشتر، قادر خواهید بود تا با هرگونه مشکل نشت روغن در خودروی خود مقابله کنید.