پمپ سوخت چیست؟- 7 نشانه بد بودن پمپ سوخت

فهرست مطالب

پمپ سوخت چیست؟

پمپ سوخت بخشی از خودرو است که سوخت را از مخزن سوخت به کاربراتور یا انژکتور سوخت موتور احتراق داخلی می رساند .

در عین حال، فشار را برای پاشش سوخت به موتور از طریق انژکتورها فراهم می کند. پمپ الکتریکی معمولاً در مخزن سوخت نصب می شود. سوخت را می کشد، آن را تحت فشار قرار می دهد و آن را به یک خط سوخت وارد می کند که آن را به محفظه موتور می برد.

در آنجا، یک تنظیم کننده فشار، سوخت اضافی را که برای موتور مورد نیاز نیست از طریق یک خط موازی به باک هدایت می کند. پمپ های سوختی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند عموماً 30-60 پوند تولید می کنند. فشار تقریباً به اندازه فشار آب در لوله کشی خانگی شما است.

ورودی پمپ توسط یک جوراب پلاستیکی فیلتر می شود تا زباله ها از پمپ و موتور شما خارج نشوند. فرستنده مخزن معمولاً مستقیماً روی پمپ نصب می شود. موتورهای دیزلی تزریق مستقیم یا موتورهای بنزینی با تکنولوژی بالا دارای دومین پمپ تزریق فشار قوی هستند که روی موتور نصب شده است.

موتورهای کاربراتوری اغلب از پمپ‌های مکانیکی کم‌فشار استفاده می‌کنند که در خارج از باک سوخت نصب شده‌اند، در حالی که موتورهای تزریق‌کننده سوخت اغلب از پمپ‌های سوخت الکتریکی نصب شده در باک سوخت استفاده می‌کنند و برخی از موتورهای تزریق‌کننده سوخت دارای دو پمپ سوخت هستند: یکی کم‌فشار درون باک/ پمپ منبع تغذیه با حجم بالا و پمپ فشار بالا / کم حجم روی یا نزدیک موتور.

فشار سوخت باید در محدوده مشخصی باشد تا موتور به درستی کار کند. اگر فشار سوخت بیش از حد بالا باشد، موتور خشن و غنی کار می کند و از سوختن تمام سوخت پمپ شده جلوگیری می کند و موتور را ناکارآمد و آلاینده می کند. اگر فشار خیلی کم باشد، موتور ممکن است ضعیف کار کند، اشتباه کار کند یا از کار بیفتد.

پمپ بنزین برای کارکرد موتور ضروری نیست. سوخت کم فشار مورد نیاز یک موتور کاربراتوری را می توان به راحتی با نصب مخزن بالاتر از کاربراتور و تغذیه سوخت توسط گرانش تغذیه کرد. این روش معمولاً در موتورسیکلت های کاربراتوری که مخزن معمولاً مستقیماً بالای موتور قرار دارد و در هواپیماهای بال بالا با مخازن سوخت در بال ها استفاده می شود.

پمپ سوخت

انواع پمپ های سوخت

اساساً سه نوع پمپ سوخت در بازار موجود است که در زیر به هر یک از آنها پرداخته شده است:

1. پمپ سوخت مکانیکی

اینها اساساً نوع پمپ های سوخت کم فشار هستند که گاهی اوقات برای فشار بالا نیز استفاده می شوند که کار اصلی آنها انتقال سوخت از باک به کاسه سوخت موتور جرقه زنی است.

پمپ سوخت مکانیکی توسط میل بادامک یا یک شفت مخصوص که توسط میل لنگ هدایت می شود به حرکت در می آید . با چرخش شفت، یک بادامک از زیر یک اهرم چرخشی عبور می کند و آن را در یک انتها به سمت بالا می برد. انتهای دیگر اهرم که به طور شل به دیافراگم لاستیکی که کف محفظه پمپ را تشکیل می دهد متصل است، پایین می رود و دیافراگم را با خود می کشد.

هنگامی که اهرم دیافراگم را به سمت پایین می کشد، مکشی ایجاد می کند که سوخت را در امتداد لوله سوخت از طریق یک شیر یک طرفه به داخل پمپ می کشد. همانطور که بادامک گردان بیشتر می چرخد، به طوری که دیگر روی اهرم فشار نمی آورد، اهرم توسط فنر برگشتی به عقب حرکت می کند و کشش آن روی دیافراگم کاهش می یابد.

اهرمی که به هم متصل است، دیافراگم را به سمت بالا فشار نمی دهد، اما یک فنر برگشتی وجود دارد که به آن فشار می آورد. دیافراگم فقط با خارج کردن بنزین از محفظه می تواند به سمت بالا حرکت کند. بنزین نمی تواند از طریق اولین سوپاپ یک طرفه به عقب برگردد، بنابراین از شیر دیگری که به کاربراتور منتهی می شود خارج می شود. کاربراتور بنزین را فقط در صورت نیاز از طریق شیر سوزنی در محفظه شناور خود وارد می کند.

پمپ سوخت مکانیکی از دو نوع پمپ تشکیل شده است. یعنی پمپ سوخت دیافراگمی و پمپ سوخت پیستونی.

پمپ سوخت نوع دیافراگمی

پمپ سوخت نوع دیافراگمی اساساً یک پمپ جابجایی مثبت است که با انبساط و انقباض حرکت دیافراگم سوخت را مکش می کند. بدنه پمپ از شیرهای ورودی و خروجی تشکیل شده است که شیرهای یک طرفه هستند. با انقباض دیافراگم، فشار داخل پمپ کمتر از فشار اتمسفر می شود و سوخت از طریق شیر ورودی مکیده می شود.

و با منبسط شدن دیافراگم، سوخت داخل پمپ از طریق دریچه خروجی به بیرون رانده می شود. حرکت انبساط و انقباض دیافراگم توسط یک اهرم کنترل می شود که توسط یک حرکت بادامک خارج از مرکز فعال می شود. این بادامک غیرعادی از طریق آرایش چرخ دنده مناسب به میل لنگ موتور متصل می شود.

پمپ سوخت نوع پیستونی

پمپ سوخت نوع پیستونی نیز یک پمپ جابجایی مثبت است که با کمک حرکت رفت و برگشتی پیستون سوخت را مکیده و تحویل می دهد. پیستون در داخل یک سیلندر محصور شده است و یک طرف پیستون با یک میله فشار متصل می شود که بیشتر میل بادامک را به هم متصل می کند.

سوپاپ ها در انتهای سیلندر نصب می شوند. با حرکت پیستون به سمت عقب، سوخت به داخل سیلندر مکیده می شود و با حرکت پیستون به سمت جلو، سوخت از سیلندر خارج می شود.

اگرچه فشار سوخت تامین شده از پمپ های مکانیکی ثابت است، اما به دلیل وجود قطعات متحرک زیاد، نیاز به نگهداری مناسب دارد. امروزه این پمپ ها منسوخ شده اند زیرا سیستم انژکتوری خودروها از کاربراتوری به سیستم تزریق سوخت تغییر یافته است.

2. پمپ سوخت الکتریکی

این نوع پمپ های سوخت عموماً در سیستم های تزریق سوخت مورد استفاده قرار می گیرند که جزء ضروری وسایل نقلیه موتوری مدرن است. برای خروج سوخت از پمپ فشار بالایی ایجاد می کند. این فشار زیاد ممکن است باعث مشتعل شدن سوخت در داخل خود پمپ شود و دلیلی برای انفجار باشد. بنابراین، برای اهداف ایمنی، پمپ سوخت الکتریکی دور از موتور و به طور خاص باید در داخل باک سوخت نگهداری شود.

جریان کارکرد پمپ بنزین از باتری خودرو تامین می شود. یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نیز در آنجا موجود است که فشار خروجی و حجم سوخت را به درستی کنترل می کند و علاوه بر این، سوخت ورودی از باک را نیز اندازه گیری می کند. ECU به خودرو کمک می کند تا در مصرف سوخت صرفه جویی کند و از این رو مسافت پیموده شده و قدرت بهتری را ارائه می دهد.

چگونه پمپ الکتریکی کار می کند

یک پمپ الکتریکی مکانیزم دیافراگمی مشابهی دارد. توسط یک میله کار می شود که به یک کلید برقی کشیده می شود تا زمانی که مجموعه ای از کنتاکت ها را برای قطع جریان باز کند.

سلونوئید یک میله آهنی را جذب می کند که دیافراگم را به سمت پایین می کشد و بنزین را به داخل محفظه می کشد. در پایان مسیر، میله آهنی مجموعه ای از کنتاکت ها را از هم جدا می کند و جریان آهنربای الکتریکی را می شکند و کشش دیافراگم را آرام می کند.

هنگامی که فنر برگشتی دیافراگم دیافراگم را بالا می برد، میله را از تماس ها دور می کند. سپس آنها را می‌بندند تا شیر برقی دوباره میله و دیافراگم را به سمت پایین بکشد.

 

3. پمپ سوخت فشار بالا

این نوع پمپ های سوخت عموماً برای تزریق مستقیم سوخت به داخل محفظه احتراق، به ویژه در موتورهای احتراق احتراقی استفاده می شود. این نوع پمپ ها بالای 200 پاسکال کار می کنند. برای تحمل چنین فشار بالایی، این سیستم های پمپ پیچیده و محکم ساخته شده اند.

سیستم عمومی پمپ فشار قوی دارای ریل‌های جریان، واحدهای اندازه‌گیری، واحدهای توزیع و غیره به پمپ کمک می‌کند تا سوخت را به محفظه احتراق بدون اتلاف یا سوخت بیش از حد عرضه کند.

 

7 نشانه بد بودن پمپ بنزین

پمپ بنزین در خودروی شما بنزین را از باک بنزین به موتور می رساند تا خودروی شما به راحتی کار کند. اگر پمپ بیش از حد گرم شود، آسیب ببیند یا از کار بیفتد، موتور خودرو سوخت را به درستی کار نمی‌کند یا اصلاً کار نمی‌کند. اگر متوجه این شش علامت شدید، خودروی خود را برای تعویض پمپ بنزین به نمایندگی محلی خود ببرید.

1. صدای ناله از مخزن سوخت

اگر متوجه صدای ناله ای از محل مخزن سوخت خود شدید، احتمالاً پمپ بنزین شروع به از کار می کند. اگر صدای ناله می شنوید، پمپ بنزین ممکن است خراب باشد، بنزین شما کم شده است یا آلاینده هایی در باک وجود دارد.

2. Sputters یا Surges موتور

وقتی در حال رانندگی هستید و موتور ناگهان شروع به پاشیدن می کند، ممکن است پمپ بنزین معیوب باشد. اگر پمپ بنزین نتواند جریان ثابت سوخت را به موتور برساند، عملکرد موتور کاهش می‌یابد و شروع به پاشیدن می‌کند. همچنین ممکن است هنگامی که موتور به دلیل خرابی پمپ بنزین، مقدار مناسبی بنزین دریافت نمی کند، متوجه بالا رفتن خودرو شوید.

3. مشکل در راه اندازی خودرو

در حالی که ناتوانی در استارت زدن ماشین شما می تواند به دلیل تعدادی از مشکلات باشد، پمپ بنزین معیوب می تواند دلیل آن باشد. اگر وقتی کلید را می چرخانید، موتور چرخید اما به نظر می رسد که روشن نمی شود، این احتمال وجود دارد که پمپ بنزین نتواند بنزین را به موتور برساند.

اگر همچنان به تلاش خود ادامه دهید و خودرو را بدون سوخت کافی روشن کنید، باتری را خالی می‌کنید و فشار بیشتری بر سیستم استارت وارد می‌کنید که در نتیجه تعمیر خودرو انجام می‌شود.

4. از دست دادن توان تحت بار

اگر در حال یدک‌کشیدن تریلر یا حمل بار سنگین هستید و متوجه شدید که وسیله نقلیه شما شروع به کشیدن می‌کند، ممکن است پمپ بنزین مقصر باشد. با افزایش بار روی خودرو، پمپ بنزین معیوب نمی تواند بنزین کافی وارد کند یا سوخت را به اندازه کافی تحت فشار نگه دارد تا بتواند با تقاضای بالای بنزینی که خودرو در شرایط استرس زا به آن نیاز دارد، پاسخ دهد.

5. کاهش مسافت پیموده شده گاز

اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که باک بنزین خود را بیش از حد معمول پر می کنید، یک شیر تخلیه یا معیوب در پمپ بنزین را در نظر بگیرید. اگر سوپاپ در صورت نیاز باز نشود، اجازه می دهد تا بنزین اضافی وارد سیستم موتور شود. متأسفانه، بنزین یا سوخت اضافی نمی تواند در موتور ذخیره یا استفاده شود، و در عوض، بدون نیاز می سوزد و باعث کاهش مسافت پیموده شده بنزین می شود.

6. توقف در دماهای بالا

توقف موتور اغلب نشان دهنده پمپ بنزین نامناسب است، به خصوص اگر دما را روی دماسنج اتومبیل خود مشاهده کنید. اگر موتور سوخت کافی از پمپ بنزین دریافت نمی کند، باید سخت تر کار کند تا موتور به درستی کار کند. هر چه موتور سخت‌تر کار کند، داغ‌تر می‌شود و ممکن است برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، از کار بیفتد.

7. موتور مرده

در نهایت، ممکن است وسیله نقلیه شما به دلیل باتری ، دینام ، استارت ، فیلتر سوخت یا پمپ بنزین روشن نشود. همه این موارد در راه اندازی وسیله نقلیه شما نقش دارند. اگر پمپ خاموش باشد، نمی توانید گاز را وارد محفظه احتراق کنید تا ماشین روشن شود.

پمپ بنزین خود را با نگذارید بنزین خودرویتان خیلی کم شود، از جایگاه های معتبر بنزین بخرید و پمپ بنزین را به طور مرتب بررسی کنید، در وضعیت مناسبی نگه دارید.

چگونه یک ماشین را با پمپ بنزین بد راه اندازی کنیم؟

چند روش برای روشن کردن خودرو با پمپ بنزین معیوب وجود دارد. اینها پیشنهادات ساده ای هستند که می توانید امتحان کنید حتی اگر توانایی مکانیکی زیادی ندارید. مکانیک های حرفه ای به شما یادآوری می کنند که این یک راه حل موقت برای یک مشکل شدید است که بهتر است از آن چشم پوشی نکنید.

  • گیج فشار سوخت – نصب گیج فشار سوخت به طور مستقیم بر روی موتور به خودرو اجازه می دهد تا استارت و رانندگی کند. گیج فشار سوخت معمولاً در محدوده قیمت 40 دلار است و ابزاری مفید برای در دسترس بودن است.
  • فشار دستی – استفاده از فشار برای کمک به سوخت از طریق خطوط یکی دیگر از تکنیک های ساده برای روشن کردن خودرو است.
  • گرمای موتور – گرم شدن بیش از حد موتور به دلیل پمپ بنزین معیوب ممکن است، اما اگر خودرو خاموش و خنک باشد، دمای پایین نیز می تواند باعث از کار افتادن پمپ شود. حفظ گرمای ثابت موتور به شما این امکان را می دهد که ماشین را به اندازه کافی رانندگی کنید تا به تعمیرگاه برسید.

 

دوام پمپ بنزین چقدر است؟

پمپ بنزین قهرمان گمنام وسیله نقلیه شماست. بنزین را از مخزن بنزین می گیرد و به موتور می فرستد تا ماشین، کامیون یا SUV شما بتواند روشن شود و کار کند. پمپ بنزین خودروی شما باید حداقل 100000 مایل یا بیشتر دوام بیاورد.

واقعاً هیچ دلیلی وجود ندارد که پیشگیرانه پمپ بنزین را قبل از 100000 مایل تعویض کنید. شناخته شده است که پمپ های سوخت در برخی موارد بیش از 200000 مایل کار می کنند. پس از طی 100000 مایل، خرابی پمپ به اندازه کافی محتمل است که اگر در حال تعویض بخش عمده ای از سیستم سوخت در نزدیکی هستید، تعویض همزمان آن نیز مفید باشد.

پمپ بنزین چه زمانی باید تعویض شود؟

معمولاً تعویض پیشگیرانه پمپ بنزین ضروری نیست، اما اگر سرویس دیگری در خودرو انجام می شود که شامل برداشتن باک بنزین است و پمپ بنزین فعلی بیش از 100000 مایل کار کرده است، تعویض آن می تواند در هزینه و زمان صرفه جویی کند. در دراز مدت

اگر به نظر می رسد که پمپ بنزین بالا می رود و سپس سوخت کافی را تحویل نمی دهد، فوراً آن را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید. سیستم سوخت برای روشن نگه داشتن خودرو ضروری است و سیستم سوخت رسانی ضعیف کاملاً خطرناک است.

چگونه پمپ بنزین را تعویض کنیم؟

اگر پمپ بنزین شما به اندازه کافی سوخت پمپاژ نمی کند تا با موتور هماهنگ باشد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. این را می توان در 12 مرحله بدون درز تکمیل کرد.

اگر پمپ بنزین شما فشار سوخت کافی برای مطابقت با مشخصات را وارد نمی کند یا سوخت کافی برای هماهنگی با موتور پمپ نمی کند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

این را می توان در 12 مرحله بدون درز تکمیل کرد. با این حال، توصیه می شود یک دستیار برای تسهیل فرآیند داشته باشید.

  1. خودرو را روی یک سطح صاف و محکم پارک کنید و ترمز دستی را تنظیم کنید.
  2. پمپ بنزین را پیدا کنید که در بیشتر خودروها در باک بنزین است. پس از قرار گرفتن، درب بنزین را باز کنید و از یک دستیار بخواهید کلید را در موقعیت روشن قرار دهد، در حالی که به دهانه پرکننده گوش می دهید. اگر پمپ بنزین به درستی کار کند، دو تا سه ثانیه زمزمه می کند. اگر صدایی شنیده نشد، ممکن است پمپ را تعویض کنید.
  3. فیوز و رله پمپ بنزین را پیدا کرده و بررسی کنید.
  4. اگر فیوز سوخته است، آن را با فیوز با همان آمپر تعویض کنید. عملکرد پمپ بنزین را بررسی کنید. اگر پمپ بنزین کار کند، کار شما تمام شده است.
  5. اگر فیوز و رله کار می کنند، برق و زمین را در پمپ بنزین بررسی کنید. ممکن است برداشتن مخزن سوخت یا صندلی عقب ضروری باشد. اگر در پمپ برق و زمین وجود داشته باشد، پمپ معیوب است.
  6. فشار سیستم سوخت را کاهش دهید. کابل منفی باتری را جدا کنید.
  7. تا جایی که ممکن است سوخت را از باک سوخت سیفون کنید یا تخلیه کنید. شلنگ لوله پرکننده و اتصال الکتریکی به پمپ را جدا کنید.
  8. مخزن سوخت را با یک جک و یک بلوک چوبی پشتیبانی کنید. هر گونه تسمه یا پیچ و مهره نگهدارنده مخزن را به قاب بردارید. مخزن را پایین بیاورید.
  9. خطوط سوخت را جدا کرده و پمپ بنزین را از باک خارج کنید.
  10. پمپ بنزین جدید را با نمونه اصلی مقایسه کنید تا مطمئن شوید که قطعه درستی دارید. پمپ بنزین جدید را نصب کنید.
  11. خطوط سوخت را به پمپ وصل کنید. مخزن سوخت را بلند کرده و بند نگهدارنده را نصب کنید. شیلنگ لوله پرکننده و کانکتور برق را دوباره وصل کنید.
  12. کابل منفی باتری را دوباره وصل کنید. باک را با گاز پر کنید. برای تأیید تعمیر موفقیت آمیز، آزمایش جاده را انجام دهید.

 

هزینه تعویض پمپ بنزین

هزینه متوسط ​​برای تعویض پمپ بنزین بسته به خودرو و سن بین 220 تا 1062 دلار است. هزینه کار بین 124 تا 260 دلار تخمین زده می شود، در حالی که قیمت قطعات بین 95 تا 854 دلار است. برآوردها شامل مالیات و کارمزد نمی شود.

اگر خودتان پمپ بنزین را تعویض می کنید، فراتر از این فقط هزینه زمان شماست. به طور کلی، تعویض پمپ بنزین یک کار سطح متوسط ​​در نظر گرفته می شود.

اگر تصمیم دارید با یک حرفه ای بروید، ممکن است به دنبال هزینه ای بین 400 تا 600 دلار برای جایگزینی یک پمپ سوخت بد باشید. می‌توانید از طریق فروشگاه‌های ترجیحی ما در منطقه خود مکانیکی را جستجو کنید که بتواند در تعمیر پمپ بنزین کمک کند. انتظار می رود که تعویض واقعی بین 1 تا 6 ساعت طول بکشد، بسته به تخصص مکانیک و ابزارهایی که اتفاقاً در دست دارند.

چه خودتان این کار را انجام دهید یا یک متخصص آن را انجام دهد، مطمئن شوید که مخزن سوخت به درستی از همه آلاینده ها تمیز شده است، زیرا سال ها رسوب سوخت می تواند در کف باک سوخت جمع شود.