وظیفه ی شاسی و فنر خودرو چیست؟

فهرست مطالب

امروزه با توجه به این که وسیله نقلیه یکی از اعضای جدا نشدنی هرروزه ی ما به حساب می آید، لازم است که هریک از ما اطلاعات لازم را درباره ی خودروی شخصی خود بدانیم.

دانستن اینکه وسیله نقلیه از چه اعضایی تشکیل شده و هرکدام چه وظایفی را بر عهده دارد از جمله ی اطلاعاتی است که خوب است بدانیم.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، شاسی همان اسکلت خودرو است. شبیه به پایه و ساختار اصلی خودرو می باشد. در واقع شاسی خودرو دقیقاً جایی است که تمام قطعات بر روی آن سوار می شوند و وزن آنها روی شاسی قرار می گیرد.

به همین خاطر بدیهی است که باید شاسی توان تحمل وزن تمام قطعات را داشته باشد، از زمان پیدایش نخستین ماشین ها، همواره کارخانه های خودروسازی در حال توسعه و رشد تجهیزات خود بوده اند تا بتوانند شاسی های پیشرفته تری طراحی و تولید کنند.

در اکثر شرکت های خودرو سازی از فولاد برای ساخت شاسی استفاده میشود. یک ناودانی از فولاد سخت که سیستم فنربندی، سیستم ترمز، سیستم فرمان و تعلیق و سیستم انتقال قدرت روی آن سوار می شوند.

در ادامه به بررسی وظایف شاسی و وظیفه ی مهم کمک فنر خودرو می پردازیم.

شاسی خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

شاسی خودرو چیست وچه وظایفی دارد؟

در ابتدا خوب است درباره ی شاسی خودرو اطلاعاتی کسب کنید. شاسی در واقع همان اسکلت بندی خودرو می باشد. شاسی وظایف مهمی برعهده دارد. وظایف شاسی عبارت اند از تحمل وزن ماشین , موتور و دیگر متعلقات و محلی برای قرار گرفتن اجزای خودرو.

شاسی خودرو از چه جنسی ساخته و تولید می شود؟

شاسی از اولین خودروی تولید شده در جهان تاکنون وجود داشته است و طراحان همواره سعی کرده اند که آن را بهبود و استحکام ببخشند تا از شاسی های توسعه یافته تری استفاده کنند. شاسی خودرو معمولاً از فولاد با طاقت بالا ساخته مى شود .

بر روى اين فولاد سخت , بخش هايى مثل موتور , سيستم انتقال قدرت , سیستم فنربندی و سیستم ترمز نصب مى شود.

انواع شاسی خودرو

شاسی خودرو با توجه به تنوع در خودرو و کاربرد های مختلف، در انواع مختلف ساخته و تولید می شود. در ادامه به انواع شاسی می پردازیم:

شاسی خودرو لوله ای

شاسی لوله ای که به شاسی سه بعدی نیز شهرت دارد، اولین مدلی بود که به صورت طولی و نیز عرضی ساخته می‌ شد و تمام بخش های اتاقک ماشین را در بر می گرفت .

شاسی خودرو های اسپرت از این نوع می باشند.

شاسی خودرو نردبانی

می توان گفت که این نوع شاسی عملا منسوخ شده است! در خودروهای قدیمی این نوع شاسی کاربرد زیادی داشت اما در وسیله نقلیه های امروزی این نوع شاسی کاربرد ندارد. شما فقط می توانید این نوع شاسی را در اتوبوس و خودروهای سنگین پیدا کنید زیرا وزن این نوع شاسی بسیار بالاست.

شاسی خودرو ورقه ای

شاسی های ورقه ای فضای کمتری را اشغال می نماید و نیز بضاعت بیش تری در جذب ضربات دارا است. البته هزینه ی تعمیر آن از نوع نردبانی بیش تر است.

یک شاسی خودروی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک شاسی خودرو خوب چه ویژگی هایی دارد؟

این قطعه نیز مانند تمام قطعات خودرو ویژگی هایی دارد که داشتن آن ها باعث می شود به بهترین خود تبدیل شود. یک شاسی خوب باید تحمل بیشترین میزان وزن و تنش را داشته باشد. هم چنین سبک باشد، حجم آن کم و ایمنی بالایی داشته باشد.

یک شاسی خوب باید بتواند ضربات سنگین را تحمل کند و انتقال صدا به داخل اتاق خودرو نداشته باشد.

درصورت صدمه وارد شدن به شاسی ماشین چه کنیم؟

اگر به شاسی شما در تصادف یا هر چیزی صدمه وارد شد، باید آن را پیش یک تعمیر کار و متخصص ببرید! صاف کردن شاسی یا درست کردن اتصالات آن باید توسط تعمیر کار و متخصص انجام شود.

فنر خودرو چیست؟

اکنون که درباره ی شاسی خودرو به طور کامل مطالعه کردید خوب است درباره ی فنر خودرو نیز اطلاعاتی کسب کنید. فنر خودرو، قسمتی از سیستم تعلیق می باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می کند. فنر خودرو از جنس فولادی می باشد و از میله و حلقه تشکیل شده است.

وظایف فنر خودرو چیست؟

وظایف فنر خودرو چیست؟

فنر بخشی از سیستم جلو بندی وسیله نقلیه می باشد که وزن خودرو را کنترل می کند و خودرو را در ارتفاع مناسبی نسبت به چرخ ها و زمین نگه می دارد.

فنر ضربات جاده و دست اندازها را جذب می کند و نمی گذارد به ماشین و قطعات آن آسیب وارد شود.

هم چنین فنر خودرو نیروی کششی چرخ ها ی محرک را بالا می برد و باعث می شود که  کنترل راننده بر خودرو بیش تر شود.

انواع فنر خودرو

فنر خودرو نیز انواعی دارد که در ادامه به آن می پپردازیم:

انواع فنر از نظر وزن و استفاده

فنر سخت شونده

این نوع فنر در برابر نیروهای کم تغییرات طولی بیشتری نشان می‌ دهد و با افزایش نیرو این واکنش کمتر شده، فنر سختی بیشتری را بروز می‌ دهد.

فنر نرم شونده

این نوع فنر در برابر نیروی کم تغییرات کم تر نشان داده و با افزایش بار یا نیرو، تغییرات طولی آن‌ها نیز افزایش می‌ یابد.

انواع فنر از نظر جنس

فنر های فولادی

این نوع فنر در سه فرم پیچشی، مارپیچی و شمشی از آلیاژهای منگنز، سیلیسیم و کروم فولادی تولید و عرضه می شوند.

فنر های غیر فولادی

این نوع فنر در انواع لاستیکی، پنوماتیکی، روغنی و گازی ساخته و تولید می شود.

فنر پیچشی

این نوع فنر غیر معمول ترین نوع فنر می باشد! فنر پیچشی که از یک سمت به شاسی خودرو وصل و از سوی دیگر به طبق متصل است. این فنر از یک میله یک‌ تکه فولادی تشکیل می‌ شود.

فنر مارپیچی

به این نوع فنر، فنر لول نیز گفته می شود. فنر لول یا مارپیچی از یک میله پیچیده شده ی فولادی تشکیل شده است و قطر و ارتفاع حلقه‌ های آن، تعیین کننده ی قدرت و مقاومتش هستند. این نوع فنر رایج ترین در صنعت خودروسازی می باشد.

فنر شمشی

به این نوع فنر، برگی نیز گفته می شود. فنر برگی معمولا در خودروهای سنگین، باری یا سواری‌ هایی که اکسل یک پارچه دارند مورد استفاده قرار می ‌گیرد. چرا که این فنرها می‌ توانند نیروهای عمودی، طولی و همچنین نیروهای عرضی را به ‌خوبی تحمل کنند!

علائم خرابی فنر خودرو چیست؟

علائم خرابی فنر خودرو چیست؟

در صورت خرابی فنر ممکن است این نشانه ها را در خودروی خود مشاهده کنید. در صورت مشاهده ی هرگونه خرابی باید به یک متخصص مراجعه و در صورت نیاز به قطعات جدید، باید از یک جای مطمئن خرید کنید. برای یک خرید مطمئن و لوازم یدکی عمده با کیفیت می توانید به سایت مجتمع سپهر مراجعه نمایید.

  •  صدای غیر معمول  در هنگام سرعت گرفتن و عبور از سطوح ناهموار جاده
  •  نوسان و ارتعاش بالا و پایین رفتن نا‌معقول در سطوح ناهموار
  •  لرزش خودرو هنگام حرکت آرام
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام رانندگی در جاده‌های مستقیم و بدون پیچ و خم
  • شیرجه زدن خودرو هنگام ترمز های ناگهانی

سخن پایانی …

در سخن پایانی خوب است بدانید که ممکن است این نشانه ها متعلق به خرابی قطعاتی دیگر از ماشین نیز باشد اما عمدتا به دلیل خرابی فنر خودرو می باشد.

در صورت دیدن هرکدام از این نشانه ها حتما به یک متخصص مراجعه نمایید زیرا خرابی قطعات ماشین برای تمام سرنشینان و دیگر ماشین ها خطر آفرین است. در صورت نیاز به قطعات جدید برای خودرو، می توایند به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید و خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید.