واشر سر سیلندر خودرو چیست و چگونه آن را تعمیر کنیم؟

فهرست مطالب

هد واشر در خودرو چیست؟

واشر سر بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد . این جزء کوچک و در عین حال حیاتی برای مهر و موم کردن فرآیند احتراق داخلی استفاده می شود و به مایع خنک کننده و روغن اجازه می دهد تا در سراسر موتور برای خنک کردن و روانکاری حرکت کنند.

این بدان معناست که وقتی “باد می کند” می تواند دردسر بزرگی برای موتور ایجاد کند. تشخیص علائم واشر سر دمیده بسیار آسان است و باید خیلی سریع اصلاح شود تا از آسیب به موتور شما جلوگیری شود.

واشر سر علاوه بر آب بندی قسمت احتراق موتور برای اجازه گردش روغن و خنک کننده، محفظه احتراق موتور را نیز آب بندی می کند.

این به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا قدرت کافی برای حرکت به جلو تولید کند و همچنین با هدایت گازهای مضر از داخل محفظه احتراق از طریق سیستم اگزوز جلوگیری می کند. واشر سر در وسایل نقلیه مدرن از چندین لایه از مواد فولادی در هم تنیده با الاستومر تشکیل شده است که آنها را بادوام تر و طولانی تر می کند.

وسایل نقلیه تولید شده در گذشته مجهز به واشرهای ایجاد شده با گرافیت یا آزبست بودند. در مقایسه، واشرهای امروزی بهتر هستند، زیرا کمتر در معرض نشتی هستند و در مقابل واشرهای تولید شده از آزبست خطرات کمی برای سلامتی ندارند.

واشر سر یک جزء حیاتی در موتور قابل احتراق است. واشر سر تضمین می کند که فشار ایجاد شده از اشتعال شمع های بخارات سوخت در داخل محفظه احتراق باقی می ماند. محفظه احتراق حاوی پیستون ها است و برای اطمینان از ادامه شلیک مناسب پیستون ها به فشار زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این، روغن و خنک کننده وظایف یکسانی دارند، اما برای انجام کارآمد وظایف خود، نمی توانند با هم ترکیب شوند. واشر سر محفظه ها را جدا نگه می دارد تا اطمینان حاصل شود که آلودگی متقاطع مایعات وجود ندارد.

در یک موتور احتراق داخلی، یک واشر سر مهر و موم بین بلوک موتور و سر سیلندر (های) را فراهم می کند.

واشر سر چه کاری انجام می دهد؟

موتور خودروی شما به دو قسمت تقسیم می‌شود، بلوک سیلندر که در آن پیستون‌ها و سیلندرها قرار دارند و سرسیلندری که در آن سوپاپ‌ها ، شمع‌ها و میل بادامک قرار دارند. واشر سر بین این دو قسمت عظیم موتور قرار گرفته است.

واشر سر نقش مهمی در آب بندی محفظه احتراق موتور دارد تا ماشین شما بتواند فشرده سازی مناسبی را که برای حفظ قدرت موتور شما لازم است ایجاد کند. همچنین از نشت مایع خنک کننده یا روغن در جای دیگری جلوگیری می کند و از داغ شدن بیش از حد موتور و آتش گرفتن آن جلوگیری می کند.

هنگامی که واشر سر از کار می افتد، مایع خنک کننده می تواند وارد محفظه احتراق شود و با روغن موتور مخلوط شود و باعث آسیب قابل توجه موتور شود.

واشر سر در خودرو چگونه کار می کند؟

درک نحوه عملکرد واشر سر به این معنی است که ابتدا نحوه عملکرد موتور را به طور کلی درک کنید. در بلوک موتور پیستون هایی قرار دارند که در سیلندرها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. پیستون ها به یک میل لنگ چرخشی وصل می شوند که ماشین شما از آن نیرو می گیرد. در بالای موتور، سر سیلندر قرار دارد که در آن سوپاپ ها باز و بسته می شوند تا مخلوط هوا و سوخت وارد و خارج از محفظه احتراق شود.

واشر سر تضمین می کند که تراکم حاصل از احتراق مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق باقی می ماند. این به موتور شما اجازه می دهد تا به درستی کار کند، بنابراین قدرت کافی برای حرکت خودرو به جلو ایجاد می کند. علاوه بر این، واشر سر از نشت مایع خنک کننده یا روغن موتور به داخل سیلندرها جلوگیری می کند تا موتور شما به درستی کار کند و بیش از حد گرم نشود.

عملکرد دقیق موتور شما مستلزم این است که این دو مایع در محل اتصال سرسیلندر و بلوک موتور شما نشت نکنند یا با هم مخلوط نشوند. واشر سر به عنوان مهر و موم بین این دو قسمت اصلی موتور، نشت را متوقف کرده و فشار را حفظ می کند.

چه چیزی باعث دمیدن واشر سر می شود؟

موتور خودروی شما در شرایط شدید با گرمای شدید کار می کند. اگر این گرما بیش از حد طبیعی شود، موتور شما می تواند بیش از حد گرم شود و باعث ایجاد واشر سر منفجر شود. گرمای اضافی باعث انبساط بیش از حد سرسیلندر و بلوک موتور می شود که منجر به خرابی واشر سر می شود.

انفجار یکی دیگر از دلایل خرابی واشر سر است زیرا به زره ها یا حلقه های آتش آسیب می رساند و باعث می شود فشار سیلندر از روی زره ​​ها نشت کند.

از آنجایی که واشر سر سیلندر مسیرهای خنک کننده را آب بندی می کند، واشر سر دمیده به مایع خنک کننده اجازه ورود به سیلندرها را می دهد. مایع خنک کننده در سیلندرها باعث می شود:

  • دود سفید از لوله اگزوز می آید
  • حباب در رادیاتور و مخزن مایع خنک کننده
  • از دست دادن مایع خنک کننده بدون دلیل بدون نشتی
  • رنگ سفید شیری در روغن
  • گرمای بیش از حد موتور

از آنجایی که واشر سرسیلندر در مایع خنک کننده و روغن نیز مهر و موم می شود، ممکن است رگه هایی از روغن و مایع خنک کننده را مشاهده کنید که از واشر پایین می آیند. اگر واشر سر به سیلندرهای مجاور نشت کند، ممکن است به دلیل فشرده‌سازی کمتر سیلندر، قدرت موتور کاهش یابد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ممکن است سیستم خنک کننده تحت فشار باشد، موتور را خاموش کنید و سعی نکنید فشار را کاهش دهید. وسیله نقلیه خود را توسط تکنسین حرفه ای خود بررسی کنید و همیشه از واشرهای جایگزین استفاده کنید که مطابق با مشخصات سازنده اصلی یا فراتر از آن باشد.

5 علامت دمیدن واشر سر

هنگامی که یک واشر سر از کار بیفتد، می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند، از جمله:

1) گرم شدن بیش از حد

خرابی واشر سر ممکن است به دلیل داغ شدن بیش از حد موتور (در نتیجه گرفتگی رادیاتور، نشت مایع خنک کننده، معیوب بودن فن و غیره) باشد. با این حال، یک واشر سر منفجر شده نیز موتور را بیش از حد گرم می کند.

گازهای داغ خروجی می تواند به سیستم خنک کننده نشت کند یا مایع خنک کننده می تواند به سیلندرها نشت کند و به صورت بخار سوزانده شود. در هر صورت نتیجه نهایی گرم شدن بیش از حد موتور است.

اگر ماشین هنگام گرم شدن بیش از حد رانده شود، سرسیلندر آلیاژی نیز می تواند تاب بخورد یا بخار می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند و هزینه های تعمیر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

2) از دست دادن قدرت

اگر واشر سر نتواند اجازه خروج هوا/سوخت فشرده را بدهد، فشرده سازی روی آن سیلندر کاهش می یابد. این افت تراکم منجر به کارکرد سخت موتور و کاهش محسوس عملکرد موتور می شود. این نوع خرابی معمولاً با سر و صدایی مانند نشت اگزوز همراه است.

3) آلودگی روغن

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی واشر سر، لجن شیر در کف درپوش پرکننده روغن یا میله است که گاهی به شوخی به آن «میلک شیک» می‌گویند. این به دلیل ورود مایع خنک کننده به روغن و بالعکس است.

اگرچه این شواهد قطعی از خرابی واشر سر نیست، اما به طور کلی یک نشانگر خوب و یک نشانه مطمئن است که موتور شما باید از هم بپاشد تا منبع آلودگی را پیدا کنید.

اگر روغن با ضد یخ آلوده شود، یاتاقان های موتور در هر سفر به سرعت از بین می روند. تعمیر حداقل به شستشوی روغن موتور، تعویض فیلتر روغن و اغلب جداسازی کامل انتهای پایین موتور برای اطمینان از آسیب نرسیدن یاتاقان ها و حذف روغن آلوده نیاز دارد.

4) دود سفید

یک واشر سر معیوب معمولاً باعث می شود که ابرهای بزرگی از دود سفید خوشبو از اگزوز خارج شود. این ناشی از ضدیخ است که از درزگیر به سیلندرها می گذرد و به عنوان بخشی از فرآیند احتراق به بخار تبدیل می شود.

کمتر رایج، اما همچنان ممکن است، نشت از مسیر روغن به سیلندر است که باعث ایجاد دود مایل به آبی می شود.

هر یک از این نوع خرابی آب بندی، فشار احتراق را در سیستم خنک کننده یا سیستم دریچه روغن نیز امکان پذیر می کند. اگر شیلنگ رادیاتور به طور ناگهانی خروجی آب خود را منفجر کند یا میله اندازه گیری در جای خود باقی نماند، این می تواند دلیل آن باشد.

5) نشت های خارجی

اگر یک واشر سر بین مسیر آب یا روغن و قسمت بیرونی موتور از کار بیفتد، می تواند منجر به یک مایع خنک کننده ساده یا نشت روغن شود. این کمترین بدترین نسخه واشر سر دمیده است، اما هنوز هم جدی است.

این ممکن است خود را به عنوان یک مشکل فوری نشان ندهد (به غیر از ایجاد آشفتگی)، اما اجازه دادن به سطح مایع خنک کننده برای کاهش بیش از حد می تواند منجر به مشکلات جدی موتور شود. مشکل دیگر این است که روغن نشت می‌تواند وارد اگزوز داغ شده و منجر به دود تند و آتش سوزی شود.

جلوگیری از خرابی واشر سر

پیشگیری از چند دلار بسیار بهتر از درمان هزاران دلاری در مورد واشر سر است. واشر سر جایگزین به خودی خود ارزان است، اما تعمیر آن بسیار سخت است، که به طور قابل توجهی هزینه های تعمیر را به خصوص برای خودروهای مدرن افزایش می دهد.

خرابی واشر سر معمولاً به دلیل گرمای بیش از حد مکرر یا ادامه رانندگی پس از گرم شدن بیش از حد وسیله نقلیه ایجاد می شود. بهترین راه برای جلوگیری از خرابی واشر سر این است که مطمئن شوید که سیستم خنک کننده شما در وضعیت خوبی کار می کند. و اگر ماشین شما به جوش آمد، توقف کنید، بگذارید حداقل یک ساعت خنک شود و سپس قبل از ادامه، رادیاتور را شارژ کنید.

بررسی سیستم خنک کننده ساده است: اطمینان حاصل کنید که نشتی وجود ندارد، رادیاتور به خوبی کار می کند، ترموستات به درستی باز می شود، و مایع خنک کننده تا سطح صحیح پر شده است. همچنین اطمینان حاصل کنید که فن (مکانیکی یا برقی) کار می کند، همه پره ها را دارد و اطراف آن را پوشش می دهد تا کارایی را افزایش دهد.

اگر به خرابی واشر سر مشکوک هستید، آزمایش علمی بررسی سیستم خنک کننده برای گازهای حاصل از احتراق است. این آزمایش نشان می دهد که آیا فشرده سازی وارد سیستم خنک کننده شده است و بنابراین واشر سر سوخته است. ترفند مکانیک قدیمی این است که درپوش رادیاتور را بردارید، ماشین را روشن کنید و وجود حباب در مایع خنک کننده را بررسی کنید.

با این حال، اینها نشان نمی دهد که آیا عیوب دیگری در واشر سر وجود دارد یا خیر، بنابراین عدم وجود گازها در سیستم خنک کننده تضمین کننده یک واشر سر سالم نیست.

برخی از واشرهای سر قدیمی ممکن است به سادگی از کار بیفتند زیرا طراحی ضعیفی دارند و برای استفاده به اندازه کافی سخت نیستند. این مشکل بیشتر در مورد مهر و موم های فلزی قدیمی بود که سال ها قبل از شکست فقط می توانستند از سرد به گرم بروند.

خوشبختانه، مهر و موم های جایگزین مدرن MLS (فولاد چند لایه) در حال حاضر برای اکثر کاربردها در دسترس هستند و قابلیت اطمینان بهتری نسبت به طرح مهر و موم اصلی دارند.

چگونه واشر سر را تعویض کنیم؟

تعویض واشر سر برای علاقه مندان عادی DIY کاری نیست. در حالی که نشتی واشر سر به دلیل سن نادر است، اما معمولاً به این معنی است که همه چیز دیگر در زمان تعویض فرسوده شده است. اگر سر موتور را بشکنید و به داخل آن نگاه کنید ممکن است معلوم شود که همه چیز دیگر نیز کاملاً پخته شده است.

بهترین راه برای جلوگیری از خرابی واشر سر این است که سیستم خنک کننده را در وضعیت مناسبی نگه دارید و مطمئن شوید که موتور به درستی تنظیم و کار می کند. خرابی یک ترموستات 5 دلاری یا شلنگ خنک کننده 3 دلاری می تواند به سرعت هزاران دلار خسارت به موتور وارد کند.

چگونه واشر سر را عوض کنیم؟ – در 6 مرحله آسان

در زیر چند نکته کلی برای تعویض واشر سر آورده شده است. برای روش های تعویض واشر سر مخصوص خودرو، همیشه به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.

  • مرحله 1: پایین آمدن به واشر سر می تواند یک فرآیند درگیر باشد. همیشه قبل از حذف همه چیز را علامت گذاری و فهرست کنید. در این مورد، حذف منیفولد اگزوز، سر و ورودی به عنوان یک واحد آسان تر بود. دفترچه راهنمای سرویس اولین و مهمترین ابزار در جعبه ابزار است.
  • مرحله 2: سر و بلوک را از نظر صاف بودن بررسی کنید. یک لبه مستقیم ماشینکاری شده در سراسر سطح و سنج حسگر همه چیز را نشان می دهد. دفترچه راهنمای خدمات مشخصات را ارائه می دهد. بلوک‌ها یا سرهای خارج از مشخصات باید به ماشین‌فروشی فرستاده شوند و تعمیر شوند. ماشین‌فروشی همچنین می‌تواند ترک‌ها را بررسی کند.
  • مرحله 3: سطح را آماده کنید. هرگز از چیزی که فلز را جدا می کند استفاده نکنید. مراقب باشید که روی عرشه بلوک یا سطح نصب سر آن خراشیده نشود. در حالی که ممکن است استفاده از پد اسکرابر متصل به ابزار برقی ایده خوبی به نظر برسد، بی نظمی های سطح ایجاد شده می تواند باعث ایجاد مشکلات آب بندی در جاده شود.
  • مرحله 4: سوراخ های سر پیچ یا گل میخ را با یک شیر یا رزوه تعقیب کنید تا هرگونه ضایعات را از بین ببرید و نخ ها را آماده کنید. از هوای فشرده برای منفجر کردن هر رگبار استفاده کنید. گشتاور صحیح پیچ سر از اهمیت بالایی برخوردار است. هر گونه تداخل می تواند قرائت گشتاور را از بین ببرد.
  • مرحله 5: واشر سر را در جهت صحیح قرار دهید. هرگز از درزگیر استفاده نکنید مگر اینکه به طور خاص توسط سازنده مورد نیاز باشد. واشرهای سر که نیاز به درزگیر دارند معمولاً مجهز به این نوع هستند. دفترچه راهنمای خدمات مکان ها و الزامات درزگیر را تشریح می کند.
  • مرحله 6: توالی و گشتاور صحیح سفت کردن پیچ کلید برای آب بندی مناسب واشر سر است. در صورت نیاز از پیچ و مهره های جدید استفاده کنید. قبل از نصب، رزوه های سر پیچ را با مقداری روغن موتور بپوشانید. همیشه دستورالعمل های توالی سفت کردن و گشتاور را تا آخرین جزئیات دنبال کنید.

چرا هزینه تعمیر واشر سر اینقدر زیاد است؟

هزینه بالای تعمیر واشر سر معمولاً ناشی از کار مورد نیاز برای اصلاح مشکل است تا هزینه تعویض قطعه. تعویض واشر سر یک کار بسیار وقت گیر است زیرا موتور سر باید جدا شده و سپس جایگزین شود.

هزینه تعویض واشر سر چقدر است؟ طبق میانگین ملی، هزینه تعویض واشر سر بین 1624 تا 1979 دلار است. هزینه کار مرتبط بین 909 تا 1147 دلار تخمین زده می شود در حالی که خود قطعات در محدوده 715 تا 832 دلار متفاوت است.

و هر چه یک مکانیک به جای هر چیز دیگری زمان بیشتری را برای این کار صرف کند، هزینه بیشتری از شما دریافت خواهد کرد.

تعمیر واشر سر در صورت تشخیص زود هنگام نشتی هزینه کمتری خواهد داشت

هزینه تعمیر واشر سر در نهایت به سرعت تشخیص مشکل بستگی دارد. هرچه قبل از رفتن به تعمیرگاه بیشتر منتظر بمانید، انتظار بیشتری برای بازگشت به جاده خواهید داشت.

اینکه کدام کارگاه را به طور طبیعی انتخاب می کنید نیز بر میزان احتمال پرداخت شما تأثیر می گذارد. در حالی که نباید تفاوت زیادی در قیمت‌های پیشنهادی شما وجود داشته باشد، احتمالاً ارزش دریافت چند پیشنهاد از مکانیک‌های محلی با Enji را دارد تا مطمئن شوید که بهترین معامله را دریافت می‌کنید.