نور پایین در مقابل نور بالا: چه زمانی باید از آنها استفاده کنم؟

فهرست مطالب

برای خرید محصول مناسب، درک تیرهای مختلف، زمان استفاده و هدف آنها مهم است. به طور خلاصه، پرتو پایین منبع اصلی نور و پرکاربردترین عملکرد روشنایی است در حالی که پرتو بالا منبع نور ثانویه است که به ندرت در محیط های بسیار تاریک مانند جاده های تاریک، روستاها و غیره استفاده می شود.

پس از خواندن این راهنما، تفاوت بین نورهای پایین و نور بالا را درک خواهید کرد. همچنین توضیح خواهیم داد که چه زمانی باید از نورهای پایین و بلند خود استفاده کنید و با چند سوال در مورد این موضوع نتیجه گیری می کنیم.

نورهای پایین چیست؟

نور پایین، چراغ‌های «عادی» هستند که چراغ‌های جلوی خودرو شما ساطع می‌کنند و هنگام رانندگی در شب یا در محیط‌های تاریک یا تاریک مانند پارکینگ سرپوشیده استفاده می‌شوند. نورهای پایین دارای فوکوس برد کوتاه هستند و گاهی اوقات به آنها “پرتوهای کم عمق” می گویند.

پرتوهای پایین مهم ترین و پرکاربردترین پرتوهای مورد استفاده در خودرو هستند. پرتو نور به منظور روشن کردن جاده و جلوگیری از کور کردن سایر رانندگان به سمت زمین زاویه دارد. آنها راهی برای دیدن سایر رانندگان هستند.

به طور سنتی، رانندگان باید به صورت دستی نور پایین خود را روشن کنند، اما خودروهای جدیدتر این کار را به طور خودکار با تشخیص محیط های کم نور مانند در طول شب یا هنگام ورود به یک پارکینگ کم نور انجام می دهند.

نورهای بلند چیست؟

عملکرد روشنایی چراغ های جلو معمولاً در محیط هایی با نور کم یا بدون نور مانند روستاها یا جاده های کوچک بدون چراغ خیابان فعال می شود. گاهی اوقات از نورهای بالا به عنوان “روشنایی” یا “پرتوهای کامل” یاد می شود.

پرتو نور برای پرتوهای بلند به منظور روشن کردن سطحی در بالای و فراتر از نور پرتوهای پایین به سمت بالا زاویه دارد. نورهای بلند فوکوس دوربرد دارند.

بر خلاف نور پایین، نور بالا هرگز به طور خودکار روشن نمی شود. در صورت نیاز باید توسط راننده به صورت دستی روشن شوند. در واقع، پرتوهای بلند فقط باید برای مدت زمان کوتاهی استفاده شوند که نور اضافی واقعاً مورد نیاز است.

رانندگی با نور بالا می تواند ترافیک روبرو را کور کند که می تواند بسیار خطرناک باشد. نگه داشتن آنها برای مدت طولانی غیرقانونی است.

سیستم های چراغ های جلو دو پرتو

همه خودروها و کامیون ها دارای عملکرد نور پایین و نور بالا هستند. با این حال، برخی از خودروها به دو لامپ جداگانه برای هر پرتو (سیستم های تک پرتو) نیاز دارند در حالی که برخی دیگر فقط به یک لامپ (سیستم های پرتو دوگانه) برای هر دو نیاز دارند.

رانندگانی که خودروهایی با سیستم پرتو دوگانه دارند، فقط باید یک مجموعه لامپ بخرند تا هر دو نور پایین و بالا را تعویض کنند (یا ارتقا دهند). لامپ های دو پرتو معمولاً کمی گران تر از لامپ های تک پرتو هستند و توان بیشتری مصرف می کنند.

تفاوت بین چراغ های جلو و نور بالا

تفاوت اصلی بین چراغ های جلو و نور بالا در این است که از نور پایین برای رانندگی در شب معمولی استفاده می شود، در حالی که از نور بالا برای رانندگی در مناطق روستایی یا جاده های کوچکی استفاده می شود که دارای نور کم یا بدون نور هستند.

پرتو پایین یا کم عمق، پرتاب نور به صورت جانبی و/یا رو به پایین است. هدف اصلی آن ارائه نور کافی بدون کاهش دید شما از ترافیک مقابل است.

با این حال، وقتی صحبت از چراغ‌های پرتو بالا یا کامل می‌شود، توزیع نور متمرکزتر است و به شما این امکان را می‌دهد که بخش طولانی از جاده را ببینید. این چراغ ها عمدتاً در مناطقی با نور ضعیف استفاده می شوند.

در مقابل نور پایین  نور بالا

مقایسه نور پایین در مقابل نور بالا:

 مقایسهنور بالانور پایین اتومبیل
زاویه پرتومستقیم / رو به بالابه سمت زمین/جاده
تمرکزدوربردبرد کوتاه
پوشش نور~ 100 متر~40 متر
بهترین برایبدون محیط های روشن (مناطق روستایی، جاده های کوچک و غیره)رانندگی معمولی در شب / محیط های کم نور
دوره فعال سازیمدت کوتاه / تا زمانی که هیچ خودروی دیگری در 150 متری نباشددر محیط کم نور یا بدون نور باید همیشه روشن بماند
رانندگان دیگر را کور کنیدآرهخیر
فعال سازیکتابچه راهنمایاتوماتیک یا دستی
مجازآرهآره
هالوژنآرهآره
رهبریآرهآره
HID/Xenonآرهآره

عملکرد

برای اطمینان از اثربخشی بهینه، هر دو نور کم و نور بالا عملکردهای متمایزی بر اساس شدت و تابش نور دارند. قاعده کلی این است که وقتی ترافیک مقابل در فاصله 150 متری یا حدود 500 فوتی است، نور کم را درگیر کنید.

مردم در مناطق شهری با نور مناسب، جایی که جریان ترافیک سالمی وجود دارد، همیشه از نور کم استفاده می کنند. این مانع از کور کردن رانندگان مقابل می‌شود و محیط امن‌تری را برای همه تضمین می‌کند.

برخلاف تصور رایج، در شرایط آب و هوایی شدید مانند باران، مه یا بارش برف، باید به نور کم تغییر کرد. این عمدتاً به این دلیل است که مولکول های آب نور چراغ های جلو را منعکس می کنند. این به نوبه خود، دید واضح از جاده را برای رانندگان دشوارتر می کند. لکه های آب معمولا همه چیز را در مقابل شما تار می کند.

مردم تمایل دارند از نور بالا در مناطق روستایی یا در تاریکی برای دید بهتر استفاده کنند. انجام این کار باعث می شود به دلیل انعکاس در آینه دید عقب، راننده جلوی خود را کور نکنید.

مزایای این حالت ها

بسته به آب و هوا، روشنایی و موقعیت مکانی، هر دو حالت مزایای خود را دارند.

مزایای نور کم

  • تصادفات کمتر استفاده از نور کم می تواند ایمنی بیشتری را برای ترافیک روبرو و خودروی مقابل شما تضمین کند.
  • ایده آل برای شرایط آب و هوایی شدید. باران، مه یا برف، باید از نور کم استفاده کنید تا دید بهتری از جاده داشته باشید. ذرات نور از ذرات ابر منعکس نمی شوند و راننده را کور نمی کنند.
  • روش متمدنانه سفر این پرتو به طور یکسان به چشم عابران پیاده، دوچرخه سواران و رانندگان فشار وارد نمی کند.

مزایای نور بالا

  • دید بهتر به دلیل شدت بیشتر در تابش نور، پرتوهای بلند در مناطق کم نور یا در بزرگراه های متروک ایده آل هستند.
  • می تواند به عنوان یک دستگاه سیگنالینگ استفاده شود. ما می توانیم برای هشدار به مردم در مورد حضور وسیله نقلیه یا برای علامت دادن حق عبور، چراغ های بلند خود را فلاش بزنیم.
  • مهار آلودگی صوتی. چشمک زدن نور بالا در شب، به جای استفاده از بوق، می تواند آلودگی صوتی را کاهش دهد.

اقدامات ایمنی

کشورهای خاصی هستند که اقدامات اضافی را برای اطمینان از ایمنی بیشتر رانندگان در جاده انجام داده اند.

به عنوان مثال، کشورهای دارای ترافیک سمت چپ، چراغ‌های جلوی نور پایین را معرفی کرده‌اند که به سمت چپ می‌چرخند. در مقابل، کشورهای دارای ترافیک سمت راست دارای چراغ‌های کم نور هستند که به سمت راست می‌چرخند. به این ترتیب، رانندگانی که در جهت مخالف شما رانندگی می کنند، توسط چراغ های شما کور نمی شوند.

برخی کشورها مانند کانادا نیز تجهیز هر وسیله نقلیه به چراغ های روشنایی روز را اجباری کرده اند. DRL ها نقش مهمی در افزایش دید در طول روز دارند. با دید بیشتر، احتمال تصادفات جاده ای به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

با این حال، باید در نظر داشت که DRL ها چراغ های عقب را فعال نمی کنند. توصیه می شود در مواقع هوای شدید که شرایط جاده و دید نامناسب است، نور پایین را روشن کنید.

استفاده

از زمانی که برای اولین بار در اوایل دهه 1900 معرفی شدند، چراغ های جلو تا حد زیادی تغییر کرده اند. در ابتدا فقط از لامپ بیلوکس استفاده می کردند. اکنون، ما طیف گسترده‌ای از چراغ‌های جلو را برای انتخاب داریم، از LED و لامپ‌های هالوژن گرفته تا Xenon HID، که هر کدام با شدت و دامنه نور متفاوت هستند.

اما همانطور که می گویند، با قدرت مسئولیت می آید. اگر از نور بالا استفاده می کنید، می توانید سایر رانندگان را کور کنید. این نه تنها خطرناک است، بلکه زمانی که اتفاق می افتد ناامید کننده است. شما باید چراغ های جلوی خود را بر این اساس کار کنید. شما باید مراقب سایر رانندگان باشید و یک تجربه رانندگی سالم و ایمن ایجاد کنید.

افکار نهایی

روزی روزگاری رانندگان مجبور بودند از خودروی خود پیاده شوند تا بین نور کم و زیاد تغییر کنند. اکنون، می‌توان با چرخاندن دستگیره‌ای که به راحتی در داخل خودرو قرار گرفته است، به همین نتیجه رسید.

جهان به طور قابل توجهی تغییر کرده است، و شما اکنون می توانید از آخرین نوآوری های خودرو استفاده کنید. چیزی کوچک مانند چراغ های جلوی خودکار که به محض احساس تاریکی در بیرون روشن می شوند، به عنوان یک ویژگی ایمنی اضافی در خودرو عمل می کند.

با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که ایمنی همسفرانتان به دلیل تنبلی شما به خطر نیفتد. رانندگی در جاده یک ورزش گروهی است و ما باید تلاش کنیم تا بازیکنان تیمی باشیم.