موتور جرقه زنی چیست؟

فهرست مطالب

موتور جرقه زنی چیست؟

کارموند:

موتور جرقه زنی چیست؟

موتور احتراق جرقه ای (موتور SI) یک موتور احتراق داخلی است که معمولاً یک موتور بنزینی است که در آن فرآیند احتراق مخلوط هوا و سوخت توسط جرقه ناشی از شمع مشتعل می شود .

 

این برخلاف موتورهای احتراق تراکمی، معمولاً موتورهای دیزلی است ، که در آن گرمای تولید شده از فشرده سازی همراه با تزریق سوخت برای شروع فرآیند احتراق، بدون نیاز به جرقه خارجی کافی است.

موتورهای جرقه زن معمولاً در آمریکای شمالی به عنوان موتورهای بنزینی و در بریتانیا و سایر نقاط جهان به عنوان موتورهای بنزینی شناخته می شوند.

 

موتورهای جرقه زنی می توانند (و به طور فزاینده ای) با سوخت هایی غیر از بنزین/بنزین کار کنند، مانند اتوگاز (LPG)، متانول، اتانول، بیواتانول، گاز طبیعی فشرده (CNG)، هیدروژن و (در مسابقه درگ) نیترومتان.

قطعات موتور جرقه زنی

اجزای اصلی یک موتور جرقه زنی به شرح زیر است:

  • شیر ورودی: مخلوط هوا و سوخت از طریق شیر ورودی وارد سیلندر می شود.
  • سوپاپ اگزوز: گازهای سوخته یا خروجی تولید شده در جریان برق از طریق دریچه اگزوز خارج می شوند.
  • شمع : جرقه ای در انتهای ضربه فشرده سازی ایجاد می کند که مخلوط هوا و سوخت فشرده شده را مشتعل می کند.
  • سیلندر: سیلندر توخالی است که پیستون در آن رفت و آمد می کند.
  • پیستون : قسمت متحرکی از موتور است که حرکت رفت و برگشتی را انجام می دهد و نیروی تولید شده در هنگام حرکت برق را از طریق شاتون به میل لنگ منتقل می کند.
  • شاتون : قسمتی از موتور است کهپیستون را به میل لنگ متصل می کند.
  • میل لنگ : برای تبدیل حرکت رفت و برگشتی موتور به حرکت چرخشی استفاده می شود.

 

موتور جرقه زنی چگونه کار می کند؟

در موتورهای جرقه زنی، سوخت با هوا مخلوط می شود و سپس در طی فرآیند مکش به داخل سیلندر القا می شود. پس از اینکه پیستون مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند، جرقه آن را مشتعل می کند و باعث احتراق می شود. انبساط گازهای حاصل از احتراق، پیستون را در حین حرکت برق فشار می دهد.

 

چرخه کار موتورهای جرقه زنی و احتراق تراکمی ممکن است دو زمانه یا چهار زمانه باشد.

موتور چهار زمانه جرقه زنی موتور سیکل اتو است. از چهار حرکت زیر تشکیل شده است: حرکت مکش یا ورودی، کورس فشاری، کورس انبساط یا قدرت، و کورس اگزوز.

در کورس مکش، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می شود و در کورس تراکمی فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت صورت می گیرد. در سکته قدرتی احتراق سوخت و تولید نیرو و در سکته اگزوز خروج گازهای سوخته از موتور.

هر حرکت شامل یک چرخش 180 درجه ای از چرخش میل لنگ است و از این رو یک چرخه چهار زمانه از طریق چرخش 720 درجه میل لنگ کامل می شود. بنابراین، برای یک چرخه کامل، تنها یک ضربه قدرت وجود دارد در حالی که میل لنگ دو یا چند دور می چرخد.

 

کاربرد موتور جرقه زنی

  • موتورهای SI دو زمانه در وسایل نقلیه کوچک مانند موتور سیکلت و اسکوتر استفاده می شوند.
  • این موتورها برای ماشین های چمن زنی استفاده می شوند.
  • اینها در مجموعه های کوچک تولید برق و مجموعه های پمپاژ استفاده می شوند.
  • موتورهای چهار زمانه SI عمدتاً در صنایع خودروسازی استفاده می شوند.
  • موتورهای CNG در اتوبوس ها استفاده می شود.
  • موتورهای Radial SI در هواپیماهای کوچک استفاده می شوند.

 

مزایای موتور جرقه زنی

  • موتورهای SI قیمت پایینی دارند
  • موتور SI در مقایسه با موتور CI آلودگی کمتری تولید می کند
  • این موتورها در مقایسه با موتورهای CI کوچکتر هستند و از این رو به فضای کمتری نیاز دارند.
  • این موتورها سبک وزن هستند.
  • هزینه موتور SI در مقایسه با موتور CI کمتر است.
  • این موتورها به هزینه نگهداری کمتری نیاز دارند.

 

معایب موتور جرقه زنی

 

  • در بارهای زیاد، این موتورها مقرون به صرفه تر هستند.
  • این موتورها مصرف سوخت بالایی دارند.
  • در مقایسه با موتور CI کارایی کمتری دارد.
  • این موتور مشکل ضربه زدن دارد .

سوالات متداول

منظور از موتور جرقه زنی چیست؟

موتور احتراق جرقه ای (موتور SI) یک موتور احتراق داخلی است که معمولاً یک موتور بنزینی است که در آن فرآیند احتراق مخلوط هوا و سوخت توسط جرقه ناشی از شمع مشتعل می شود.

 

موتور جرقه زنی چه چرخه ای است؟

 

موتور جرقه زنی از چرخه اتو برای یک موتور چهار زمانه استفاده می کند.

منظور شما از چرخه اتو چیست؟

چرخه اتو توصیفی از اتفاقاتی است که برای یک توده گاز در اثر تغییر در فشار، دما، حجم، افزودن گرما و حذف گرما رخ می دهد. جرم گازی که در معرض آن تغییرات قرار می گیرد، سیستم نامیده می شود.

آیا موتور دیزل جرقه ای است؟

احتراق گازوئیل. موتور دیزل یک دستگاه پیستونی سیلندر با احتراق متناوب است. بر روی یک چرخه دو زمانه یا چهار زمانه کار می کند (شکل را ببینید). با این حال، بر خلاف موتور بنزینی با جرقه، موتور دیزل تنها هوا را به محفظه احتراق القا می کند.

در احتراق جرقه چه اتفاقی می افتد؟

اصطلاح جرقه اشتعال برای توصیف سیستمی استفاده می شود که با آن مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق یک موتور احتراق داخلی توسط یک جرقه مشتعل می شود. این فرآیند از یک میدان الکتریکی القا شده در یک آهنربا یا سیم پیچ برای ساخت هزاران ولت استفاده می کند که از طریق یک مدار زمان بندی شده فرو می ریزند.

جرقه موتور چگونه ایجاد می شود؟

هنگامی که ولتاژ بالای تولید شده توسط سیستم جرقه زنی بین الکترود مرکزی و الکترود زمین شمع اعمال می شود، عایق بین الکترودها خراب می شود، جریان در پدیده تخلیه جریان می یابد و جرقه الکتریکی ایجاد می شود.

4 مرحله چرخه اتو چیست؟

چرخه اتو چهار زمانه از چهار فرآیند برگشت پذیر داخلی زیر تشکیل شده است: 1-2، فشرده سازی ایزنتروپیک. 2-3، افزودن حرارت با حجم ثابت. 3-4، گسترش ایزنتروپیک. و 4-1، دفع حرارت با حجم ثابت.

چرا چرخه اتو کارآمدتر است؟

 

پاسخ ساده این است که در اتو، انرژی موجود به طور کامل برای افزایش فشار در سیلندر استفاده می شود. فشار بالاتر به معنای انجام کار بزرگتر است. اما در چرخه دیزل، بخشی از انرژی تنها در حین انبساط اضافه می شود، بنابراین به کار کمک نمی کند. از این رو چرخه اتو کارآمدتر است.

چگونه بفهمم موتور من CI است یا SI؟

موتور Si یک موتور احتراق داخلی است که بر اساس اصل اشتعال جرقه ای کار می کند. از بنزین استفاده می کند و از چرخه اتو استفاده می کند. موتور دیزل (Ci) نیز یک موتور احتراق داخلی است که از سوخت دیزل استفاده می کند و در چرخه دیزل کار می کند.

تفاوت بین دو زمانه و چهار زمانه چیست؟

تفاوت اصلی بین موتورهای 2 و 4 زمانه در این است که یک موتور 4 زمانه چهار مرحله یا دو دور کامل را طی می کند تا یک حرکت قدرتی را کامل کند. یک موتور 2 زمانه 2 مرحله یا یک دور کامل را پشت سر می گذارد تا یک حرکت قدرتی را کامل کند.

 

موتور Si یا CI کدام بهتر است؟

CI کارایی بیشتری نسبت به SI دارد. CI زمانی که کار می کند نویز بیشتری نسبت به SI تولید می کند. CI نسبت به موتورهای SI هیدروکربن های بیشتری را در حرکت اگزوز موتور تولید می کند.

کدام موتور کاربراتور دارد؟

از این رو موتور دیزل به عنوان موتور احتراق فشرده نیز شناخته می شود. زیرا سوخت با کمک هوای فشرده داغ می سوزد. در موتورهای بنزینی، احتراق زمانی اتفاق می‌افتد که مخلوطی از هوا و سوخت جرقه‌ای از شمع بگیرد (جرقه باعث سوختن سوخت می‌شود). این مخلوط هوا و سوخت یک کاربراتور است.

چگونه جرقه اشتعال را افزایش می دهید؟

3 راه برای دریافت جرقه بیشتر از سیستم جرقه زنی خودرو

 

  • شمع های خود را عوض کنید ساده ترین مکان برای شروع، ارتقاء شمع های جرقه به پلاتین یا ایریدیوم است.
  • سیم های دوشاخه را ارتقا دهید.
  • تغییرات زمان

 

چه کسی موتور جرقه زنی را اختراع کرد؟

اولیور لاج احتراق جرقه الکتریکی (Lodge Igniter) را برای موتور احتراق داخلی اختراع کرد. دو تن از پسرانش ایده های او را توسعه دادند و شرکت Lodge Plug را تأسیس کردند.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):