منیفولد ورودی: 5 علامت واشر منیفولد ورودی بد

فهرست مطالب

منیفولد ورودی چیست؟

منیفولد ورودی هوا را به سیلندرها می برد. منیفولد همراه با بدنه دریچه گاز، ورودی هوا و سیستم تحویل سوخت، به ارائه مخلوط هوا و سوخت مناسب برای احتراق در موتور کمک می کند.

منیفولدهای ورودی با چند جزء اصلی ساخته می شوند که شامل پلنوم و رانرها می شود. پلنوم مخزنی است که هوا را تا زمانی که در سیلندرها مورد نیاز باشد نگه می دارد. دونده ها آن هوا را از پلنوم به هر سر سیلندر حمل می کنند .

در مهندسی خودرو، منیفولد ورودی یا منیفولد ورودی بخشی از موتور است که مخلوط سوخت/هوا را به سیلندرها می رساند. کلمه منیفولد از کلمه انگلیسی باستانی manigfeald (از انگلوساکسون manig [بسیاری] و feald [مکرراً]) گرفته شده است و به ضرب یک (لوله) در بسیاری اشاره دارد.

در مقابل، یک منیفولد اگزوز گازهای خروجی را از چند سیلندر به تعداد کمتری لوله اغلب تا یک لوله جمع می کند.

وظیفه اصلی منیفولد ورودی این است که مخلوط احتراق را به طور مساوی در هر درگاه ورودی در سرسیلندر توزیع کند. توزیع یکنواخت برای بهینه سازی راندمان و عملکرد موتور مهم است . همچنین ممکن است به عنوان پایه برای کاربراتور ، بدنه دریچه گاز، انژکتورهای سوخت و سایر اجزای موتور عمل کند.

به دلیل حرکت رو به پایین پیستون ها و محدودیت ناشی از دریچه گاز، در یک موتور پیستونی جرقه زنی رفت و برگشتی ، خلاء جزئی (کمتر از فشار اتمسفر) در منیفولد ورودی وجود دارد.

این خلاء منیفولد می تواند قابل توجه باشد و می تواند به عنوان منبعی برای نیروی کمکی خودرو برای به حرکت درآوردن سیستم های کمکی استفاده شود: ترمزهای کمکی، دستگاه های کنترل آلایندگی، کروز کنترل، پیشروی جرقه زنی، برف پاک کن های شیشه جلو، شیشه های برقی، دریچه های سیستم تهویه و غیره.

همچنین می توان از این خلاء برای کشیدن هر گونه گاز دمنده پیستون از میل لنگ موتور استفاده کرد. این به عنوان یک سیستم تهویه مثبت میل لنگ شناخته می شود که در آن گازها با مخلوط سوخت و هوا سوزانده می شوند.

منیفولد ورودی از لحاظ تاریخی از آلومینیوم یا چدن ساخته شده است، اما استفاده از مواد پلاستیکی کامپوزیت در حال افزایش است.

منیفولد ورودی

منیفولد ورودی چگونه کار می کند؟

منیفولد ورودی از پیستون ها برای هدایت مخلوط هوا-سوخت و مایع خنک کننده از طریق بلوک موتور از طریق سوپاپ ها به مناطق مربوطه استفاده می کند. مهم است که این مخلوط ها به طور مساوی توزیع شوند، در غیر این صورت، موتور به همان اندازه کارآمد کار نخواهد کرد.

چرا منیفولدهای ورودی از کار می افتند؟

منیفولدهای ورودی به دلیل سطوح بالای حرارت و فشاری که به طور مداوم در حال تغییر هستند، از کار می افتند. فشاری که تحت فشار قرار می‌گیرند ناگزیر منجر به ایجاد شکاف می‌شود – این به راننده بستگی دارد که مشکل را تشخیص دهد و در اولین فرصت با آن برخورد کند.

5 علامت بد یا خراب واشر منیفولد ورودی

واشرهای منیفولد ورودی از مهمترین واشرهای موجود در موتور هستند. واشرها مهر و موم هایی هستند که بین اجزای موتور قبل از مونتاژ قرار می گیرند تا مهر و موم قابل اعتمادی ایجاد کنند. آنها می توانند از کاغذ، لاستیک، فلز و گاهی ترکیبی از این سه ساخته شوند.

واشرهای منیفولد ورودی وظیفه آب بندی منیفولد ورودی در برابر سر سیلندر را بر عهده دارند. به غیر از آب بندی وکیوم موتور، طرح های خاصی مایع خنک کننده موتور را نیز آب بندی می کنند. هنگامی که واشر منیفولد ورودی مشکل داشته باشد، می تواند باعث مشکلات رانندگی و حتی گرم شدن بیش از حد موتور شود. معمولاً یک واشر منیفولد ورودی معیوب علائمی را ایجاد می کند که می تواند راننده را از یک مشکل احتمالی آگاه کند.

1. مایع خنک کننده نشت می کند

یکی دیگر از علائم واشر منیفولد ورودی معیوب، نشت مایع خنک کننده است. برخی از واشرهای منیفولد ورودی نیز مایع خنک کننده موتور را آب بندی می کنند و اگر واشر فرسوده شود ممکن است منجر به نشت مایع خنک کننده شود. این ممکن است بوی مشخصی از مایع خنک کننده، همراه با بخار، و چکه یا گودال های مایع خنک کننده در زیر خودرو ایجاد کند. نشت مایع خنک کننده باید در اسرع وقت برطرف شود تا از تبدیل شدن آنها به یک مشکل بزرگ جلوگیری شود.

2. داغ شدن بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور یکی دیگر از علائم مشکل احتمالی واشر منیفولد ورودی است. نشت مایع خنک‌کننده در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد موتور هنگامی که سطح مایع خنک‌کننده بسیار پایین می‌آید، می‌شود، اما مواردی وجود دارد که گرمای بیش از حد ممکن است بدون هیچ گونه نشتی قابل مشاهده رخ دهد.

اگر واشرهای منیفولد ورودی مایع خنک‌کننده را به منیفولدهای ورودی نشت کند، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود، بدون اینکه نشتی خارجی قابل مشاهده باشد. هرگونه نشتی مایع خنک کننده باید در اسرع وقت برطرف شود تا از احتمال آسیب جدی موتور به دلیل واشر منیفولد ورودی بد جلوگیری شود.

3. توقف موتور

هنگامی که موتور از چرخش باز می ایستد یا خیلی آهسته می چرخد، خاموشی رخ می دهد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک واشر منیفولد ورودی معیوب باعث نشتی خلاء شود که نسبت هوا به سوخت را به هم می زند.

آن وقت ممکن است در حال رانندگی باشید و ناگهان موتور از کار افتاده را تجربه کنید. البته، دلایل زیادی برای از کار افتادن موتور وجود دارد، اما یک واشر منیفولد ورودی بد مطمئنا یکی از آنهاست. برو یه مکانیک ببین این واشر هست یا نه.

یک مکانیک می‌تواند آزمایش دود را برای رد کردن نشت خلاء انجام دهد. تست دود دود را به سیستم ورودی تزریق می کند. اگر نشتی در سیستم وجود داشته باشد، دود از ناحیه ای که قرار نیست خارج شود.

4. مصرف سوخت بد

از آنجایی که واشر منیفولد ورودی معیوب باعث اختلال در نسبت هوا به سوخت می شود، بنابراین موتور شما بیشتر از حد معمول سوخت مصرف می کند.

این بدان معناست که برای انجام همان مقدار رانندگی که معمولاً انجام می دهید، پول بیشتری برای بنزین خرج خواهید کرد. در نتیجه مصرف سوخت شما بسیار کاهش می یابد.

5. از دست دادن شتاب

به غیر از توقف موتور، ممکن است بعد از پا گذاشتن روی پدال گاز متوجه کاهش شتاب ساده شوید. ممکن است در ابتدا کمی قدرت دریافت کنید، اما سپس با نگه داشتن پای خود روی پدال، شتاب متوقف می شود و دوباره شروع می شود.

بدیهی است که وقتی وسیله نقلیه خود در این شرایط است نباید به رانندگی ادامه دهید زیرا انجام این کار خطرناک است. اگر دو یا چند مورد از علائم دیگر را تجربه می کنید، قطعاً باید فورا واشر منیفولد ورودی خود را تعویض کنید.

هزینه تعمیر چقدر است؟ نمی توانم خودم این کار را انجام دهم؟

اگر یک مکانیک خانه با تجربه با ابزار مناسب و مکانی امن برای کار نباشید، احتمالاً بهتر است کارهای چندگانه را به حرفه ای ها بسپارید. درک مراحل حذف، جایگزینی و اتصال مجدد ایمن همه چیز بدون تجربه ممکن است دشوار باشد و عواقب خراب کردن چیزی می تواند جدی باشد.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که پرداخت هزینه به کسی برای تعمیر منیفولد ورودی ارزان نخواهد بود. به طور متوسط ​​می توانید بین 400 تا 600 دلار برای تعمیر منیفولد ورودی بپردازید. هزینه کار اصلی در اینجا است که از 340 تا 420 دلار متغیر است. از سوی دیگر، قطعات فقط حدود 80 تا 165 دلار قیمت دارند.

آیا می توانید با واشر منیفولد ورودی بد رانندگی کنید؟

در حالی که در واقع اغلب امکان رانندگی با واشر منیفولد ورودی نامناسب وجود دارد، نباید خیلی دور رانندگی کنید. مسائلی از این دست به خودی خود از بین نمی روند و همچنین با گذشت زمان بهتر نمی شوند.

نشت هوای بدون اندازه‌گیری اضافی به داخل محفظه احتراق ، پتانسیل این را دارد که خودرو را لاغر کند، به این معنی که موتور احتمالا داغ‌تر می‌شود. کوبیدن یا قبل از انفجار نیز احتمال بیشتری دارد. ضربه بیش از حد تحت بار در واقع می تواند یک موتور کاملا خوب را از بین ببرد.

گرمای بیش از حد موتور ممکن است باعث آسیب بیشتر به موتور شود، از جمله سر تابیده یا ترک خورده یا بلوک ترک خورده . هزینه تعمیر این آسیب بسیار بیشتر از تعویض واشر منیفولد ورودی معمولی است.