محور محرک یا پروانه شفت چیست؟

فهرست مطالب

محور محرک یا پروانه شفت چیست؟

محور محرک یا پروانه شفت چیست؟

میل محرک با نام‌های مختلفی مانند شفت پروانه، محور پروانه یا خط محرکه شناخته می‌شود و جزئی از قطار محرکه است .

 

شفت محرک قطعه ای برای انتقال نیروی مکانیکی و گشتاور و چرخش است که معمولاً برای اتصال سایر اجزای یک پیشرانه استفاده می شود که به دلیل مسافت یا نیاز به حرکت نسبی بین آنها نمی توان مستقیماً متصل شد.

به عنوان حامل گشتاور، محورهای محرک در معرض تنش پیچشی و برشی هستند که معادل تفاوت بین گشتاور ورودی و بار است. بنابراین آنها باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند استرس را تحمل کنند و در عین حال از وزن اضافی بیش از حد اجتناب کنند زیرا این امر به نوبه خود باعث افزایش اینرسی آنها می شود.

 

برای ایجاد تغییرات در تراز و فاصله بین اجزای محرک و محرک، شفت‌های محرک اغلب از یک یا چند اتصال جهانی، کوپلینگ فک یا اتصالات پارچه‌ای، و گاهی اوقات یک مفصل خاردار یا مفصل منشوری استفاده می‌کنند.

میل‌های محرک یکی از روش‌های انتقال نیرو از موتور و PTO به تجهیزات جانبی نصب‌شده در خودرو، مانند کمپرسور هوا هستند. میل‌های محرک زمانی استفاده می‌شوند که فضای کافی در کنار موتور برای لوازم جانبی اضافی وجود نداشته باشد. شفت شکاف بین PTO موتور و لوازم جانبی را پر می کند و به لوازم جانبی اجازه می دهد در جای دیگری روی خودرو نصب شود.

تعریف میل محرک

شفت محرک (همچنین شفت پروانه یا محور پروانه نیز نامیده می شود) جزء محرکه یک وسیله نقلیه است که هدف آن رساندن گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل است که سپس این گشتاور را به چرخ ها منتقل می کند تا وسیله نقلیه را به حرکت درآورد. .

 

میل محرک چگونه کار می کند؟

میل محرک یک لوله چرخان است که نیرو را از موتور به عقب خودرو در دیفرانسیل منتقل می کند. این کار را با انتقال قدرت چرخش از جلو به عقب انجام می دهد. انتقال گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل ، سپس گشتاور را به چرخ ها منتقل می کند تا خودرو بتواند حرکت کند.

بدون انتقال گشتاور بین اجزای جداگانه، نمی توانید رانندگی کنید. میل محرک حرکات را جذب می کند و به دو قسمت مجزا اجازه می دهد بدون شکستن اجزای درایو در این فرآیند حرکت کنند.

توجه به این نکته ضروری است که خودروهای دیفرانسیل جلو فاقد شفت محرک هستند. گیربکس و محور در یک واحد به نام گیربکس ترکیب می شوند. با این حال، در خودروهای چهار چرخ و دیفرانسیل عقب، گیربکس و محور واحدهای جداگانه هستند. از این رو میل محرک حرکت چرخشی گیربکس را به محور منتقل می کند.

این قطعه دارای طراحی لوله‌ای است و معمولاً از آلومینیوم، فولاد یا فیبر کربن ساخته می‌شود تا از استحکام و وزن سبک آن اطمینان حاصل شود.

مزایای درایو شفت

  • احتمال پارگی سیستم درایو کمتر است.
  • وقتی لباس یا قسمتی از بدن بین یک زنجیر بدون محافظ و یک چرخ دنده گیر می کند، سوارکار نمی تواند از گریس زنجیر کثیف شود یا در اثر “گزش زنجیر” آسیب ببیند.
  • تعمیر و نگهداری کمتر از یک سیستم زنجیره ای زمانی که محور محرک در یک لوله محصور شده است.
  • عملکرد منسجم تر Dynamic Bicycles ادعا می‌کند که دوچرخه‌های محور محرک می‌توانند 94 درصد کارایی داشته باشند، در حالی که دوچرخه‌های زنجیری می‌توانند بر اساس شرایط کارایی بین 75 تا 97 درصد داشته باشند.

معایب درایو شفت

  • یک سیستم محور محرک بیش از یک سیستم زنجیر وزن دارد، معمولاً 0.5-1 کیلوگرم (1-2 پوند) سنگین تر.
  • بسیاری از مزایای ادعا شده توسط طرفداران محور محرک را می توان در دوچرخه های زنجیردار به دست آورد، مانند پوشاندن زنجیر و چرخ دنده ها.
  • استفاده از چرخ دنده های سبک وزن با تعداد نسبت بالا غیرممکن است، اگرچه می توان از چرخ دنده های هاب استفاده کرد.
  • حذف چرخ می تواند در برخی طرح ها پیچیده باشد (همانطور که برای برخی از دوچرخه های زنجیردار با چرخ دنده هاب است).

 

انواع مختلف پیشرانه چیست؟

نوع وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید تعیین می کند که چه نوع سیستم پیشرانه ای در وسیله نقلیه شما وجود دارد. سیستم های مختلفی برای خودروهای دیفرانسیل عقب، چهار چرخ محرک و دیفرانسیل جلو وجود دارد.

 

1. دیفرانسیل عقب (RWD)

 

در خودروهای دیفرانسیل عقب، چرخ‌های عقب قدرت را تحویل می‌دهند. یک میل محرک طولانی از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به دیفرانسیل توسط اتصالات جهانی متصل می شود.

2. چهار چرخ (4WD) یا تمام چرخ متحرک (AWD)

در یک خودروی معمولی چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک، دو میل محرک وجود دارد. همان میل محرکی وجود دارد که روی یک خودروی دیفرانسیل عقب قرار دارد، اما یک میل محرک جلو اضافی نیز وجود دارد که با اتصالات u به دیفرانسیل جلو و جعبه انتقال متصل می شود.

3. دیفرانسیل جلو (FWD)

در خودروهای دیفرانسیل جلو، چرخ های جلو نیرو را تامین می کنند. به جای داشتن میل محرک طولانی مانند خودروهای چرخ عقب، تمام اجزای پیشرانه در جلوی خودرو قرار دارند. این تنظیم به جای استفاده از اتصالات جهانی، از اتصالات با سرعت ثابت (CV) استفاده می کند.

 

چگونه بفهمم که شفت درایو من نیاز به تعمیر دارد؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، ممکن است مشکلی در میل درایو یا اتصال U شفت محرک شما وجود داشته باشد:

  • هنگامی که وسیله نقلیه در حال حرکت است، صداهای به هم ریخته می آید
  • لرزشی که با شتاب گرفتن خودرو تشدید می شود
  • لرزش شدیدی که از کف خودرو می آید
  • مقاومت در هنگام مانور دادن ماشین در اطراف پیچ ها
  • صدای جیر جیر یا سر و صدا
  • هنگامی که شفت محرک را به صورت دستی می گیرید یا به صورت دستی حرکت می دهید، در مفاصل U قابل مشاهده است
  • علائم قابل مشاهده سایش مفصل U، مانند زنگ زدگی در اطراف یوغ

برخی از علائم رایج خرابی میل درایو

توجه به این نکته مهم است که میل محرک به خودی خود به ندرت از کار می افتد. با این حال، به دلیل تنش و خوردگی بیش از حد ، در نهایت علائم خرابی را نشان می دهد.

1. لرزش و لرز شدید

لرزش و لرزش شایع ترین علامت خرابی میل محرک است. اگر بوش ها یا اتصال U فرسوده شوند، می توانید لرزش بیش از حد میل درایو را تجربه کنید. همچنین ممکن است به دلیل پیچ نشدن صحیح میل درایو یا عدم تعادل دستگاه باشد. میل محرکی که بیش از حد می لرزد نیز می تواند باعث فرسودگی سایر اجزای پیشرانه شود.

2. صداهای غیرمعمول

صداهای غیر معمول یکی دیگر از شاخص های فرسوده شفت محرک است. اگر یاتاقان‌ها و بوش‌هایی که از میل محرک و اتصالات U پشتیبانی می‌کنند از کار بیفتند یا فرسوده شوند، بر توانایی چرخش معمولی میل محرک تأثیر می‌گذارند. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما صداهای خراشیدن، جیر جیر کردن، صدای جیر جیر و تلق را تجربه خواهید کرد.

3. لرزیدن در هنگام شتاب

آیا هنگام شتاب گیری از سرعت کم یا توقف، لرزش قابل توجهی را تجربه می کنید؟ این یکی دیگر از نشانه های کلیدی خرابی اجزای میل محرک است. ممکن است یک یاتاقان مرکزی فرسوده یا U-joint شل باشد. همچنین ممکن است صداهای عجیبی مانند لرزش وسیله نقلیه خود را تجربه کنید.

4. مشکلات چرخشی

 

اگر هنگام چرخش با مشکل مواجه می شوید، به احتمال زیاد میل محرک شما فرسوده شده است. میل درایو آسیب دیده مانع از چرخش صحیح چرخ ها می شود و در نتیجه کنترل خودرو را محدود می کند.

 

برای اطمینان از اینکه میل محرک شما همیشه در شرایط کار خوب است، باید آن را به خوبی روغن کاری کنید. عدم روانکاری می تواند باعث آسیب به میل محرک و اجزای آن شود. میل‌های محرک پرکاربرد باید مرتباً بازرسی شوند، زیرا ممکن است به دلیل جابجایی زیاد، زود فرسوده شوند.

هزینه تعویض محور محرک

اگر فقط یک نیم شفت را برای خودروی دیفرانسیل جلو خود تعویض می کنید، قیمت آن از 470 تا 940 دلار خواهد بود. شما می توانید انتظار داشته باشید که هزینه قطعات از 320 دلار تا 750 دلار باشد، در حالی که هزینه کار فقط حدود 150 تا 190 دلار است.

اگر یک وسیله نقلیه دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک دارید که دارای یک میل محرک طولانی برای به حرکت درآوردن چرخ های عقب است، انتظار داشته باشید چیزی در محدوده 600 تا 2000 دلار بپردازید. به خاطر داشته باشید که نوع وسیله نقلیه نقش مهمی در قیمت قطعات و نیروی کار دارد.

بیشتر بخوانید: