قطعات چرخ خودرو: قطعات اساسی یک چرخ خودرو

فهرست مطالب

از ماشینی به ماشین دیگر، چرخ ها و لاستیک ها عملکرد مشابهی دارند. تنها تفاوت در اندازه، سبک و ساختار است. به منظور گسترش پایگاه دانش خود در مورد خودروها، کامیون ها و نحوه عملکرد آنها، قسمت های اصلی چرخ و لاستیک خودرو در زیر توضیح داده شده است. وقتی اطلاعات بیشتری در مورد وسیله نقلیه خود داشته باشید، می توانید بهتر از آن مراقبت کنید و آن را برای سال های زیادی کار کنید.

چرخ ها چیست؟

چرخ ها آن دسته از بلوک های دایره ای ابتدایی هستند که برای حرکت خودرو می چرخند. آنها به صورت عمودی در زیر وسیله نقلیه قرار می گیرند که نه تنها امکان حرکت را فراهم می کند بلکه وسیله نقلیه و بارهای سنگین را نیز پشتیبانی می کند.

قطعات چرخ ماشین

چرخ شامل توپی، پره و لبه است. نقطه تماس نشیمنگاه محور، پیچ و مهره ها و سطح جانبی روتور.

1. تایر

البته تایر جزء برجسته هر چرخ ماشین است. به هر حال، بیرونی ترین قسمت و اولین چیزی است که وقتی به چرخ ماشین نگاه می کنید متوجه می شوید. لاستیک یک پوسته بیرونی حلقه ای شکل است. بیشتر لاستیک‌های خودرو با استفاده از هوای فشرده باد می‌شوند که به پنوماتیک معروف است. آنها از لاستیک (مصنوعی یا طبیعی)، کربن سیاه و برخی از ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند.

لاستیک ها را می پوشانند و از ساییدگی یا تماس رینگ با زمین جلوگیری می کنند. در هنگام رانندگی در زمین های ناهموار، بالشتک می کند و همچنین به عنوان ضربه گیر عمل می کند. قسمت های اصلی لاستیک آج و بدنه آن است.

آج یا مسیر بیرونی ترین قسمت لاستیکی تایر است. در تماس مستقیم با زمین است و به مرور زمان فرسوده می شود. آج دارای شیارها و بریدگی هایی است که به آن الگوی آج می گویند. این الگو دو عملکرد مهم برای افزایش اصطکاک بین سطح زمین و لاستیک و دور کردن آب و خاک از چرخ دارد.

از طرف دیگر بدنه به عنوان محفظه ای برای مقدار مشخصی هوای فشرده عمل می کند. لاستیک ها در اندازه های مختلف برای جا دادن به خودروهای مختلف وجود دارند. می توانید اندازه و سایر مشخصات لاستیک خودروی خود را که روی دیواره کناری آن مهر شده است، بیابید. همچنین ممکن است آن را روی درب جعبه دستکش، روی درب (سمت راننده) یا داخل دریچه باک بنزین حکاکی یا چاپ شده پیدا کنید.

مشخصات موجود بر روی دیواره جانبی لاستیک شامل موارد زیر است:

  • عرض لاستیک
  • نسبت ارتفاع به عرض لاستیک
  • قطر چرخ
  • درجات آج، کشش و درجه حرارت
  • ترکیب لایه تایر و مواد مورد استفاده
  • شاخص بار و نماد سرعت
  • حد تورم و بار
قطعات چرخ ماشین

2. لبه

معمولاً بین رینگ و چرخ سردرگمی ایجاد می شود. مردم گاهی از چرخ به عنوان رینگ یاد می کنند و بالعکس. بیایید بین این دو تمایز قائل شویم، رینگ تنها بخشی از چرخ است، در حالی که چرخ از رینگ، تایر و سایر اجزا تشکیل شده است.

رینگ لبه بیرونی اسکلت است که تایر را در جای خود نگه می دارد. استوانه ای است و به محفظه حلقوی اجازه می دهد تا روی چرخ نگه داشته و مهر و موم شود. در تایرهای بدون تیوب، مونتاژ مناسب بین لاستیک و رینگ برای آب بندی هوای داخل بسیار مهم است. خودروهای نسل قدیم دارای لوله هایی بین رینگ و لاستیک بودند.

رینگ ها از فلز محکمی مانند فولاد ساخته شده اند تا در برابر نیرو و بار خودرو مقاومت کنند. عرض و قطر رینگ اندازه لاستیک خودرو را تعیین می کند. شما می توانید رینگ های سفارشی را به عنوان قطعات خودرو پس از فروش دریافت کنید. این رینگ‌های سفارشی به سلیقه شما رنگ‌بندی و طراحی شده‌اند، اما هزینه اضافی دارند.

لوله رینگ سطحی را برای نصب تایر ایجاد می کند. قطر داخلی سیلندر مرکز سقوط است که نوع چرخ نصب شده را تعیین می کند. برای چرخ های نصب شده در جلو، مرکز سقوط نزدیک به جلوی چرخ است. از سوی دیگر، چرخ‌های نصب شده در عقب دارای مراکز سقوط در نزدیکی پشت چرخ هستند.

لبه های بشکه به شکل فلنج هایی ساخته شده اند که از لیز خوردن لاستیک در حین رانندگی اطمینان حاصل می کنند. در داخل آنها بخش های صافی وجود دارد که به آنها مهره گفته می شود. این بخش های صاف سطحی را تشکیل می دهند که لبه لاستیک روی آن قرار می گیرد.

3. هاب

توپی مرکزی ترین قسمت است و دارای گل میخ هایی است که چرخ به آن وصل شده است. دارای یک سوراخ مرکزی است که دهانه ای برای نصب چرخ بر روی محور است. دیسک‌های ترمز روی توپی چرخ قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که وقتی راننده روی پدال ترمز می‌زند، خودرو ترمز می‌کند .

یک کلاه مرکزی قابل جابجایی در قسمت بیرونی چرخ، سوراخ مرکزی را می پوشاند. توپی و رینگ معمولاً توسط یک دیسک چرخ به هم متصل می شوند که یا قابل جدا شدن است یا به طور دائم به رینگ متصل می شود. سایر چرخ‌های خودرو از پره‌ها برای اتصال رینگ و توپی استفاده می‌کنند. پره ها همچنین به چرخ یکپارچگی ساختاری می بخشند. امروزه بیشتر چرخ ها دارای پره های شیک برای جذابیت بیشتر هستند.

هنگام خرید چرخ خودرو پس از فروش، اطمینان حاصل کنید که سوراخ مرکزی به اندازه چرخ OEM یا OE باشد. استفاده از چرخ هایی با سوراخ مرکزی بزرگتر هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت زیرا برای پر کردن شکاف به حلقه های مرکز محور نیاز دارید.

در مورد چرخ های ماشین پره دار، دیسک مرکزی مستقیماً خارج از کلاهک مرکزی قرار دارد. عمق این دیسک نسبت به خط مرکزی تعیین کننده افست چرخ است.

سوراخ‌های لنگه معمولاً برای ایجاد دایره‌های پیچ بر روی دیسک مرکزی ماشینکاری می‌شوند. حفره های لنگه سوراخ هایی هستند که مهره های چرخ در آن ها متصل می شوند. سوراخ های لوگ دایره های پیچ و مهره ای با قطری به نام قطر دایره پیچ (BCD) ایجاد می کنند. این قطر و تعداد سوراخ ها الگوی پیچ را مشخص می کند.

4. سیستم شیر

لاستیک های خودرو از طریق سیستم سوپاپ خود باد یا تخلیه می شوند. چرخ‌های خودرو دارای مکانیزم سوپاپ هستند که در سیستم کنترل فشار باد تایر تعبیه شده است تا راننده همیشه از وضعیت فشار مطلع شود.

چگونه اندازه تایر را بخوانیم؟

هنگامی که به دنبال لاستیک های جدید می گردید، با نام هایی مانند 235/75R15 یا P215/65R15 مواجه می شوید. اگر مطمئن نیستید که چگونه آنها را بخوانید، این برچسب ها می توانند گیج کننده باشند، اما وقتی زبان لاستیک ها را یاد بگیرید، واضح تر می شوند.

در سمت چپ نماد اسلش، سه عدد و گاهی حروف را خواهید دید. اعداد نشان دهنده عرض لاستیک ها، بر حسب میلی متر، از دیواره کناری دیگر است. هرچه این عدد بزرگتر باشد، لاستیک جاده بیشتری را لمس می کند.

اگر در سمت چپ حرفی می بینید به نوع لاستیک اشاره دارد. حروفی که ممکن است ببینید عبارتند از:

  • “P” برای تایر خودروی سواری. این نامه همچنین به شما اطلاع می دهد که این لاستیک مطابق با استانداردهای ایالات متحده ساخته شده است. وقتی حرفی وجود ندارد، به این معنی است که مطابق با استانداردهای اروپایی ساخته شده است. این دو نوع ظرفیت بارگذاری متفاوتی دارند.
  • “LT” برای کامیون سبک. اندازه لاستیک که با این حروف شروع می شود برای کامیون های سبک در نظر گرفته شده است. آنها توصیه های psi بالاتری برای تحمل بهتر تریلرها و بارهای سنگین دارند.
  • «ST» برای تریلر ویژه. اندازه لاستیک با این حروف فقط برای چرخ های تریلر است.

با استفاده از یک تایر سایز P215/65R15 به عنوان مثال، می توان گفت که این لاستیک برای یک وسیله نقلیه سواری است و دارای عرض 215 میلی متر است.

در سمت راست نماد اسلش، دو عدد، یک حرف و دو عدد دیگر را خواهید دید. اولین مجموعه اعداد نشان دهنده نسبت ابعاد ارتفاع تایر به عرض آن است. در مثال P215/65R15 ما، این اعداد 65 هستند، به این معنی که ارتفاع دیواره جانبی تایر 65٪ به اندازه عرض لاستیک است.

حرف وسط سمت راست اسلش روش ساخت تایر را به شما می گوید و معمولاً «R» یا شعاعی خواهد بود. این بدان معناست که لایه های لاستیک به صورت شعاعی روی آن قرار می گیرند.

عدد آخر مهم است، زیرا به شما می گوید که تایر با چه سایز چرخی مناسب است. در مثال ما، این عدد 15 است، به این معنی که تایر با چرخی با قطر 15 اینچ سازگار است.