سیلندر لاینر چیست؟ – عملکرد و انواع

فهرست مطالب

سیلندر لاینر چیست؟ – عملکرد و انواع

سیلندر لاینر چیست؟

این سیلندر است که برای تشکیل سیلندر به بلوک موتور نصب می شود و یکی از بخش های عملکردی حیاتی است که داخل موتور را تشکیل می دهد. در ژاپن معمولا به آنها سیلندر آستین می گویند، اما برخی از کشورها (شرکت ها) آنها را آستین سیلندر می نامند.

 

آستر سیلندر آستینی است که در آن پیستون موتور به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند. طول عمر یک سیلندر بین سوراخ های مجدد آن به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  • سایش به شرایط جوی و کارایی فیلتر هوا و فیلتر روغن بستگی دارد . هوای غبارآلود اتمسفر مضرتر است زیرا سایش سیلندر را افزایش می دهد.
  • خوردگی سیلندر به دلیل محصولات خورنده احتراق است که پس از سوزاندن سوخت با هوا ایجاد می شود. خوردگی در دمای پایین سیلندر به دلیل رطوبت اسیدی روی دیواره سیلندر تسریع می شود.

استفاده از بشکه ها یا آستین های مجزا که به آستر سیلندر معروف هستند، طول عمر بالایی را برای سیلندر فراهم می کند. این آستر سیلندر از مواد برتر ساخته شده و در بلوک سیلندر نصب می شود . آسترها قابل جابجایی هستند و در صورت فرسوده شدن یا آسیب دیدگی قابل تعویض هستند. آسترها باید مقاومت سایش خوبی داشته باشند و توانایی حفظ روغن برای روانکاری سطح بین دیوارها و رینگ های پیستون را داشته باشند.

 

توابع آستر سیلندر

عملکرد 1- سطح کشویی را تشکیل دهید. هنگامی که شیر قرار دارد محکم نگه می‌دارد و از نشت گاز فشرده یا گاز احتراق به منیفولد از بین شیر و صندلی شیر جلوگیری می‌کند.

  • مقاومت در برابر سوختگی بالا
  • خود اصطکاک کم
  • اصطکاک کم با رینگ پیستون
  • مصرف کم روغن روان کننده

 

عملکرد 2- هدایت حرارتی. اصطکاک دریچه و سرسیلندر را به طور همزمان کاهش می دهد.

عملکرد 3- هوابندی را حفظ کنید. از نشت گاز فشرده و گاز احتراق به بیرون جلوگیری کنید. آستر نباید به دلیل فشار بالا/دمای بالا در داخل سیلندر مستعد تغییر شکل باشد.

 

مواد برای آستر سیلندر

آستر سیلندر از چدن آلیاژی مخصوص ساخته شده است که در مقایسه با چدن خاکستری با گرافیت پولکی مقاومت سایشی بالاتری دارد.

برای آستر سیلندر از آهن نیکل کروم به طور گسترده استفاده می شود. آهن نیکل کروم استفاده شده حاوی کربن 3.5٪ است. منگنز 0.6٪؛ فسفر 1.5٪؛ گوگرد 0.05%؛ سیلیکون 2٪؛ نیکل 2%؛ و کروم 0.7٪.

برای افزایش مقاومت در برابر سایش، آسترها با حرارت دادن به 855 درجه سانتیگراد تا 865 درجه سانتیگراد به مدت 30 تا 40 دقیقه سخت شده و سپس در روغن خاموش می شوند. با چنین عملیات حرارتی، عمر آسترها در مقایسه با سیلندرهای آهن خاکستری یا چدن به سه برابر افزایش می یابد.

انواع آستر

آستر یا آستین سیلندر دو نوع است:

 

  1. آستر خشک
  2. آسترهای مرطوب

1. آستر خشک

آسترهای خشک به شکل بشکه با فلنج در بالا ساخته می شوند. فلنج آستر را در موقعیت بلوک های سیلندر نگه می دارد. آستر به طور دقیق در سیلندر قرار می گیرد. تماس کامل آستر با بلوک سیلندر برای خنک سازی موثر آستر ضروری است.

 

همچنین فشار گاز، رانش پیستون و بار ضربه ای در حین احتراق توسط ضخامت ترکیبی آستر و سیلندر مقاومت می کنند. بنابراین، آسترهای خشک نازکتر هستند و ضخامت دیواره آنها از 1.5 میلی متر تا 3 میلی متر متغیر است و بیشتر برای بازسازی آسترهای فرسوده استفاده می شود. لاینرهای خشک در تماس مستقیم با آب خنک کننده نیستند.

2. آستر مرطوب

 

لاینر مرطوب به این دلیل است که آب خنک کننده با آستر تماس پیدا می کند. این آستر با فلنج در بالا ارائه شده است که در شیار ساخته شده در بلوک سیلندر قرار می گیرد. برای جلوگیری از نشت آب خنک کننده در میل لنگ، انتهای پایینی آستر مرطوب با کمک حلقه های آب بندی یا حلقه های بسته بندی آب بندی می شود.

از آنجایی که لاینر مرطوب باید فشار گاز، رانش و بارگذاری ضربه را تحمل کند، ضخامت دیواره لاینر افزایش یافته و بیشتر از لاینر خشک ساخته می شود. به طور کلی، ضخامت دیواره آستر مرطوب از 3 میلی متر تا 6 میلی متر متغیر است.

قسمت بیرونی لاینر با آلومینیوم پوشانده شده است تا از زنگ زدگی محافظت شود. آستر مرطوب بهتر از آستر خشک خنک می شود. در صورت فرسوده شدن یا آسیب دیدن به راحتی قابل جدا شدن است.

مقایسه آسترهای خشک و مرطوب

  1. یک آستر مرطوب را می توان به راحتی تعویض کرد در حالی که یک آستر خشک به ابزار خاصی نیاز دارد زیرا در بلوک سیلندر محکم نصب می شود.
  2. یک لاینر مرطوب به خوبی خنک می شود زیرا در تماس مستقیم با آب خنک کننده است، در حالی که یک لاینر خشک مستقیماً با آب خنک کننده تماس ندارد. از این رو دمای کار یک لاینر خشک بیشتر از یک آستر مرطوب است.
  3. یک آستر مرطوب نیاز به اتصالات ضد نشتی دارد تا آب خنک کننده به داخل میل لنگ نشت نکند، در حالی که آستر خشک چنین نیازی ندارد.
  4. یک آستر مرطوب نیازی به پرداخت دقیق در قسمت بیرونی ندارد، در حالی که یک آستر خشک نیاز به پرداخت دقیق دارد.
  5. اتمام ممکن است در یک آستر مرطوب قبل از مونتاژ کامل شود، در حالی که یک آستر خشک بعد از مونتاژ نیاز به تکمیل دارد.

 

سوالات متداول

آستر سیلندر چه کاری انجام می دهد؟

آستر سیلندر، که به عنوان دیواره داخلی سیلندرها عمل می کند، یک سطح لغزنده برای حلقه های پیستون تشکیل می دهد و در عین حال روان کننده را درون خود نگه می دارد. مهم ترین عملکرد آستر سیلندر ویژگی عالی سطح لغزنده و این نکات ضروری است.

مواد آستر سیلندر چیست؟

آسترهای سیلندر بخشی جدایی ناپذیر از یک بلوک چند سیلندر هستند که اغلب در موتورهای دیزلی قرار دارند، جایی که فضای کار و سطح لغزش پیستون را مشخص و به اشتراک می گذارند. آستر سیلندر از چدن آلیاژی مخصوص ساخته شده است که در مقایسه با چدن خاکستری با گرافیت پولکی مقاومت سایشی بالاتری دارد.

آستر بلوک سیلندر چیست؟

این سیلندر است که برای تشکیل سیلندر به بلوک موتور نصب می شود و یکی از بخش های عملکردی حیاتی است که داخل موتور را تشکیل می دهد.

آستر سیلندر در کشتی چیست؟

آستر سیلندر به عنوان دیواره داخلی سیلندر عمل می کند و یک سطح لغزنده را برای حلقه های پیستون تشکیل می دهد در حالی که روان کننده را درون خود نگه می دارد. مهمترین عملکرد آستر سیلندر ویژگی های عالی یک سطح کشویی است.

چه چیزی باعث آسیب آستر سیلندر می شود؟

آستر سیلندر ممکن است به دلیل خنک شدن ضعیف، تناسب نامناسب پیستون یا پیستون، نصب نادرست، اجسام خارجی در فضای احتراق، یا فرسایش و خوردگی ترک بخورد.

 

مزایای استفاده از آستر سیلندر جداگانه چیست؟

 

ساخت آستر جدا از بلوک موتور، امکان استفاده از مواد ویژه ای با کارایی بالاتر نسبت به موادی که برای ساخت خود بلوک استفاده می شود را می دهد. آسترها به طور کلی در آلیاژهای چدن مخصوص ساخته می شوند که حاوی عناصری با خاصیت روان کنندگی طبیعی مانند گرافیت هستند.

انواع مختلف آستر سیلندر چیست؟

سه نوع اصلی آستر استفاده می شود: گرم، خشک و پره دار. هدف از هر نوع محافظت از پیستون در برابر حرارت و ناخالصی ها با استفاده از روش های کمی متفاوت است. آستر سیلندر محصولات گران قیمتی هستند که دقیقاً تولید می شوند و عمدتاً از فروشگاه های تخصصی خریداری می شوند.

 

آستر سیلندر خشک و مرطوب چیست؟

یک لاینر مرطوب به خوبی خنک می شود زیرا در تماس مستقیم با آب خنک کننده است، در حالی که یک لاینر خشک مستقیماً با آب خنک کننده تماس ندارد. از این رو دمای کار یک لاینر خشک بیشتر از یک آستر مرطوب است.

 

چه زمانی باید آستر سیلندر خود را تعویض کنم؟

آستر سیلندر را از نظر ترک خوردگی، خراشیدگی یا خط خوردگی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه ترک، خراش یا خط خوردگی، سیلندر باید با یک سیلندر جدید جایگزین شود. اگر اینطور نیست، به جستجوی فرسایش حفره ای روی لاینر ادامه دهید. فرسایش ناشی از نگهداری ضعیف سیستم خنک کننده است.