سیستم فرمان خودرو: تعریف، اجزاء و نحوه عملکرد آن با هم

فهرست مطالب

سیستم فرمان خودرو: تعریف، اجزاء و نحوه عملکرد آن با هم

کارموند:

سیستم فرمان چیست؟

فرمان سیستمی از اجزاء، پیوندها و غیره است که به وسیله نقلیه اجازه می دهد مسیر مورد نظر را طی کند. یک استثنا در مورد حمل و نقل ریلی است که در آن خطوط ریلی همراه با سوئیچ های راه آهن (که در انگلیسی انگلیسی به عنوان “نقاط” نیز شناخته می شود) عملکرد فرمان را ارائه می دهند. هدف اصلی سیستم فرمان این است که به راننده اجازه دهد تا وسیله نقلیه را هدایت کند.

 

سیستم فرمان، چرخش فرمان را به حرکت چرخشی چرخ‌های جاده تبدیل می‌کند، به گونه‌ای که لبه فرمان برای حرکت کوتاهی چرخ‌های جاده، مسیر طولانی را می‌پیچد.

این سیستم به راننده این امکان را می دهد که فقط از نیروهای سبک برای هدایت یک خودروی سنگین استفاده کند. لبه فرمانی با قطر 15 اینچ (380 میلی‌متر) که چهار دور از قفل چپ کامل به قفل کامل راست حرکت می‌کند، تقریباً 16 فوت (5 متر) حرکت می‌کند، در حالی که لبه یک چرخ جاده فقط کمی بیشتر از 12 فاصله دارد. in. (300 میلی متر). اگر راننده مستقیماً چرخ جاده را بچرخاند، باید نزدیک به 16 برابر بیشتر فشار دهد.

 

تلاش فرمان از طریق سیستم اتصالات محوری به چرخ ها منتقل می شود. اینها به گونه ای طراحی شده اند که به چرخ ها اجازه می دهند تا با سیستم تعلیق بدون تغییر زاویه فرمان به بالا و پایین حرکت کنند.

آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که هنگام پیچیدن، چرخ جلوی داخلی – که باید در منحنی محکم تری نسبت به چرخ بیرونی حرکت کند – زاویه تندتری پیدا کند.

اتصالات باید بسیار دقیق تنظیم شوند و حتی کمی شل بودن در آنها باعث می شود فرمان به طرز خطرناکی شلخته و نادرست باشد.

 

دو سیستم فرمان رایج وجود دارد – قفسه و پینیون و جعبه فرمان.

در خودروهای بزرگ، هر یک از این سیستم‌ها ممکن است برای کاهش بیشتر تلاش مورد نیاز برای حرکت آن، به ویژه زمانی که خودرو به آرامی حرکت می‌کند، به کمک برق کمک کند.

انواع سیستم فرمان

دو نوع سیستم فرمان وجود دارد. آن ها هستند:

  • هیدرولیک
  • برقی/الکترونیکی

1. سیستم فرمان هیدرولیک:

سیستم‌های فرمان هیدرولیک با استفاده از یک سیستم هیدرولیک برای ضرب نیروی وارد شده به ورودی‌های فرمان به چرخ‌های جاده هدایت‌شده (معمولاً جلو) خودرو کار می‌کنند.

 

فشار هیدرولیک معمولاً از یک ژنراتور یا پمپ پره ای دوار که توسط موتور خودرو هدایت می شود، می آید. این سیستم به سیستم فرمان هیدرولیک معروف است.

 

2. سیستم فرمان الکتریکی/الکترونیکی:

 

سیستم فرمان الکتریکی/الکترونیکی به عنوان سیستم فرمان برقی نیز شناخته می شود. در وسایل نقلیه موتوری، یک سیستم فرمان برقی به رانندگان کمک می کند تا با افزایش تلاش فرمان لازم برای چرخاندن فرمان، خودرو را هدایت کنند و چرخش یا مانور را برای وسیله نقلیه آسان تر کند.

سیستم های فرمان برقی از موتورهای الکتریکی برای کمک به جای سیستم های هیدرولیک استفاده می کنند. این به عنوان سیستم فرمان الکتریکی/الکترونیکی شناخته می شود.

 

قطعات سیستم فرمان:

قطعات سیستم فرمان موجود عبارتند از:

  • مفاصل گرد
  • بوشینگ ها
  • پیوندهای نوار نوسان
  • پیوندهای مرکز
  • اسلحه بیکار/ اسلحه پیتمن
  • واحدهای رک و پینیون
  • انتهای میله کراوات / آستین
  • CV Joints/Boots
  • نیم شفت محور CV
  • کمک فنر
  • بند / کارتریج

 

اینها قسمت های سیستم فرمان هستند.

اجزای سیستم فرمان:

اجزای یک سیستم فرمان در زیر لیست شده است. آن ها هستند:

  • فرمان
  • ستون فرمان یا شفت.
  • دنده فرمان
  • دراپ بازو یا بازوی پیتمن
  • مفاصل گرد
  • پیوند را بکشید
  • بازوی فرمان
  • محور خرد
  • دوک و پایه سمت چپ
  • بازوی میله کراوات چپ

1. فرمان:

فرمان چرخ کنترلی برای هدایت وسیله نقلیه توسط راننده است. دارای کلید نشانگر ترافیک، کلید چراغ، کلید برف پاک کن و … می باشد که به آن چرخ محرکه یا چرخ دستی نیز نوعی کنترل فرمان در وسایل نقلیه می گویند.

از فرمان در اکثر وسایل نقلیه زمینی مدرن، از جمله تمام خودروهای تولید انبوه، اتوبوس ها، کامیون های سبک و سنگین و تراکتورها استفاده می شود.

2. ستون یا شفت فرمان:

ستون فرمان که به عنوان شفت نیز شناخته می شود در داخل ستون فرمان توخالی نصب می شود. با چرخاندن فرمان، میل فرمان نیز می چرخد. به همین دلیل حرکت به جعبه فرمان منتقل می شود.

ستون فرمان در بالای سیستم فرمان قرار دارد و مستقیماً به فرمان متصل می شود. سپس ستون فرمان به شفت میانی و مفاصل جهانی متصل می شود.

 

3. دنده فرمان:

بازوی پیتمن در یک انتها به بازوی چرخاننده گیربکس فرمان متصل شده و سر دیگر توسط یک مفصل توپی به پیوند درگ متصل می شود.

گیربکس فرمان شامل دنده هایی است که ورودی های فرمان راننده را به پیوند فرمان که چرخ ها را می چرخاند منتقل می کند و تغییرات فرمان راننده را چند برابر می کند تا چرخ های جلو بیشتر از فرمان حرکت کنند.

4. بازو یا بازوی پیتمن:

هنگامی که فرمان به راست یا چپ می‌چرخد، پیتمن حرکتی را که از گیربکس فرمان دریافت می‌کند به میله‌ی اتصال منتقل می‌کند. هنگامی که وسیله نقلیه دارای بالابر تعلیق است، از “بازوی دراپ پیتمن” برای اصلاح فرمان استفاده می شود.

 

5. مفاصل توپ:

مفاصل ساچمه ای یاتاقان های کروی هستند که بازوهای کنترل را به بند فرمان متصل می کنند. گل میخ بلبرینگ مخروطی و رزوه شده است و در یک سوراخ مخروطی در بند فرمان قرار می گیرد. یک پوشش محافظ از ورود کثیفی به مجموعه مفصل جلوگیری می کند.

6. پیوند را بکشید:

 

پیوند درگ، قوس فراگیر بازوی فرمان را در صفحه سایر پیوندهای فرمان به حرکت خطی تبدیل می کند. “لینک درگ بازوی پیتمن را به بازوی فرمان متصل می کند، یا در برخی از کاربردها، به مجموعه میله اتصال متصل می شود.

7. بازوی فرمان:

بازوی فرمان بازویی است برای انتقال نیروی چرخش از چرخ دنده فرمان به پیوند درگ، به ویژه یک وسیله نقلیه خودرو.

عملکرد اصلی سیستم فرمان این است که به راننده اجازه می دهد تا با خیال راحت و دقیق خودرو را هدایت کند. فراتر از این، سیستم فرمان نیز راهی برای کاهش تلاش راننده با تسهیل فرمان دادن خودرو فراهم می کند.

8. محور خرد:

هنگامی که فرمان می چرخد، حرکت از طریق جعبه دنده به بازوی پیتمن منتقل می شود. این حرکت به پیوند درگ منتقل می شود. پیوند کشیدن این حرکت را به محور خرد منتقل می کند که حول پایه کینگ می چرخد. این چرخ سمت راست را می چرخاند.

9. دوک چپ و بازوی شاه:

در سیستم تعلیق خودرو، بند فرمان قسمتی است که شامل توپی یا دوک چرخ است و به سیستم تعلیق و اجزای فرمان متصل می شود. به آن بند انگشت فرمان، دوک، عمودی یا توپی نیز می‌گویند.

 

مجموعه چرخ و لاستیک به توپی یا دوک بند انگشت متصل می شوند که در آن لاستیک/چرخ می چرخد ​​در حالی که در یک صفحه حرکت ثابت توسط مجموعه بند/تعلیق نگه داشته می شود.

10. بازوی میله کراوات چپ:

میله های کراوات سمت راست و چپ توسط یک پیوند مرکزی به یکدیگر متصل می شوند، که همچنین به بازوی پیتمن در چرخ دنده فرمان و بازوی هرزگرد در سمت سرنشین خودرو نصب شده است.

در حال حاضر فرمان قفسه ای و پینیون غالب ترین در بین دو سیستم اتصال فرمان هستند.

سوالات متداول

سیستم فرمان چیست؟

سیستم فرمان، در خودروها،  فرمان، چرخ دنده ها، اتصالات و سایر اجزای مورد استفاده برای کنترل جهت حرکت وسیله نقلیه . به دلیل اصطکاک بین لاستیک های جلو و جاده، به خصوص در پارکینگ، تلاش برای چرخاندن فرمان لازم است.

سیستم فرمان خودرو چیست؟

سیستم فرمان، چرخش فرمان را به حرکت چرخشی چرخ‌های جاده تبدیل می‌کند، به‌گونه‌ای که لبه‌ی فرمان، مسیری طولانی را می‌پیچد تا چرخ‌های جاده را در مسیر کوتاهی حرکت دهد. این سیستم به راننده این امکان را می دهد که فقط از نیروهای سبک برای هدایت یک خودروی سنگین استفاده کند

2 نوع سیستم فرمان چیست؟

دو نوع سیستم فرمان برقی وجود دارد: هیدرولیک و برقی/الکترونیکی.

5 عملکرد سیستم فرمان چیست؟

1. چرخ ها را به سمت چپ یا راست می چرخاند.
2. چرخش وسیله نقلیه را مطابق میل راننده فراهم می کند.
3. ثبات جهت را فراهم می کند.
4. به کنترل ساییدگی لاستیک ها کمک می کند.
5. به دستیابی به اثر خود اصلاحی کمک می کند.

قسمت های سیستم فرمان چیست؟

سیستم فرمان یک وسیله نقلیه موتوری شامل بخش‌های اساسی زیر است:  فرمان، میل فرمان و ستون، میله‌های بست، قفسه‌بندی، بازوهای بی‌درنگ، بازوی پیتمن، و درگ یا پیوند مرکزی .

مشکلات مختلف سیستم فرمان چیست؟

مشکلات رایج فرمان می تواند شامل مشکل در چرخاندن چرخ، به خصوص در حالت استراحت یا سرعت های پایین تر باشد. این ممکن است به دلیل مشکل در فرمان برقی، مایع کم قدرت فرمان، نشت مایع یا قطعات فرسوده باشد. عدم پاسخگویی فرمان یا شل بودن.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):