سیستم سوخت چیست؟ – اجزاء و کار

فهرست مطالب

سیستم سوخت چیست؟

سیستم سوخت شامل مخزن سوخت، پمپ، فیلتر و نازل یا کاربراتور تزریق است و وظیفه تامین سوخت موتور در صورت نیاز را بر عهده دارد. برای دستیابی به عملکرد مورد انتظار خودرو و قابلیت اطمینان، هر جزء باید به درستی عمل کند.

عملکرد سیستم سوخت ذخیره سوخت و رساندن آن به محفظه سیلندر است که در آنجا می توان آن را با هوا مخلوط کرد، تبخیر کرد و برای تولید نیرو بسوزاند. سوخت، که می تواند بنزین یا گازوئیل باشد، در مخزن سوخت ذخیره می شود. یک پمپ سوخت، سوخت را از مخزن از طریق خطوط سوخت می کشد و آن را از طریق فیلتر سوخت به کاربراتور یا انژکتور سوخت پمپ می کند و سپس برای احتراق به محفظه سیلندر می پردازد.

سیستم سوخت خودروی من چگونه کار می کند؟

در حالت ایده آل، زمانی که گیج بنزین وسیله نقلیه شما به یک چهارم باک می رسد، به سمت پمپ بنزین مورد علاقه خود می روید و باک را پر می کنید. سوخت سفر خود را در پمپ آغاز می کند:

  • از پمپ به مخازن، گاز از طریق پمپ سوخت جریان می یابد . پمپ سوخت را از باک بنزین به موتور می رساند. برخی از خودروها به چندین مخزن بنزین و حتی چندین پمپ سوخت مجهز هستند. پمپ های سوخت چندگانه برای اطمینان از اینکه وسیله نقلیه همیشه به سوخت دسترسی دارد، صرف نظر از زمینی که در آن حرکت می کند، ایده آل هستند. به عنوان مثال، هنگامی که یک وسیله نقلیه در حال پیچیدن تند یا بالا رفتن شیب تند است و نیروی جاذبه، سوخت را از پمپ سوخت دور می‌کند، تضمین می‌کند که حداقل یکی از پمپ‌ها به سوخت دسترسی داشته باشد.
  • پمپ سوخت را از طریق خطوط سوخت عبور می دهد که سوخت را از مخزن به موتور برای احتراق می رساند. خطوط سوخت از مواد فلزی و پلاستیکی بادوام ساخته شده‌اند و در حالی که زیر کف خودرو قرار دارند و به ظاهر در نقطه‌ای آسیب‌پذیر هستند، در مناطقی قرار می‌گیرند که تحت تأثیر آب و هوا، شرایط جاده یا قرار گرفتن در معرض گرما در معرض آسیب قرار نگیرند. اگزوز موتور یا اجزای دیگر
  • فیلتر بنزین توقف بعدی بنزین قبل از رسیدن به موتور شما است. ضروری است که سوخت وارد شده به موتور تمیز و عاری از آلودگی یا ذرات باشد. برای جلوگیری از ورود زباله به موتور، فیلتر بنزین به حذف کثیفی یا زباله کمک می کند. گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر بنزین نمی تواند از ورود ذرات مضر به موتور شما و ایجاد انواع آسیب ها جلوگیری کند. خودروهای جدیدتر ممکن است فیلترهای سوخت قابل تعمیر نداشته باشند زیرا در مخزن سوخت قرار دارند. تعویض فیلتر مستلزم تعویض کل مجموعه است.
  • هنگامی که سوخت از فیلتر سوخت عبور کرد، به موتور می رسد و به محفظه احتراق تزریق می شود تا با استفاده از انژکتورهای سوخت احتراق ایجاد کند.

قطعات سیستم سوخت رسانی در خودرو

سیستم سوخت خودرو از چندین جزء مختلف تشکیل شده است تا کل این فرآیند به آرامی انجام شود. پمپ بنزین ، مخزن سوخت، خطوط سوخت، فیلتر سوخت، انژکتورهای سوخت و کاربراتور وجود دارد. در واقع هیچ تفاوتی با قلب، وریدها و کلیه های بدن شما ندارد که با هم کار می کنند تا شما را در حرکت نگه دارند.

سیستم سوخت

اگر فقط یکی از این قطعات خراب شود، می تواند در کل فرآیند انتقال سوخت اختلال ایجاد کند. در این صورت موتور شما یا اصلا کار نمی کند یا بسیار کند کار می کند. در زیر لیستی از اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو آورده شده است.

  1. پمپ سوخت : در داخل باک بنزین قطعه ای به نام پمپ بنزین وجود دارد. بسیاری از خودروهای جدید پمپ را در مخزن دارند. اگر خودروی قدیمی دارید، ممکن است پمپ بنزین را در مرکز موتور و مخزن بنزین بیابید. همچنین می توان آن را مستقیماً به موتور متصل کرد. وظیفه پمپ بنزین پمپ کردن سوخت به داخل موتور است. شما احتمالاً یک پمپ الکتریکی دارید که اگر پمپ در باک بنزین باشد، از باتری ماشین تغذیه می کند. در غیر این صورت، حرکت موتور پمپ را هنگامی که در خارج است به حرکت در می آورد.
  2. مخزن سوخت : مخزن سوخت باید کاملاً واضح باشد. وقتی سوخت را به وسیله نقلیه خود پمپ می کنید، سوخت به باک بنزین شما می رود. این جایی است که سوخت شما قبل از پمپاژ به محفظه احتراق ذخیره می شود . همچنین ممکن است فناوری پمپ بنزین و اگزوز را در داخل پیدا کنید.
  3. فیلتر سوخت : موتور باید سوخت تمیز داشته باشد تا به درستی کار کند و روان کار کند. فیلتر بنزین معمولاً در اطراف پمپ بنزین، قبل یا بعد از آن قرار می گیرد. هنگامی که سوخت از مخزن سوخت خارج می شود، قبل از ورود سوخت به موتور، تمام ذرات ریز و ناخالصی های موجود در آن توسط فیلتر مسدود می شود.
  4. انژکتورهای سوخت : انژکتورهای سوخت وسایل نقلیه مدرن توسط سنسورهای الکتریکی و رایانه کنترل می شوند. هر زمان که روی گاز پا می گذارید یا موتور را با شدت بیشتری فشار می دهید، به یک سوپاپ الکتریکی کوچک سیگنال داده می شود که باز شود و سوخت وارد محفظه احتراق داخلی شود . هنگامی که درخواست تکمیل شد، سیگنال بسته شدن شیر دریافت می شود. این سوپاپ در اصل انژکتور سوخت خودرو است.
  5. کاربراتور (خودروهای قدیمی ): همانطور که می دانید موتور احتراق داخلی قبل از احتراق به مخلوطی از هوا و سوخت نیاز دارد. در خودروهای قدیمی بدون تزریق سوخت، یک کاربراتور جزء مسئول مخلوط کردن سوخت و هوا است. پس از اینکه مخلوط انجام شد، به محفظه احتراق فرستاده می شود، جایی که شمع آن را مشتعل می کند.
  6. خطوط سوخت : انواع خطوط سوخت در سیستم سوخت وجود دارد. خطوط سوخت به سوخت اجازه می دهد تا از یک جزء به جزء دیگر جریان یابد. مثلا سوخت را از مخزن سوخت به کاربراتور منتقل می کنند.

انواع سیستم های تزریق سوخت در خودروها

به طور کلی، 4 نوع مختلف سیستم تزریق سوخت در خودروها وجود دارد

  • تزریق بدنه تک نقطه ای یا گاز
  • تزریق سوخت بندری یا چند نقطه ای
  • تزریق سوخت متوالی
  • تزریق مستقیم

1. تزریق تک نقطه ای یا دریچه گاز

این ابتدایی ترین نوع سیستم تزریق سوخت است. همچنین به نام سیستم تزریق دریچه گاز، سیستم تک نقطه ای کاربراتور را با حداکثر دو انژکتور سوخت در بدنه دریچه گاز جایگزین کرد. برای افراد ناآشنا، بدنه دریچه گاز به عنوان نقطه شروع سیستم تنفسی موتور خودرو عمل می کند، همانطور که در شروع منیفولد ورودی هوا قرار دارد .

سیستم تزریق سوخت تک نقطه ای قبل از اینکه سیستم های تزریق سوخت چند نقطه ای به وجود بیایند، به خوبی جایگزین کاربراتورهای ابتدایی بود. در حالی که این دستگاه ها به اندازه واحدهای چند نقطه ای دقیق نبودند، اما کارایی بهتری نسبت به کاربراتورها داشتند. همچنین، آنها حتی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشتند و حتی سرویس دهی آنها آسان تر بود.

2. پورت یا چند نقطه تزریق سوخت

یک نوع رایج از سیستم تزریق سوخت این روزها، سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای است که یک نازل انژکتور جداگانه برای هر سیلندر ارائه می دهد. در قسمت بیرونی هر درگاه ورودی قرار می گیرد و دقیقاً به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن سیستم تزریق پورت نیز می گویند.

وجود بخار سوخت در نزدیکی دریچه ورودی باعث می شود که به طور کامل به داخل سیلندر مکیده شود و احتراق افزایش یابد. بزرگترین مزیت سیستم MPFI این است که در مقایسه با کاربراتورها یا تزریق سوخت تک نقطه ای، سوخت را به روشی کارآمدتر تنظیم می کند. همچنین این سیستم احتمال تراکم سوخت را در منیفولد ورودی کاهش می دهد.

3. تزریق سوخت متوالی

سیستم تزریق سوخت متوالی به عنوان یک سیستم تزریق سوخت پورت متوالی (SPFI) یا حتی یک سیستم تزریق زمان‌دار نیز شناخته می‌شود. بزرگترین تفاوت بین پاشش سوخت چند نقطه ای و پاشش متوالی سوخت این است که در حالت اول، همه انژکتورها سوخت را به طور همزمان پاشش می کنند، به این معنی که سوخت اغلب در یک پورت بیش از 150 میلی ثانیه در زمانی که موتور در حالت آرام است، باقی می ماند.

اگرچه ممکن است زمان زیادی به نظر نرسد، اما در واقع زمان کافی برای کاهش کارایی است. در یک سیستم تزریق سوخت متوالی، هر نازل به طور مستقل سوخت را پاشش می کند. اساساً، آنها سوخت را درست قبل از باز شدن دریچه ورودی اسپری می کنند، به این معنی که سوخت نیازی به معلق ماندن طولانی مدت ندارد. در نتیجه، راندمان بهبود می یابد و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابد.

4. تزریق مستقیم

تزریق جهت به راحتی پیشرفته ترین نوع سیستم تزریق سوخت است. در این سیستم سوخت مستقیماً به داخل محفظه های احتراق بعد از شیرها پاشیده می شود . این سیستم بیشتر در موتورهای دیزلی یافت می شود، اما اخیراً به موتورهای بنزینی اصلی نیز تبدیل شده است.

به عنوان مثال، موتور 1.0 لیتری توربو بنزین هیوندای Venue تزریق مستقیم می شود و به عنوان “GDI” به بازار عرضه می شود. در این آرایش، تنظیم سوخت و زمان پاشش آن حتی بهتر از هر سیستم تزریق دیگری اندازه گیری می شود.