سیستم ترمز ضد قفل چیست؟

فهرست مطالب

سیستم ترمز ضد قفل چیست؟

هنگام توقف ناگهانی، این امکان وجود دارد که یک یا چند چرخ وسیله نقلیه شما قفل شود و کنترل کمی بر وسیله نقلیه خود داشته باشید. امروزه، فناوری ABS فرآیند پمپاژ ترمز را خودکار می‌کند، بنابراین می‌توانید روی هدایت خودرو به سمت ایمنی در مواقع اضطراری تمرکز کنید. با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌های خودرو، یک سیستم ترمز ضد قفل تضمین می‌کند که شما می‌توانید در هنگام ترمزگیری سخت، هدایت کنید.

در سیستم ترمز ضد قفل، سرعت چرخ خودرو شما کنترل می شود و اگر قفل چرخ تشخیص داده شود، یک سنسور پیامی را به کنترل کننده می فرستد که ترمز را تا 20 بار در ثانیه رها کرده و فشار می دهد و از قفل شدن جلوگیری می کند و به شما کمک می کند. کنترل وسیله نقلیه خود را حفظ کنید

در بسیاری از خودروها و کامیون‌های جدید امروزی، ترمزهای ضد قفل همراه با سایر سیستم‌های ایمنی مانند کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی کار می‌کنند تا تجربه رانندگی ایمن‌تری را ارائه دهند. بنابراین، سیستم های ترمز ضد قفل دقیقا چیست و چگونه کار می کنند؟ برای یادگیری همه چیز در مورد این سیستم ها به خواندن ادامه دهید.

سیستم ترمز ضد قفل چیست؟

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یک سیستم ترمز ضد لغزش ایمنی است که در هواپیما و وسایل نقلیه زمینی مانند اتومبیل ها، موتورسیکلت ها، کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می شود. ABS با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری عمل می کند، در نتیجه تماس کششی با سطح جاده را حفظ می کند و به راننده اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد.

ABS یک سیستم خودکار است که از اصول ترمز آستانه و ترمز آهنگی استفاده می کند، تکنیک هایی که زمانی توسط رانندگان ماهر قبل از فراگیر شدن ABS انجام می شد. ABS با سرعتی بسیار سریعتر و مؤثرتر از آنچه اکثر رانندگان می توانند مدیریت کنند کار می کند.

مطالب مرتبط: ترمز چیست؟

اگرچه ABS به طور کلی کنترل خودرو را بهبود می بخشد و مسافت توقف را روی سطوح خشک و لغزنده کاهش می دهد، اما در سطوح شل یا پوشیده از برف ABS ممکن است به طور قابل توجهی فاصله ترمز را افزایش دهد، در حالی که همچنان کنترل فرمان را بهبود می بخشد.

از زمانی که ABS در خودروهای تولیدی معرفی شد، چنین سیستم هایی به طور فزاینده ای پیچیده و موثر شده اند. نسخه های مدرن نه تنها ممکن است از قفل شدن چرخ در هنگام ترمز جلوگیری کنند، بلکه ممکن است تعصب ترمز جلو به عقب را نیز تغییر دهند.

این عملکرد اخیر، بسته به قابلیت‌ها و پیاده‌سازی خاص آن، به‌صورت‌های مختلفی با نام‌های توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش، کمک ترمز اضطراری یا کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) شناخته می‌شود.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

ABS چه زمانی اختراع شد؟

ترمزهای ضد قفل برای اولین بار در دهه 1950 بر روی واگن های راه آهن و هواپیما آزمایش شدند. در همین زمان، سیستم ترمز روی نمونه‌های اولیه موتورسیکلت نیز اجرا شد تا از لغزش و از دست دادن کشش جلوگیری کند.

در دهه 1960، این سیستم در اولین خودروی فرمول یک چهار چرخ متحرک جهان مورد استفاده قرار گرفت. از اینجا، دایملر و مرسدس بنز شروع به کار بر روی سیستمی کردند که می‌توانست روی خودروها اعمال شود. پس از آزمون و خطای بسیار، مرسدس بنز این فناوری را در پیست آزمایشی دایملر در سال 1978 آشکار کرد.

از آن زمان به بعد سیستم های ترمز ضد قفل در خودروهای بیشتری اجرا شد. امروزه، تقریباً در همه خودروها یک استاندارد است و به جرات می توان گفت ABS ایمنی جاده هایی را که ما در آن تردد می کنیم تا حد زیادی بهبود بخشیده است.

سیستم ترمز ضد قفل چگونه کار می کند؟

ABS با رها کردن و سپس فشار دادن مجدد یا پمپاژ مجدد ترمز به چرخ موتور سیکلت یا چرخ خودرو در شرایط ترمز شدید کار می کند. سنسورهای روی هر چرخ برای تشخیص قفل شدن یا زمانی که چرخ از حرکت باز می ایستد و شروع به لیز خوردن می کند استفاده می شود.

اگرچه همه سیستم های ABS یکسان نیستند، برخی از آنها فقط از قفل شدن چرخ های محور عقب جلوگیری می کنند. هنگامی که یک قفل تشخیص داده می شود، ABS ترمزها را 100 بار در ثانیه پمپ می کند. این کار از لغزش چرخ یا چرخ ها جلوگیری می کند و به کنترل خودرو کمک می کند.

بنابراین اساسا ABS در سه مرحله کار می کند:

  1. پدال ترمز فشار داده می شود: ترمزهای ضد قفل چهار چرخ به شما کمک می کنند هنگام ترمز در مواقع اضطراری هدایت کنید.
  2. سنسورهای چرخ لغزش یا قفل شدن را تشخیص می دهند: سنسورهای چرخ زمانی را تشخیص می دهند که لاستیک های ماشین شما شروع به قفل شدن می کنند. سپس، آنها به سرعت ترمزها را فشار داده و رها می کنند تا به طور خودکار از لغزش لاستیک های شما جلوگیری کنند.
  3. ABS ترمزها را پمپاژ می کند: هنگامی که لرزش ABS را احساس کردید یا شنیدید، ترمز را محکم فشار دهید و نگه دارید و سپس به سمت ایمنی هدایت کنید.

قطعات سیستم ترمز ضد قفل

پنج جزء اصلی ABS وجود دارد: سنسور سرعت ABS، سوپاپ ها، پمپ، روغن ترمز و کنترلر.

1. سنسور سرعت ABS

سنسور ABS معمولاً از یک حلقه دندانه دار و یک آهنربا در داخل یک سیم پیچ تشکیل شده است. تماس بین حلقه و آهنربا یک میدان الکتریکی ایجاد می کند که به دلیل آن یک علامت ایجاد می شود. سپس این علامت به یک سیگنال دیجیتال تبدیل شده و به کنترلر ABS ارسال می شود. سپس کنترلر سرعت هر چرخ را به صورت جداگانه تعیین می کند. سنسور ABS یک جزء کلیدی در کنترل دریفت خودرو در هر شرایطی است.

2. سوپاپ

سوپاپ ها نقش اصلی را در سیستم ABS ایفا می کنند و فشار را کنترل می کند و آن را به مقدار مشخصی محدود می کند. هنگامی که پدال ترمز با شدت بیشتری فشار داده می شود، سوپاپ ها فشار روی ترمزها را محدود می کنند. هنگامی که یک دریچه مسدود می شود، عملکرد آن متوقف می شود. باز کردن، بستن یا تغییر موقعیت

یک سوپاپ غیر قابل کار از تغییر یا کنترل فشار وارد شده به ترمزها توسط سیستم جلوگیری می کند. شیر دارای سه موقعیت باز، بلوک و رهاسازی است.

  • در حالت باز اجازه می دهد تا فشار از طریق ترمز عبور کند.
  • در حالت بلوک، فشار اضافی را مسدود می کند و فشار محدودی را روی ترمزها حفظ می کند.
  • در حالت رها کردن، فشار روی ترمزها را آزاد می کند

3. پمپ

پمپ در ABS برای بازگرداندن فشار به ترمزهای هیدرولیک پس از رها کردن سوپاپ ها استفاده می شود. کنترل کننده وضعیت پمپ را تغییر می دهد تا فشار مورد نظر را ایجاد کند و لغزش را کاهش دهد.

4. روغن ترمز

در سیستم روغن ترمز هیدرولیک، روغن ترمز اعمال کننده اصلی ترمزها است. برای انتقال نیرو از خطوط هیدرولیک به مکانیسم ترمز در نزدیکی چرخ ها استفاده می شود. از آنجایی که ترمزها گرمای زیادی تولید می کنند، مایع ترمز نقطه جوش بالایی برای عملیات موثر دارد. همچنین از خوردگی مواد در تماس جلوگیری می کند.

5. کنترل کننده

کنترلر واحدی در ABS است که اطلاعات را از سنسور سرعت ABS چرخی دریافت می کند. هنگامی که یک چرخ مجزا کشش را از دست می دهد، سیگنالی به کنترل کننده ارسال می شود. سپس کنترل کننده نیروی ترمز را محدود کرده و مدولاتور ABS را فعال می کند.

ترمزهای ضد قفل چقدر موثر هستند؟

طبق یک مطالعه 11 ساله در ایالات متحده، که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) انجام شده است، رانندگان از اثربخشی ABS سود می برند:

  • ABS نرخ کلی تصادف را 6 درصد برای خودروهای سواری و 8 درصد برای LTVها (کامیون های سبک، از جمله وانت و شاسی بلندها) کاهش می دهد.
  • تصادفات مرگبار با عابران پیاده، دوچرخه سواران یا حیوانات با ABS کاهش می یابد: 13٪ برای اتومبیل ها و 14٪ برای LTV.
  • درگیری های مرگبار مقصر با سایر وسایل نقلیه در جاده های خیس، برفی یا یخ زده تا 12 درصد برای خودروهای سواری کاهش یافت.

علاوه بر این، با توجه به موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، میزان تصادفات مرگبار برای موتورسیکلت های مجهز به ABS 31 درصد کمتر از همان مدل های بدون آن است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگرچه سیستم های ترمز ضد قفل در شرایط عادی جاده بسیار موثر هستند، اما در شرایط خاصی مانند وجود یخ، برف و سنگ ریزه در جاده می توانند کمتر موثر باشند. این عناصر می توانند چالش های بیشتری را به همراه داشته باشند و توقف خودرو را حتی با ABS دشوارتر کنند.

هنگام رانندگی در آب و هوای شدید، مهم این است که تصور نکنید ABS دقیقاً همانطور که در شرایط عادی کار می کند، کار می کند. همیشه احتیاط را با رانندگی آهسته انجام دهید، فضای بیشتری را برای توقف خودرو در نظر بگیرید و به نحوه واکنش خودروی خود به جاده توجه کنید.

تفاوت بین ترمز ABS و ترمزهای معمولی خودرو چیست؟

ترمزهای معمولی این امکان را فراهم می‌کنند که چرخ‌ها توسط راننده قفل شوند و کشش غلتشی را از دست بدهند. ABS زمانی که سنسور سرعت چرخ قفل قریب الوقوع چرخ را تشخیص می دهد، درگیر می شود و به خودرو اجازه می دهد تا در عین حال به حفظ پایداری خودرو کمک کند.

ترمزهای معمولی

ترمزهای معمولی از یک سیستم هیدرولیک پایه تشکیل شده اند که با اعمال پدال ترمز، مایع را به هر چرخ می فرستد. این سیستم از ترکیبی از اجزای مکانیکی برای افزایش نیروی وارد بر درام ها یا روتورها هنگام فشار دادن پدال ترمز برای فعال کردن ترمزها استفاده می کند و خودرو را متوقف می کند. 

در صورت توقف ناگهانی که نیاز به فشار سریع، شدید و مداوم روی پدال ترمز دارد، ترمزهای معمولی می توانند به چرخ ها اجازه قفل شدن را بدهند و باعث از دست دادن کشش و تماس با جاده شود.

مطالب مرتبط: دیسک ترمز چیست؟

سیستم های ترمز ضد قفل

سیستم‌های ABS از یک سیستم هیدرولیک مشابه سیستم معمولی تشکیل شده‌اند، اما همچنین دارای سنسورهای سرعت چرخ، محرک هیدرولیک، دریچه‌های تخلیه فشار و ماژول کنترل ABS یا کامپیوتر هستند.

سیستم های ABS در سیستم های سه و چهار کانال عرضه می شوند. سیستم های سه کاناله فشار ترمز هر دو چرخ جلو را به طور مستقل کنترل می کنند و چرخ های عقب را با هم به صورت یکجا کنترل می کنند. سیستم های چهار کاناله اغلب در اکثر وسایل نقلیه امروزی یافت می شوند و هر چهار چرخ را به طور مستقل کنترل می کنند و سطح بهتری از کنترل را ارائه می دهند.

مزایای ترمز ABS

بنابراین، به طور خلاصه، فواید آن چیست:

  • ABS به شما کمک می کند تا در بسیاری از شرایط رانندگی در هنگام ترمز وحشتناک، زودتر بایستید
  • حتی زمانی که فواصل توقف افزایش می یابد، ABS به شما اجازه می دهد تا کنترل فرمان خودرو خود را حفظ کنید
  • بسیاری از شرکت های بیمه زمانی که وسیله نقلیه شما مجهز به ABS باشد، تخفیف های حق بیمه ارائه می دهند
  • ارزش فروش مجدد در خودرو با ABS بیشتر است
  • خیالتان راحت است که خودروی شما مجهز به یک سیستم ایمنی پیشرفته است که حداقل به شما امکان می دهد حتی در هنگام ترمزگیری شدید به طور موثر هدایت کنید.

معایب ترمز ABS

  • فواصل توقف ناسازگار در سطوح مختلف تحت شرایط متغیر.
  • در شرایط عمومی جاده بد، ترمز ABS فاصله توقف را افزایش می دهد.
  • رانندگان باتجربه اغلب می توانند بهتر از ترمزهای ABS به صورت دستی ترمز کنند.
  • تعمیر و نگهداری هزینه بیشتری دارد.
  • هزینه وسیله نقلیه را افزایش می دهد.
  • شامل استفاده از یک سنسور اضافی و یک کنترلر است که پیچیدگی را افزایش می دهد.
  • در جاده های بتنی، فاصله توقف خودروی ABS ممکن است بیشتر مورد نیاز باشد. 

سوالات متداول

ترمز ضد قفل چیست؟

در سیستم ترمز ضد قفل، سرعت چرخ خودرو شما کنترل می شود و اگر قفل چرخ تشخیص داده شود، یک سنسور پیامی را به کنترل کننده می فرستد که ترمز را تا 20 بار در ثانیه رها کرده و فشار می دهد و از قفل شدن جلوگیری می کند و به شما کمک می کند. کنترل وسیله نقلیه خود را حفظ کنید

سیستم ترمز ضد قفل چیست؟

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یک سیستم ترمز ضد لغزش ایمنی است که در هواپیما و وسایل نقلیه زمینی مانند اتومبیل ها، موتورسیکلت ها، کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می شود. ABS با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری عمل می کند، در نتیجه تماس کششی با سطح جاده را حفظ می کند و به راننده اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد.

عضلات شکم چگونه کار می کنند؟

ABS با رها کردن و سپس فشار دادن مجدد یا پمپاژ مجدد ترمز به چرخ موتور سیکلت یا چرخ خودرو در شرایط ترمز شدید کار می کند. هنگامی که یک قفل تشخیص داده می شود، ABS ترمزها را 100 بار در ثانیه پمپ می کند. این کار از لغزش چرخ یا چرخ ها جلوگیری می کند و به کنترل خودرو کمک می کند.

آیا ترمزهای ضد قفل خوب هستند؟

به طور کلی، ترمزهای ضد قفل بسیار سودمند هستند. آنها ثبات بیشتری را برای راننده فراهم می کنند و از چرخش خارج از کنترل خودرو به ویژه روی سطوح خیس یا لغزنده جلوگیری می کنند. تا آنجا که ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن وجود دارد، سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) از ضروری‌ترین آنها هستند.