فهرست مطالب

سلکتور گیربکس کار تعویض دنده را انجام می‌دهد. سلکتور که روی گیربکس نصب شده به وسیله سیم کشی به کامپیوتر جعبه دنده وصل می‌شود و با آن در ارتباط میباشد .

وظیفه سلکتور تعویض دنده و نشان دادن دنده است که بر روی گیربکس نصب شده و به کامپیوتر گیربکس متصل می‌شود و از این راه با گیربکس ارتباط دارد. برخی مواقع تنظیم نبودن این قطعات می‌تواند علت خرابی سلکتور گیربکس و ایجاد مشکلاتی باشد که در ادامه این بخش از مجله یدک مال قصد داریم به آن بپردازیم ;

سلکتور گیربکس

سلکتور گیربکس (Preselector Gearbox) قطعه ای تقریبا کوچک است که بر روی گیربکس خودرو های اتوماتیک نصب میشود و از طریق سیمی به کامپیوتر جعبه دنده وصل می‌شود و به راننده این امکان را می‌دهد تا چرخ دنده ها را بسته به نیاز خود تغییر دهد. راننده خودرو نیز با استفاده از این قطعه دنده ها را به بالا یا پایین تغییر می‌دهد .

کار سلکتور مشخص کردن حالت دنده و روشن کردن چراغ دنده عقب است . همچنین سرعت چرخ‌ها ، نسبت دنده و چرخش موتور در دقیقه ، سه عامل مهم در مکانیسم انتخاب دنده هستند. در مورد سلکتور گیربکس اتوماتیک اطلاعات از قبل وارد سیستم کامپیوتری دستگاه شده و با تنظیم گاز و ترمز ، ماشین برنامه‌ریزی می‌کند که چطور دنده‌ها را تنظیم کند.

در صورت تنظیم نبودن سلکتور چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورتی که این قطعه اساسی گیربکس دچار مشکل شود عملکرد کلی جعبه دنده اتوماتیک تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال گیربکس با تأخیر کار خواهد کرد و تعویض دنده ها به درستی صورت نخواهد پذیرفت.

تنظیم بودن سلکتور گیربکس خودرو بر عملکرد آن تاثیر زیادی دارد . تنظیم سلکتور را هم خودتان می‌توانید انجام دهید و هم میتوان آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید. اگر سلکتور گیربکس دچار مشکل شده باشد معمولا چراغ دنده عقب روشن نمی‌شود .

روش تنظیم سلکتور گیربکس

معمولا برای تنظیم سلکتور گیربکس از ابزار هایی مانند آچار ستاره ای یا تفنگی ، دو سر سیم لخت ، اهم متری مجهز به بوق و سیم نازک لازم است.

بهتر است که برای تنظیم سلکتور آن را به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید اما اگر اطلاعات کافی در این زمینه دارید میتوانید با انجام این مراحل سلکتور خودروی خود را تنظیم کنید :

  • دنده خودروی خود را در حالت N قرار داده و سوییچ را باز کنید .
  • درب موتور را باز کرده و هواکش را نیز جدا کنید.
  • روی محل گیربکس یک قطعه سیاه چند ضلعی قرار گرفته که دسته ای سیم از آن خارج شده است .
  • روی سلکتور گیربکس یک مفصل میباشد که وسط آن یک حفره مربعی وجود دارد. بدون بیرون کشیدن این مفصل، پیچ های آن را شل کنید تا حدی که سلکتور گیربکس را بتوانید به اطراف بچرخانید.
  • در این مرحله، دو طرف سیم تختی که تهیه کرده اید را به دو طرف سیم نازک و دو سر دیگر آن را به اهم متر وصل نمایید.
  • دو پین در سلکتور دیده می شود که دو سر سیم را باید به این پین ها متصل کنید.
  • اهم متر را روشن کرده و بیزر آن را نیز فعال نمایید. سلکتور را خیلی کم به اطراف جا به جا کنید تا صدای بوق اهم متر را بشنوید.
  • زمانی که صدای بوق اهم متر را شنیدید، سلکتور را ثابت کرده و این محل را علامت گذاری کنید. سپس سلکتور را مجدداً به اطراف بچرخانید تا دیگر صدای بوق را نشنوید و این بار با قطع شدن صدای بوق، محل سلکتور را علامت بزنید.
  • منطقه میان این دو علامت، محل درست سلکتور میباشد . تلاش کنید تا دقیق ترین علامت گذاری را داشته باشید تا سلکتور گیربکس نیز بالا ترین حساسیت ممکن را داشته باشد.
  • پیچ ها را ببندید. خودرو را در دنده خلاص بگذارید تا دوباره صدای بیزر اهم متر شنیده شود. اگر پس از سفت کردن پیچ ها صدای بیزر قطع شد، احتمال خرابی سلکتور و نیاز به تعویض قطعه وجود دارد.
  • در مرحله بعد باید کابل ها را تنظیم نمایید. روی سلکتور یک کابل نارنجی رنگ مشاهده می کنید که روی آن یک کابل کرم رنگ قرار گرفته است . در حالتی که دنده بر روی N تنظیم شده، کابل کرم رنگ را بدون جا به جا کردن مفصل و سایر قطعات سلکتور را به عقب نگهدارید.
  • کلید نارنجی رنگ را به سمت پایین فشار دهید و کابل کرم رنگ را به جلو حرکت دهید تا قفل شود . با همین راهکار کابل شما تنظیم می‌شود.
چرا سلکتور گیربکس خودرو خراب می‌شود؟

یکی از عوامل خرابی سلکتور گیربکس ، تماس این قطعه با آب و در نتیجه اکسید شدن قطعات آن می باشد. بنابراین دقت کنید که در هنگام تنظیم سلکتور و همچنین شستشوی موتور، هیچ گونه رطوبت و قطره آبی با سلکتور تماس پیدا نکند .

همچنین اگر پیچ هواگیری که نزدیک سلکتور است به درستی بسته نشده باشد، ممکن است که آب روی سلکتور گیربکس بریزد و سبب خراب شدن آن شود. در صورتی که روی این قطعه آب ریخته شد حتما آن را سریعا با پمپ باد خشک کنید .

برخی دیگر از علائم خرابی سلکتور گیربکس :

  •  نشان ندادن دنده ها در پشت آمپر
  • خودرو خاموش نمی شود
  • خودرو با دنده دیگری روشن می شود
  • صدای ساییده شدن