تاثیر باد نیتروژن روی لاستیک خودرو

فهرست مطالب

نیتروژن Nitrogen یک عنصر غیر فلزی از گروه پانزدهم جدول تناوبی عناصر است که به صورت دو اتمی و گازی شکل، بی رنگ، بدون بو و مزه تحت عنوان فراوان ترین عنصر در جو کره زمین وجود دارد. تولید صنعتی نیتروژن عمدتاً از طریق تقطیر هوا انجام می شود و در صنایع شیمیایی به عنوان عامل پیشگیری از اکسید شدن و رقیق کننده ی گاز های واکنش پذیر کاربرد دارد. امروزه میزان استفاده از باد نیتروژن روی لاستیک خودرو نیز بسیار افزایش یافته است، چراکه می تواند در عملکرد آن بسیار تاثیر گذار باشد.

باد معمولی خودروها یا همان هوا، دارای ۲۱ درصد اکسیژن، ۷۸ درصد نیتروژن و یک درصد هم گازهایی مانند ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. البته که استفاده از باد نیتروژن مسئله ای جدیدی نیست، اما می تواند استفاده از آن مزایا و معایبی در پی داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از گاز نیتروژن

ثابت کردن فشار تایر

هنگامی که لاستیک را با باد معمولی پر می‌ کنیم، شاهد کاهش فشار باد تایر به مرور زمان خواهیم بود. اما هنگامی که لاستیک ها را با باد نیتروژن پر شود به دلیل بزرگ تر بودن ابعاد اتم نیتروژن دیگر شاهد کم شدن باد نخواهیم بود. گاز نیتروژن حساسیت کمتری به تغییرات دمایی از خود نشان می دهد و به سختی می تواند از تایر خارج شود، در نتیجه آمار نشان داده است، لاستیک هایی که با گاز اکسیژن پر می شوند، حدود ۶ برابر سریع تر نسبت به باد نیتروژن خالی خواهند شد.
یکی دیگر از دلایل مهم محبوبیت باد نیتروژن در خودرو های اسپرت است، چراکه لاستیک این ماشین ها بسیار داغ می شوند و در صورتی که از باد معمولی برای پر کردن آن استفاده شود در هر دور حرارت لاستیک افزایش یافته و فشار باد نیز زیاد تر خواهد شد.

کاهش مصرف سوخت

یکی از روش های کاهش مصرف سوخت در طولانی مدت، می تواند استفاده از گاز نیتروژن باشد. ثابت بودن فشار باد لاستیک منجر به افزایش راندمان خودرو خواهد شد که به دنبال آن مصرف سوخت نیز کاهش می یابد. سالانه حدود ۳۰۰ میلیون حلقه لاستیک در دنیا به عنوان زباله دفن می شود که در صورت استفاده از باد نیتروژن می توان این عدد را حدود ۳۰ درصد کاهش داد.

افزایش عمر و دوام لاستیک و رینگ

اگر به دنبال راهی برای افزایش طول عمر و دوام لاستیک های خودرو می باشید، استفاده از باد نیتروژن می تواند راه حلی تاثیر گذار باشد، ناگفته نماند که این روش روی رینگ ها نیز اثر بخش خواهد بود. هنگامی که شما لاستیک ها را با باد نیتروژن پر می کنید به دلیل دیر خالی شدن، اصطکاک لاستیک با جاده کاهش پیدا می کند و در نتیجه ساییدگی لاستیک به کمترین میزان خود خواهد رسید.
در اکسیژن مقدار کمی آب یا رطوبت است که به تیوپ منتقل می شود و در اثر حرکت لاستیک تبخیر خواهد شد، این رطوبت می تواند برای رینگ معضلاتی ایجاد کند. گاز نیتروژن به دلیل نداشتن رطوبت باعث زنگ زدگی تایر نخواهد شد.

افزایش ایمنی با گاز نیتروژن

یکی از خطراتی که ممکن است، بسیاری از رانندگان با آن مواجه شوند، ترکیدگی لاستیک است که می تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. باد نیتروژن به طور کلی چهار درصد از اکسیژن سبک تر است و گرما را با سرعتی بیشتری دفع می کند. همچنین نیتروژن قابل اشتعال نیست و به همین دلیل احتمال آتش گرفتن آن بسیار کم می باشد.

محیط زیست

هنگامی که در یک تایر از گاز نیتروژن استفاده می شود، روند فرسایش آن نزدیک به ۳۰ درصد کند تر خواهد شد. همین موضوع می تواند، باعث کاهش دفن لاستیک به عنوان زباله در دنیا شود. یکی دیگر از تاثیرات مثبت گاز نیتروژن بالا بردن راندمان خودرو و کاهش مصرف سوختن که در نتیجه آلودگی هوا کمتری نیز خواهد داشت.

کمک به هندلینگ خودرو

باد نیتروژن می تواند باعث ایجاد ثبات در لاستیک خودرو شود که این امر باعث می شود، لاستیک ها در بهترین حالت هندلینگ خود قرار بگیرند. نمی توان پس از به کار گیری نیتروژن در لاستیک انتظار معجزه داشته باشیم، حتی ممکن است برای بسیاری از رانندگان این تغییر قابل تشخیص نباشد، اما برای رانندگانی که وسواس زیادی هنگام هندلینگ خودرو دارند، کاملا ملموس خواهد بود.

معایب استفاده از گاز نیتروژن

شاید شایعاتی از قبیل ترکیدن لاستیک یا سبک شدن آن پس از پر شدن با باد نیتروژن به گوشتان خورده باشد. باید بدانید که تمام این احتمالات نادرست است و هیچ گاه شاهد چنین اتفاقاتی با استفاده از نیتروژن نخواهید بود.
همانطور که پیش تر به آن اشاره نمودیم، گاز نیتروژن غیر قابل اشتعال و بی اثر است، این گاز امن تر از هوای فشرده می باشد و به همین نیز برای ماشین های مسابقه ای و هواپیما ها استفاده می شود. در روز های گرم سال که احتمال لاستیک ترکیدگی افزایش می یابد گاز نیتروژن گرما را سریع تر دفع می کند و از این اتفاق جلوگیری می نماید.
با تمام این تفاسیر نمی توان گفت که باد نیتروژن معایبی ندارد و فقط دارای تاثیر مثبت روی خودرو و لاستیک هنگام استفاده می باشد.

افزایش هزینه

هزینه پر کردن لاستیک های خودرو با گاز نیتروژن گران تر از باد معمولی است که می توان گفت این موضوع از معایب این گاز می باشد.

سرویس و نگهداری

استفاده از باد نیتروژن دلیل بر عدم نیاز به چک کردن فشار آن نمی باشد و حتما باید مانند بادهای دیگر نیتروژن را نیز چک نمایید. نیتروژن اتم های بزرگ تری دارد و مولکول های آن طی مدت زمان طولانی تری خالی می شوند، اما این فرآیند در سرما سرعت می یابد در نتیجه بهتر است در فصل های سرد سال فشار هوای لاستیک ها را همیشه چک کنید.
یکی دیگر از معظلاتی که هنگام پر کردن گاز نیتروژن برای لاستیک هایی که با اکسیژن پر شده اند داریم، مدت زمان طولانی تر آن است، زیرا باید صبر کنیم تا تیوپ کاملا از اکسیژن خالی شود. گاهی نیز باید چندین مرتبه گاز نیتروژن در داخل تایر پر و خالی شود تا لاستیک به درستی پر و تنظیم گردد.

دسترسی به گاز نیتروژن

یکی دیگر از معایبی که می تواند برای افراد علاقه مند به گاز نیتروژن آزار دهنده باشد، عدم دسترسی آسان به این باد است. اگر شما برای باد کردن لاستیک های خودرویتان به چندین تعمیرگاه مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که تعداد مراکزی که دارای این گاز هستند، بسیار کم می باشد. این معضل می تواند هنگامی که شما نیاز به یک تنظیم باد معمولی دارید برایتان درد سر ساز و خسته کننده باشد.