باتری ماشین: باتری ماشین چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

باتری ماشین: باتری ماشین چگونه کار می کند؟

 

بنابراین چگونه این باتری ها کار می کنند، چگونه می توانید از باتری خود مراقبت کنید و چه زمانی ممکن است نیاز به جایگزینی داشته باشید؟ برای یافتن مطالعه را ادامه دهید.

آنچه یاد خواهید گرفت:

 

باتری چیست؟

باتری وسیله ای است که انرژی شیمیایی موجود در مواد فعال خود را مستقیماً به انرژی الکتریکی با استفاده از یک واکنش الکتروشیمیایی اکسیداسیون-کاهش (اکسیداسیون ردوکس) تبدیل می کند. این نوع واکنش شامل انتقال الکترون از یک ماده به ماده دیگر از طریق یک مدار الکتریکی است.

 

در حالی که اصطلاح باتری اغلب استفاده می شود، سلول واحد الکتروشیمیایی واقعی است که برای تولید یا ذخیره انرژی الکتریکی استفاده می شود.

برای درک تفاوت بین سلول و باتری، باید باتری را به عنوان یک یا چند سلول به صورت سری، موازی یا هر دو، بسته به ولتاژ و ظرفیت خروجی مورد نظر، در نظر گرفت.

باتری ماشین چیست؟

باتری خودرو یا باتری خودرو یک باتری قابل شارژ است که برای راه اندازی وسیله نقلیه موتوری استفاده می شود. هدف اصلی آن ارائه یک جریان الکتریکی به موتور استارت برقی است که به نوبه خود موتور احتراق داخلی با انرژی شیمیایی را روشن می کند که در واقع خودرو را به حرکت در می آورد.

 

هنگامی که موتور روشن می شود، نیروی مورد نیاز سیستم های الکتریکی خودرو همچنان توسط باتری تامین می شود و دینام با افزایش یا کاهش تقاضا، باتری را شارژ می کند.

اکثر این باتری‌های خودرو از واکنش شیمیایی سرب-اسید استفاده می‌کنند. هر کدام از سلول ها دارای دو صفحه است که یکی از سرب و دیگری از دی اکسید سرب ساخته شده است. این صفحات در اسید سولفوریک غوطه ور هستند که به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی بین آنها می شود.

این واکنش الکترون هایی تولید می کند که الکتریسیته تولید می کنند. سپس برق از باتری جریان می یابد تا موتور ماشین شما روشن شود . این واکنش برگشت پذیر است، به همین دلیل است که باتری شما با روشن شدن موتور شما دوباره شارژ می شود و به همین دلیل است که می توانید آن را در حالت خالی روشن کنید.

هنگامی که جرقه خودرو را روشن می کنید، سیگنالی به باتری می فرستد که به آن می گوید واکنش شیمیایی را شروع کند. الکتریسیته تولید شده توسط این واکنش، نیروی موتور استارت را تامین می کند و سپس موتور را واژگون می کند. در عین حال، باتری انرژی شمع‌ها را تامین می‌کند که باعث احتراق مخلوط هوا و سوخت می‌شود که در سیلندرهای احتراق موتور فشرده شده است.

سپس برق ارائه شده توسط باتری توسط دینام جایگزین می شود که وظیفه تامین بیشتر جریان الکتریکی به سیستم های الکتریکی خودروی شما و شارژ نگه داشتن باتری را بر عهده دارد.

باتری خودرو چگونه کار می کند؟

بیشتر باتری‌های خودرو به واکنش شیمیایی سرب-اسید برای حرکت دادن و شیار کردن اشیا متکی هستند. این باتری ها در دسته “SLI” قرار می گیرند. SLI مخفف “راه اندازی، روشنایی و احتراق” است. این نوع باتری برای تامین انرژی چراغ ها، لوازم جانبی و موتور شما، انرژی کوتاه مدتی را فراهم می کند.

هنگامی که باطری موتور را تکان می دهد، برق خودرو توسط دینام تامین می شود . اکثر خودروها با باتری SLI عمومی کارخانه عرضه می شوند. درباره سایر انواع باتری خودرو بیشتر بدانید.

باتری خودرو چگونه کار می کند؟

  • یک باتری معمولی SLI دارای شش سلول است. هر سلول دارای دو صفحه یا شبکه است: یکی از سرب و دیگری از دی اکسید سرب. هر سلول قادر است حدود 2 ولت انرژی تولید کند. در اکثر باتری‌های خودرو شما دارای شش سلول و در نتیجه یک باتری 12 ولتی هستید.
  • صفحات در اسید سولفوریک غوطه ور می شوند که باعث واکنش بین دو صفحه می شود. از نظر علمی، اسید به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند.
  • این اسید واکنشی را در صفحه دی اکسید سرب ایجاد می کند و باعث می شود صفحه دو چیز تولید کند: یون ها و سولفات سرب.
  • یون های تولید شده توسط صفحه دی اکسید سرب با صفحه مجاور واکنش داده و هیدروژن و سولفات سرب تولید می کنند.
  • نتیجه یک واکنش شیمیایی است که الکترون تولید می کند. الکترون ها به دور صفحات می چرخند و الکتریسیته تولید می کنند. برق از پایانه های باتری خارج می شود تا موتور شما روشن شود، چراغ های جلو روشن شود و رادیو پخش شود.
  • این واکنش شیمیایی کاملاً برگشت‌پذیر است، به همین دلیل است که می‌توانید باتری خود را به سرعت روشن کنید و در طول عمر آن به شارژ کردن آن ادامه دهید. با وارد کردن جریان به باتری فقط با ولتاژ مناسب، سرب و دی اکسید سرب روی صفحات تشکیل می شود و می توانید بارها و بارها از باتری خود استفاده مجدد کنید!

آیا علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که نشان دهد باتری من روی فریتز است؟

 

“اگر زودتر بدانم.” همه ما قبلاً آنجا بوده ایم. خوشبختانه، نشانه ها و علائم مختلفی وجود دارد که ممکن است باتری شما نیاز به تعویض داشته باشد:

  • میل لنگ موتور آهسته: وقتی می خواهید خودرو را روشن کنید، میل لنگ موتور کند است و روشن شدن آن بیشتر از حد معمول طول می کشد. بهتر است آن را به عنوان صدای شروع صدای “rur rur rur” توصیف کنید.
  • چراغ موتور را بررسی کنید: چراغ چک موتور گاهی اوقات زمانی که قدرت باتری شما ضعیف است ظاهر می شود. چراغ‌های نشانگر عجیب سیستم – مانند چراغ‌های چک موتور و کم خنک‌کننده – ممکن است به این معنی باشد که باتری شما مشکل دارد. (همچنین می تواند به این معنی باشد که شما به خنک کننده بیشتری نیاز دارید).
  • سطح مایع باتری کم: باتری‌های خودرو معمولاً بخشی از بدنه آن نیمه شفاف هستند، بنابراین می‌توانید همیشه سطح مایع باتری خود را زیر نظر داشته باشید. همچنین می‌توانید با برداشتن درپوش‌های قرمز و مشکی در صورت آب‌بندی نشدن، آن را بررسی کنید (اکنون اکثر باتری‌های خودروهای مدرن این قطعات را به‌طور دائم آب‌بندی می‌کنند).
  • خط پایانی: اگر سطح سیال زیر صفحات سربی (رسانای انرژی) در داخل است، زمان آن است که باتری و سیستم شارژ را آزمایش کنید. هنگامی که سطح مایع کاهش می یابد، معمولاً ناشی از شارژ بیش از حد (گرما) است.
  • قاب باتری متورم و متورم: اگر بدنه باتری شما به نظر می رسد که غذای بسیار زیادی خورده است، این می تواند نشان دهنده خراب شدن باتری باشد. شما می توانید گرمای بیش از حد را به خاطر باد کردن قاب باتری و کاهش عمر باتری سرزنش کنید.
  • اوه، بوی بد و بدبویی تخم مرغ گندیده می آید: ممکن است متوجه بوی تند و گندیده تخم مرغ (بوی گوگرد) در اطراف باتری شوید. علت: نشتی باتری. نشتی همچنین باعث خوردگی در اطراف پست ها می شود (محل اتصال کابل + و -)
  • سه سال + عمر باتری یک تایمر قدیمی در نظر گرفته می‌شود: باتری شما می‌تواند بیش از سه سال دوام بیاورد، اما حداقل، زمانی که به مرز سه سال رسید، وضعیت فعلی آن به صورت سالیانه بررسی شود. چرخه عمر باتری بسته به باتری از سه تا پنج سال متغیر است. با این حال، عادات رانندگی، آب و هوا و سفرهای کوتاه مکرر (زیر 20 دقیقه) می تواند عمر واقعی باتری ماشین شما را به شدت کاهش دهد.

 

چرا باتری ها خالی می شوند؟

باتری‌های خودرو باید حدود پنج سال یا به طور بالقوه بیشتر دوام بیاورند، اما این بستگی به میزان مراقبت از آنها دارد. بسته به نوع سفرهایی که انجام می دهید، ممکن است متوجه شوید که باتری وسیله نقلیه شما از حدود سه سالگی شروع به نشان دادن علائم پیری می کند.

عملاً وقتی باتری شما برای روشن کردن موتور از آن استفاده می کنید، یکباره خالی می شود. سپس در حین رانندگی به تدریج توسط موتور شارژ می شود. اگر سفرهای کوچک زیادی انجام می دهید، ممکن است باتری قبل از استفاده مجدد فرصت شارژ کامل نداشته باشد و احتمالاً سریعتر تحلیل می رود. این می تواند به این معنی باشد که شما باید سریعتر از زمانی که به طور منظم سفرهای طولانی تری با ماشین خود انجام می دهید، آن را تعویض کنید.

مجموعه‌ای از عوامل دیگر نیز بر وضعیت باتری خودرو تأثیر می‌گذارند، از جمله دمای بیرون و میزان نیاز به سیستم‌های الکتریکی اضافی خودرو شما.

چگونه بفهمم باتری من خیلی قدیمی است؟

برای یک چیز، می توانید کد تاریخ چهار یا پنج رقمی روی جلد جعبه باتری خود را بررسی کنید. قسمت اول کد کلید است: به دنبال حرف و رقم باشید. یک حرف به هر ماه اختصاص داده می شود – می دانید، مانند A برای ژانویه، B برای فوریه، و غیره.

عددی که به دنبال سال است، مانند 9 برای سال 2009 و 1 برای سال 2011. این کد به شما می گوید چه زمانی باتری از کارخانه به توزیع کننده عمده فروشی محلی ما ارسال شده است. ارقام اضافی نشان می دهد که باتری کجا ساخته شده است.

 

باتری خودرو به طور متوسط ​​بین سه تا پنج سال عمر می کند. توجه داشته باشید، علائم باتری ضعیفی نیز وجود دارد که باید مراقب آنها باشید، مانند میل لنگ کند موتور با سطح مایع پایین. اگر محفظه باتری شما متورم یا نفخ کرده است، بوی تخم مرغ گندیده از باتری می آید، یا چراغ چک موتور شما ظاهر می شود، ممکن است مشکل فراتر از خم شدن باشد. و اگر بیش از سه سال سن دارد؟ زمان آن را برای نظارت دقیق در نظر بگیرید.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):