اکسل چیست؟- تعریف، کاربرد | انواع محورها

فهرست مطالب

اکسل چیست؟- تعریف، کاربرد | انواع محورها

اکسل میله یا شفتی است که چرخ ها را می چرخاند و وزن وسیله نقلیه شما را تحمل می کند. محورها اجزای ضروری هر وسیله نقلیه هستند و در سه نوع اصلی وجود دارند: جلو، عقب و خرد. بیایید انواع محورها را تجزیه کنیم و نحوه انتخاب نسبت محور مناسب برای وسیله نقلیه خود را بررسی کنیم.

 

اکسل چیست؟

محور یک محور مرکزی برای چرخ یا چرخ دنده است. در وسایل نقلیه چرخ دار، محور ممکن است به چرخ ها ثابت شود، با آنها می چرخد، یا به وسیله نقلیه ثابت شود، چرخ ها حول محور می چرخند. در حالت اول، یاتاقان ها یا بوش ها در نقاط نصبی که محور پشتیبانی می شود، ارائه می شود.

در مورد دوم، یک یاتاقان یا بوش در داخل یک سوراخ مرکزی در چرخ قرار می گیرد تا به چرخ یا چرخ دنده اجازه دهد تا حول محور بچرخد. گاهی اوقات، به خصوص در دوچرخه ها، از نوع دوم محور به عنوان دوک یاد می شود.

 

عوامل تعیین کننده نوع محور در خودرو

چندین عامل تعیین می کند که یک وسیله نقلیه به کدام نوع محور نیاز دارد. به عنوان مثال، الزامات فنی و نیروی تولید شده نقش عمده ای در تصمیم گیری در مورد نوع محور دارند.

برخی از خودروها دارای محورهای از پیش ساخته شده در قالب های استاندارد هستند. برخی دیگر دارای محورهای سفارشی هستند که نیازها و مشخصات خودرو را برآورده می کند. محورهای سفارشی برای خودروها بهترین هستند زیرا امکان کنترل فردی بیشتری بر روی چرخ ها را فراهم می کنند. این محورها می توانند سرعت و گشتاور چرخ ها را به خوبی تنظیم کنند.

انواع Axl Es

محورها در سه نوع استاندارد وجود دارند:

 

  1. محور عقب: این محور وظیفه تامین برق چرخ های محرک را بر عهده دارد. این در دو نیمه به نام نیمه موج است که توسط دیفرانسیل به هم متصل می شوند. در بیشتر موارد، محورهای عقب تحت کشش هستند، به این معنی که با چرخ های خودرو می چرخند.
  2. محور جلو: این محور در جلوی خودرو قرار دارد و وظیفه کمک به فرمان و پردازش دست اندازها در سطوح ناهموار جاده را بر عهده دارد. آنها از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند: تیر، پین گردان، میله اتصال و محور خرد. محورهای جلو باید تا حد امکان قوی باشند. به همین دلیل است که آنها معمولا از فولاد کربنی یا فولاد نیکل ساخته می شوند.
  3. محورهای خرد : محورهای خرد به چرخ‌های جلوی خودرو متصل می‌شوند، با پایه‌هایی که این محورها را به محور جلو متصل می‌کنند.

انواع Rear Axl Es

همه محورهای عقب یکسان نیستند، زیرا روش های پشتیبانی و نصب سه نوع محور عقب وجود دارد:

  1. محور نیمه شناور : این محور عقب چرخ را به فلنج در قسمت بیرونی محور محور متصل می کند و آن را محکم نگه می دارد. یکی از یاتاقان ها شفت محور را پشتیبانی می کند و دیگری در محفظه محور قرار دارد. از آنجایی که دارای دو یاتاقان است، یک محور نیمه شناور باید بزرگتر از سایر گزینه ها باشد تا گشتاور یکسانی تولید کند. محورهای نیمه شناور برای خودروها، SUV ها و کامیون های سایز متوسط، پیکاپ های نیم تنی و توان کم استفاده می شود.
  2. محور تمام شناور : همانطور که از نام آن پیداست، به لطف دو یاتاقان، این نوع محور به طور موثر در جای خود شناور می شود و موقعیت خود را حفظ می کند. فقط گشتاور درایو را منتقل می کند. محورهای کاملاً شناور برای وسایل نقلیه بزرگتر مانند کامیون های سنگین بهترین هستند. برخی از کامیون‌های سایز متوسط ​​با ظرفیت بکسل بزرگ‌تر یا آنهایی که دارای چهار چرخ متحرک هستند نیز می‌توانند از محورهای کاملاً شناور بهره ببرند.
  3. محور شناور سه چهارم : پیچیده تر از محور نیمه شناور است و همچنین قابل اعتمادتر است. این به حفظ تراز چرخ ها کمک می کند و نیروی رانش جانبی و گشتاور حرکتی را کنترل می کند.

انواع Front Axl Es

خودروهایی وجود دارند که دارای دو نوع محور جلو هستند:

  1. محور جلو مرده: این محورها در جای خود باقی می مانند و با چرخ ها نمی چرخند. اکثر محورها و دیفرانسیل های جلو مرده دارای محفظه هایی هستند که از تماس آنها با آب یا خاک جلوگیری می کند.
  2. محور جلو زنده: برخلاف محورهای جلوی مرده، محورهای جلوی زنده، نیروی محرکه را از گیربکس به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند.

انواع محورهای خرد

همانطور که The Engineers Post توضیح می دهد، چهار نوع محور خرد وجود دارد:

  1. الیوت: در این نوع از یک کینگ پین، یک یوغ و یک کاتر برای اتصال به محور جلو استفاده می شود.
  2. الیوت معکوس : این نوع دارای آرایش مخالف یک محور خرد استاندارد الیوت است.
  3. Lamoine : این نوع محور خرد دارای یک دوک L شکل به جای لولای نوع یوغ است.
  4. Lamoine معکوس : طرح مخالف یک محور خرد استاندارد Lamoine را دارد.

یک ماشین چند محور دارد؟

تعداد محورهای خودرو به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. در بیشتر موارد، اتومبیل ها دارای دو محور برای چرخاندن چرخ ها هستند. وسایل نقلیه بزرگتر که مسافر بیشتری حمل می کنند و چرخ های بیشتری دارند می توانند محورهای بیشتری داشته باشند.

 

تشخیص تعداد محورهای ماشین یا وسیله نقلیه دیگر شما آسان است. فقط از کنار به ماشین خود نگاه کنید و سپس جفت لاستیک ها را بشمارید. اکثر خودروها در مجموع دارای چهار لاستیک یا دو لاستیک هستند، یکی در جلو و دیگری در عقب. دو مجموعه لاستیک مربوط به دو محور است.

 

  • وسیله نقلیه 2 محوره با 2 محور . به عنوان مثال می توان به دوچرخه، موتور سیکلت، اتومبیل های معمولی، کامیون های سبک، کامیون های متوسط ​​(مانند Chevy Silverado 3500، Ford F-350 و Dodge Ram 3500 به عنوان نمونه هایی با “دوگانه”) و حتی برخی از کامیون های کلاس 8 (شرکت های تحویل بسته که دو بار کار می کنند) اشاره کرد. تریلرها، و در موارد قانونی سه گانه، بین پایانه ها تمایل به استفاده از تراکتورهای دو محوره دارند).
  • وسیله نقلیه 3 محوره با 3 محور . کامیون های مستقیم با یک جفت محور عقب برای حمل وزن اضافی بار، یک اتوبوس Greyhound، برخی از RVهای سایز کامل و اکثر واحدهای تراکتور برای نیمه تریلرها. وسایل نقلیه ترکیبی 3 محور با تریلرهای کاربردی کوچک نیز پوشش داده شده است. (به عنوان مثال می توان به فورد فوکوس و هوندا CRV اشاره کرد). خودرویی مانند لیموزین کششی که دارای سه مجموعه لاستیک است نیز دارای سه محور است.
  • خودروهای 4 محوره با 4 محور . به عنوان مثال می توان از تراکتورهای بزرگراهی سه محور که اغلب برای بارهای بزرگ استفاده می شود، کامیون های کمپرسی با محورهای بالابر، میکسرهای بتن با دو محور فرمان و دو محور محرک استفاده می شود. یک وسیله نقلیه ترکیبی 4 محور همچنین می تواند تراکتورهای استاندارد بزرگراه با تریلرهای تک محور، کامیون های شنت 2 محوره باشد که وانت های خشک استاندارد 2 محوره را در محوطه یک شرکت حمل و نقل یا در مرکز توزیع، یا یک پیکاپ که دارای 2-محور است، باشد. تریلر مسافرتی محوری.
  • کامیون های بزرگ باری در مجموع دارای 5 محور هستند. 3 واقع در کامیون و 2 دیگر در تریلر. یک 8 چرخ نیز دارای 5 محور است که یکی در جلو، 2 محور در وسط در محل اتصال تریلر به کامیون و سپس 2 محور در پشت تریلر قرار دارد. محورهای یافت شده در زیر تریلر دارای چهار چرخ در هر محور هستند. وسایل نقلیه ای با محورهای بیشتر وجود دارد، اما آنها وسایل نقلیه تخصصی هستند که برای حمل بارهای غول پیکر و طولانی طراحی شده اند.

چگونه بفهمیم که اکسل شما خراب است؟

از آنجایی که محورها برای عملکرد خودروی شما ضروری هستند، مهم است که آنها را به درستی کار کنید. اگر یکی از علائم زیر را مشاهده کردید، می توانید بگویید که اکسل شما خراب است:

  • هنگامی که ماشین خود را در دنده قرار می دهید، صدای ناهنجاری بلندی می شنوید.
  • هنگامی که با ماشین خود کار می کنید، لرزش را احساس می کنید.
  • وسیله نقلیه شما با وجود اینکه در حال حرکت است به جلو یا عقب حرکت نمی کند.

 

چرا باید محورهای خود را بازرسی کنید؟

بازرسی منظم محور بخش مهمی از تعمیر و نگهداری خودرو است زیرا تشخیص زودهنگام مشکل می تواند به شما کمک کند از تعمیرات گران قیمت در آینده جلوگیری کنید. اگر مجبور به تعویض هر یک از محورها باشید، هزینه تعمیر اکسل می تواند به شدت افزایش یابد.

هنگام بازرسی به چه نکاتی توجه کنیم

بیشتر مکانیک‌های خودرو هر زمان که خودروی خود را وارد می‌کنید، محورهای شما را بازرسی می‌کنند – اما می‌توانید خودتان نیز بازرسی انجام دهید. برای انجام این کار به هیچ ابزاری نیاز نخواهید داشت، اما باید زیر وسیله نقلیه خود قرار بگیرید.

بسته به اینکه ماشین شما چقدر پایین است، ممکن است به چیزی برای بلند کردن آن از روی زمین نیاز داشته باشید. برای این کار می توانید از ماشین جک یا رمپ وسایل نقلیه استفاده کنید.

بازرسی بصری

 

ساده ترین بخش بازرسی، نگاه دقیق به صندوق بار است، که وظیفه روانکاری مفاصل و جلوگیری از ورود کثیفی و آب به داخل را بر عهده دارد. آنها توضیح می دهند که صندوق عقب دارای دنده هایی است که به آن اجازه می دهد تا با خودرو خم شود و حرکت کند. .

سوراخ‌ها، شکاف‌ها یا گریس‌هایی که نشتی دارند را بررسی کنید. در مرحله بعد، باید شفت را از نظر وجود بریدگی، فرورفتگی یا فرورفتگی و همچنین وجود نشانه‌هایی مبنی بر ساییده شدن چیزی روی آن بررسی کنید.

همچنین باید گیره‌هایی را که چکمه‌ها را به شفت متصل می‌کنند بررسی کنید تا از عدم نشتی اطمینان حاصل کنید.

بازرسی رانندگی

همچنین می توانید برای تعیین اینکه آیا مشکلی در محورهای شما وجود دارد، یک تست درایو انجام دهید. اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، ممکن است محور شما خراب باشد:

  • هنگامی که ماشین خود را در دنده قرار می دهید، صدای بلند “کلنگ” به گوش می رسد.
  • ماشین شما هنگام کار با آن می لرزد.
  • هنگامی که ماشین خود را می چرخانید صدای کلیک یا ترکیدن به گوش می رسد.
  • ماشین شما در حال حرکت است، اما به جلو یا عقب حرکت نمی کند.

6 نشانه اصلی از آسیب یا شکستگی محور خودرو

هنگامی که اکسل خودرو به طور ناگهانی (مثل برخورد به حاشیه) یا به دلیل استفاده بیش از حد مکرر (مثل رانندگی با بار زیاد) می شکند، معمولاً متوجه خواهید شد که مشکلی وجود دارد زیرا لاستیک ها به سادگی نمی چرخند. با این حال، برخی علائم و نشانه‌های آسیب محور وجود دارد که ممکن است نشان دهنده شکستگی محور باشد و بازدید از تعمیرگاه محور در افق است.

 

1. ماشین تکان نمی خورد

بارزترین نشانه شکستگی اکسل زمانی است که لاستیک های خودرو شما نمی چرخند. ماشین خوب روشن میشه هنگامی که آن را دور می زنید، صدای موتور آن مانند صدف شاد خواهد بود. هیچ مشکل الکتریکی وجود ندارد – بدون چراغ هشدار داشبورد، بدون صدای کلیک عجیب. آی تی. فقط نمی خواهد. حرکت.

چرا این اتفاق می افتد؟ معمولاً نتیجه یک مفصل خمیده محور است که در نهایت مانند یک Slim Jim شکسته می شود. برای بازرسی و تعمیر آسیب دیدگی محور، به یک کامیون یدک‌کش نیاز دارید تا آن را به تعمیرگاهی در نزدیکی خود ببرید.

2. سویه های خودرو

محورهای خودرو نسبتاً انعطاف پذیر هستند، اما زمانی که تحت فشار هستند، آن را در پدال گاز احساس خواهید کرد. هنگامی که یک محور خم شده یا آسیب دیده است، ممکن است وسیله نقلیه شما شروع به کرنش کند. شما آن را در دنده قرار می دهید و بلافاصله متوجه می شوید که قدرت به چرخ ها منتقل نمی شود (یعنی سرعت حرکت آن کند است).

 

با این حال، یک وسیله نقلیه زورگیر لزوماً به این معنی نیست که شما اکسل ماشین بدی دارید. این باید با برخی از علائم دیگر آسیب محور (در زیر) همراه باشد.

3. صداهای “پاشیدن”.

همراه با زور زدن برای حرکت، وسیله نقلیه ممکن است صداهای کندوپاش، ضربه زدن یا کوبیدن را نیز تولید کند. این به این دلیل است که اکسل قادر به انتقال نیروی کافی به چرخ ها نیست.

این صداهای بد محور هنگام شروع حرکت خودرو و همچنین هنگام چرخاندن چرخ ها قابل شنیدن خواهند بود.

4. لرزش و لرزش چرخ

لاستیک های کم باد، چرخ های نامرتب و مهره های شل نیز می توانند باعث لرزش وسیله نقلیه شما شوند. اما اگر علائم دیگری از آسیب دیدگی اکسل مشاهده کردید، آن را نادیده نگیرید! وقتی متوجه ارتعاشات ناشی از اکسل آسیب دیده یا سایر مشکلات سیستم تعلیق می شوید، رانندگی ماشین شما فوق العاده خطرناک است.

5. ناهماهنگی لنت ترمز

 

هنگامی که محور خم شده شما شروع به خراب شدن کند، متوجه برخی مشکلات ترمز خواهید شد. لنت‌های ترمز شروع به جابجایی می‌کنند و با چرخ‌ها و روتورها ناهماهنگ می‌شوند و زمانی که این اتفاق بیفتد، ممکن است متوجه لغزش خودرو یا لیز خوردن خودرو به سمت توقف شوید. با گذشت زمان، ترمزها در نهایت به هیچ وجه کار نمی کنند.

6. نشتی

مهر و موم ترمز در میل محرک خودروهای AWD یا 4WD ممکن است تغییر کند و شروع به نشت مقدار کمی روغن کند. این امر هنگام نگاه کردن به درام ترمز قابل توجه خواهد بود.

 

اتصالات CV محور همچنین می توانند گریس را نشت کنند که قابل تشخیص نیست. با این حال، هنگامی که این اتفاق می افتد، مفاصل خاک را خشک می کنند و به سرعت خراب می شوند.

چگونه نسبت محور مناسب را برای وانت خود انتخاب کنید

علاوه بر مشخصات گشتاور، موتور و انتقال منحصر به فرد، بسیاری از کامیون ها دارای نسبت محورهای سفارشی نیز هستند. نسبت محوری مانند 3.55: 1 به این معنی است که هر بار که چرخ یک بار بچرخد، میل محرک 3.55 بار می چرخد.

در بیشتر موارد، نسبت درایو نهایی استاندارد برای اکثر رانندگانی که انتظار بارهای زیادی را ندارند، به خوبی کار می کند. با این حال، اگر تریلرهای سنگین می کشید یا می خواهید بارهای زیادی را بکشید، ممکن است بالاترین نسبت درایو نهایی ممکن را بخواهید.

آیا محورهای خودرو تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؟

اگر اکسل خودروی شما در نتیجه تصادف یا خطر آسیب دیده یا شکسته است، ممکن است تحت پوشش بیمه خودرو شما قرار گیرد (بسته به بیمه نامه خاص شما). خسارات ناشی از فرسودگی یا پیری تحت پوشش بیمه خودرو نیست.

امکان خرید پوشش گارانتی برای قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس وجود دارد، اما این امر جدا از بیمه است و تابع قوانین و محدودیت های خاص خود است.

 

سوالات متداول

اکسل چیست؟

محور یک محور مرکزی برای چرخ یا چرخ دنده است. در وسایل نقلیه چرخ دار، محور ممکن است به چرخ ها ثابت شود، با آنها می چرخد، یا به وسیله نقلیه ثابت شود، چرخ ها حول محور می چرخند. در حالت اول، یاتاقان ها یا بوش ها در نقاط نصبی که محور پشتیبانی می شود، ارائه می شود.

اکسل در خودرو چیست؟

اکسل میله یا شفتی است که چرخ ها را می چرخاند و وزن وسیله نقلیه شما را تحمل می کند. محورها اجزای ضروری هر وسیله نقلیه هستند و در سه نوع اصلی وجود دارند: جلو، عقب و خرد.

اکسل در خودرو چیست؟

محور خودرو شما میله یا شفتی است که چرخ ها را می چرخاند و وزن خودرو را تحمل می کند. Car and Driver توضیح می دهد که محورها اجزای ضروری هر وسیله نقلیه هستند. از آنجایی که اکسل ها نیرویی را که چرخ ها را می چرخاند هدایت می کنند، هر وسیله نقلیه ای برای عملکرد صحیح به محور نیاز دارد.

انواع اکسل ها چیست؟

محورها اجزای ضروری هر وسیله نقلیه هستند و در سه نوع اصلی وجود دارند: جلو، عقب و خرد. اکسل میله یا شفتی است که چرخ ها را می چرخاند و وزن وسیله نقلیه شما را تحمل می کند. محورها اجزای ضروری هر وسیله نقلیه هستند و در سه نوع اصلی وجود دارند: جلو، عقب و خرد.

یک ماشین چند محور دارد؟

در بیشتر موارد، اتومبیل ها دارای دو محور برای چرخاندن چرخ ها هستند. وسایل نقلیه بزرگتر که مسافر بیشتری حمل می کنند و چرخ های بیشتری دارند ممکن است محورهای بیشتری داشته باشند. تشخیص تعداد محورهایی که ماشین شما یا هر وسیله نقلیه دیگری دارد آسان است. فقط از کنار به ماشین خود نگاه کنید، سپس جفت لاستیک ها را بشمارید.

شفت یا محور چیست؟

شفت یک عنصر دوار با مقطع دایره ای است که از عناصر انتقال مانند چرخ دنده ها، قرقره ها پشتیبانی می کند و نیرو را منتقل می کند در حالی که محور یک عنصر چرخان نگهدارنده مانند چرخ است و به وسیله یاتاقان به محفظه نصب می شود.

آیا اکسل به گیربکس وصل می شود؟

دو نوع اصلی از محورهای خودرو وجود دارد. اولی محور محرک نامیده می شود که به میل محرک متصل است. میل محرک اساساً فقط یک میله است که تا گیربکس خودرو کشیده شده و به موتور متصل می شود. پس خود موتور به چرخش محور کمک می کند.

آیا اکسل جزء سیستم تعلیق است؟

در واقع، آنها به اندازه ترمزها و لاستیک ها اهمیت دارند. محورها به چرخ ها متصل می شوند و وزن کل وسیله نقلیه شما را تحمل می کنند. آنها همچنین ممکن است به رانندگی وسیله نقلیه شما کمک کنند، و در اکثر خودروها بخشی جدایی ناپذیر از سیستم تعلیق (استرات ها و شوک ها) و سیستم های فرمان هستند.

 

آیا یک اکسل می تواند خود به خود بچرخد؟

خود محور، از نظر فنی، با چرخ ها می چرخد. اکسل ممکن است بسته به طراحی دارای محفظه ای باشد که روی وسیله نقلیه ثابت شده باشد یا نباشد. در قسمت عقب خودروی دیفرانسیل جلو، “محورها” ثابت هستند و چرخ در اطراف آنها می چرخد. آنها می توانند هدایت یا حرکت کنند زیرا به یک مفصل CV متصل هستند.

آیا از محورها برای انتقال نیرو استفاده می شود؟

محور یک محور ثابت است، یعنی یک عضو غیر چرخنده، که از یک عنصر دوار مانند چرخ یا درام بالابر پشتیبانی می کند و به وسیله یاتاقان ها به محفظه نصب می شود. محور فقط تحت بار خمشی قرار می گیرد و هیچ گشتاور مفیدی را منتقل نمی کند.

یک ماشین چند محور دارد؟

در بیشتر موارد، اتومبیل ها دارای دو محور برای چرخاندن چرخ ها هستند. وسایل نقلیه بزرگتر که مسافر بیشتری حمل می کنند و چرخ های بیشتری دارند ممکن است محورهای بیشتری داشته باشند. تشخیص تعداد محورهایی که ماشین شما یا هر وسیله نقلیه دیگری دارد آسان است. فقط از کنار به ماشین خود نگاه کنید، سپس جفت لاستیک ها را بشمارید.

آیا می توانید ماشینی را با اکسل شکسته رانندگی کنید؟

در برخی موارد، ممکن است همچنان بتوانید روی یک محور شکسته رانندگی کنید، اگرچه ما آن را توصیه نمی کنیم. چرخ‌های شما ممکن است بچرخند، اما ممکن است خودتان را مجبور به انجام این کار کنید. اگر اکسل آسیب دیده یا خم شده باشد، ممکن است در تلاش برای به حرکت درآوردن وسیله نقلیه خود، بیشتر روی پدال گاز فشار بیاورید.

 

هزینه تعمیر اکسل روی خودرو چقدر است؟

به طور متوسط، بسته به نوع خودرویی که می‌رانید و اکسل آن خراب است، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای تعویض شفت محور خودرو خود بین 880 تا 959 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، این امکان وجود دارد که شما فقط نیاز به تعمیر محور خود به جای تعویض آن داشته باشید.

اکسل شکسته در خودرو چیست؟

 

محورها به چرخ ها متصل می شوند. آنها شفت های مرکزی هستند که چرخ ها را می چرخانند. بدون محورهایی که نیرو تولید می کنند، چرخ های وسیله نقلیه شما نمی چرخند. مواردی که یک محور را می شکند عبارتند از. تصادفات خودرو به حدی شدید هستند که باعث آسیب به چرخ و/یا زیرشاخه شوند.

خودروها 2 محور هستند یا 4 محور؟

اکثر خودروها دارای دو محور هستند. به عنوان یک قانون کلی، خودروها و کامیون ها برای هر جفت چرخ یک محور دارند. اینها به عنوان وسایل نقلیه “2 محور” نامیده می شوند، که شامل اکثر وسایل نقلیه ای است که در جاده ها می بینید.

آیا ماشین من 2 محور است؟

تشخیص تعداد محورهایی که ماشین شما یا هر وسیله نقلیه دیگری دارد آسان است. فقط از کنار به ماشین خود نگاه کنید، سپس جفت لاستیک ها را بشمارید. اکثر خودروها در مجموع دارای چهار لاستیک یا دو مجموعه لاستیک هستند که یکی در جلو و دیگری در عقب است. دو مجموعه لاستیک برابر با دو محور هستند.

 

وسیله نقلیه تک محور چیست؟

کامیون تک محور نوعی کامیون بزرگ است که تنها از یک محور محرک در عقب استفاده می کند. این نوع کامیون معمولاً به عنوان کامیون حمل و نقل شهری استفاده می شود، در حالی که کامیون تاندم محور که از دو محور محرک استفاده می کند، معمولاً برای حمل و نقل های طولانی مدت استفاده می شود.

علت شکستن اکسل چیست؟

مواردی که می توانند محور خودروی شما را بشکنند عبارتند از: نگهداری ضعیف. تصادف خودرو؛ برخورد بیش از حد به حاشیه ها، چاله ها یا برجستگی ها؛ و بیش از ظرفیت تحمل وزن وسیله نقلیه خود را اضافه بار کنید. اکسل وظیفه انتقال نیروی موتور و گشتاور انتقال به چرخ ها را بر عهده دارد.

چه مدت می توانید با یک اکسل بد رانندگی کنید؟

شما می توانید خودروی خود را با یک محور CV بد برای حدود پنج ماه رانندگی کنید. با این حال، اگر در یک مکان خشک زندگی می کنید که برف، خاک یا باران کمتری دارد یا کمتر است، ممکن است بتوانید به مدت 6 ماه با ماشین خود رانندگی کنید.

آیا اکسل شکسته می تواند گیربکس شما را خراب کند؟

پاسخ این است که بله، کاملاً می تواند. اگر اکسل CV بشکند و میل محرک را از مرکز در دیفرانسیل خارج کند، در این صورت نیرو به درستی به چرخ‌های شما منتقل نمی‌شود. یک محور CV شکسته می تواند گیربکس وسیله نقلیه شما را خراب کند و به همین دلیل مهم است که آن را در اسرع وقت تعمیر کنید.

تعمیر اکسل شکسته چقدر طول می کشد؟

در Navigator 2006، اگر یک مکانیک حرفه ای در حال تعویض محور(ها) باشد، فرض بر این است که تعویض یک محور (یعنی یک طرف) خواه محور عقب باشد یا محور جلو، حدود 1 ساعت طول می کشد.

 

آیا اکسل شکسته قابل تعمیر است؟

در بیشتر موارد، جایگزینی بهترین راه برای تعمیر یک محور خمیده یا شکسته است. رفع ترک یا شکستگی محور بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است در حین رانندگی از کار بیفتد.

آیا می توانید با یک محور رانندگی کنید؟

اگر یکی از محورهای شما شکسته است، خودرو را رانندگی نکنید. امن نیست. اگر هنگام وارد شدن به پیچ متوجه صدای ضربه، کلیک یا ساییدگی شدید، اکسل شما هنوز شکسته نشده است، اما مسئله زمان است. به احتمال زیاد این یک مفصل CV از کار افتاده است.

یک 4×4 چند محور دارد؟

4WD. چهار چرخ متحرک (4WD) به خودروهایی با دو محور اطلاق می‌شود که گشتاور را به چهار انتهای محور ارائه می‌کنند. در بازار آمریکای شمالی، این اصطلاح به طور کلی به سیستمی اشاره دارد که برای شرایط رانندگی خارج از جاده بهینه شده است.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):