انتقال CVT چیست؟ – کار و کاربرد

فهرست مطالب

انتقال CVT چیست؟ – کار و کاربرد

CVT مخفف گیربکس متغیر پیوسته است و این نوع گیربکس اتوماتیک به جای چرخ دنده های ثابت سنتی از قرقره و یک نوار فولادی استفاده می کند. همیشه به‌طور خودکار با رانندگی شما تنظیم می‌شود و تعویض دنده‌های آرام و بدون گام را فراهم می‌کند. سازندگان خودرو گیربکس‌های CVT را دوست دارند، زیرا این گیربکس‌ها با داشتن دور در دقیقه یا دور موتور به بهبود راندمان سوخت کمک می‌کنند.

 

گیربکس CVT چیست؟

یک گیربکس متغیر پیوسته (CVT) یک گیربکس اتوماتیک است که می تواند به طور یکپارچه از طریق دامنه پیوسته نسبت دنده تغییر کند. این در تضاد با سایر گیربکس ها است که تعداد محدودی نسبت دنده را در مراحل ثابت ارائه می دهند. انعطاف‌پذیری یک CVT با کنترل مناسب ممکن است به موتور اجازه دهد در حالی که خودرو با سرعت‌های مختلف حرکت می‌کند، با RPM ثابت کار کند.

سیستم های انتقال CVT به گیربکس های تک سرعته، بدون دنده و بدون پله نیز معروف هستند. طبیعت بدون تغییر دنده CVT انعطاف پذیری بی نظیری را ارائه می دهد که بدون توجه به سرعت خروجی، سرعت زاویه ای ثابت را حفظ می کند. علاوه بر این، یک گیربکس متغیر پیوسته شتاب گیری را روان می کند و مصرف سوخت را بهبود می بخشد.

 

CVT ها در خودروها، تراکتورها، موتورهای اسکوتر، اتومبیل های برفی، دوچرخه ها و تجهیزات خاک برداری استفاده می شوند. رایج ترین نوع CVT از دو قرقره استفاده می کند که توسط یک تسمه یا زنجیر به هم متصل شده اند. با این حال، چندین طرح دیگر نیز در زمان استفاده شده است.

گیربکس CVT مخفف گیربکس متغیر پیوسته است.

 

گیربکس CVT چگونه کار می کند؟

برای اینکه ببینید یک CVT چگونه کار می کند، باید گیربکس دستی و اتوماتیک سنتی را بدانید. یک دفترچه راهنما تعدادی دنده دارد و راننده تعیین می کند که به چه نسبت دنده ای نیاز دارد. یک اتوماتیک همچنین دارای تعدادی دنده است اما از یک سیستم هیدرولیک استفاده می کند که به فشار ایجاد شده توسط شرایط پاسخ می دهد تا دنده مورد نیاز را بدون ورودی اپراتور تعیین کند.

یک CVT شبیه به اتوماتیک است که از هیچ ورودی راننده استفاده نمی کند، اما شباهت ها در اینجا به پایان می رسد. CVT دنده ندارد. در عوض، دو قرقره دارد. یک قرقره به موتور و دیگری به چرخ ها متصل است. یک تسمه انعطاف پذیر دو قرقره را به هم متصل می کند.

 

پهنای قرقره ها بسته به میزان نیروی مورد نیاز خودرو تغییر می کند. با بزرگتر شدن یک قرقره، دیگری کوچکتر می شود. از آنجایی که نه قرقره ها و نه تسمه ثابت نیستند، می توانند تعداد بی نهایت نسبت دنده را بر خلاف اتوماتیک با تعداد دنده ثابت ارائه دهند.

همه CVT ها یکسان ایجاد نمی شوند. متداول ترین نوع آن مبتنی بر قرقره است، اما برخی از انواع دیگر شامل CVT حلقوی است که از قرقره های چرخان همراه با غلتک های برقی برای رسیدن به نتیجه مشابه قرقره ها استفاده می کند. CVT هیدرواستاتیک از پمپ هایی برای کنترل جریان سیال استفاده می کند که سپس یک حرکت چرخشی ایجاد می کند.

مقاله مرتبط: قرقره چیست؟

چرا خودروسازان از CVT استفاده می کنند؟

اگر گیربکس‌های CVT برای مدت طولانی وجود داشته‌اند، چرا اکنون محبوب هستند؟ تولیدکنندگان اکنون دریافته اند که تمایل دارند برای مشتریان اصلی خود به خوبی کار کنند. یک CVT حداکثر قدرت ممکن را از یک موتور کوچکتر دریافت می کند. این باعث می شود شتاب گیری سریعتر و پاسخگوتر باشد، بنابراین راننده معمولی تجربه بهتری دارد.

 

Launch Gear چیست؟

 

تویوتا اخیراً تغییراتی را در CVT خود اعمال کرده است. CNET می گوید که اکنون از چیزی به نام گیربکس پرتاب استفاده می کند تا حس یک گیربکس سنتی را به رانندگان بدهد. دنده استارت تقریباً شبیه به دنده اول گیربکس اتوماتیک معمولی است.

 

وقتی سرعت خودرو افزایش می یابد، گیربکس آن را خاموش می کند تا به عنوان CVT کار کند. تویوتا می گوید استفاده از این ضرایب دنده ثابت جدید، بیشتر شبیه یک گیربکس معمولی نیست. همچنین کارایی تسمه را افزایش داده و عملکرد را بهبود می بخشد.

بین گیربکس CVT و اتوماتیک کدام یک بهتر است؟

یکی از مزایای CVT توانایی آن در تغییر مداوم نسبت دنده آن است. این بدان معناست که صرف نظر از دور موتور، حداکثر بازده همیشه به دست می آید. بنابراین CVT ها اغلب مصرف سوخت بهتری را ارائه می دهند، به خصوص هنگام رانندگی در شهر.

به گزارش Digital Trends، اکثر خودروهای مجهز به CVT نسبت به خودروهای مشابه با اتوماتیک معمولی، سواری نرم تری ارائه می دهند. این به این دلیل است که انتقال هرگز تغییر نمی کند. هنگامی که خودرو به نیروی اضافی نیاز دارد، هیچ تغییر ناگهانی دنده وجود ندارد و هیچ احساس تعقیب دنده ای که گاهی اوقات با یک اتوماتیک سنتی به شما دست می دهد وجود ندارد.

یک CVT سبک تر از اتوماتیک سنتی است و این، همراه با عملکرد نرم تر، به بهبود راندمان سوخت خودروهای مجهز به CVT کمک می کند.

فقدان گیربکس نیز باعث می شود خودروهای CVT بتوانند نسبت گشتاور ایده آل را پیدا کرده و حفظ کنند. بلند شدن از چراغ راهنمایی آسان تر است و بالا رفتن از زمین های سخت آسان تر است زیرا گیربکس متغیر به آن اجازه می دهد کار کند و در “دنده” صحیح بماند.

مقاله مرتبط: گیربکس اتوماتیک چیست؟

مزایا و معایب گیربکس های CVT چیست؟

مزایای CVT نسبت به گیربکس های اتوماتیک

  • راندمان سوخت فوق العاده یک مزیت اصلی برای رفت و آمدهای بلومفیلد و تروی شما است. CVT ها همیشه در حال تنظیم هستند، بنابراین دور موتور را پایین و ثابت نگه می دارند و از سرعت های بالای موتور که بنزین را می مکند اجتناب می کنند.
  • CVT ها همچنین هزینه تولید کمتری دارند زیرا قطعات متحرک کمتری نسبت به اتوماتیک های سنتی دارند. این یکی دیگر از عوامل جذاب برای خودروسازان و در نتیجه برای خریداران خودرو نیز هست.
  • CVT ها سواری نرمی را ارائه می دهند زیرا گیربکس نیازی به تعویض دائم دنده ندارد.

معایب CVT نسبت به گیربکس های اتوماتیک

  • ممکن است هنگام پا گذاشتن روی پدال گاز تاخیر احساس کنید. دلیل آن این است که در مقایسه با یک گیربکس اتوماتیک معمولی، با تنظیم باند CVT، یک مکث جزئی وجود دارد.
  • عادت کردن به CVT ها ممکن است سخت باشد، زیرا آنها مانند یک اتوماتیک سنتی احساس نمی کنند. صدای موتور یکنواخت است و زمانی که می توانید بگویید دنده عوض شده است، ارتباطی با ماشین احساس نمی کنید.
  • علیرغم هزینه های اولیه پایین CVT، تعمیرات می تواند گران تر باشد زیرا قطعات برای تعویض هزینه بیشتری دارند. و از آنجایی که تکنسین ها به آموزش خاصی نیاز دارند، ممکن است پیدا کردن فردی که بتواند تعمیر را انجام دهد دشوارتر باشد. با رایج شدن CVT ها، این موضوع کمتر شده است.

 

هنگام خرید خودروی دست دوم با CVT چه نکاتی را باید رعایت کرد

قبل از خرید خودروی دست دوم با CVT، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید. به دلیل هزینه تعویض CVT، حتماً یک تست درایو انجام دهید، یک بازرسی انجام دهید و گارانتی آن را بررسی کنید.

هنگام رانندگی آزمایشی، به موارد زیر توجه کنید:

  • تعویض دنده آهسته: در حالی که نیازی به تعویض دنده CVT از دنده اول به دوم ندارید، باید بین پارک، رانندگی و دنده دنده عوض کنید. اگر بیش از یک ثانیه یا بیشتر طول بکشد تا گیربکس جابجا شود، می تواند نشان دهنده یک CVT معیوب باشد که ممکن است به زودی خراب شود.
  • صداهای عجیب: CVT ها به طور طبیعی بلندتر از نمونه های سنتی خود هستند، اما نباید آنقدر بلند باشند که زمزمه کردن و ناله کردن عادی باشد. اگر هنگام شتاب گیری صدای بیش از حد می شنوید، این یک پرچم قرمز است.
  • لغزش: وقتی شتاب می گیرید، باید شتابی پیوسته و بدون درز را تجربه کنید. اگر لیز بخورد یا به طور لحظه ای برق قطع شود، CVT معیوب است.
  • تعویض ناگهانی دنده: تعویض دنده هرگز نباید باعث تکان دادن یا تکان دادن خودرو شود.
  • دور در دقیقه ناسازگار: CVT باید ثابت بماند، بنابراین اگر در حین رانندگی با سرعت ثابت متوجه نوسان در دور در دقیقه شدید، ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد.
  • مایع گیربکس کثیف: اگر مایع گیربکس کثیف باشد، می تواند نشان دهنده یک مشکل در CVT و سایر مشکلات باشد.

 

سوالات متداول

آیا گیربکس CVT بهتر از اتوماتیک است؟

بسته به وسیله نقلیه و راننده، یک CVT می تواند تجربه رانندگی نرم تری را در مقایسه با یک اتوماتیک سنتی ارائه دهد. به گفته Carfax، یکی از مهمترین مزایای داشتن CVT این است که آنها اغلب نسبت به یک اتوماتیک معمولی مصرف سوخت کمتری دارند.

 

گیربکس CVT چقدر دوام می آورد؟

گیربکس های CVT به اندازه گیربکس های اتوماتیک سنتی دوام می آورند و به گونه ای طراحی شده اند که عمر کامل خودرو را دوام بیاورند. CVT معمولی حداقل 100000 مایل طول عمر دارد. مدل های خاصی مانند تویوتا پریوس معمولاً بیش از 300000 مایل دوام می آورند.

مزایا و معایب گیربکس CVT چیست؟

مزایا و معایب CVT (گیربکس متغیر پیوسته)

  • بهره وری سوخت بهبود یافته است.
  • قدرت پاسخگوی مطلوب در همه زمان ها.
  • سواری نرم در مسافت های طولانی.
  • نسبت گشتاور بهتر
  • واحد سبک تر و قطعات کمتری برای تعمیر.
  • گران است برای تعمیر.
  • هزینه های نگهداری بالا
  • آهنگ شتاب عجیب و غریب.

تفاوت بین گیربکس CVT و اتوماتیک چیست؟

 

مهمترین تفاوت بین گیربکس متغیر پیوسته (CVT) و گیربکس اتوماتیک این است که در حالی که گیربکس اتوماتیک دارای چند دنده (یا سرعت) است و از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند و باعث می شود موتور در سرعت ها و خروجی های مختلف کار کند، CVT دارای اساسا یک دنده / سرعت.

 

آیا 6 سرعته اتوماتیک CVT است؟

گیربکس متغیر پیوسته به جای داشتن تعداد دنده ایستا، که هر کدام نسبت خاص خود را دارند، مانند 6 دنده در گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، متفاوت عمل می کند.

آیا CVT برای تپه ها خوب است؟

در عین حال، حالت L همچنین ترمز موتور را در هنگام سرازیری فراهم می کند. این تعادل CVT را برای رانندگی در تپه ها ایده آل می کند. این افسانه دیگری است که به دلیل آن خریداران خودرو از خرید گیربکس اتوماتیک اجتناب می کنند.

چه کسی بدترین گیربکس CVT را دارد؟

اما CVT های نیسان نیز به دلیل شکست زودهنگام شناخته شده اند، به همین دلیل است که موضوع بسیاری از دعاوی قضایی است. گیربکس ها به دلیل لرزیدن، ایجاد صداهای عجیب، گرم شدن بیش از حد و وادار کردن خودرو به حالت “لنگ” بدنام هستند. برخی استدلال می کنند که گیربکس های CVT نیسان بدترین گیربکس هایی هستند که تا به حال ساخته شده اند.

هزینه تعویض گیربکس CVT چقدر است؟

هزینه تعویض گیربکس CVT تقریباً بین 3000 تا 5000 دلار یا بیشتر است. گیربکس‌های CVT تقریباً به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک استاندارد دوام نمی‌آورند، و تعجب‌آور نیست که بیش از 100 هزار مایل یا کمتر را طی نکنند.

هزینه تعمیر گیربکس CVT چقدر است؟

میانگین هزینه تعمیر گیربکس CVT بین 3500 تا 8000 دلار است. قیمت بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه متفاوت است. خودروهای CVT نیسان و هوندا در رده‌های پایین‌تر قرار دارند در حالی که CVT‌های سوبارو در رده‌های بالاتر قرار دارند.

چگونه یک گیربکس CVT را خراب می کنید؟

پنج راه برای از بین بردن گیربکس اتوماتیک

 

  • تعویض دنده بدون توقف خودرو.
  • ترک ترمز دستی وقتی
  • دور زدن بیش از حد موتور قبل از قرار دادن آن در دنده.
  • جابجایی به داخل پارک در حین غلت زدن.
  • بی توجهی به مایع انتقال

چه کارهایی را نمی توان با CVT انجام داد؟

این 5 کار را در خودرویی با CVT انجام ندهید

  • خودرو را در حالت خنثی در چراغ توقف قرار ندهید.
  • اگر یک CVT مبتنی بر کلاچ است، با استفاده از دریچه گاز خود را روی تپه نگه ندارید.
  • در حالت خنثی حرکت نکنید، زیرا در اینجا و اکنون به خودرو کمک نمی کنید، اگر خودروی هیبریدی باشد، مقداری قدرت را از دست خواهید داد.
  • خنثی ماشین را رها نکنید

 

آیا تعمیر CVT گران تر است؟

علیرغم هزینه های اولیه پایین CVT، تعمیرات می تواند گران تر باشد زیرا قطعات برای تعویض هزینه بیشتری دارند. و از آنجایی که تکنسین ها به آموزش خاصی نیاز دارند، ممکن است پیدا کردن فردی که بتواند تعمیر را انجام دهد دشوارتر باشد. با رایج شدن CVT ها، این موضوع کمتر شده است.

آیا CVT تمام اتوماتیک است؟

از نظر فنی، این هنوز هم صادق است زیرا گیربکس CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است، با این حال، گیربکس CVT یا گیربکس متغیر پیوسته متفاوت است زیرا به طور بی عیب و نقص در محدوده بی نهایت نسبت دنده تغییر می کند، در حالی که گیربکس های اتوماتیک استاندارد به طور سنتی تعداد ثابتی از ضرایب دنده دارند.

 

کدام انتقال بهتر است؟

راندمان سوخت بهتر به طور کلی، موتورهای گیربکس دستی پیچیدگی کمتری دارند، وزن کمتری دارند و دنده های بیشتری نسبت به اتوماتیک دارند. نتیجه نهایی این است که در نهایت کیلومترهای بیشتری از بنزینی که پمپاژ می‌کنید نسبت به خودروهای اتوماتیک دریافت خواهید کرد.

آیا CVT کلاچ دارد؟

برای شروع، در خودروهای مجهز به CVT، پدال کلاچ وجود ندارد، بنابراین می‌توانید آن را با گواهینامه رانندگی در بریتانیا فقط با خودکار رانندگی کنید. همچنین متوجه خواهید شد که اگر خودرویی با گیربکس CVT عرضه شود، مانند خودروهای معمولی گرانتر از همان مدل با گیربکس دستی خواهد بود.

 

چگونه بفهمم ماشین من گیربکس CVT دارد؟

راحت، فقط ماشین را برانید. اگر بین دنده ها تکان خورده باشد، اتوماتیک معمولی است. اگر روی پدال گاز فشار دهید و احساس کردید از طریق ژله در حال شتاب گرفتن هستید، CVT است.

آیا CVT برای درایوهای طولانی خوب است؟

گیربکس های CVT رانندگی نرم تری را در مسافت های طولانی فراهم می کنند. وقتی با گیربکس متغیر پیوسته رانندگی می‌کنید، آن قدری که فن‌آوری‌های سنتی گاهی اوقات می‌توانند فراهم کنند را تجربه نخواهید کرد.

آیا باید خودرویی با گیربکس CVT بخرید؟

به طور خلاصه، چند مزیت برای داشتن یک وسیله نقلیه با CVT وجود دارد: از نظر بنزین خوب است، سواری نسبتاً نرمی را ارائه می دهد و برای رانندگی روزانه به اندازه کافی همه کاره است. چند ایراد هم دارد. این گیربکس به اندازه یک گیربکس اتوماتیک یا دستی دوکلاچه سرگرم کننده یا جذاب نیست.

 

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس CVT را تعویض کنید؟

فاصله زمانی بین تعویض مایعات به وسیله نقلیه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، نیسان توصیه می کند که مایع را هر 25000 مایل تعویض کنید. اکثر سازندگان در محدوده ای بین 30000 تا 50000 مایل قرار می گیرند.

چه کسی مطمئن ترین گیربکس CVT را دارد؟

 

مدل‌های هوندا با واحد ناحیه CVT، قابل اعتمادترین مدل‌ها در میان تمام خط‌ها هستند و طول عمر گیربکس CVT طولانی‌ترین است. با این حال، خودروسازان بی وقفه برای تقویت این فناوری فعالیت می کنند. اکثر مدل های جدیدتر واحدهای مساحت این برند بالاتر از مدل های قبلی خود هستند.

آیا همه خودروهای جدید دارای گیربکس CVT هستند؟

آنها به قدری رایج می شوند که به سختی می توان یک سازنده اصلی را پیدا کرد که حداقل در برخی از مدل ها آنها را ارائه ندهد. آئودی، شورولت، فورد، هوندا، جیپ، نیسان، سوبارو و تویوتا همگی گیربکس های CVT را به عنوان گیربکس استاندارد حداقل در یک مدل ارائه می کنند. و برخی از خودروسازان سال هاست که این کار را انجام می دهند.

تعویض گیربکس CVT چقدر طول می کشد؟

معمولاً تعویض گیربکس در اکثر خودروهای چرخ عقب فقط یک یا دو روز طول می کشد. با این حال، برخی از خودروهای دیفرانسیل جلو که مدل دیرهنگام هستند، می توانند کاملاً کار بر باشند و سه تا چهار روز طول بکشند.