گیرپاژ موتور چیست و چه زمانی رخ می دهد ؟

فهرست مطالب

قفل شدن موتور و یا گیرپاژ موتور به دلیل نقص مکانیکی رخ  می دهد ، که معمولاً با کمبود و مشکلاتی در روغن همراه است. هنگامی که روغن موتور از به اتمام می رسد یا روغن آنطور که باید گردش نمی کند ، قطعات داخلی فلزی بر روی هم ساییده می شوند و مقدار زیادی گرما بر اثر اصطکاک ایجاد می کنند.

بلبرینگ هایی که به منظور حرکت صاف در نظر گرفته شده اند ، در برابر میل لنگ و میل بادامک خرد می شوند ، و گاهی اوقات به معنای واقعی کلمه خود را بر روی قطعات دیگر جوش می دهند.

وقتی موتور هنگام رانندگی قفل می شود چه اتفاقی می افتد؟ ناگهان خشن به نظر می رسد و خود به خود متوقف می شود.

نشانه های گیرپاژ موتور

1.یاتاقان زدن موتور خودرو

در صورتی که یاتاقان‌ها درگیر شوند می‌توانند موجب گیرپاژ موتور شوند. از همین رو در صورتی که متوجه چنین مشکلی شدید باید به سرعت آن را برطرف کنید.

2.روشن شدن چراغ چک خودرو

بود روغن یا آب می‌تواند علت قفل شدن موتور باشد. زمانی که روغن موتور کم شود شما می‌توانید با آمپر آن را تشخیص دهید، همچنین در شرایط بدتر هم چراغ چک روشن می‌شود و شما می‌توانید متوجه شوید که ایرادی در موتور رخ داده است.

3.خارج شدن یک دود سفید که مایل به آبی است از اگزوز

با خراب شدن رینگ‌های روغنی این مایع به بخش احتراق می‌رود و در آن‌جا می‌سوزد و بعد از آن هم از مسیر اگزوز به خارج از موتور هدایت می‌شود. در چنین شرایطی از اگزوز اتومبیل یک دود سفید خارج می‌شود که در بعضی از مواقع هم به رنگ آبی است. با مشاهده چنین عیبی باید سریع آن را برطرف کنید تا باعث سوختن موتور نشود.

4.کاهش شتاب ( یا حتی نداشتن شتاب )

در زمان قفل شدن موتور   قادر به رانندگی عادی وسیله نقلیه خود نخواهید بود . هنگامی که موتور شما شروع به گیرپاژ می کند ، می توانید انتظار داشته باشید که عملکرد آن ، بسیار کاهش یابد.این بدان معناست که هر بار برای شتاب بخشیدن به وسیله نقلیه خود بر روی پدال پا می گذارید ، قرار نیست به همان سرعت عادی بروید. در واقع ، شما ممکن است به هیچ وجه نتوانید سرعت را بالا ببرید.در نهایت به جایی می رسد که موتور شما تا جایی قفل شده است که ماشین کاملا متوقف می شود.

5.صدای کوبیدن

در هنگام گیرپاژ موتور ، میله پیستون به میل لنگ ضربه می زند. این به طور مکرر اتفاق می افتد و باعث می شود صداهای کوبنده شنیده شود صداها همچنان بلندتر و بدتر می شوند ، مگر اینکه سریعاً به رفع مشکل بپردازید.

6.شنیدن صدا “لق لق” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن

7.کم جان بودن موتور خودرو در هنگام گاز دادن

دلایل قفل شدن موتو خودرو

کمبود روغن موتور

موتور ماشین شما برای حفاظت  قطعات متحرک به روغن و روغنکاری نیاز دارد. این روغنکاری  همچنین بخشی از خنک کنندگی اجزای موتور را فراهم می کند.
وقتی روغن موتور خیلی کم می شود ، موتور شروع به گرم شدن می کند و قطعات شروع به مالیدن به هم می کنند. با خشک شدن اجزای داخلی اصطکاک زیادی شروع می شود. موتور فقط تا مدت کوتاهی می تواند به همین صورت کار کند و در نهایت گیرپاژ موتور رخ خواهد داد.

آب در موتور

قرار نیست آب در موتور ماشین باشد ، اما گاهی اوقات راهی برای ورود پیدا می کند. زمانی که آب  بتواند به مخزن سوخت نفوذ پیدا کند،  از آنجا که مانند مخلوط هوا و سوخت فشرده نمی شود ، باعث آسیب رسیدن به میله های اتصال داخل موتور می شود. به محض خم شدن میله های اتصال ، موتور گیر می کند. این وضعیت  همچنین با نام Hydrolock شناخته می شود.

اجزای زنگ زده

با گذشت زمان ، فلز مستعد زنگ زدگی است. با فرسوده شدن وسیله نقلیه ، احتمال قطعات زنگ زده بیشتر می شود.

در حالی که قطعات داخلی موتور به طور کلی با روغن کاری مناسب زنگ نمی زند ، اگر آب به داخل آن وارد شود ، این اتفاق می افتد. به محض زنگ زدگی قطعات ، اجزا با هم خرد می شوند و باعث تراش های فلزی می شوند که می توانند در کار اختلال ایجاد کنند و گیرپاژ موتور را شاهد باشیم.

اجزای شکسته

زنگ زدن  تنها چیزی نیست که می تواند برای قطعات متحرک اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است قطعات شکسته شوند. این مشکل در مورد سوپاپ ها ، میله اتصال یا پیستون ها رخ می دهد.

اگر این قطعات خراب شوند ، آنها در جایی از موتور که محل قرارگیری آنها نیست گیر می کنند. این اثر تجمعی است ، جایی که نقصی به نقص دیگر منجر می شود.

استارتر قفل شده

وقتی استارتر با گیربکس برقی گیر می کند ، چرخ دنده را می گیرد. خوشبختانه ، این تعمیر بسیار قابل کنترل تر از یک گیرپاژ موتور است.

خرابی تسمه / میل بادامک

اگر تسمه یا میل بادامک خراب شود ، می تواند باعث برخورد سوپاپ ها به پیستون شود. همانطور که قبلاً بررسی کردیم ، مشکل در پیستون ها باعث می شود تا موتور گیرپاژ کند.