گیج سوخت چیست و چگونه گیج سوخت بد را تعمیر کنیم؟

فهرست مطالب

گیج سوخت چیست و چگونه گیج سوخت بد را تعمیر کنیم؟

گیج سوخت چیست؟

در مهندسی خودرو و هوافضا، گیج سوخت ابزاری است که برای نشان دادن میزان سوخت در مخزن سوخت استفاده می شود. در مهندسی برق، این اصطلاح برای آی سی هایی استفاده می شود که وضعیت فعلی شارژ باتری ها را تعیین می کنند.

 

گیج سوخت چگونه کار می کند؟

واحد ارسال سوخت برای اندازه گیری سطح مخزن سوخت در باک بنزین قرار دارد. برخی از واحدهای فرستنده به مجموعه پمپ بنزین متصل هستند ، در حالی که برخی دیگر واحدهای مستقل هستند، اما هر دو از سه جزء یکسان تشکیل شده اند: شناور، میله/بازوی فلزی، و مقاومت متغیر. این سه جزء با هم کار می کنند تا سطح سوخت خودرو را اندازه گیری کنند و اطلاعات را به گیج گاز منتقل کنند.

  • شناور: شناور که از یک کامپوزیت شناور یا فوم ساخته شده است، روی سوخت در مخزن شناور می شود.
  • میله یا بازوی فلزی: شناور توسط یک میله فلزی نازک به یک تماس داخل مقاومت متغیر متصل می شود.
  • مقاومت متغیر: مقاومت وسیله ای الکتریکی است که در برابر جریان الکتریسیته مقاومت می کند و مقاومت متغیر توانایی تنظیم میزان برخورد ولتاژ مقاومت را با لغزش یک کنتاکت (برف پاک کن) روی یک عنصر مقاومتی دارد. برف پاک کن به طور مستقیم با سیم یا به طور غیرمستقیم به یک دستگاه الکترونیکی که با گیج سوخت ارتباط دارد، به گیج سوخت متصل می شود. در یک واحد ارسال سوخت، مقاومت متغیر از طریق یک سیم پیچ کوچک از باتری خودرو، که به عنوان سیگنال پایه استفاده می شود، نیرو را دریافت می کند.

واحد ارسال سوخت یکی از بسیاری از اصطلاحات مرتبط با این قطعه خودرو است. خوشبختانه، این نام ها قابل تعویض هستند زیرا همه آنها به یک قسمت با عملکرد اندازه گیری سطح سوخت خودرو اشاره می کنند.

 

نشانگر سوخت

 

چگونه یک واحد ارسال سوخت سطح مخزن سوخت را اندازه گیری می کند

شناور در مخزن سوخت با توجه به سطح سوخت بالا یا پایین می رود. میله فلزی نسبت به شناور می چرخد ​​که باعث می شود برف پاک کن داخل مقاومت متغیر نیز حرکت کند. برف پاک کن در امتداد نواری از مواد مقاوم حرکت می کند که از یک طرف به زمین متصل است و قدرت جریان الکتریکی از مقاومت با موقعیت برف پاک کن نسبت به زمین تعیین می شود.

برف پاک کن جریان الکتریکی را به گیج بنزین می فرستد که میزان سوخت را بر روی داشبورد خودرو نشان می دهد.

واحدهای ارسال سوخت بسته به سازنده متفاوت عمل می کنند. برای مثال، یک واحد ارسال سوخت فورد در یک باک پر از سطح زمین دورتر خواهد بود، در حالی که یک واحد ارسال سوخت جنرال موتورز همان سال با یک باک پر به زمین نزدیک‌تر خواهد بود. برای درک اینکه واحد ارسال سوخت خودروی شما چگونه مقاومت را می خواند، به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.

 

هنگامی که مخزن سوخت کاملاً پر است، برف پاک کن در نزدیک ترین یا دورترین فاصله از زمین در نوار مواد مقاوم قرار می گیرد. اینجا جایی است که به ترتیب کمترین مقدار مقاومت یا مقاومت کامل وجود دارد.

وقتی سوخت خودرو تقریبا تمام می شود، برف پاک کن دوباره یا در نزدیک ترین یا دورترین فاصله از زمین قرار می گیرد زیرا شناور در پایین میله های فلزی حرکت می کند. بسته به مشخصاتش، گیج سوخت با توجه به مقاومتی که پر یا خالی خوانده می شود، پر یا خالی را نشان می دهد.

با پایین آمدن سطح سوخت همراه با شناور در باک، میله فلزی متصل به شناور یا برف پاک کن را بیشتر یا نزدیکتر به زمین می برد که این امر باعث محدود شدن یا افزایش مقدار جریان الکتریکی ارسالی به گیج سوخت می شود. با توجه به تغییر مقاومت، نمایشگر گیج سوخت از حالت کامل افت می کند.

چه چیزی باعث می شود گیج سوخت کار نکند؟

گیج سوخت می تواند در نتیجه 5 جزء از سیستم گیج سوخت که ممکن است خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند، عمل کند. قرائت نادرست مخزن سوخت معمولاً توسط سیستم ارسالی ایجاد می شود که سطح مخزن سوخت را می خواند و قرائت را به گیج می فرستد.

 

مشکلات همچنین می تواند ناشی از گیج بد، سوختن فیوزها یا سیم کشی خوردگی باشد. شما می توانید تمام این قطعات را در خانه با چند ابزار به طور خودکار آزمایش کنید. اگر علاقه مند به انجام این کار هستید، راهنمای گام به گام مفصل در انتهای این مقاله را بررسی کنید.

 

1. آیا برای گیج گاز فیوز وجود دارد؟

بله، برای گیج گاز فیوز وجود دارد. هر جزء از وسیله نقلیه شما که از برق استفاده می کند، نوعی ارتباط با جعبه فیوز خودرو شما خواهد داشت. درست است، یک ماشین معمولاً بیش از یک جعبه فیوز خواهد داشت! به طور سنتی یکی در زیر ستون فرمان در داخل ماشین شما در سمت راننده قرار می گیرد. همچنین یک جعبه فیوز در زیر کاپوت بیشتر خودروها قرار دارد.

برای اطلاعات دقیق در مورد اینکه چه فیوزهایی در جعبه فیوز وجود دارد و همچنین محل پیدا کردن این جعبه فیوزها به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. سوختن فیوزها قطعاً می‌تواند دلیلی برای نخواندن صحیح گیج گاز باشد و می‌تواند ارزش بررسی را داشته باشد زیرا یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین تعمیرات برای رفع این مشکل است.

2. نشانه هایی که نشان می دهد گیج سوخت بدی دارید

 

علائم نشانگر بد سوخت بسیار ساده است. اگر سوزن سنسور سوخت شما به طور نامنظم یا سریعتر از آنچه احساس می کنید در حال سوختن سوخت هستید حرکت می کند، این احتمالاً نشان دهنده وجود مشکل در سیستم گیج سوخت شما است.

از طرف دیگر، گیج ممکن است تمام مدت F و E را بدون در نظر گرفتن میزان سوخت شما نشان دهد. در برخی موارد، نشانگر سوخت به طور تصادفی E را نشان می دهد و این را می توان به سادگی با روشن کردن خودرو و سپس روشن کردن مجدد آن برطرف کرد. این احتمالاً به دلیل سیم کشی یا مشکل واحد ارسال ایجاد می شود.

3. آیا می توانید با سنسور سطح سوخت بد رانندگی کنید؟

بله، شما کاملاً می توانید ماشین خود را با یک نشانگر بد بنزین برانید، اگرچه اگر در پر کردن مرتب ماشین خود کوشا نباشید، می تواند کمی شبیه بازی با شانس باشد. به طور کلی تعمیر سنسور سطح سوخت شما سریع و کم هزینه است، اما اگر در تنگنا هستید و نمی توانید این مورد را تعمیر کنید، بدترین اتفاقی که می افتد این است که بنزین شما تمام شود. که البته می تواند مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد.

چگونه گیج بنزین خودروی خود را تعمیر کنیم؟

گیرکردن نشانگر بنزین روی خودروی شما نه تنها آزاردهنده است، بلکه دردسرساز نیز هست، زیرا باید تعداد مایل هایی را که از زمان آخرین پر کردن خودرو طی کرده اید، پیگیری کنید تا از تمام شدن سوخت جلوگیری کنید.

یک گیج سوخت با استفاده از یک سری اتصالات الکتریکی از واحد فرستنده به خوشه گیج کار می کند، و زمانی که یکی از این اتصالات از کار بیفتد، گیج سوخت شما نیز از کار می افتد. خبر خوب این است که می توانید خودتان مشکل را حل کنید و از تعمیر گران قیمت خودداری کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

مرحله 1: احتراق را چند بار روشن و خاموش کنید و ببینید آیا سوزن روی سنج سوخت حرکت می کند یا خیر. اگر سوزن تکان نخورد، به احتمال زیاد به این معنی است که شما فیوز سوخته اید و موعد تعویض آن است. جعبه فیوز را می توان روی داشبورد سمت راننده یا در محفظه موتور پیدا کرد. برای اطلاع از محل قرارگیری جعبه فیوز به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.

مرحله 2: سیم اتصال زمین را روی واحد فرستنده مخزن سوخت تست کنید. این به باک بنزین خودروی شما متصل است. می توانید این کار را با اتصال کابل بلوز منفی به قاب خودرو و کابل بلوز مثبت به ترمینال اتصال به زمین واحد فرستنده انجام دهید. هنگامی که گیج سوخت هنگام اتصال کابل های جامپر کار می کند، به این معنی است که باید سیم اتصال زمین را در واحد فرستنده تعویض کنید.

 

مرحله 3: سیم های متصل به واحد فرستنده گیج سوخت را جدا کنید و سپس به گیج سوخت نگاه کنید. اگر نشانگر سوخت اکنون یک عدد خالی را نشان می دهد، به این معنی است که گیج بنزین معیوب است و باید تعویض شود. از طرف دیگر، اگر گیج سوخت شما قرائت کامل را نشان می دهد، به این معنی است که واحد فرستنده معیوب است و باید تعویض شود.

مرحله 4: بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه سیم‌ها به طور ایمن به پشت سنج سوخت متصل شده‌اند. برای این کار باید داشبورد را حذف کنید تا به دسته ابزار دسترسی داشته باشید. با کتابچه راهنمای مالک خودرو خود مشورت کنید زیرا روند انجام این کار در خودروهای مختلف متفاوت است.

همچنین سیم ارت سنج سوخت را با اتصال کابل جامپر منفی به فریم خودرو و کابل مثبت را به ترمینال اتصال به زمین سنج سوخت بررسی کنید. احتراق را روشن کنید و گیج بنزین را بررسی کنید که آیا کار می کند یا خیر. اگر کار می کند، سیم زمین باید تعویض شود.

 

تعمیر گیج سوخت چقدر هزینه دارد؟

بسته به موضوعی که وجود دارد هزینه آن متفاوت خواهد بود. مشکل را می توان با یک فیوز جدید به قیمت 10 دلار حل کرد یا تعویض فرستنده سنج سوخت می تواند تا 800 دلار پس از کار هزینه داشته باشد. پاسخ این است که، بستگی دارد. در اینجا به تفکیک قطعات رایجی که نیاز به تعویض دارند و هزینه آنها می پردازیم.

هزینه تعویض فرستنده گیج سوخت

در اکثر مواقع مشکل از فرستنده گیج سوخت است. تعمیر این قطعه می تواند کمی گران تمام شود و بیشتر هزینه آن در هزینه های نیروی کار است. بسته به نوع و مدل ماشین شما و فرستنده خاصی که خریداری می کنید، هزینه ها به طور متوسط ​​بین 250 تا 800 دلار خواهد بود. اگر احساس راحتی می کنید، می توانید با تعویض این قطعه خودتان پول زیادی پس انداز کنید.

هزینه تعویض فیوز گیج سوخت

یکی دیگر از قطعات جایگزینی که ممکن است گیج سوخت شما را تعمیر کند فیوز است. این بسیار کم هزینه است و به راحتی انجام می شود. به طور متوسط ​​هزینه تعویض فیوز بین 10 تا 20 دلار است اما برخی از فیوزهای تخصصی حدود 100 دلار هزینه دارند.

هزینه تعویض گیج سوخت

 

اگر این خود سنج است که مشکل شماست، شما خوش شانس هستید. تعویض این قطعه بسیار ارزان است و بسته به نوع و مدل ماشین شما بین 50 تا 200 دلار برای قطعه هزینه خواهد داشت. اگر قصد دارید این را به صورت حرفه ای تعویض کنید، باید کار تعویض را در نظر بگیرید. هزینه کل بین 200 تا 400 دلار خواهد بود.