چگونه نشتی واشر پوشش سوپاپ را رفع کنیم؟

فهرست مطالب

موتوری که روغن می‌سوزد، علائم و نشانه‌های آشکاری را منتشر می‌کند. ابرهای دود در هنگام راه اندازی یا هنگام سوار و پیاده شدن دریچه گاز به صورت بصری نشان می دهد که آن لیتر روغن در هر 500 مایل کجا می رود. اگر نشانگر پایین است و هیچ نشانه ای از دود روغن وجود ندارد، به نشت روغن مشکوک شوید.

 

در حالی که پیدا کردن منبع نشتی روغن دشوار است، یک منبع معمول و نسبتاً آسان برای تعمیر جایی است که پوشش سوپاپ به سر سیلندر می رسد . اگر روغن از بین رفته است و اطراف و زیر درپوش سوپاپ خیس شده است، ممکن است زمان تعویض واشر درپوش سوپاپ فرا رسیده باشد.

علائم خرابی یا خرابی واشر پوششی سوپاپ

چند علامت متداول وجود دارد که نشان دهنده یک مشکل بالقوه در رابطه با خرابی یا خرابی واشر پوشش سوپاپ است. اگر هر یک از این علائم هشدار دهنده را تشخیص دادید، در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید تا در صورت نیاز، واشر پوشش سوپاپ را تعویض کنند.

مطالب مرتبط: سوپاپ موتور چیست؟

1. بوی روغن سوزی

هنگامی که واشر پوشش سوپاپ گیر کرده، فرسوده یا ترک خورده است، روغن فشرده شده از زیر پوشش سوپاپ راهی برای فرار پیدا می کند. وقتی این اتفاق می افتد در حالی که موتور در حال کار است، روغن اضافی روی سرسیلندر، ورودی سوخت یا در برخی موارد، لوله های اگزوز می چکد.

اینها همه اجزای داغی هستند که روغن را می سوزانند و بوی روغن سوزاننده ای تولید می کنند که به راحتی قابل تشخیص است. اگر بوی روغن سوزی به مشام می رسد، با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید تا بتوانند به درستی علت نشت روغن را تشخیص دهند و مشکل را برطرف کنند.

2. پوشش سوپاپ کثیف است و روغن نشتی دارد

در اغلب تعویض روغن، تکنسین پوشش سوپاپ را بررسی می کند تا ببیند آیا روغن نشتی از واشر درپوش سوپاپ وجود دارد یا خیر. سریعترین نشانه این مشکل زمانی است که درب سوپاپ/سرسیلندر بسیار کثیف است.

روغن کثیفی و زباله ها را در زیر کاپوت جمع می کند و به نظر می رسد که روی درپوش سوپاپ یا سرسیلندر “چکیده” شده است. اگر روغن را عوض کرده اید، یا به زیر کاپوت خود نگاه کنید و متوجه شوید که درپوش سوپاپ کثیف است، به احتمال زیاد علت آن خرابی واشر درپوش سوپاپ است.

3. روغن موتور کم است

همانطور که روغن از واشر پوشش سوپاپ نشت می کند، ظرف روغن را ترک می کند. وقتی این اتفاق مکرر می‌افتد، می‌تواند باعث شود چراغ روغن موتور روی داشبورد شما ظاهر شود. اگر روغن موتور کم باشد، توانایی آن را در روغن کاری صحیح اجزای داخلی موتور کاهش می دهد.

این می تواند گرمای بیش از حد در داخل موتور ایجاد کند و باعث آسیب جدی به موتور شود. اگر متوجه شدید چراغ روغن موتور در هر زمانی روشن می شود، تعمیر را به تعویق نیندازید یا تصور نکنید که به خودی خود خاموش می شود. برای تشخیص مشکل و تعمیر علت نشتی روغن با یک مکانیک خبره تماس بگیرید.

 

4. موتور به سختی کار می کند و کار نمی کند

گاهی اوقات هنگامی که روغن از واشر پوشش سوپاپ نشت می کند، تا انتها به چاه شمع نشت می کند و در نهایت به داخل لوله های شمع نفوذ می کند. این کار باعث ایراد نادرست یا کاهش عملکرد موتور می شود. همچنین در صورت عدم تعمیر می تواند باعث آتش سوزی در زیر کاپوت شما شود.

در تمام سناریوها یا علائم هشدار دهنده بالا، مشکل ریشه معمولاً ناشی از یک واشر درپوش سوپاپ است که شکسته، گیر کرده است، یا در صورت نو بودن، به درستی اعمال شده است. هنگامی که متوجه این علائم شدید، با یک مکانیک تماس بگیرید تا مشکل را تشخیص دهد و واشر بد درپوش سوپاپ را به درستی تعویض کند.

نحوه تشخیص نشتی واشر درپوش سوپاپ

 

ابتدا، بیایید مطمئن شویم که واقعاً نشتی از واشر درپوش سوپاپ خود دارید. هیچ چیز ناامید کننده تر از صرف زمان و انرژی زیاد برای حل یک مشکل نیست، فقط برای اینکه بفهمید تمام کار بیهوده بوده و مشکل شما در واقع چیز دیگری بوده است.

خوشبختانه تشخیص واشر پوشش سوپاپ معمولاً بسیار آسان است. واشر پوشش سوپاپ تقریباً همیشه بالاترین مهر و موم در موتور است. وظیفه شما این است که شواهد نشتی یا چکیدن روغن را بیابید و چکه های موتور را بالا و بالاتر دنبال کنید تا زمانی که ناپدید شود.

اگر در جلو یا کنار موتور باشد، این کار می‌تواند بسیار آسان باشد، اما اگر نشتی در پشت نزدیک دیوار آتش باشد، انجام آن بدون چراغ قوه و آینه دشوار است. بهترین راه برای بررسی نشتی درپوش سوپاپ این است که به اندازه کافی چیزها را از مسیر خارج کنید تا بتوانید کل محیط درپوش سوپاپ را از سمت بالا بررسی کنید.

این ممکن است شامل برداشتن سیم های شمع، اتصالات دریچه گاز یا حتی منیفولد ورودی باشد . هنگامی که کل محیط واشر پوشش سوپاپ را دیدید، باید چند مورد را بررسی کنید:

چگونه نشتی واشر پوشش سوپاپ را رفع کنیم؟

بازرسی پوشش سوپاپ:

  • پیچ یا پیچ شل یا گم شده است
  • ترک در پوشش سوپاپ
  • بخشی از واشر که از زیر درپوش سوپاپ بیرون زده است
  • شواهدی از نشتی به شکل روغن یا باقیمانده سیاه در اطراف لبه درپوش شیر.

هنگامی که ثابت کردید واشر پوشش سوپاپ یا نوع دیگری از نشتی روغن دارید (اگر چنین است، ممکن است بخواهید به یک سیلانت نشتی روغن نگاه کنید)، باید تصمیم بگیرید که چگونه به جلو حرکت کنید. اگر پیچ یا پیچ گم شده‌اید، باید فوراً آن را تعویض کنید.

ساده ترین راه برای انجام این کار این است که پیچ دوم را بردارید و آن را به فروشگاه سخت افزار محلی خود ببرید و از آنها بخواهید که آن را مطابقت دهند. هنگام تعویض هر دو، حتماً از آچار گشتاور استفاده کنید تا پیچ‌ها را به تنظیمات توصیه شده کارخانه بچرخانید.

اگر آنها را بیش از حد سفت کنید، ممکن است در معرض خطر شکستن درپوش سوپاپ قرار بگیرید، و اگر خیلی شل شوند، می توانند دوباره بیفتند یا باعث نشتی شوند. اگر درب سوپاپ ترک خورده یا شکسته است، یک شیر جایگزین از فروشنده، یک انبار زباله یا حتی eBay را امتحان کنید.

 

چگونه نشتی واشر درپوش سوپاپ را برطرف کنیم؟

درب واشر نشتی موتور 4 سیلندر را به راحتی و در کمتر از یک ساعت با کمتر از 25 دلار تعویض کنید. ما به شما نشان می دهیم که چگونه این کار را گام به گام انجام دهید.

ابزار مورد نیاز:

  • چاقوی بتونه پلاستیکی
  • پتک لاستیکی
  • مجموعه سوکت / ضامن دار
  • آچار گشتاور

 

مواد مورد نیاز:

  • تمیز کننده ترمز
  • کیت واشر پوشش سوپاپ
  • درزگیر ولکانیزه (RTV).

مرحله 1. پوشش واشر سوپاپ نشتی را بردارید

کار را با برداشتن پوشش تزئینی پلاستیکی بالای موتور (در صورت مجهز بودن) شروع کنید. پیچ ها را بردارید و با یک پتک نرم به اطراف درپوش شیر ضربه بزنید تا شل شود. هرگز با ابزارهای فلزی دست نزنید – آنها می توانند سر سیلندر آلومینیومی را خراب کنند و باعث نشت دائمی شوند.

 

در مرحله بعد، شیلنگ ها، کابل ها و کانکتورهای الکتریکی را که به درپوش سوپاپ متصل می شوند، بردارید (و برچسب بزنید). سپس شمع ها را بردارید .

اگر در لوله های شمع روغن جمع شده دیدید، آن را با پارچه ای که به دور پیچ گوشتی پیچیده شده تمیز کنید . تا جایی که می توانید شمع ها را بیرون بیاورید و سپس قبل از ادامه کار شمع ها را با شمع های جدید تعویض کنید.

پس از وصل شدن دوشاخه های جدید، پیچ های نگهدارنده درپوش سوپاپ را بردارید و به طول و محل هر پیچ توجه کنید. سپس درپوش سوپاپ را باز کرده و از روی موتور بردارید.

زمان تعویض روغن است؟ در اینجا نحوه تعویض روغن خودرو به شما آورده شده است.

مرحله 2. واشر قدیمی را تعویض کنید

واشر قدیمی را جدا کنید و درپوش سوپاپ را با تمیزکننده ترمز و پارچه های تمیز تمیز کنید. سپس سطوح جفت واشر روی موتور را تمیز کنید. از چاقوی بتونه پلاستیکی (هرگز فلزی) استفاده کنید تا آثار RTV قدیمی را از پوشش تسمه تایم به سر سیلندر پاک کنید.

آر تی وی قدیمی را با پارچه بگیرید تا داخل موتور نیفتد. هنگامی که پوشش و سطوح جفت تمیز و خشک شدند، RTV جدید را در همان مکان ها اعمال کنید و واشر جدید را نصب کنید. واشرهای پوشش سوپاپ برای آب بندی “خشک” طراحی شده اند، بنابراین روی سطح واشر از درزگیر استفاده نکنید.

کار را با بستن پیچ های پوشش سوپاپ مطابق با مشخصات گشتاور در دفترچه راهنمای فروشگاه خود به پایان برسانید. به خاطر داشته باشید که مشخصات پیچ پوشش سوپاپ معمولاً بر حسب اینچ/پوند نشان داده می شود، نه پا/ پوند. برای تبدیل اینچ / پوند. به فوت/پوند، به سادگی بر 12 تقسیم کنید.

همه کابل ها، شیلنگ ها، اجزای احتراق و کانکتورهای الکتریکی را دوباره نصب کنید و آن را روشن کنید.

با این نکات موتور خود را تمیز نگه دارید.

مرحله 3. افزودن درزگیر سیلیکونی

وقتی من و پدرم مشغول تعویض شمع های زحل بودیم، متوجه نشت روغن از اطراف آن ها شدیم. پدرم گفت از واشر درپوش سوپاپ نشتی گرفته است. یک واشر پوشش سوپاپ 20 دلار قیمت داشت و ما آن را در حدود 20 دقیقه نصب کردیم، واقعاً آسان بود.

اما چند هفته بعد دوباره نشتی داشت. ما نمی دانستیم که باید درزگیر سیلیکونی را روی مفصل پوشش زمان بندی بمالیم. ما کل کار را دوباره انجام دادیم، از جمله مرحله گوپ این بار، و از آن زمان بدون نشت است.

بهترین بخش این است که من فکر می کنم حدود 100 دلار در هزینه تعویض واشر درپوش سوپاپ صرفه جویی کردم!