چگونه لاستیک پنچر خودرو را عوض کنیم؟

فهرست مطالب

چگونه لاستیک پنچر خودرو را عوض کنیم؟

 

خوشبختانه تعویض لاستیک چندان سخت نیست! فقط دستورالعمل های زیر را دنبال کنید تا اگر آپارتمان دارید آماده شوید.

نحوه تعویض لاستیک

مواردی که برای تعمیر لاستیک پنچر نیاز دارید:

 

این موارد باید با وسیله نقلیه شما همراه باشد:

  • جک
  • آچار حلقه ای
  • چرخ یدکی کاملا باد شده
  • کتابچه راهنمای مالک خودرو

اگر یکی از این اقلام را به اشتباه جا انداخته اید یا خودروی شما با این اقلام همراه نشده است، باید فورا موارد جدید را خریداری کنید. و مطمئن شوید که لاستیک زاپاس را به طور منظم با PSI توصیه شده توسط سازنده خودرو باد می کنید.

هر بار که لاستیک های دیگر خود را چک می کنید، باید فشار باد لاستیک زاپاس را چک کنید. به یاد داشته باشید که فشار را هر ماه و قبل از سفرهای طولانی یا حمل بار اضافی بررسی کنید.

 

آنچه یاد خواهید گرفت:

 

چگونه لاستیک را عوض کنیم؟

1. یک مکان امن پیدا کنید

پنچر شدن لاستیک در مسیر شما یک ناراحتی است. پنچر شدن لاستیک در جاده استرس زا است. تعویض لاستیک همیشه باید با احتیاط شروع شود. این مراحل مهم را در هنگام پنچر شدن لاستیک دنبال کنید:

  • ابتدا یک مکان امن برای تعویض لاستیک ها پیدا کنید. به یک خیابان فرعی ساکت یا پارکینگ فروشگاه بروید و در قسمت صافی از پیاده رو پارک کنید. هنگام خروج از وسیله نقلیه خود و در طول فرآیند، هوشیار باشید و از محیط اطراف خود آگاه باشید.
  • اگر در یک جاده شلوغ یا بزرگراه هستید و لاستیکتان منفجر می شود، به آرامی سرعت خود را کم کنید و مکانی امن برای توقف دور از ترافیک پیدا کنید، مانند شانه های خارج از رمپ.
  • اگر در این نزدیکی خروجی وجود ندارد، بخش طولانی و مستقیم بزرگراه را پیدا کنید و در خط اضطراری یا در شانه جاده، تا جایی که می توانید دور از ترافیک حرکت کنید.

 

2. چراغ های خطر خود را روشن کنید

 

به دلایل ایمنی مهم است که وسیله نقلیه ناتوان شما برای دیگران قابل مشاهده باشد. همانطور که وسیله نقلیه خود را متوقف می کنید، چراغ های خطر خود را روشن کنید.

اگر عصر یا اواخر شب است، سعی کنید یک منطقه با نور مناسب پیدا کنید و چراغ گنبد داخل ماشین خود را روشن کنید. چراغ‌های خطر یا «فلاشر» شما به سایر رانندگان کمک می‌کند شما را در کنار جاده ببینند.

3. سینه بند پارکینگ را بزنید

پس از توقف، همیشه هنگام آماده شدن برای تعویض لاستیک پنچر از ترمز دستی استفاده کنید. این امر احتمال غلتیدن وسیله نقلیه شما را به حداقل می رساند.

 

4. Wheel Wedges را اعمال کنید

گوه‌های چرخ در جلو یا پشت لاستیک‌ها قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه هنگام تعمیر لاستیک پنچر نمی‌چرخد. هنگام تعویض لاستیک عقب، آن را در جلوی لاستیک جلو قرار دهید. اگر لاستیک پنچر شما در جلو است، لاستیک چرخ را پشت تایرهای عقب قرار دهید.

 

آجرها یا سنگ های بزرگ به همان اندازه گوه های چرخ “واقعی” کار می کنند. فقط مطمئن شوید که آنها به اندازه کافی بزرگ هستند تا از غلت زدن خودرو جلوگیری کنند.

 

5. درپوش توپی یا درپوش چرخ را بردارید

اگر وسیله نقلیه شما دارای درپوش توپی است که مهره‌های چرخ را می‌پوشاند، راحت‌تر است قبل از بالا بردن جک، کلاهک را جدا کنید. اگر مهره های خرطومی شما در معرض دید هستند، می توانید به مرحله 6 بروید.

از انتهای صاف آچار خود برای برداشتن کلاهک استفاده کنید. این برای اکثر وسایل نقلیه کار می کند، اما برخی از هابکاپ ها به ابزار دیگری برای شل شدن نیاز دارند. برای اطلاعات در مورد نحوه صحیح برداشتن هابکاپ یا هابکاپ به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.

6. مهره ها را شل کنید

از آچار چرخ برای چرخاندن مهره های چرخ در خلاف جهت عقربه های ساعت استفاده کنید تا زمانی که مقاومت آنها را بشکنید. ممکن است مجبور شوید از زور استفاده کنید، و این خوب است. در صورت لزوم از پا یا تمام وزن بدن خود استفاده کنید.

مهره های چرخ را حدود یک ربع تا نیم دور باز کنید، اما هنوز آنها را به طور کامل جدا نکنید. اگر می خواهید لاستیک/چرخ خود را از وسیله نقلیه بردارید، این را نگه دارید .

7. جک را زیر خودرو قرار دهید

محل صحیح جک معمولاً زیر قاب خودرو در کنار لاستیک پنچر است. بسیاری از قاب‌های وسایل نقلیه دارای پلاستیک قالب‌گیری شده در پایین با یک ناحیه آزاد از فلز در معرض ، به خصوص برای جک هستند. برای بالا بردن ایمن خودرو و جلوگیری از آسیب رساندن به خودرو، دستورالعمل‌های قرار دادن جک را در دفترچه راهنمای خودرو خود دنبال کنید.

8. وسیله نقلیه را با جک بالا ببرید

 

برای جلوگیری از نشستن و نامتعادل شدن جک در زیر وزن وسیله نقلیه خود، قبل از تلاش برای بالا بردن وسیله نقلیه خود، یک قطعه چوب کوچک 2×6 اینچی زیر آن قرار دهید. این تاکتیک به ویژه در آسفالت مفید است.

در حالی که جک در موقعیت صحیح قرار دارد، وسیله نقلیه را بالا بیاورید تا لاستیک پنچر شده حدود شش اینچ از زمین فاصله بگیرد.

هرگز قسمتی از بدن خود را در حین یا بعد از بلند کردن وسیله نقلیه با جک زیر خودرو قرار ندهید.

 

9. پیچ مهره ها را باز کنید

اکنون زمان آن رسیده است که مهره های خرطومی را تا انتها جدا کنید. از آنجایی که قبلاً آنها را شل کرده اید، باید بتوانید آنها را بیشتر با دست باز کنید.

10. لاستیک صاف را بردارید

لاستیک را با آج‌ها گرفته، به آرامی به سمت خود بکشید تا کاملاً از توپی پشت آن رها شود. آن را در کنار خود قرار دهید تا از بین نرود.

11. لاستیک زاپاس را روی پیچ و مهره ها نصب کنید

حالا یدک را با ردیف کردن لبه با پیچ و مهره روی توپی قرار دهید. به آرامی فشار دهید تا پیچ و مهره ها از لبه ظاهر شوند.

 

12. Lugnuts را با دست محکم کنید

مهره های چرخ را دوباره روی پیچ چرخ قرار دهید و با دست سفت کنید. پس از روشن شدن همه آنها، دوبار چک کنید و تا جایی که می توانید سفت کنید. پس از پایین آوردن وسیله نقلیه روی زمین، آنها را با آچار سفت خواهید کرد.

13. وسیله نقلیه خود را پایین بیاورید و شروع به سفت کردن کنید

با استفاده از جک، وسیله نقلیه خود را به آرامی پایین بیاورید تا زمانی که لاستیک زاپاس شما شروع به تماس با زمین کند. با شروع به سفت کردن مهره های لاستیک، تایر را در جای خود نگه می دارد. مهره ها را به صورت تدریجی ببندید و مهره های دیگر را به طور متناوب ببندید.

به عنوان مثال، اگر به هر مهره یک عدد اختصاص دهید، به این ترتیب سفت کنید: 1، 3، 5، 2، 4، 1، 3، 5، 2، 4 و تکرار کنید. به این ترتیب لاستیک را صاف نگه خواهید داشت.

 

14. وسیله نقلیه خود را به طور کامل پایین بیاورید و سفت شدن را تمام کنید

هنگامی که مهره‌ها به همان اندازه سفت شدند، وسیله نقلیه خود را کاملاً روی زمین پایین بیاورید. پس از اتصال به زمین، ممکن است بتوانید مهره ها را کمی بیشتر سفت کنید. سفت کردن خود را به همان ترتیب افزایشی ادامه دهید تا زمانی که دیگر تکان نخورند.

15. Hubcap را جایگزین کنید

اگر درپوش توپی که از لاستیک پنچر برداشته اید با لاستیک زاپاس شما مطابقت دارد، آن را به همان روشی که ابتدا آن را برداشته اید در جای خود قرار دهید. اگر جا نمی‌شود، هنگام قرار دادن تجهیزات خود، آن را با لاستیک کنار بگذارید.

16. انبار همه تجهیزات

شما یک جک، یک آچار چوبی، گوه های چرخ، لاستیک پنچر شده و احتمالاً یک کلاهک را دارید. فراموش نکنید که همه آنها را قبل از حرکت در وسیله نقلیه خود قرار دهید.

 

17. فشار لاستیک زاپاس را بررسی کنید

باید فشار باد لاستیک لاستیک زاپاس را بررسی کنید تا مطمئن شوید که رانندگی با آن ایمن است. قطعات یدکی موقت “T-Type” که “مینی یدکی” نیز نامیده می شود، به 60 psi (420 کیلو پاسکال) نیاز دارند. اگر لاستیک نیاز به فشار دارد، فوراً (به آرامی) به سمت یک ایستگاه خدمات برانید.

مقاله مرتبط: سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS) چیست؟

18. لاستیک فلت خود را به تکنسین بچسبانید

لاستیک‌های زاپاس موقت برای رانندگی در مسافت‌های طولانی یا با سرعت بالا ساخته نشده‌اند، بنابراین تا زمانی که بتوانید به یک تکنسین لاستیک مراجعه کنید، با احتیاط رانندگی کنید. یک متخصص باید بتواند تشخیص دهد که آیا تایر شما نیاز به تعمیر دارد یا زمان تعویض آن فرا رسیده است.

مقاله مرتبط : چگونه پنچر لاستیک را تعمیر کنیم؟ – در 7 مرحله

سوالات متداول

چگونه لاستیک پنچر را عوض کنیم؟

نحوه تعویض لاستیک:

 

  • یک مکان امن پیدا کنید
  • چراغ های خطر خود را روشن کنید.
  • ترمز دستی را فشار دهید.
  • Wheel Wedges را اعمال کنید.
  • کلاهک یا درپوش چرخ را بردارید.
  • مهره ها را شل کنید.
  • جک را زیر خودرو قرار دهید.
  • وسیله نقلیه را با جک بالا ببرید.
  • پیچ مهره ها را باز کنید

مراحل تعویض لاستیک پنچر چیست؟

در اینجا نحوه تعویض لاستیک در 10 مرحله آورده شده است

  • یک مکان امن برای عقب نشینی پیدا کنید.
  • مواد را بررسی کنید.
  • مهره ها را شل کنید.
  • وسیله نقلیه خود را از روی زمین بلند کنید.
  • مهره و لاستیک را بردارید.
  • لاستیک زاپاس را روی خودرو قرار دهید.
  • مهره ها را تعویض کنید.
  • وسیله نقلیه خود را پایین بیاورید و سفت کردن را شروع کنید.

آیا تعویض لاستیک آسان است؟

تعویض لاستیک لزوماً به معنای سفر به گاراژ نیست. ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر رینگ‌هایی به لاستیک‌هایتان وصل کرده‌اید، تعویض لاستیک‌های خود کاری است که خودتان می‌توانید از عهده آن برآیید. هر کسی می تواند این کار را انجام دهد، فقط نیاز به دانش، تمرین و اعتماد به نفس برای ایجاد مهارت است.

 

چقدر طول می کشد تا خودتان یک لاستیک را عوض کنید؟

با این حال، به طور کلی، تعویض لاستیک نسبتاً ساده است. اگر فردی خوش دست هستید و می توانید از رایج ترین ابزارهای تعمیر خودرو استفاده کنید، می توانید این کار را به تنهایی انجام دهید. نباید بیش از 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.

 

آیا می توانم فقط یک لاستیک را تعویض کنم؟

 

به طور معمول، هنگامی که با تعویض تنها یک لاستیک مواجه می شوید، نتیجه یک وضعیت غیرقابل تعمیر مانند پنچر شدن یا باد کردن است. متأسفانه همه لاستیک ها قابل تعمیر نیستند یا ارزش صرفه جویی را ندارند. تعویض تنها یک لاستیک بیشتر به میزان آج باقی مانده روی تایر مقابل در همان محور بستگی دارد.

آیا برای تعویض لاستیک به گوه چرخ نیاز دارید؟

گوه های چرخ نیز به جلوگیری از غلتش کمک می کند. اگر گوه چرخ ندارید، آجر یا سنگ های بزرگ این کار را انجام می دهند. اگر در حال تعویض لاستیک عقب هستید، گوه ها را قبل از لاستیک های جلو قرار دهید. اگر در حال تعویض لاستیک جلو هستید، گوه ها را پشت لاستیک های عقب قرار دهید.

آیا برای تعویض لاستیک به قدرت نیاز دارید؟

هنگام رانندگی وسیله نقلیه خود با لاستیک زاپاس مراقب باشید. برای استفاده طولانی مدت طراحی نشده است، بنابراین در اسرع وقت آن را به گاراژ یا مکانیک ببرید! اگر این چند مرحله را دنبال کنید، به راحتی می توانید لاستیک ماشین خود را تعویض کنید. لازم نیست مکانیک باشید یا قدرت فوق العاده ای داشته باشید – فقط ابزار مناسب!

آیا می توانید با لاستیک پنچر رانندگی کنید؟

اگر روی وسیله نقلیه خود لاستیک های پنچر ندارید، حتی در مسافت کوتاهی نباید با لاستیک پنچر رانندگی کنید. پنچر شدن لاستیک، کار با وسیله نقلیه را دشوار می کند و این می تواند منجر به تصادف شود. در عرض چند ثانیه، رانندگی با لاستیک پنچر می‌تواند غیرقابل تعمیر به آن آسیب برساند و باید تعویض شود.

مقاله مرتبط: چگونه فلت لاستیک را اجرا کنیم؟

 

برای تعویض لاستیک به چه وسایلی نیاز دارید؟

ابزاری برای تعویض لاستیک

  • جک ماشین دستی طوری طراحی شده است که وسیله نقلیه شما را به اندازه کافی بالا ببرد تا لاستیک پنچر شده را از بین ببرد.
  • لاستیک زاپاس
  • یک آچار یا آچار گشتاور.
  • گوه های چرخ.
  • باد کننده لاستیک قابل حمل.
  • گیج لاستیک برای خواندن فشار توصیه شده لاستیک.

آیا تعویض فقط 2 لاستیک مشکلی ندارد؟

اگر به دنبال تعویض لاستیک های چهار چرخ متحرک هستید، توصیه می کنیم هر چهار تایر را به یکباره تعویض کنید. در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که فقط دو تایر را در یک زمان تعویض کنید، اما مخلوط کردن لاستیک های نو و فرسوده می تواند تفاوت سایز را از جلو تا عقب ایجاد کند که می تواند به خودروی شما آسیب برساند.

بهترین مکان برای تعویض لاستیک پنچر شده کجاست؟

یک پارکینگ خالی مکان ایده آلی خواهد بود. سطح زمین خوب است زیرا از غلتیدن وسیله نقلیه شما جلوگیری می کند. همچنین، مسیرهای مستقیم جاده بهتر از منحنی ها هستند، زیرا ترافیک روبروی شما را بیشتر می بیند. هرگز سعی نکنید تایر خود را روی یک شانه باریک در نزدیکی ترافیک روبرو عوض کنید.

آیا می توانم یک لاستیک جدید روی خودم بگذارم؟

تعویض لاستیک لزوماً به معنای سفر به گاراژ نیست. ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر رینگ‌هایی به لاستیک‌هایتان وصل کرده‌اید، تعویض لاستیک‌های خود کاری است که خودتان می‌توانید از عهده آن برآیید. هر کسی می تواند این کار را انجام دهد، فقط نیاز به دانش، تمرین و اعتماد به نفس برای ایجاد مهارت است.

 

پنج مرحله برای تعویض لاستیک چیست؟

نحوه تعویض لاستیک پنچر در پنج مرحله:

  • مرحله اول: ایمن شوید. قبل از اینکه از وسیله نقلیه خود خارج شوید، باید جلو بروید یا مکانی را پیدا کنید که دور از شلوغی ترافیک در جاده باشد.
  • مرحله دوم: ابزارهای خود را بگیرید.
  • مرحله سوم: شل کردن و بلند کردن.
  • مرحله چهارم: لاستیک را عوض کنید.
  • مرحله پنجم: پایین و سفت کنید.

آیا می توانم 1 مایل را با لاستیک پنچر رانندگی کنم؟

نه. با لاستیک پنچر رانندگی نکنید. با این حال، ممکن است هنگام کشیدن به کنار جاده، لازم باشد مسافت کوتاهی را با لاستیک پنچر طی کنید. اما رانندگی با لاستیک پنچر راهی مطمئن برای به خطر انداختن سرنشینان و آسیب جدی به وسیله نقلیه شما است.

قیمت تک لاستیک چقدر است؟

هزینه تعویض لاستیک یک تایر استاندارد حدود 50 تا 200 دلار است، بسته به مارک و کیفیت. شاسی بلندها و سایر وسایل نقلیه بزرگ می توانند تا حدود 350 دلار افزایش پیدا کنند. کامیون های بزرگ، مانند وانت، معمولاً تقریباً یکسان قیمت دارند. به طور کلی، این ایده خوبی است که همه لاستیک های خود را به یکباره تعویض کنید.

آیا لاستیک ها بدون سوراخ می توانند پنچر شوند؟

پنچر شدن لاستیک ها همیشه به دلیل وجود سوراخ در لاستیک ایجاد نمی شود. در عوض، نقص یا نشتی در میل سوپاپ می تواند مقصر باشد. میل سوپاپ قسمتی از لاستیک است که هنگام اضافه کردن هوا پیچ آن را باز می کنید. هر گونه آسیب یا حتی کثیفی روی این قطعه کوچک می تواند باعث شود تا لاستیک شما تا زمانی که کاملاً صاف شود هوا را از دست بدهد.

 

با لاستیک کاملاً پنچر چقدر می توانم رانندگی کنم؟

در صورت افت فشار کامل و محدودیت تحرک (بدون مانور رانندگی ناگهانی) می توان مسافت 50 مایلی را با حداکثر سرعت 50 مایل در ساعت رانندگی کرد. مسافت دویدن تحت تأثیر سبک رانندگی، سرعت، نوع جاده، شرایط آب و هوایی، وضعیت لاستیک و بار خودرو خواهد بود.

آیا خودرو هنگام تعویض لاستیک باید در حالت خنثی باشد؟

خودرو را در حالت خنثی رها نکنید. بدیهی است که می خواهید قبل از شروع تعویض لاستیک موتور را خاموش کنید، اما دنده باید در دنده اول یا دنده عقب بماند. دلیل اینکه می‌خواهید این کار را انجام دهید این است که ترمز دستی فقط روی دو چرخ کار می‌کند، معمولاً چرخ‌های عقب.

چند بار در ماه باید فشار باد لاستیک خود را چک کنید؟

با این حال، توصیه برای بررسی فشار باد لاستیک هنوز یک بار در ماه است. یک قانون کلی خوب که باید به خاطر بسپارید این است که لاستیک‌های شما هر ماه پس از پر کردن حدود یک PSI از دست می‌دهند، بنابراین بررسی هر ماه می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که آنها همیشه با فشار مناسب باد می‌شوند.

چگونه یک لاستیک را ترک می کنید؟

لاستیک را می توان به راحتی بدون بریده شدن آن خالی کرد. لاستیک‌های خودرو دارای سوپاپ‌هایی هستند که جریان هوای داخل و خارج لاستیک را کنترل می‌کنند. برای چرخاندن و باز کردن میل سوپاپ از یک ابزار سوپاپ ماشین یا انبر سوزنی بلند استفاده کنید. پس از برداشتن ساقه، صدای خروج هوا از لاستیک را می شنوید و احساس می کنید.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):