چگونه فیلتر هوا ماشین را عوض کنیم ؟ | چه زمانی فیلتر هوا باید عوض شود ؟

فهرست مطالب

فیلتر هوا ماشین ، وظیفه دارد که هوای مورد نیاز موتور را به آن برساند و هوا را تصفیه کرده و از ورود گرد و غبار و ریز ذراتی که برای موتور مضر هستند جلوگیری نماید. در این مقاله  به پاسخ به یکی از رایج ترین سوالات که : چگونه فیلتر هوا را عوض کنیم ؟ ، می پردازیم. مطلب را تا انتها دنبال کنید تا خودتان بدون نیاز به تعمیرکار ، بتوانید فیلتر هوا اتومبیلتان را عوض نمایید.

آنچه می خوانید :

  • فیلتر هوا چه وظیفه ای دارد ؟
  • زمان تعویض فیلتر هوا ماشین
  • چرا باید فیلتر هوا را عوض کنیم ؟
  • چگونه فیلتر هوا ماشین را عوض کنیم ؟

فیلتر هوا ماشین چه وظیفه ای دارد ؟

همانطور که انسان برای تنفس به اکسیژن نیاز دارد ، یک ماشین نیز برای فرایند احتراق به اکسیژن و هوا  نیاز دارد. فیلتر هوا ماشین  از رسیدن هرگونه حشره ، گرد و غبار ، ذرات ، شن و ماسه به موتور جلوگیری کرده و مخلوط خوبی از هوا و سوخت را برای عملکرد مناسب موتور ، تامین می کند.

فیلترهای هوای اتومبیل به اشکال مختلفی نظیر پنل های دایره ای یا استوانه ای ، ارائه می شوند.  این فیلتر ها از جنس پنبه ، کاغذ مصنوعی یا فوم می باشند ؛ همچنین داراب چین های بسیارند که هوا را تصفیه می کند.

زمان تعویض فیلتر هوا ماشین

دانستن زمان تعویض فیلتر هوا ماشین  همیشه آسان نیست. اگر می خواهید بدانید چه زمانی ، وقت تعویض فیلتر هوا ماشین است ، به دنبال علائم زیر باشید:

_افزایش مصرف سوخت

یکی از رایج ترین مواردی که در هنگام تغییر فیلتر هوای موتور با آن روبرو خواهید شد ، افزایش مصرف سوخت است. موتور برای کارکرد صحیح به جریان هوا خوب نیاز دارد. وقتی فیلتر هوا کثیف است ، ورود هوا به آن سخت تر است و موتور باید بیشتر کار کند.

مصرف سوخت شما در ابتدا تغییر زیادی نمی کند ، اما بعد از مدتی ، متوجه می شوید که برای مسافت مشخصی که قبلا می پیمودید ، باید سوخت بیشتری نسب به گذشته مصرف کنید. اگر اخیراً متوجه شده اید که باید بیشتر از حد معمول باک بنزین را پر کنید ، احتمالاً زمان آن رسیده است که فیلتر هوا ماشین  را بررسی کنید.

_مشکلات احتراق

هنگامی که فیلتر هوای موتور شما کثیف است ، هوا نمی تواند از فیلتر به موتور برسد ، این امر بر کل سیستم کنترل انتشار خودرو تأثیر می گذارد. این به نوبه خود می تواند شمع ها را کثیف کرده و از جرقه زدن صحیح آنها جلوگیری کند. به همین دلیل ، ممکن است با مشکلات اشتعال مواجه شوید.

_بازه های زمانی مشخص تعویض فیلتر هوا ماشین

اگر  منطقه زندگی شما پر گرد و غبار است، بهتر است هر ۵۰۰۰ کیلومتر فیلتر هوای خودرویتان را تعویض نمایید و در میان این مسافت حداقل یک‌بار به وسیله هوای فشرده فیلتر هوا را تمیز نمایید اما در هوا های‌ معمولی و تمیز میتوانید هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر اینکار را انجام دهید و هر ۵۰۰۰ کیلومتر فیلتر هوا را تمیز نمایید و دوباره استفاده کنید.

هرگز فیلتر هوا ماشین را با پیچ گوشتی برای هوا گیری بهتر سوراخ نکنید چون اولا شما دیگر فیلتر هوا را بی معنا نموده اید و عملا هوا از محلهای بدون مقاومت عبور خواهد کرد یعنی جریان اتصال کوتاه هوا ایجاد میشود و ثانیا این که شرکتهای سازنده فیلتر ها را طوری طراحی نموده اند که بعد از کثیف شدن نیز توان خروجی لازم برای هوای مورد نیاز ماشین را داشته باشند.

چرا باید فیلتر هوا ماشین را عوض کرد؟

_برای حفظ عملکرد موتور :

اگر فیلتر هوا ماشین ، کثیف و مسدود شده باشد ، می تواند جریان ورود هوا را کاهش دهد و عملکرد موتور را ضعیف کند زیرا موتور در تهیه مخلوط هوا و سوخت دچار مشکل می شود.  با داشتن فیلتر هوا مسدود ، پمپ بنزین بسیار سخت تر کار می کند و ممکن است در راه اندازی اتومبیل با مشکل روبرو شوید و شتاب ضعیف یا متوقف شدن خودرو را مشاهده کنید.

_برای نگهداری قطعات خودرو در شرایط مناسب:

وجود فیلتر هوا سالم برای  عملکرد روان و سلامت عمومی خودرو بسیار حیاتی هستند. برای اینکه ماشین شما به طور صحیحی کار کند ، فیلترهای اتومبیل را مرتبا بررسی کنید و در صورت لزوم فیلتر ماشین راعوض کنید.

یکی از مشکلاتی که در اثر فرسودگی فیلتر های هوا به وجود می آید ورود ذرات گرد و غبار و آلودگی ها به درون قطعاتی همچون پمپ بنزین و انژکتور ها ، و تخریب آنها می باشد.

چگونه فیلتر هوای ماشین را عوض کنیم ؟

وسایل مورد نیاز :

      • فیلتر هوای جدید
      • پارچه
      • پیچ گوشتی (اختیاری)
      • چاقوی  (اختیاری)

مرحله اول : فیلتر مناسب خودرو خود را بیابید

تعویض فیلتر هوا ماشین در بازه زمانی مشخص ،  یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای بهبود مصرف سوخت  اتومبیل خود انجام دهید(گاهی اوقات تا 10 درصد سبب بهبود مصرف سوخت می شود).

اما قبل از اینکه هر کاری در رابطه با تعمیر و تعویض فیتر انجام دهید ؛ حتی قبل از اینکه به مرکز فروش قطعات برای خرید فیلتر هوا بروید ، دفترچه راهنمایی ماشین خود را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که ساخت و مدل ماشینی که شما مالک آن هستید ،  به نوع خاصی از فیلتر هوا نیاز دارد یا با تمامی فیلتر ها سازگار است .  سپس با توجه به نوع فیلتر مورد نیاز خود ، اقدام به خرید آن نمایید.

گام دوم: ماشین را پارک کنید

ماشین را  (روی یک سطح صاف) پارک کنید.

مرحله سوم: کاپوتان ماشین را باز کنید

پس از انجام این کار ، با توجه به نوع ماشین ، محل قرارگیری فلیتر هوا متفاوت است  ،  فیلتر  ممکن است با کلیپی در جای خود نگه داشته شده باشد یا توسط پیچ در جای خود قرار گرفته باشد که لازم است با پیچ گوشتی آن را باز کنید.

مرحله چهارم: فیلتر را جایگزین کنید

پس از برداشتن پوشش ، فیلتر قدیمی را بردارید (باید به راحتی بیرون بیاید). با استفاده از یک پارچه ، باقی مانده های باقی مانده از پوشش و همچنین فضای خالی مجاور محل قرار گیری فیلتر را پاک کنید ، سپس فیلتر جدید را در جای خود قرار دهید (مطمئن شوید که جهت آن همانند فیلتر قدیمی است). با استفاده از گیره های فلزی یا پیچ ، درپوش را تعویض و محکم کنید.