چگونه روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟ در مرحله ساده

فهرست مطالب

چگونه روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟ در مرحله ساده

هر موتور ماشینی به روغن نیاز دارد، اما هر روغنی این کار را نمی کند. موتورهای مدرن با استانداردهای دقیق طراحی و ساخته می شوند و برای تضمین عمر طولانی به روغن هایی نیاز دارند که مشخصات بسیار خاص صنعت و خودروساز را برآورده کنند. عدم استفاده از نوع صحیح روغن و مستند کردن استفاده از آن می تواند گارانتی خودروی جدید شما را باطل کند.

 

بیشتر مدل‌های جدید خودرو به روغن‌های مصنوعی یا کاملاً مصنوعی، با ویسکوزیته کم و با صرفه‌جویی در منابع نیاز دارند که اصطکاک را به حداقل می‌رسانند و مصرف سوخت را به حداکثر می‌رسانند. با این حال، انتخاب روغن مناسب همیشه آسان نیست.

روغن مناسب برای ساخت و مدل خودروی شما باید دارای درجه ویسکوزیته SAE صحیح باشد، استانداردهای عملکرد تعیین شده توسط API، ILSAC، و/یا ACEA را داشته باشد، و هر گونه مشخصات ویژه تعیین شده توسط خودروساز یا سازنده موتور را داشته باشد. این الزامات در دفترچه راهنمای مالک خودرو شما ذکر شده است و تعمیرگاه خودرو شما همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد مشخصات روغن توصیه شده خودروی شما ارائه دهد.

 

فواصل تعویض روغن بسته به سن خودرو، نوع روغن و شرایط رانندگی متفاوت است. قبلاً تعویض روغن هر 3000 مایل عادی بود، اما با روانکارهای مدرن، امروزه بیشتر موتورها فواصل تعویض روغن را بین 5000 تا 7500 مایل توصیه می کنند.

علاوه بر این، اگر موتور خودروی شما به روغن موتور کاملاً مصنوعی نیاز دارد، می‌تواند تا 15000 مایل بین سرویس‌ها دوام بیاورد! شما نمی توانید وضعیت روغن موتور را با رنگ تشخیص دهید، بنابراین برنامه تعمیر و نگهداری کارخانه را برای تعویض روغن دنبال کنید.

روغن موتور چیست؟

از لحاظ تاریخی، روغن موتور فقط مخلوطی از روغن پایه و مواد افزودنی بود که برای روانکاری قطعات موتور ، کاهش اصطکاک، تمیز کردن، خنک کردن و محافظت از موتور استفاده می شد.

 

با این حال، روغن‌های موتور مصنوعی مدرن مخلوط پیچیده‌ای از روغن‌های پایه و اجزای افزودنی هستند که برای انجام کارهای مختلف طراحی شده‌اند:

  • جداسازی و روانکاری قطعات متحرک
  • کاهش سایش موتور
  • کمک به جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی اجزای داخلی موتور
  • حذف و معلق کردن کثیفی ها و آلاینده های روغن تا زمانی که بتوان این آلودگی ها را در تعویض روغن بعدی پاک کرد.
  • قطعات موتور خنک کننده
  • افزایش راندمان سوخت موتور
  • ارائه حفاظت در طیف وسیعی از دماها
  • هیدرولیک عملیاتی در زمان بندی متغیر سوپاپ
  • کمک به حفاظت از سیستم انتشار گازهای گلخانه ای

به عبارت دیگر، روغن موتور مصنوعی مدرن بسیار بیشتر از روانکاری انجام می دهد. این مسئول محافظت از سایش موتور و بهبود عملکرد موتور و همچنین محافظت کامل از تمام قطعات متحرک است.

روغن موتور از دو جزء اساسی روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. روغن های پایه 70 تا 90 درصد کل را تشکیل می دهند و از گاز طبیعی یا نفت خام تولید می شوند، در حالی که افزودنی ها 30-10 درصد باقی مانده را تکمیل می کنند و می توانند چیزهای مختلفی باشند.

این افزودنی ها از جمله موارد زیر هستند:

 

  • پراکنده کننده ها
  • مواد شوینده
  • افزودنی های ضد سایش
  • اصلاح کننده های اصطکاک
  • آنتی اکسیدان ها
  • افزودنی های ضد کف
  • بازدارنده های خوردگی
  • بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته
  • داروهای کاهش دهنده نقطه ریزش

 

چرا قابلیت تمیز کردن روغن موتور مهم است؟

هر بار که موتور شما کار می کند، محصولات جانبی حاصل از احتراق، روغن موتور شما را آلوده می کند. اگر آلاینده ها در روغن جمع شوند، می توانند ته نشین شوند و لجن و رسوب در موتور ایجاد کنند. استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین، بی توجهی به تعویض روغن و مشکلات تعمیر و نگهداری نیز می تواند منجر به تشکیل لجن در موتور شما شود.

 

اگر اجزای موتور و مسیرهای روغن کثیف باشند، عملکرد، کارایی و کیفیت خودروی شما کاهش می یابد. رسوبات همچنین گرما را مانند یک پتوی عایق در داخل موتور شما به دام می‌اندازند.

نحوه تعویض روغن موتور خودرو

 

چگونه روغن موتور را عوض کنیم؟

خودرو را روی سطح صاف پارک کنید ، ترمز دستی را فشار دهید و موتور را خاموش کنید. در صورت لزوم، جلوی وسیله نقلیه را با راندن آن بر روی سطح شیب دار یا با جک زدن و استفاده از پایه های جک بالا ببرید.

 

احتیاط: هرگز از زیر وسیله نقلیه ای که فقط توسط جک پشتیبانی می شود بالا نروید ! همچنین برای جلوگیری از غلتیدن چرخ ها بر روی زمین، اتصالات چرخ را توصیه می کنیم.

  1. کاپوت را باز کنید.
  2. میله روغن موتور را پیدا کرده و بردارید (به جریان یافتن روغن در هنگام تخلیه کمک می کند).
  3. هنگامی که وسیله نقلیه به طور ایمن و ایمن حمایت شد، عینک ایمنی را به چشم بزنید، زیر خودرو خزیده و محل تابه روغن موتور را پیدا کنید. (برای مرجع به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.)
  4. پلاگین تخلیه روغن را که یک سر پیچ بلند در کف تابه است پیدا کنید. روغن می تواند از طریق دریچه تخلیه از تابه خارج شود. ( توجه: برخی از وسایل نقلیه دارای دو شاخه تخلیه هستند.)
  5. یک ظرف، به عنوان مثال، یک ماهیتابه روغن تایید شده، زیر دریچه تخلیه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ظرف تخلیه به اندازه کافی بزرگ است تا مقدار روغنی که انتظار می رود از موتور خارج شود را در خود نگه دارد. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا ببینید ماشین شما چقدر روغن نیاز دارد.
  6. پلاگین تخلیه را با یک آچار حلقه ای یا شش ضلعی شل کنید. سوکت. دوشاخه را با احتیاط با دست جدا کنید و مطمئن شوید که سینی چکه در زیر سوراخ دوشاخه قرار دارد. روغن به سرعت از سوراخ خارج می شود، اما اجازه دهید تمام روغن قدیمی برای چند دقیقه تخلیه شود. (برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.) احتیاط: روغن ممکن است داغ باشد!
  7. رزوه های تابه روغن و شمع تخلیه روغن را با دستمال پاک کنید و وضعیت تابه روغن و رزوه های فلش تخلیه روغن و واشر را به صورت چشمی بررسی کنید. اگر در مورد وضعیت دوشاخه نگران هستید، یک دوشاخه تخلیه جایگزین خریداری کنید. در صورت لزوم واشر پلاگین تخلیه را تعویض کنید (بعضی از OEM ها این را توصیه می کنند). وقتی روغن کاملاً تخلیه شد، پلاگین تخلیه روغن را تعویض کرده و با آچار جعبه یا پیچ گوشتی شش گوش درست کنید . بوش با گشتاور مشخص شده توسط سازنده. (راهنمای دستورالعمل را ببینید.)
  8. فیلتر روغن را پیدا کنید. اگر فیلترهای روغن قدیمی و جدید یکسان نیستند، برنامه را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که فیلتر صحیح را دارید. (برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.)
  9. یک ظرف روغن را زیر فیلتر روغن قرار دهید تا روغن باقی مانده در فیلتر گرفته شود.
  10. فیلتر روغن یا درپوش فیلتر روغن را با آچار فیلتر روغن باز کنید و روغن را از فیلتر روغن تخلیه کنید.
  11. فیلتر روغن را بردارید. بررسی کنید که آیا واشر فیلتر با فیلتر شل شده است یا خیر. اگر هنوز به پایه موتور چسبیده است، آن و هر گونه باقیمانده را بردارید.
  12. یک لایه نازک روغن جدید به واشر فیلتر روغن جدید بزنید تا به راحتی روی موتور نصب شود. (احتیاط: از گریس استفاده نکنید!) با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت، فیلتر روغن جدید را با دست روی موتور نصب کنید. هنگامی که واشر فیلتر روغن برای اولین بار با سطح آب بندی صفحه نصب تماس گرفت، فیلتر را طبق دستورالعمل های مربوط به کاربرد خود (معمولاً روی فیلتر روغن جدید یا جعبه فیلتر روغن قرار دارد) ترجیحاً با دست محکم کنید. به طور کلی، این 3/4 به 1 دور کامل پس از تماس واشر فیلتر با موتور است. (توجه: رویه‌های تعویض فیلتر روغن کارتریج ممکن است متفاوت باشد. برای دستورالعمل‌ها به دفترچه راهنمای مالک یا خدمات مراجعه کنید.)
  13. زیر کاپوت، درپوش پرکننده روغن را بردارید و با استفاده از یک قیف مقدار مناسب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب را اضافه کنید. (برای کلاس، مشخصات و مقدار توصیه شده به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.)
  14. درپوش پرکننده روغن را دوباره نصب کنید.
  15. موتور را روشن کنید و بگذارید حداقل 30 ثانیه در حالت بیکار بماند. زیر خودرو را به دقت بررسی کنید تا روغن نشت نداشته باشد (به ویژه در شاخه تخلیه روغن و فیلتر روغن). در صورت مشاهده هرگونه نشتی، فوراً موتور را خاموش کرده و نشتی را تعمیر کنید.
  16. موتور را خاموش کنید و 30 ثانیه صبر کنید تا روغن موتور ته نشین شود. ناحیه زیر خودرو را برای نشت روغن به دقت بررسی کنید.
  17. خودرو را با خیال راحت روی زمین هموار پایین بیاورید.
  18. میله روغن را نصب و بردارید و سطح صحیح روغن را بررسی کنید، در صورت لزوم روغن بیشتری اضافه کنید. (به دفترچه راهنمای مالک خودرو برای ظرفیت روغن و سطح روغن توصیه شده روی میله اندازه گیری مراجعه کنید.)

این دستورالعمل ها به عنوان دستورالعمل های کلی در نظر گرفته شده اند. لطفاً برای دستورالعمل های خاص در مورد تعویض روغن و فیلتر خودروی خود به دفترچه راهنمای مالک یا خدمات خود مراجعه کنید. هنگام بلند کردن یا جک زدن هر وسیله نقلیه ای احتیاط کنید.

چند بار باید سطح روغن موتور را چک کنید؟

آیا می دانستید که روغن شما اغلب نشانگر خوبی برای سلامت موتور شما است؟ بنابراین، چند بار باید سطح روغن خودروی خود را بررسی کنید؟ در روزهای قبل از سنسورهای سطح روغن، بسیاری از رانندگان حداقل یک بار در هفته سطح روغن خود را با استفاده از میله اندازه گیری بررسی می کردند.

شاید این روزها لازم نباشد. با این حال، لازم به یادآوری است که روغن موتور شما به اندازه سایر اجزای موتور مهم است. شما باید سطح روغن خود را حداقل هر دو هفته یک بار یا قبل از یک سفر طولانی و در اتومبیل های قدیمی تر، حتی بیشتر، بررسی کنید.

حتی اگر در حال رانندگی با یک خودروی کاملاً جدید یا مدل اروپایی بسیار مهندسی شده هستید، عوامل محیطی مانند کیفیت سوخت، دمای شدید یا رانندگی بدون توقف می‌توانند میزان روغن مصرفی موتور شما را افزایش دهند.

تعویض روغن موتور در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده ضروری است.

چگونه سطح روغن موتور را بررسی کنیم؟

ابتدا مطمئن شوید که ماشین شما روی زمین صاف است. همچنین زمانی که ماشین سرد است بهتر است سطح روغن خودرو خود را بررسی کنید.

 

در اکثر خودروها، دسته میله به رنگ روشن است، به عنوان مثال، زرد یا سبز، با این حال، اگر مطمئن نیستید دفترچه راهنمای خودروی سازنده خود را بررسی کنید. اکنون میله روغن خودرو را با استفاده از یک پارچه تمیز به طور کامل بردارید تا روغن را پاک کنید.

باید توجه داشته باشید که نشانگرهای حداکثر و حداقل روی میله اندازه گیری وجود دارد. اگر روغن جایی بین این دو نشانگر باشد، رانندگی با ماشین مشکلی ندارد، اما اگر کمتر از نشانگر حداقل باشد، نباید ماشین را تا زمانی که روغن دوباره پر نشده است، برانید.

پس از پاک کردن میله اندازه گیری از روغن، سپس آن را در لوله قرار دهید و آن را تا انتها فشار دهید. سپس دوباره آن را بردارید و سطح روغن را بررسی کنید. اگر روغن کم است آن را پر کنید.

 

روغن موتور را هر چند وقت یکبار باید عوض کنید؟

سازنده خودروی شما احتمالاً یک برنامه تعویض روغن بر اساس مسافت پیموده شده (مانند هر 5000 مایل) و زمانبندی (مانند هر شش ماه) را در دفترچه راهنمای کاربر فهرست کرده است. اغلب توصیه می کند روغن خود را در هر بازه زمانی که اول می شود تعویض کنید. قبل از کووید، اکثر مردم مدت‌ها قبل از فاصله زمانی بر اساس مسافت پیموده شده می‌رسیدند، بنابراین این رقمی است که به آن تکیه می‌کردند.

با این حال، روغن موتور نیز با گذشت زمان تحلیل می‌رود، بنابراین تعویض روغن پس از رسیدن به بازه زمانی بر اساس زمان، بسیار مهم است. توصیه کلی این است که روغن خود را هر 3000 تا 5000 مایل یا هر سه تا شش ماه یکبار تعویض کنید که حداقل دو بار در سال است.

خودروهای جدیدتر معمولاً مانند خودروهای قدیمی نیازی به تعویض روغن ندارند و خودروهایی که از روغن مصنوعی استفاده می‌کنند نسبت به خودروهایی که از روغن معمولی استفاده می‌کنند، می‌توانند طولانی‌تر بدون تعویض کار کنند. در هر صورت، باید حداقل یک بار در ماه روغن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کم یا کثیف نیست.