چه چیزی باعث خرابی توربو می شود و علائمی که باید به دنبال آن باشید؟

فهرست مطالب

چه چیزی باعث خرابی توربو می شود و علائمی که باید به دنبال آن باشید؟

کارموند: توربوشارژر شما بخش مهمی از موتور است که به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های مهم شتاب بگیرید و به حداکثر سرعت برسید. هنگامی که می خواهید سریع و ایمن در بزرگراه سبقت بگیرید، به شما نیروی لازم را می دهد.

 

در برخی از خودروها، حتی می‌توانید صدای خشنود کننده‌ای را بشنوید که توربو وارد موتور شده و هوا را وارد موتور می‌کند. با این حال، اگر توربو شما دیگر به درستی کار نمی کند، موتور شما می تواند ناکارآمد شود و از عملکرد ضعیف رنج ببرد.

ممکن است تعدادی سیگنال وجود داشته باشد که می تواند با خرابی توربو مرتبط باشد. با این حال، با نظارت دقیق بر عملکرد خودرو، اغلب می‌توانید سیگنال‌های آشکار رایج‌ترین مشکلات را تشخیص دهید و در نتیجه مشکلات احتمالی توربو را تأیید کنید، که باید یک گاراژ آزمایش تشخیصی را برای مشخص کردن علت مشکل انجام دهد.

 

رایج ترین علائم توربو منفجره عبارتند از:

  • خودرو کاهش قابل توجهی در قدرت دارد
  • شتاب خودرو کند و بلند به نظر می رسد
  • ماشین نمی تواند به راحتی سرعت های بالا را حفظ کند
  • دود از اگزوز خارج می شود
  • روی داشبورد چراغ عیب موتور وجود دارد

 

آنچه یاد خواهید گرفت:

 

علائم خرابی توربو

تعدادی از علائم وجود دارد که نشان می دهد وسیله نقلیه شما به شما اطلاع می دهد که توربو آن نیاز به تعمیر و نگهداری یا تعمیر دارد:

از دست دادن قدرت

اگر متوجه شدید که خودروی توربوشارژ شما کندتر از حد معمول شتاب می‌گیرد یا نمی‌تواند به سرعتی که می‌توانست زودتر برسد، این ممکن است نشانه‌ای از خرابی توربو شما باشد.

 

موتور ناله

 

یکی از مزایای غیرمنتظره توربوشارژر این است که در واقع موتور را بی صداتر می کند زیرا صدای ورودی هوا را خفه می کند.

با این حال، اگر صدای زوزه بلندی را می شنوید – کمی شبیه دریل دندانپزشک یا آژیر پلیس – این یک علامت احتمالی خرابی توربو است.

با جدی‌تر شدن عیب، صدا بدتر می‌شود. اگر متوجه ناله ای از موتور خود شدید، باید از یک مکانیک حرفه ای استفاده کنید تا ماشین شما را ببیند.

دود اگزوز و گازهای گلخانه ای بیش از حد

اگر روغن به سیستم اگزوز نشت کند، هنگام سوختن دود آبی خاکستری مشخصی تولید می کند. این می تواند ناشی از ترک در محفظه توربو یا آسیب دیده سیل داخلی باشد.

 

اگر این علامت توسط توربوشارژر ایجاد شده باشد، به احتمال زیاد این دودهای تغییر رنگ داده شده را با افزایش دور موتور درست پس از دور آرام مشاهده خواهید کرد.

 

چراغ موتور را بررسی کنید

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این چراغ روی داشبورد شما روشن می شود. ممکن است به دلیل مشکلات سنسور یا حتی شل بودن درپوش بنزین باشد، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده مشکل جدی در توربو شما باشد. در قسمت امن بمانید و ماشین را توسط مکانیک بررسی کنید.

بوست گیج غیر فعال

برخی از وسایل نقلیه توربوشارژ مجهز به یک بوست سنج هستند که به شما اطلاع می‌دهند که توربو شما چقدر تقویت می‌کند (در صورت تمایل می‌توانید آن را نیز در خودروی خود قرار دهید). اگر بوست گیج شما به اندازه قبل بالا نمی رود، به احتمال زیاد توربو شما نیاز به تعمیر دارد.

روغن سوزی

همانطور که قبلا ذکر شد، نشت روغن در توربوشارژر نشانه ای از خرابی تدریجی آن است. لوله پایینی جلوی توربو را جدا کنید و به داخل آن نگاهی بیندازید.

آیا می توانید روغن را ببینید آیا نشانه ای از رسوبات در لوله به این معنی است که شما نیاز به سرویس توربو دارید؟ اگر این مشکل بررسی نشود، کل سیستم ممکن است از کار بیفتد.

چه چیزی باعث خرابی توربو می شود؟

توربوشارژرها بسیار قابل اعتماد هستند. در واقع، کمتر از 1٪ از بازرسی های گارانتی ایرادی را در خود توربو پیدا می کنند. در عوض، توربوهای سوخته معمولاً نتیجه مشکلات روانکاری موتور یا ورود اجسام خارجی است.

روغن / روانکاری

برای کارکرد موثر یک توربو به جریان ثابت روغن تمیز نیاز دارد و برای اینکه توربو خود را در بهترین حالت نگه دارید باید مطمئن شوید که روغن و فیلتر روغن را به طور منظم تعویض کنید.

این امر به جلوگیری از تجمع رسوبات کربن و آلاینده‌هایی که می‌توانند از طریق سایش به داخل توربوشارژر شما آسیب برسانند، کمک می‌کند و کارایی آن را کاهش می‌دهد و در طول زمان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد. روغن کاملا مصنوعی کمترین کربن را تولید می کند.

مهر و موم آسیب دیده

 

اگر مهر و موم بین کمپرسور و موتور فرسوده یا ترک بخورد، روغن به سیستم اگزوز نشت می کند. در نتیجه توربو باید برای افزایش فشار هوا بیشتر کار کند.

این مشکل به عنوان سرعت بیش از حد نیز شناخته می شود. در نهایت، راندمان و بوست ارائه شده توسط توربو را کاهش می دهد.

 

اشیاء خارجی / سپرده

یک توربوشارژر اساساً از دو جزء اصلی تشکیل شده است: کمپرسور در جلو و توربین در عقب. گاهی اوقات اجسام خارجی مانند ذرات گرد و غبار، خاک، برگ ها و سنگ های کوچک می توانند از طریق ورودی کمپرسور یا ورودی توربین وارد توربو شوند.

هنگامی که جسم خارجی وارد محفظه کمپرسور می شود، اغلب از فیلتر هوا می آید. از طرف دیگر، اگر جسم خارجی باعث آسیب به توربین شود، معمولاً مشکل از خود موتور است.

بازده توربو زمانی کاهش می یابد که زباله شروع به آسیب رساندن به چرخ های کمپرسور یا پره های توربین کند. برای جلوگیری از این امر، فیلتر هوای شما باید به طور مرتب سرویس و تعویض شود. همچنین باید توربوی خود را از نظر آلودگی بررسی کنید.

 

پوشیدن و پاره شدن

همانطور که انتظار دارید، یک توربو برای همیشه دوام نخواهد آورد. شما به چرخه عمر این قطعه نگاه می کنید که بسته به نحوه رانندگی ماشین خود، برای مسافتی در حدود 100 تا 150 هزار مایل مناسب است. در نهایت نیاز به تعویض دارد.

آیا هنوز هم می توانید با توربو دمیده رانندگی کنید؟

اگر فکر می کنید توربو شما منفجر شده است، ایده خوبی است که ماشین را متوقف کنید و بررسی کنید که آیا خراب است یا خیر. خروج دود از قسمت کاملا غیرقابل انکار است، اما اگر مطمئن نیستید، ورودی را بردارید و ساقه را بررسی کنید. باور کنید یا نه، می توانید بدون توربو ادامه دهید، اما احتمالاً تماس با آسانسور نجات ایمن تر است.

اگر تصمیم گرفتید با توربو خراب رانندگی کنید، ابتدا قلاب را از فعال کننده زباله باز کنید، سپس در حین رانندگی مسافت مورد نیاز برای رسیدن به مکانیک، آن را با سیم باز کنید. روی گاز قدم بگذارید زیرا ضایعات نمی تواند فشار کامل اگزوز را تحمل کند. اگر تصمیم دارید با توربوی ناموفق مسابقه دهید، حتماً مراقب سطح روغن خود باشید و بیش از 100 مایل رانندگی نکنید.

اگر توربو شما منفجر شود چه کار می کنید؟

هنگامی که توربو مشخص شد که منفجر شده است، 2 گزینه دارید. ابتدا می‌توانید یک توربو کاملاً جدید بخرید و آن را نصب کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید هزینه‌ها را کاهش دهید، می‌توانید توربو خود را تعمیرات اساسی و تعمیر کنید. البته توربوی جدید باید ترجیح داده شود زیرا گارانتی طولانی تری دارد و نسبت به توربو بازسازی شده عمر طولانی تری دارد.

همانطور که از مسائل ذکر شده در بالا مشخص است، نکات زیادی وجود دارد که باید به دنبال آن باشید و زمانی که متوجه می شوید توربو معیوب دارید. اگر مشکوک هستید که این مورد در مورد خودروی شماست و می‌خواهید در مورد معاوضه صحبت کنید یا فقط راهنمایی می‌خواهید، لطفاً با نزدیک‌ترین تکنسین‌ها و مکانیک‌های خود تماس بگیرید که خوشحال خواهند شد به شما کمک کنند.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):