چرا موتور خودروی شما بیش از حد گرم می شود؟ – 6 علت احتمالی

فهرست مطالب

چرا موتور خودروی شما بیش از حد گرم می شود؟ – 6 علت احتمالی

خودروهای امروزی دارای سیستم های خنک کننده پیچیده مجهز به چندین سنسور حرارتی و فن های الکتریکی با کنترل کامپیوتری هستند که برای روشن نگه داشتن موتور شما در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده اند. اما گرمای بیش از حد ممکن است اتفاق بیفتد.

 

 

چرا موتورها بیش از حد گرم می شوند؟

موتورها به دلایل زیادی ممکن است بیش از حد گرم شوند. به طور کلی، به این دلیل است که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد و گرما قادر به فرار از محفظه موتور نیست. منبع این مشکل می تواند شامل نشت سیستم خنک کننده، معیوب بودن فن رادیاتور، خرابی پمپ آب یا گرفتگی شلنگ خنک کننده باشد.

صرف نظر از منبع مشکل، گرم شدن بیش از حد موتور چیزی نیست که بخواهید اجازه دهید آن را معطل کنید. موتور شما ممکن است آسیب جدی، اگر نه دائمی، متحمل شود.

 

نشانه های داغ شدن موتور شما

اگر بتوانید قبل از داغ شدن بیش از حد موتور تا حد خرابی، اقداماتی را برای خنک کردن آن انجام دهید، ممکن است خطر آسیب غیرقابل برگشت موتور را کاهش دهید. اما ابتدا باید به علائم گرمازدگی توجه کنید که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بخار (که می تواند شبیه دود باشد) از زیر کاپوت ماشین می آید.
  • سنج دمای موتور روی داشبورد شما که به “H” یا قرمز می رسد. (نمادهای اندازه گیری دمای موتور متفاوت است، بنابراین به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.)
  • بوی عجیبی از قسمت موتور می آید. به عنوان مثال، مایع خنک کننده نشتی می تواند بوی شیرینی بدهد در حالی که روغن نشت کننده ممکن است بوی سوختگی بیشتری بدهد.

به محض اینکه متوجه داغ شدن موتور شدید، مراحل زیر را انجام دهید و با نزدیکترین تعمیرگاه خود تماس بگیرید.

چرا موتور خودروی شما بیش از حد گرم می شود؟ - 6 علت احتمالی

 

چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد ماشین می شود؟

به طور کلی، گرم شدن بیش از حد موتور به این معنی است که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد. از این گذشته، این سیستم برای دور کردن گرمای اضافی از موتور طراحی شده است. در زیر پنج مشکل عمده ای که می تواند در این سیستم ایجاد شود آورده شده است.

 

1. ترموستات خراب

 

ترموستات از ورود مایع خنک کننده به موتور تا زمانی که موتور گرم نشده است جلوگیری می کند. این بدان معنی است که ماشین شما می تواند سریعتر به دمای کار برسد. با این حال، اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است باز نشود و اجازه دهد مایع خنک‌کننده در مواقع لزوم وارد شود.

2. یک پمپ آب آسیب دیده

خنک کننده مخلوطی از آب و ضد یخ است (که از یخ زدن آب در دماهای پایین جلوگیری می کند). بنابراین، پمپ آب چیزی است که مایع خنک کننده را از طریق موتور پمپ می کند، جایی که گرمای اضافی را جذب می کند. مشکل در پمپ آب به این معنی است که جریان مایع خنک کننده ممکن است مختل شده باشد یا اصلاً جریان نداشته باشد.

3. خنک کننده کم یا آلوده

البته، حتی اگر پمپ آب کار کند، اگر مشکلی در خود مایع خنک کننده وجود داشته باشد، کار چندان خوبی نخواهد داشت. اگر مقدار کافی در سیستم وجود نداشته باشد، برای خنک کردن موتور ناکافی خواهد بود. و اگر مایع خنک‌کننده دارای آلاینده‌ها باشد، آنقدر مؤثر عمل نمی‌کند و ممکن است گرمای زیادی را جذب نکند.

4. شلنگ های بد

شیلنگ ها همان چیزی هستند که مایع خنک کننده در حین حرکت بین موتور و رادیاتور از آن عبور می کند. شلنگ های آسیب دیده، ترک خورده، شل یا گرفتگی ممکن است باعث نشت مایع خنک کننده شوند یا به سادگی مانع از جریان مایع خنک کننده شوند.

 

5. رادیاتور آسیب دیده

خود رادیاتور جایی است که مایع خنک کننده برای بازگرداندن خنک کننده خود می رود. بنابراین اگر رادیاتور آسیب دیده باشد، مایع خنک کننده ممکن است خیلی گرم بماند. مشکلات زیادی در مورد رادیاتور وجود دارد. به عنوان مثال، فن رادیاتور ممکن است سوخته باشد، یا ممکن است خود رادیاتور در اثر تصادف آسیب فیزیکی دیده باشد.

 

اگرچه گاهی اوقات می توان رادیاتورها را تعمیر کرد، اما معمولاً بهتر است آنها را تعویض کنید.

وقتی موتور شما بیش از حد گرم می شود چه کاری انجام دهید

1. تهویه مطبوع را بکشید و گرما را روشن کنید.

فوراً کولر گازی را خاموش کنید تا فشار وارده به موتور کاهش یابد. سپس، صفحه را روی حداکثر حرارت قرار دهید. این می تواند به دور کردن گرما از موتور کمک کند تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند تا زمانی که بتوانید در مکانی امن حرکت کنید. ممکن است خودتان کمی گرم شوید، اما چند دقیقه ناراحتی در مقایسه با تعمیرات اساسی موتور هزینه کمی است.

2. یک مکان امن برای عقب نشینی پیدا کنید.

 

پولور و ماشین را خاموش کنید. اجازه دهید موتور حداقل 15 دقیقه خنک شود. مراقب دماسنج باشید، زیرا با سرد شدن موتور باید به محدوده طبیعی برگردد.

در حالی که منتظر هستید (و گیج را تماشا می کنید)، برنامه ای برای بررسی موتور بیش از حد گرم شده خود تنظیم کنید.

3. بررسی کنید و مایع خنک کننده را اضافه کنید (اگر آن را دارید).

اگر سطح مایع خنک‌کننده شما پایین است، یک شارژ سریع می‌تواند به محافظت از موتور و جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک کند تا زمانی که بتوانید مشکلات را برطرف کنید. با این حال، اگر شیلنگ خنک کننده مسدود شده باشد یا منبع مشکل شما خرابی فن رادیاتور یا پمپ آب باشد، این مرحله چندان مفید نخواهد بود.

برای یافتن محل مخزن مایع خنک کننده و نحوه افزودن مایع خنک کننده به وسیله نقلیه خود با کتابچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

4. موتور را دوباره راه اندازی کنید.

اگر ماشین شما یدک‌کش نمی‌شود، اکنون وقت آن است که موتور خود را با دقت راه اندازی مجدد کرده و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو خود برسانید. هنگام رانندگی مراقب دماسنج باشید. اگر دوباره بالا آمد، آن را بکشید و اجازه دهید سیستم خنک شود.

وقتی موتور شما بیش از حد گرم می شود چه کاری نباید انجام دهید

1. نترسید.

موتور شما خنک نمی شود، اما شما می توانید! هنگام خارج شدن از جاده از انحراف در ترافیک یا ترمز زدن خودداری کنید.

2. به رانندگی ادامه ندهید.

اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود اما همچنان کار می کند، با ماندن در جاده هیچ لطفی به آن نمی کنید. مطمئناً، ممکن است بتوانید قبل از اینکه کاملاً از بین برود به مقصد برسید، اما ممکن است با فشار دادن بیش از حد موتور خود باعث آسیب قابل توجه (و پرهزینه) شوید.

 

3. کاپوت را بلافاصله باز نکنید.

پس از کشیدن خودرو، قبل از اینکه کاپوت را بیرون بیاورید، صبر کنید تا موتور خنک شود. باز کردن فورا کاپوت می تواند شما را در معرض خطر سوختگی یا آسیب ناشی از پرتاب بخار یا دود قرار دهد. صبر کلید است. قبل از باز کردن کاپوت، صبر کنید تا گیج دمای موتور ته نشین شود.

4. اجازه ندهید این موضوع طولانی شود.

گرمای بیش از حد موتور به خودی خود حل نمی شود، حتی اگر به نظر می رسد که پس از اضافه کردن کمی مایع خنک کننده، رفع شود. فقط در صورتی بدتر می شود که به آن رسیدگی نشود. برای کمک به صرفه جویی در موتور خود، مشکل را ریشه یابی کنید.

چگونه از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری کنیم

مواظب ماشینت باش و اون هم ازت مراقبت میکنه بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو این است که شستشو و تعویض مایع خنک کننده به طور منظم در خودرو انجام شود و همانطور که سازنده خودرو توصیه می کند از تعمیر و نگهداری رادیاتور به روز باشید. بازرسی های معمول همچنین می تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی رادیاتور یا موتور را قبل از بدتر شدن برطرف کنید.

 

سوالات متداول

چرا موتورها بیش از حد گرم می شوند؟

موتورها به دلایل زیادی ممکن است بیش از حد گرم شوند. به طور کلی، به این دلیل است که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد و گرما قادر به فرار از محفظه موتور نیست. منبع این مشکل می تواند شامل نشت سیستم خنک کننده، معیوب بودن فن رادیاتور، خرابی پمپ آب یا گرفتگی شلنگ خنک کننده باشد.

آیا می توانید با موتوری که بیش از حد گرم می شود رانندگی کنید؟

رانندگی با ماشین در هنگام گرم شدن بیش از حد می تواند آسیب جدی و گاهی دائمی به موتور شما وارد کند، بنابراین بهتر است هر چه زودتر رانندگی را متوقف کنید. پولور و دور از ترافیک روبرو، سپس موتور را خاموش کنید.

اگر موتور بیش از حد گرم شود چه اتفاقی می افتد؟

با داغ شدن بیش از حد موتور، مواد آلومینیومی ممکن است شروع به تاب برداشتن، متورم شدن، انبساط و حتی ترک خوردن کنند. یک سر سیلندر تاب دار می تواند از بلوک موتور جدا شود و در واشر سر نشتی ایجاد کند. نشتی واشر سر باعث می شود موتور شما شروع به سوزاندن روغن و مایع خنک کننده کند.

 

10 دلیل رایج گرمازدگی چیست؟

10 دلیل رایج داغ شدن بیش از حد خودرو:

  • نشتی در سیستم خنک کننده
  • غلظت نادرست مایع خنک کننده
  • شل گیره شلنگ خنک کننده.
  • ترموستات معیوب
  • گرفتگی یا ترک رادیاتور ماشین.
  • شیلنگ های فرسوده یا ترکیده
  • فن رادیاتور بد
  • کمربندهای شل یا شکسته

 

چه مدت می توانید با موتور داغ شده رانندگی کنید؟

اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود، بیش از یک چهارم مایل رانندگی نکنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور آن را بکسل کنید. با این حال، اگر مکانیک یا کامیون یدک‌کش مجربی در این نزدیکی وجود ندارد، این مراحل ساده را دنبال کنید: به مکانی امن بروید و موتور را خاموش کنید.

چگونه ماشین خود را از داغ شدن بیش از حد تعمیر کنم؟

وقتی موتور شما بیش از حد گرم می شود چه کاری باید انجام دهید:

 

  • تهویه مطبوع را بکشید و گرما را روشن کنید. فوراً کولر گازی را خاموش کنید تا فشار وارده به موتور کاهش یابد.
  • یک مکان امن برای عقب نشینی پیدا کنید. بکشید و ماشین را خاموش کنید.
  • مایع خنک کننده را بررسی کرده و اضافه کنید (اگر آن را دارید).
  • موتور را دوباره راه اندازی کنید.

اگر ماشین شما بیش از حد گرم شود چقدر باید صبر کنید؟

حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا موتور کاملا خنک شود. اگر بتوانید کاپوت را با قفلی که در داخل کابین خودرو قرار دارد باز کنید، ممکن است بتوانید فرآیند خنک‌سازی را تسریع کنید. اما تا زمانی که موتور کاملاً خنک نشده است، کاپوت را لمس نکنید یا سعی نکنید آن را باز کنید.

چگونه بفهمم موتورم در اثر گرم شدن بیش از حد آسیب دیده است؟

علائم داغ شدن بیش از حد موتور:

  • بخار (اغلب شبیه دود) از جلوی وسیله نقلیه زیر کاپوت می آید.
  • سنج دمای موتور در داشبورد یا کنسول راننده به سمت «H» می‌چرخد یا به سمت ناحیه قرمز سنج حرکت می‌کند.

 

آیا روغن کم می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود؟

اگر مایع خنک کننده شما کم باشد معمولاً متوجه می شوید، اما روغن کم نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. حتی اگر سطح مایع خنک کننده شما خوب باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر روغن در موتور خیلی کم باشد، به گرم شدن ادامه می دهد زیرا فرصتی برای خنک شدن ندارد.

چگونه می توانم موتور خود را سریع خنک کنم؟

 

اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود، برای خنک کردن آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کولر گازی را خاموش کنید. روشن کردن سیستم تهویه مطبوع بار سنگینی بر موتور شما وارد می کند.
  • بخاری را روشن کنید. با این کار مقداری گرمای اضافی از موتور به داخل خودرو می‌تابد.
  • ماشین خود را در حالت نول قرار دهید یا پارک کنید و سپس موتور را بچرخانید.
  • بکشید و کاپوت را باز کنید.

آیا موتور داغ شده قابل تعمیر است؟

رادیاتور شما احتمالا قبلاً آسیب دیده است، اما در مراحل اولیه گرم شدن بیش از حد، می توان آن را تعمیر کرد. هرچه بیشتر بر روی آن رانندگی کنید، احتمال ترکیدگی شیلنگ ها، خرابی ساقه های رادیاتور و انفجار سیستم های خنک کننده بیشتر می شود.

 

آیا ماشین من اگر بیش از حد گرم شود خاموش می شود؟

معمولاً یک ماشین وقتی بیش از حد گرم می‌شود، صرفاً به این دلیل که سرسیلندر منبسط می‌شود و به فشرده‌سازی سیلندر اجازه می‌دهد از واشر سرسیلندر خارج شود، قدرت خود را از دست می‌دهد. این اغلب باعث عدم استارت بعد از گرم شدن بیش از حد موتور نیز می شود.

آیا می توانم روی موتورم آب بریزم تا خنک شود؟

آب سرد را در رادیاتور هنوز داغ نریزید زیرا ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی دما، بلوک موتور ترک بخورد. اگر مجبورید در حالی که موتور هنوز گرم است آب اضافه کنید، در حالی که موتور در حالت نول یا پارک است، به آرامی آب بریزید.

چرا ماشین من بعد از گرم شدن بیش از حد روشن نمی شود؟

شما نمی توانید یک موتور را به جز خیلی لحظه ای، بدون سیستم خنک کننده دست نخورده، اجرا و آزمایش کنید. گرمای بیش از حد می‌تواند سر سیلندر و/یا بلوک موتور را منحرف کند، که می‌تواند به دلیل از بین رفتن تراکم، آسیب سوپاپ و غیره، شروع به کار نکرد.

 

بعد از داغ شدن بیش از حد موتور به چه نکاتی توجه کنیم؟

بررسی منظم سیستم خنک‌کننده، صحت سطح مایع خنک‌کننده موتور را تأیید می‌کند، مایع در شرایط خوبی است و هیچ نشتی مایع خنک‌کننده وجود ندارد که نشان‌دهنده مشکلات متعدد سیستم خنک‌کننده است. مورنو می‌افزاید: «بررسی سیستم خنک‌کننده حتی می‌تواند مشکلات را در قسمت‌های دیگر موتور نشان دهد.

چگونه بفهمم که به موتور جدید نیاز دارم؟

4 نشانه که ماشین شما نیاز به تعویض موتور دارد

  • دود. وقتی دود غلیظ از ماشین شما می آید، احتمالاً عمر موتور شما به پایان رسیده است و نیاز به تعویض سریع دارد.
  • صداهای عجیب
  • مصرف سوخت بالا.
  • لکنت و لکنت.
  • هرگز نیاز به تعویض موتور را نادیده نگیرید.

از کجا بفهمم موتورم از روغن کم آسیب دیده است؟

برخی از رایج ترین علائم کم بودن روغن موتور به شرح زیر است:

  • چراغ هشدار فشار روغن.
  • بوی روغن سوزی
  • صداهای عجیب
  • عملکرد ضعیف تر
  • داغ شدن بیش از حد موتور

آیا در صورت نیاز به تعویض روغن ماشین من بیش از حد گرم می شود؟

بله، تعویض روغن می تواند به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین شما کمک کند. با این حال، تعویض دیرهنگام روغن تنها دلیل ممکن برای گرم شدن بیش از حد موتور نیست.

علت داغ شدن بیش از حد خودرو در دور آرام چیست؟

اگر ماشین شما در هنگام دور آرام شروع به گرم شدن بیش از حد می کند، اما پس از حرکت، دماسنج پایین می آید، به احتمال زیاد به دلیل خرابی فن رادیاتور است. وقتی مایع خنک کننده به سمت رادیاتور می رود، در سطح وسیعی پخش می شود تا خنک شود. جریان هوا قبل از بازگشت به موتور آن را بیشتر خنک می کند.