چرا ماشین من می لرزد؟

فهرست مطالب

چرا ماشین من می لرزد؟

چرا ماشین من می لرزد؟

کارموند: هیچ کس این احساس را دوست ندارد که در کنار جاده ای که تعمیرگاه خودرو در آن دیده نمی شود، خراب شود. اغلب اوقات، با تعمیر و نگهداری منظم خودرو می توان از این موارد جلوگیری کرد. در حالی که برای برخی از قطعات به مرور زمان فرسوده می‌شود، گاهی اوقات برای حل مشکل بزرگ‌تری که می‌توانست با تعمیر و نگهداری منظم خودرو از آن جلوگیری شود، هزینه بسیار بیشتری برای شما صرف می‌شود.

 

یکی از رایج ترین مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه می شوند لرزش خودرو است. ممکن است هنگام شتاب گیری یا ترمزگیری اتفاق بیفتد و دلایل رایجی وجود دارد که چرا این اتفاق می افتد.

مهمترین دلایلی که ممکن است ماشین شما بلرزد

چندین توضیح برای لرزش خودرو هنگام ترمز وجود دارد:

 

  • یکی از لاستیک‌های شما می‌تواند به شدت “خارج” باشد
  • یک چرخ ممکن است با از دست دادن وزن تعادل خود نامتعادل باشد
  • تراز جلویی خودروی شما می‌تواند راهگشا باشد
  • فرمان خودروی شما ممکن است از بازوی کنترل شل یا آسیب دیده بند انگشت رنج ببرد
  • ممکن است شفت محور آسیب دیده ای داشته باشید که به سمت بالا حرکت می کند
  • حتی ممکن است یک مورد مهره‌های شل داشته باشید که به چرخ فرصت می‌دهد تکان بخورد که با کاهش سرعت شما به‌ویژه قابل توجه می‌شود.

هم ترازی

لرزش معمولاً به دلیل عدم تعادل یا معیوب لاستیک، چرخ خمیده یا فرسوده اتصال U-خط رانش ایجاد می شود. ممکن است متوجه شوید که ماشین در یک حرکت بالا و پایین ماشین را تکان می دهد. ممکن است لرزش را از طریق صندلی، فرمان یا حتی در پدال ترمز احساس کنید.

بایست، نگاه کن و گوش کن

در حالی که دلایل احتمالی زیادی برای لرزش وجود دارد، مشاهده اینکه در چه شرایطی لرزش رخ می دهد به شما و مکانیک شما کمک می کند تا منبع مشکل را پیدا کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

  • آیا با افزایش سرعت لرزش بدتر می شود؟
  • آیا فقط در سرعت های خاصی اتفاق می افتد؟ اگر بله، چه سرعتی؟
  • آیا به نظر می رسد لرزش در صندلی ماشین متمرکز شده است؟
  • آیا هنگام تکان دادن ماشین صدای غیر عادی وجود دارد؟
  • آیا ماشین در حالت ایستاده با موتور روشن می لرزد؟
  • آیا به نظر می رسد که حرکت روی فرمان متمرکز است؟

 

بیایید نگاهی به برخی از علل احتمالی لرزش بیندازیم.

 

1. مشکلات موتور

چند قسمت در موتور خودرو وجود دارد که در صورت خرابی باعث لرزش خودرو می شود. اینها شامل شمع ها و فیلتر هوای موتور است. شمع ها و اتصالات آنها را بررسی کنید. به عنوان یک قاعده کلی، شمع ها بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما حدود 80000 تا 100000 مایل دوام می آورند.

اگر شمع ها مشکلی ندارند و اتصالات آنها سالم به نظر می رسد، سپس فیلتر هوا را بررسی کنید. یک فیلتر هوای موتور کثیف یا گرفتگی می‌تواند باعث کمبود اکسیژن و/یا سوختی شود که موتور برای کارکرد صحیح به آن نیاز دارد.

شکستگی یا شل شدن موتور یا پایه گیربکس ممکن است مقصر باشد یا حتی فن رادیاتور خراب باشد. فن شکسته معمولاً از تعادل خارج می شود و هنگام چرخش باعث ایجاد لرزش قابل توجهی می شود.

با این حال، اکثر خودروها دارای فن های رادیاتور برقی هستند که فقط زمانی کار می کنند که دمای مایع خنک کننده از حد معینی فراتر رود.

 

2. مشکلات ترمز

 

اگر در هنگام ترمزگیری لرزش رخ می دهد ، مشکل احتمالاً مربوط به مکانیسم ترمز جلوی خودرو شما است زیرا ترمزهای جلو بیشترین فشار را هنگام اعمال ترمز خودرو متحمل می شوند. برخی از قطعات روی ترمزهای دیسکی جلو وجود دارد که هر چند وقت یکبار به نام لنت ها و روتورها باید تعویض شوند.

 

روتور یک دیسک فلزی گرد است که به چرخ متصل می شود. با گذشت زمان ممکن است به دلیل فرسودگی و پارگی زیاد انحراف پیدا کند. لنت هایی وجود دارند که به روتور فشار می آورند تا سرعت خودرو را کاهش دهند و این لنت ها باید ضخامت خاصی داشته باشند تا به درستی کار کنند.

اگر لنت ها بیش از حد فرسوده شده باشند، می تواند باعث لرزش خودرو شود. کولیس به فشار دادن لنت ها روی روتور کمک می کند تا سرعت خودرو را کاهش داده و متوقف کند. همه وسایل نقلیه در جدول زمانی برای زمان نیاز به تعویض ترمز متفاوت هستند.

به طور متوسط، آنها باید هر 50000 مایل تعویض شوند، اما بسیاری از مدل ها و مدل ها می توانند عمر بیشتری داشته باشند. برای تعیین جدول زمانی دقیق تر برای تعویض، به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.

علاوه بر این، هر زمان که تعویض روغن انجام می دهید، از مکانیک خود بخواهید وضعیت لنت ها و روتورهای شما را به صورت بصری بررسی کند. این متخصصان می توانند به شما ایده بهتری درباره زمان نیاز به تعویض بدهند.

3. مشکلات محور

اکثر خودروها دارای 2 محور هستند که یکی چرخ های جلو و دیگری چرخ های عقب را به هم متصل می کند.

در صورت خم شدن یا فرورفتگی هر یک از محورها، لرزش ممکن است رخ دهد که ممکن است در تصادف یا اتفاق ناگوار دیگری در جاده رخ دهد و در صورتی که مشکل مربوط به محور باشد، معمولاً با شتاب گرفتن شدت لرزش افزایش می یابد.

همچنین، اتصالات CV و میل محرک را برای مشکلات احتمالی بررسی کنید. اگر مفاصل CV فرسوده شوند، می توانند گرد و غبار و سایر مواد زائد را که می توانند به مفاصل آسیب برسانند، وارد کنند.

4. قطعات و مفاصل تعلیق فرسوده

شل بودن در سیستم تعلیق یا اجزای سیستم فرمان می تواند باعث لرزش فرمان شما شود. اتصالات توپی بیش از حد فرسوده یا انتهای میله های اتصال، تراز کردن صحیح وسیله نقلیه شما را غیرممکن می کند.

وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک ببرید و از او بخواهید که مفاصل توپ و سایر اجزای شما را بررسی کند تا به شناسایی آنچه باعث لرزش فرمان شما می شود کمک کند. ماشینی در مغازه بلند شد. مکانیک که روی تعلیق خودرو زیر خودرو کار می کند

 

5. مشکلات چرخ

اگر فرمان شما هنگام رانندگی احساس می‌کند یا تکان می‌خورد، این می‌تواند باعث مشکلات لرزشی نیز شود و ممکن است به این معنی باشد که یکی از چرخ‌ها به درستی نمی‌چرخد یا ممکن است به بلبرینگ چرخ‌ها، انتهای میله‌های اتصال یا اتصالات توپ مربوط باشد.

6. لاستیک

بسته به نوع خاصی از لرزش که راننده احساس می‌کند، مشکل می‌تواند مربوط به لاستیک‌ها باشد و به روش‌های مختلفی قابل حل است. اگر لرزش در سرعت های خاصی احساس شود، ممکن است لازم باشد تایرها متعادل شوند.

اگر لاستیک ها به طور ناهموار فرسوده شوند و باعث لرزش خودرو شوند، ممکن است راننده به چرخش لاستیک نیاز داشته باشد . در برخی موارد، راننده ممکن است برای حل مشکل لرزش به لاستیک های نو نیاز داشته باشد.

 

چرا ماشین من هنگام ترمز می لرزد؟

یکی از رایج‌ترین دلایل لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن، موادی است که روتور را گرفته است. هنگامی که روی پدال ترمز را فشار می دهید، یک کالیپر به لنت ترمز فشار وارد می کند.

به نوبه خود، لنت ترمز روتورها را به سمت پایین فشار می دهد تا چرخ های خودرو را از چرخش جلوگیری کند. با گذشت زمان، لنت های ترمز روغن، کثیفی یا مواد دیگر را جمع می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد می توانند باعث ایجاد ارتعاش شوند، به ویژه هنگامی که لنت های ترمز را فشار می دهید.

همچنین با گذشت زمان روتورها نازک تر می شوند و در معرض آسیب قرار می گیرند. هنگام ترمزگیری، گرمای بیش از حد تولید می شود و می تواند باعث تاب برداشتن روتورها شود. این امر همچنین می تواند منجر به لیز خوردن لنت ترمز شود. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که روتورهای ترمز خود را در حدود 70000 مایل تعویض کرده اید.

 

بسته به وزن وسیله نقلیه، عادات رانندگی و آب و هوای محل زندگی، ممکن است لازم باشد آنها را زودتر تعویض کنید.

همچنین ممکن است وقتی ترمز را فشار می‌دهید، صدای تند و شدیدی از بیرون خودروتان می‌آید. این صدا می تواند نشان دهد که لنت ترمز شما فرسوده شده است.

اگر این اتفاق افتاد، لنت های ترمز خود را در اسرع وقت تعویض کنید. شما باید با دفترچه راهنمای مالک خود بررسی کنید که چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کنید، اما معمولاً باید هر 50000 مایل آنها را تعویض کنید.

 

چرا ماشین من هنگام رانندگی می لرزد؟

ما درباره تکان دادن ماشین شما در هنگام ترمز صحبت کرده‌ایم، اما اگر وقتی پای شما نزدیک به پدال ترمز نباشد، ماشین شما تکان می‌خورد؟ اگر وضعیت شما شبیه به نظر می رسد، ممکن است چرخ ها نامرتب باشند یا لاستیک ها تعادل نامناسب داشته باشند.

به طور معمول، بسته به جایی که لرزش را احساس می کنید، می توانید تشخیص دهید که کدام یک از این دو موضوع مقصر است. اگر لرزش‌ها از روی فرمان می‌آیند، احتمالاً خودروی شما به بررسی و سرویس تراز نیاز دارد. اگر از روی تخته‌ها و صندلی‌ها می‌آیند، ممکن است تعادل لاستیک مورد نیاز باشد.

در حالی که ناهماهنگی چرخ ها زمانی اتفاق می افتد که اجزای سیستم تعلیق به درستی زاویه نداشته باشند، عدم تعادل لاستیک زمانی رخ می دهد که وزن خودرو شما به درستی روی هر چهار لاستیک توزیع نشده باشد.

چنین توزیع نامناسب وزن می تواند منجر به لرزش بیش از حد شود، به خصوص هنگامی که بیش از 55 مایل در ساعت رانندگی می کنید. بدتر از آن، لاستیک‌های نامتعادل می‌توانند پیش از موعد فرسوده شوند و شرایط رانندگی خطرناکی را ایجاد کنند که فقط با لاستیک‌های کاملاً نو قابل اصلاح است.

 

چرا وقتی توقف می کنم ماشین من می لرزد؟

اگر هنگام توقف در جلوی چراغ توقف، یا هنگام پارک کردن با موتور در حالت آرام، خودرو تکان بخورد یا موتور به شدت بلرزد، ممکن است نشان دهنده آسیب یا شکستگی پایه‌های موتور یا گیربکس باشد. اگر لرزش کاهش یابد، نشانگر قوی است که پایه‌های موتور موتور باید توسط مکانیک بازرسی شود.

 

چرا ماشین من هنگام بیکاری می لرزد؟

هر بار که توقف می کنید ماشین شما می لرزد، اما مطمئناً نزدیک منطقه زلزله خیز زندگی نمی کنید! در حالی که یک خودروی بی‌حرکت متزلزل، مطمئناً می‌تواند مانند یک لرزش زمین باشد، می‌تواند نشان دهنده مشکل موتور نیز باشد.

یکی از دلایل رایج تکان خوردن در هنگام دور آرام می‌تواند شل بودن پایه‌های موتور باشد. پایه‌های موتور اتصالات بین موتور و خودروی شما هستند و موتور شما را به طور ایمن متصل نگه می‌دارند و در عین حال ارتعاشات تولید شده توسط موتور را کاهش می‌دهند. وقتی این اتصالات فرسوده شوند، به احتمال زیاد ارتعاشات را احساس خواهید کرد.

از طرف دیگر، خودرویی که در زمان بیکاری تکان می‌خورد ممکن است انژکتورهای سوخت معیوب، شمع‌های فرسوده یا تسمه تایم نامناسب داشته باشد. برخی از این مشکلات موتور را می توان با یک سرویس استاندارد موتور یا تمیز کردن سیستم سوخت اصلاح کرد، اما برخی دیگر ممکن است نیاز به تعمیر موتور گسترده تر داشته باشند.

 

چرا وقتی شتاب می‌گیرم ماشینم می‌لرزد؟

اگر ماشین شما هنگام شتاب گیری تکان می خورد، پایه های شل یا آسیب دیده موتور نیز ممکن است مقصر باشند. همانطور که قبلا ذکر شد، پایه‌های موتور آسیب دیده و شل نمی‌توانند به طور موثر ارتعاشات تولید شده توسط موتور میل لنگ شما را جذب کنند، بنابراین احتمالاً هنگام پا گذاشتن روی گاز آنها را احساس خواهید کرد.

در برخی موارد، تنظیم نامناسب فرمان و سیستم تعلیق می تواند باعث شود که هنگام شتاب گیری، فرمان شما به لرزه درآید. این دو مشکل شبیه شما راننده هستند، اما راه حل های بسیار متفاوتی دارند.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):