چرا ماشینم جوش میاره ؟

فهرست مطالب

داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر آب ماشین اتفاقی است که هر سال در فصول گرم رانندگان بسیاری را آزار میده و باعث ایجاد نگرانی و دردسر برای آنها میشه. در این مقاله قصد داریم تا شایع ترین علل جوش آوردن ماشین رو توضیح بدیم.

نشتی در سیستم خنک کننده

یکی از شایع ترین دلایل جوش آوردن خودرو نشتی در سیستم خنک کننده خودرو است. اگر رادیاتور، پمپ آب، شلنگ‌ها، واشر سرسیلندر و یا هوزینگ ترموستات خودروی شما دچار نشتی شده باشد موتور به خوبی خنک نخواهد شد و این منجر به جوش آوردن ماشین می شود. اگر توانستید محل نشتی را پیدا کنید و جلوی نشتی را بگیرید.

مشکلات مربوط به مایع خنک کننده
ممکن است خودروی شما نشتی نداشته باشد اما مایع خنک کننده مشکلات دیگری داشته باشد. ممکن است از مایع خنک کننده نامناسبی برای موتور خودروی خود استفاده کرده و یا نسبت آب به مایع خنک کننده زیاد یا کم باشد. این مشکلات منجر به داغ شدن بیش از حد موتور می شوند. اگر حس می کنید مشکل از مایع خنک کننده است بهتر است طبق دستورالعمل شرکت سازنده مایع تخلیه شده و مجددا با نسبت مناسبی خنک کننده و آب پر شود.
گرفتگی شلنگ‌ها
اگر مشکل از نشتی و یا مایع خنک کننده نباشد، ممکن است ذرات ریز و یا گرد و خاک باعث گرفتگی شلنگ های خودروی شما شده باشد و مانع از گردش خنک کننده در موتور شود. تصفیه و تمیز کردن این سیستم و سپس پر کردن مجدد مخزن خنک کننده بهترین راه حل این مشکل است.
شکستگی پمپ آب
وظیفه پمپ آب رساندن و به گردش در آوردن مایع خنک کننده در موتور خودرو است. کوچک ترین مشکلی در پمپ آب خودرو می تواند منجر به جوش آوردن خودرو شود. پمپ آب خودروی شما ممکن است نشتی داشته باشد، شکسته باشد و یا پروانه های آن گیر کرده باشند.
خرابی ترموستات
وظیفه ترموستات حفظ دمای خودرو و تنظیم میزان خنک کننده ای است که وارد موتور می شود. در صورتیکه ترموستات خودروی شما دچار مشکل شده باشد، خودرو نمی تواند دمای خود را حفظ کند و در نتیجه تناسب میزان خنک کننده درون موتور خودروی شما به هم می ریزد و خودرو بیش از حد داغ می شود.
روغن موتور
وظیفه روغن موتور تنها نرم و روان کردن حرکت قطعات مختلف موتور نیست. روغن موتور خودروی شما تاثیر مستقیمی روی نحوه خروج حرارت ناشی از عملکرد موتور نیز دارد. اگر روغن موتور شما در سطح کافی نباشد، دمای موتور افزایش پیدا میکند و احتمال جوش آوردن آن نیز بالاتر می رود.
فن رادیاتور
ممکن است فن خودروی شما به دلایل مختلفی دچار مشکل شده باشد. اگر فن رادیاتور روشن نشود و یا شدت چرخشش دچار مشکل شده باشد، دمای خودرو بالا می رود و جوش می آورد.