چرا تنظیم ارتفاع خودرو مهم است و ارتفاع استاندارد خودرو چقدر است؟

فهرست مطالب

هر خودرویی با استاندارد‌های خاص طراحی و تولید می‌شود. کوچکترین تغییری در استانداردهای یک ماشین می‌تواند آسیب‌های جدی به آن وارد کند. اما بسیاری از افراد بدون توجه به این نکته به جهت زیبایی سعی در تغییر ارتفاع استاندارد خودرو خود می‌کنند. در این مقاله از فروشگاه لوازم جانبی خودرو “کینگ اسپرت” درباره‌ی اهمیت تنظیم ارتفاع خودرو صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تنظیم ارتفاع خودرو

روش های تنظیم ارتفاع خودرو 

بسیاری از رانندگان با هدف زیبایی ماشین خود و به اصطلاح اسپرت تر شدن آن به دنبال کاهش و یا بعضا افزایش ارتفاع ماشین هستند. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. قبل از اقدام به دستکاری ارتفاع استاندارد خودرو به شما توصیه می‌کنیم که از انجام آن صرف نظر کنید. در ادامه‌ی این مقاله به معایب این کار اشاره خواهیم کرد. اما در صورتی که پس از پایان مقاله برای تنظیم ارتفاع خودرو قانع نشده باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک مکانیک کار ماهر برای تغییر ارتفاع کمک بگیرید. 

مطلب پیشنهادی: تغییر صدای اگزوز | روش های افزایش صدای اگزوز خودرو

روش‌های متعددی برای کم کردن ارتفاع خودرو یا افزایش آن وجود دارد : 

  • بریدن و کوتاه کردن کمک فنرها 
  • استفاده از کمک فنر های ویژه و مخصوص 
  • استفاده از سیستم تعلیق بادی و هیدرولیک 
  • گرم کردن فنر 
  • افزایش ارتفاع بدنه 
  • استفاده از کیت های پنوماتیک 

توجه داشته باشید که روش های فوق تقریبا غیر استاندارد بوده و می‌تواند به سواری شما آسیب برساند. پس در انجام آن ها دقت کنید. 

چرا باید ارتفاع خودرو استاندارد باشد؟ 

این سوالی است که بسیاری از افراد ممکن است در رابطه با اهمیت تنظیم ارتفاع خودرو با خود بپرسند. در جواب باید گفت شاید برایتان جالب باشد که زمانی که ارتفاع ماشین کم می‌شود، قدرت فرمان پذیری و هندلینگ آن افزایش می‌یابد. همچنین سواری از لحاظ آیرودینامیکی عملکرد بهتری خواهد داشت و حتی در پیچ‌های تند بهتر دور خواهد زد. اما این ها فقط بخشی از ویژگی‌های کم کردن ارتفاع خودرو است. 

در عوض کم شدن فاصله‌ی ماشین از زمین معایب زیر را به همراه خواهد داشت: 

  • وارد شدن ضربه به کف خودرو هنگام عبور از دست‌انداز ها 
  • خرابی سیستم جلوبندی 
  • استهلاک ماشین 
  • کم شدن ‌چرخش فرمان 
  • حرکات خشک سواری همراه با ضربه به اتاقک خودرو 
  • فشار به سیستم‌های زیربندی و فنر 
  • شکستن و یا ترک خوردن سیستم های تعلیق و چرخ ها 
  • افزایش صدای خودرو 
  • و مشکلات دیگر 

همچنین بسیاری از قوانین از جمله شهرسازی مطابق استاندارد خودرو ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال هنگام پارک کردن در کنار جداول اگر ارتفاع خودروی شما نرمال نباشد، نمی توانید درب ماشین را باز و بسته کنید. علاوه بر نکات ذکر شده باید بدانید که ماموران راهنمایی و رانندگی نیز می‌توانند شما را به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرو جریمه کنند. 

مشکلات کم کردن ارتفاع خودرو

 

مشکلات کم کردن ارتفاع خودرو 

افزایش فاصله ی خودرو از زمین هم هرچند خیلی کم اما ممکن است انجام بگیرد. این امر نیز علیرغم مزایای کمی که دارد به شدت آسیب زاست و می تواند به خودروی شما صدمه وارد کند. پس از انجام آن پرهیز کنید. 

حال که با معایب کم کردن ارتفاع خودرو آشنا شدید، حتما تشخیص داده‌اید که  مزایای دستکاری فاصله‌ی ماشین از زمین به معایب آن نمی ارزد. همچنین بدانید و آگاه باشید که خودرو ها ممکن است که بعد از مدتی استفاده به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی کمک فنر‌ها ارتفاعشان کاهش بیابد. پس باید نسبت به تنظیم ارتفاع ماشین خود اقدام کنید. 

برای تنظیم ارتفاع خودرو چکار کنیم؟ 

حال که اهمیت تنظیم ارتفاع خودرو برایتان روشن شد، شاید دوست داشته باشید بدانید که ارتفاع استاندارد ماشین چه مقداری است. در واقع همان گونه که طراحی هر ماشین با دیگری متفاوت است، ارتفاع استاندارد آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. در ادامه به شما سه روش برای رساندن ماشین خود به سطح استاندارد معرفی می‌کنیم: 

استفاده از تعمیرکار

تقریبا تمامی مکانیک‌ها از ارتفاع دقیق خودروهای مختلف آگاهی دارند. بنابراین می‌توانید تنظیم ارتفاع ماشین خود را به یکی از تعمیرگاه‌های مکانیک بسپارید. با این کار از استاندارد بودن سواری خود اطمینان حاصل خواهید کرد. 

مقایسه با خودروی جدید 

یکی دیگر از روش هایی که می‌توان ارتفاع استاندارد خودرو را سنجید، استفاده از یک خودروی جدید یا به اصطلاح صفر کیلومتر برای مقایسه است. از آنجا که ماشین های هم رده با هم تشابه دارند، می توانید ارتفاع نرمال سواری خود را از روی مدل جدید آن پیدا کنید. 

استفاده از جدول استانداردها برای تنظیم ارتفاع خودرو

اگر می‌خواهید خودتان به تنظیم ارتفاع خودرو اقدام کنید یا حداقل نرمال بودن ارتفاع آن را چک کنید، می توانید از اعداد استاندارد ارتفاع خودرو ها کمک بگیرید. این عدد ها معمولا در دفترچه های راهنمای ماشین ها و یا سایت شرکت های سازنده وجود دارند. همچنین با یک جستجو در اینترنت می‌توانید ارتفاع نرمال خودروی خود را نیز بیابید.