همه چیز درباره گریس سیلیکون – کاربرد، مزایا و معایب آن

فهرست مطالب

یکی از راه‌های محافظت از یاتاقان‌ها، اتصالات و سایر قطعات فلزی خودرو در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، روغن کاری آنهاست. این به عملکرد خودرو نیز کمک می کند. وقتی صحبت از گریس به میان می آید، گریس سیلیکونی ترجیح داده شده ترین نوع گریس مورد استفاده صاحبان خودرو است. بیایید جزئیات، فرآیند کاربرد و مزایا و معایب گریس سیلیکون را بررسی کنیم. 

گریس سیلیکون چیست؟

بیایید روانکار ماشین گریس سیلیکونی را با جزئیات مرور کنیم
گریس سیلیکونی به جلوگیری از خوردگی و آسیب خودروی شما کمک می کند

گریس سیلیکون از روغن سیلیکون و یک عامل غلیظ کننده ساخته شده است. ضد آب، در برابر حرارت بالا و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است که آن را برای استفاده در محیط ها و شرایط سخت ایده آل می کند. روان کننده معمولاً در چندین کاربرد مکانیکی و صنعتی استفاده می شود. خواص قدرتمند گریس آن را به روانکار مناسبی برای کاربردهای مختلف از جمله خودروسازی، پزشکی، لوله کشی و برق و غیره تبدیل می کند. 

علاوه بر این، گریس سیلیکون می‌تواند سطوح دمایی مختلفی را از حدود -40 درجه سانتی‌گراد تا 200 درجه سانتی‌گراد بدون هیچ گونه فروپاشی یا از دست دادن خاصیت روان‌کاری با کیفیت خود تحمل کند. علاوه بر این، روان کننده پس از مدتی خشک یا تبخیر نمی شود.

هنگامی که روان کننده های دیگر روی لاستیک یا پلاستیک استفاده می شوند، ترک می خورند، متورم می شوند یا تخریب می شوند – اما این اتفاق در مورد گریس سیلیکون نمی افتد. علاوه بر این، سایر کاربردهای گریس شامل واشرهای روانکاری، بلبرینگ ها، اورینگ ها و آب بند در ماشین های مختلف می باشد. 

اجزای گریس سیلیکون 

مواد زیر در مقادیر مختلف برای فرمولاسیون گریس سیلیکون استفاده می شود:

  • روغن سیلیکون (پلی دی متیل سیلوکسان – PDMS)
  • عامل غلیظ کننده (سیلیس دود آمورف)
  • افزودنی های عملکردی

به بیان ساده، روغن سیلیکون یک مایع مصنوعی بی بو، شفاف و بی اثر است که از سیلیکون – یک عنصر شیمیایی که به طور گسترده در سنگ ها، ماسه و مواد معدنی یافت می شود – مشتق شده است.

علاوه بر روغن سیلیکون و عامل غلیظ کننده، روان کننده سیلیکون ممکن است حاوی انواع مواد افزودنی دیگر نیز باشد تا به افزایش عملکرد آن کمک کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی اکسیدان – برای محافظت از آن در برابر اکسیداسیون به طوری که چربی در طول زمان تجزیه نشود
  • تثبیت کننده های UV – برای کمک به جلوگیری از تخریب در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • افزودنی های ضد سایش – برای کاهش اصطکاک و سایش

فرآیند برنامه

خواص گریس سیلیکون کاربرد آن را برای کاربردهای مختلف از جمله مصارف خودرویی، الکتریکی، پزشکی، لوله کشی و خانگی و غیره ایده آل می کند. بیایید جزئیات را مرور کنیم.

نرم افزار خودرو

از گریس سیلیکون برای روغن کاری قطعات مختلف خودرو استفاده می شود.  می توانید چربی سیلیکون را با استفاده از آب داغ از روی قطعات پاک کنید.
روان کننده به طور موثر در کاربردهای مختلف خودرو استفاده می شود

گریس سیلیکونی به طور کلی برای روانکاری قطعات مختلف خودرو، از جمله پایه موتور ، مهر و موم درب، چکمه های شمع، بوش های لاستیکی و لولاها و غیره استفاده می شود. از آنجایی که این گریس می تواند گرما را بدون اینکه به راحتی خراب شود، تحمل می کند، مکانیک های خودرو و دست سازان روغن را روی قطعات موتور در شرایط آب و هوایی و محیط های سخت اعمال می کنند.

این روان کننده همچنین روی سطوح فلزی مانند زنجیر دوچرخه و ابزارهایی برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی اعمال می شود. در اینجا چند گام موثر برای از بین بردن زنگ زدگی خودروها آورده شده است .

کاربرد برق

گریس سیلیکون نیز یک عایق الکتریکی عالی است. وسایل برقی مختلف را می توان با روان کننده از رطوبت، خوردگی و کثیفی محافظت کرد. معمولاً گریس سیلیکونی بر روی کانکتورها، کلیدها و پایانه های الکتریکی اعمال می شود تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود. گریس همچنین به بهبود رسانایی کانکتور کمک می کند. 

کاربردهای پزشکی 

گریس سیلیکون ماهیتی بی اثر و غیر سمی دارد و می توان از آن در برخی کاربردهای پزشکی استفاده کرد. به عنوان مثال، گریس معمولاً در وسایل پزشکی، از جمله کاتترها و چندین ابزار جراحی دیگر استفاده می شود. 

برنامه های کاربردی لوله کشی 

لوله کش ها همچنین از گریس سیلیکونی برای روانکاری اجزای لاستیکی، واشرها و حلقه های O و غیره استفاده می کنند. روان کننده یک مهر و موم ضد آب برای جلوگیری از نشت آب ایجاد می کند و همچنین به جلوگیری از خوردگی اجزای فلزی کمک می کند. 

برنامه های کاربردی خانگی 

افراد معمولاً از گریس سیلیکونی در خانه برای روغن کاری کشوها، لولاهای درها و مسیرهای پنجره استفاده می کنند. 

مزایا و معایب گریس سیلیکون

گریس سیلیکون یک روان کننده بی بو است که از روغن سیلیکون و یک عامل غلیظ کننده ساخته شده است.
گریس سیلیکون یک روش ایمن و موثر برای روغن کاری و محافظت از وسایل نقلیه است

در زیر مزایا و معایب گریس سیلیکونی آورده شده است. 

مزایای گریس سیلیکون

  • ظرفیت بسیار خوبی در برابر آب دارد
  • این می تواند سطوح دمای بالا را تحمل کند 
  • ماندگاری بالایی دارد
  • کاربرد آن چند منظوره است 
  • سازگاری استثنایی با سطوح مختلف دارد
  • در روانکاری سیستم تعلیق و فرمان خودرو موثر است

معایب گریس سیلیکون

  • ممکن است کثیف باشد 
  • ظرفیت باربری محدودی دارد
  • شستن لکه سیلیکونی از روی لباس ممکن است دشوار باشد 
  • معمولاً گرانتر از گریس معمولی است

همه چیز در مورد گریس سیلیکون، اجزای آن، جوانب مثبت، منفی و کاربردهای آن در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی است. گریس سیلیکونی به نگهداری قسمت های مختلف وسیله نقلیه شما کمک می کند.