نکات مهم در ارتباط با سیستم تعلیق خودرو

فهرست مطالب

نکات مهم در ارتباط با سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق ماشین اصطکاک بین خودرو و جاده را به حداکثر می رساند. سلامت و عملکرد مناسب سیستم تعلیق

وسیله نقلیه برای عملکرد ایمن بسیار مهم است. در این مقاله به همه چیزهایی که باید در مورد سیستم تعلیق خودرو بدانید می پردازیم.

بوشینگ ها

بوش های هیدرولیک دارای محفظه ها و دریچه هایی هستند که به جذب لرزش و تغییر زوایای آن در شرایط خاص کمک می کنند.

بوش های عقب بازوی کنترل تحت ترمز منحرف می شوند تا چرخ های جلو به بیرون بروند. این نوع بوش پایداری را بهبود می بخشد

و می تواند چرخش را سریعتر کند. در خودروهایی با این نوع طراحی، خدمات تراز چرخ تنها باید توسط یک متخصص  و مکانیک حرفه ای بر روی قطعات مناسب انجام شود.

فنر

برخی از تعلیق های پایه دار دارای فنر هستند.در  این تعلیق قطعه های چپ و راست وجود دارد. این فنرها باید به درستی جهت دهی شوند

تا در هنگام حرکت مستقیم خودرو و چرخاندن چرخ بتوانند به درستی کار کنند. میله های از پیش مونتاژ شده با نام مستعار

“بندهای بارگذاری شده” ممکن است از تنظیم خارج شوند. علاوه بر این، یک نصاب حرفه‌ای گشتاور صحیح تمام مهره‌ها و پیچ‌ها را در حین نصب و تراز بعدی بررسی می‌کند.

زیر فریم

فریم‌های فرعی بارهای تعلیق را می‌گیرند و تک بدنه را جدا می‌کنند. این قطعات می توانند از آلومینیوم یا فولاد ساخته شده باشند. برخی از سازندگان

از فریم های فرعی به عنوان یک ساختار تغییر شکل پذیر استفاده می کنند که انرژی را در هنگام تصادف جذب می کند. بسیاری از پیچ و مهره های بلند که دارای گشتاور هستند.

چاله های بزرگ و برخوردهای محدود باعث جابجایی فریم خودرو می شود. اگر زیرفریم جابجا شود یا تغییر شکل دهد، چرخ‌ها و لاستیک‌ها از تراز خارج می‌شوند.

همچنین، با گذشت زمان، پیچ‌های بزرگ فریم فریم می‌توانند شل شده و به فریم فریم اجازه دهند در هنگام ترمز، چرخش یا شتاب گرفتن جابجا شود.

اگر صدای تق تق یا ترکیدن از سیستم تعلیق شنیدید، با یک مکانیک باتجربه و قابل اعتماد محلی مشورت کنید.

میله های اتصال

انتهای میله های بیرونی به یک طرح توپ کامل تبدیل شده است. توپ ها توسط یک درج پلاستیکی ساخته شده از پلاستیک مهندسی احاطه شده اند.

اکثر میله های اتصال  آنقدر کوچک هستند که نمی توانید هیچ لغزشی را احساس کنید. اگر آنها سر و صدا  دارند یا می توانید حرکت را در تست پارک خشک مشاهده کنید،حتما به فکر تعویض باشید.

بسیاری از انتهای میله های اتصال دارای مشخصات گشتاور با زاویه گشتاور هستند. این امر در خودروهایی که از بند آلومینیومی استفاده می کنند رایج است.

فرمان برقی

امروزه فرمان های برقی بسیار رایج شدند زیرا خودروسازان به دنبال افزایش مصرف سوخت هستند. برخی از این رک ها دارای یک ماژول یکپارچه هستند

که در یک گذرگاه CAN ارتباط برقرار می کند. اگر مجبور به نصب یک قفسه هستید، به ابزار اسکن برای کالیبره کردن حسگر زاویه فرمان و شاید ابزاری برای برنامه ریزی ماژول به وسیله نقلیه نیازخواهد بود

ترمز دستی الکترونیکی

طرح های ترمز دستی برقی به گونه ای هستند که می توانند با تبدیل یک اهرم یا پدال به دکمه، فضای داخلی را آزاد کنند. اما، توانایی جمع کردن کالیپر به منظور تعویض لنت ترمز برای سرویس بسیار مهم است. برای جمع کردن صحیح پیستون کالیپر به یک ابزار اسکن دو جهته حرفه ای نیاز است.

پیچ و مهره کالیپر

پیچ و مهره های براکت کالیپر در 15 سال گذشته تغییر کرده اند. برخی از پیچ ها دارای گشتاور تا تسلیم هستند یا از ترکیبات قفل کننده رزوه استفاده می کنند.

ترکیبات جدید قفل کننده نخ نیز برای جلوگیری از خوردگی طراحی شده اند زیرا پیچ و بند انگشت از فلزات غیر مشابه ساخته شده اند.

برخی از خودروسازان توصیه می کنند از پیچ و مهره های براکت کالیپر در اطلاعات سرویس استفاده مجدد نکنید. پیچ‌ها در برخی کاربردها می‌توانند دارای طراحی گشتاور تا تسلیم باشند.

تعلیق فعال

همیشه به دنبال شوک ها و پایه های کنترل شده الکترونیکی بیشتری باشید. دمپرهای کنترل شده به طور مداوم در معرض سایش هستند،

اما این سیستم ها در پلت فرم های خودروهای سطح متوسط ​​و اقتصادی رایج خواهند شد. میله نوسان به عنوان فنر سوم روی سیستم تعلیق عمل می کند.

مدل هایی که از آنها برای بهبود کیفیت سواری و همچنین ثبات خودرو استفاده می کنند. این سیستم ها تغییرات را در میلی ثانیه ایجاد می کنند.

فورد یک سیستم کاهش چاله ساخته است که دریچه را مسدود می کند تا چرخ خودرو در چاله سقوط نکند. این سیستم از 12 سنسور از جمله سنسور نصب شده روی سپر استفاده می کند.

میله نوسان

میله نوسان به عنوان فنر سوم در سیستم تعلیق خودرو عمل می کند. میله های معمولی فقط زمانی کار می کنند که وسیله نقلیه در حال چرخش است و وزن را به پهلو منتقل می کند.

اما  این قطعات می توانند حرکت سیستم تعلیق را محدود کنند و در شرایط خاص باعث ایجاد ویژگی های سواری ناخوشایند شوند.

کرایسلر، جیپ و بسیاری دیگر از خودروسازان در حال ادغام طرح‌های میله‌های نوسانی هستند که به آن اجازه می‌دهد تا سفتی را جدا کرده و فعالانه تغییر دهد.

روتور ترمز

روتورهای ترمز نیز در حال تغییرات و بروز شدن هستند. با شروع استانداردهای جدید و دقیق تر مصرف سوخت CAFE، تولیدکنندگان به دنبال راه های جدیدی برای کاهش وزن قطعات خودرو هستند.

جنس چدنی این قطعه همچنان برتر است، اما  امروزه ترمز روتور تغییراتی را مشاهده کرده است زیرا برخی روتورها به سمت طراحی ترکیبی می روند.

بی ام و، جنرال موتورز و فیات قبلاً از این فناوری در برخی از خودروهای سطح متوسط ​​و سطح بالا استفاده کرده اند. برای تکنسین ها،

ملاحظات و آداپتورهای جدیدی برای ماشینکاری روتورها در تعداد بسیار محدودی از موقعیت ها وجود دارد. اغلب، تعویض روتور ترمز پس از عمر مفید آن با لنت های ترمز جدید به شدت توصیه می شود.