نکاتی درباره سیستم صوتی و ساب‌ووفر

فهرست مطالب

سیستم صوتی از قطعات مختلفی تشکیل شده و برای داشتن صدای واضح، باید تمامی اجزای آن از جمله پخش‌کننده، سیم‌های رابط و بلندگوها دارای کیفیت خوبی باشند. یکی از اجزاء سیستم صوتی که در تولید صدا نقش دارد، بلندگو است. بلندگوها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از انواع بلندگو، برای فرکانس خاصی طراحی شده؛ و در محدوده فرکانس طراحی شده، بهترین کیفیت صدا را خواهد داشت.

سیستم صوتی خودرو دارای پیچیدگی‌های خاص خود بوده؛ و توصیه همیشگی ما استفاده از خدمات تخصصی برای دریافت بهترین نتیجه است. مجموعه کارموند در این زمینه نیز پیشنهادات جذابی برای شما دارد.

بلندگو چگونه کار می‌کند؟

بلندگوی سیستم صوتی از یک آهنربا، صفحه دیافراگم، سیم پیچ و قاب نگهدارنده تشکیل شده است. در سیستم مولتی مدیا فابریک سیگنال‌های صوتی تولید می‌شوند؛ و به وسیله سیم‌های رابط به بلندگوها انتقال پیدا می‌کنند. این سیگنال‌ها به سیم‌پیچ درون بلندگو منتقل می‌شوند؛ و با عبور جریان الکتریسیته، در این سیم‌پیچ خاصیت مغناطیسی ایجاد می‌شود. سیم پیچ در فاصله کمی از آهنربای بلندگو قرار دارد؛ و با عبور جریان الکتریسیته و مغناطیسی شدن آن، تحت تاثیر میدان مغناطیسی آهنربا قرار گرفته و بنا به جهت جریان عبوری از آن به جلو و عقب حرکت می‌کند.

این حرکت سیم پیچ، صفحه دیافراگمی که به آن متصل است را به حرکت در می‌آورد؛ و این حرکت امواج صوتی را ایجاد می‌کند. این صفحه دیافراگم از یک طرف به سیم‌پیچ و از طرف دیگر به قاب فلزی بلندگو متصل است. هر قدر جریان بیشتری از سیم پیچ عبور کند؛ حرکت دیافراگم بیشتر شده و باعث تولید صدای بلندتری می‌شود.

Sound system speakers

انواع مختلف بلندگوی سیستم صوتی

برخی از بلندگوهای ارزان قیمت برای رنج گسترده‌تر فرکانس‌ها طراحی می‌شوند. این بلندگوها فرکانس‌های بالا و پایین را پخش می‌کنند؛ ولی نمی‌توانند کیفیت مطلوبی را ارائه دهند. برای داشتن صدای با کیفیت بالا، باید ترکیبی از بلندگوهای مختلف را مورد استفاده قرار داد.

ساب و ساب ووفر برای تولید صداهایی با فرکانس پایین (صداهای بم) مناسب هستند. ساب ووفرهای باکیفیت، توانایی پخش فرکانس‌های از ۲۰ تا ۲۰۰ هرتز را دارند. البته تمامی انواع ساب ووفرها نمی‌توانند، فرکانس‌های پایین مانند ۲۰ هرتز را پخش کنند.

نوع دیگر بلندگو توییتر نام دارد که برای فرکانس‌های بالا مناسب بوده و این بلندگو دارای صفحه دیافراگم با انعطاف کم است. توییتر معمولا اندازه کوچک‌تری نسبت به دیگر انواع بلندگو دارد. برای تولید صداهای با فرکانس بالا، صفحه دیافراگم باید حرکت بسیار سریعی داشته باشد. بلندگوی دیگری هم وجود دارد که برای طیف فرکانس‌های میانی ساخته می‌شود. این بلندگو طیف گسترده‌تری از فرکانس‌ها را می‌تواند به خوبی پخش کند.

انواع ساب ووفر مورد استفاده در سیستم صوتی

ساب ووفر دارای دو نوع پسیو و اکتیو است. ساب ووفر نوع پسیو به یک آمپلی فایر خارجی نیاز دارد؛ اما ساب ووفر اکتیو یک آمپلی فایر داخلی دارد و مستقیم به پخش‌کننده مولتی مدیای سیستم صوتی متصل می‌شود. در گذشته انواع پسیو رایج‌تر بود و برای راه‌اندازی آن یک آمپلی فایر در سر راه آن قرار می‌گرفت؛ اما انواع اکتیو بدون نیاز به آمپلی فایر می‌توانند به هر خروجی صوتی متصل شوند.

در صورتی که از سیم‌های رابط و اجزاء باکیفیت استفاده شود و نویزی بر روی سیگنال اضافه نشود؛ هیچ فرقی بین کیفیت صدای ساب ووفر پسیو با اکتیو وجود ندارد. اما در بسیاری از مواقع نمی‌توان به خوبی جلوی نویزهای مزاحم را گرفت و این نویزها بر روی صدای خروجی از ساب ووفر تاثیر خواهند گذاشت. بنابراین در این مواقع نوع اکتیو کارایی بهتری ارائه می‌دهد.

برای داشتن صدای باکیفیت باید بلندگوها درون جعبه بلندگو نصب شوند. این جعبه‌های بلندگو با استفاده از علم آکوستیک ساخته می‌شوند؛ و نقش مهمی در کیفیت صدا دارند. در بعضی از این جعبه‌های بلندگو می‌توان چند بلندگو از نوع توییتر، طیف میانی و ساب ووفر قرار داد؛ اما برای خودروها معمولا از این جعبه‌های بلندگو برای نصب ساب ووفر استفاده می‌کنند.