نحوه ریست کردن استپر موتور خودرو

فهرست مطالب

کارموند: نحوه ریست کردن استپر موتور خودرو :در این مقاله قصد داریم در مورد ریست کردن استپر موتور خودرو که یکی از قطعات مهم و پرکاربرد خودرو میباشد صحبت کنیم و به سوالاتی که برای بیشتر خودروسوران و مکانیک های عزیز پیش می آید جواب دهیم …

چگونه استپر موتور را ریست کنم؟

احتراق را روشن کنید و بگذارید چند ثانیه روشن شود سپس احتراق را خاموش کنید تا به ECM اجازه دهید شیر IAC را دوباره تنظیم کند.

در مرحله بعد باتری را جدا کنید یا فیوز FI-ECU را بردارید. بگذارید 15 دقیقه بماند تا مطمئن شوید همه چیز دوباره تنظیم می شود.

جهت خرید استپر موتور پراید کلیک کنید 

جهت خرید استپر موتور 405 کلیک کنید 

ماشین را روشن کنید و بگذارید حدود 10 دقیقه در حالت بیکار بماند تا مطمئن شوید که دمای ماشین بالا می رود. گاز را اصلا فشار ندهید.

ماشین را خاموش کنید و دوباره روشن کنید.

چگونه بفهمم که استپر موتور دور آرام من خراب است؟

علائم متداول عبارتند از: سرعت بی‌دریغ نامنظم یا غیرمعمول بالا، روشن شدن چراغ بررسی موتور و توقف در هنگام دور آرام.

معمولاً خرابی یا خرابی شیر کنترل بیکار علائمی را ایجاد می کند که می تواند راننده را از یک مشکل احتمالی آگاه کند.

بیشتر بخوانید: وظیفه ی استپر خودرو چیست ؟

سرعت دور آرام نامنظم.

بررسی کنید چراغ موتور روشن شود.

توقف موتور

اگر استپر موتور  را جدا کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به درستی کار کند، توقف آن باعث وحشت موتور غیرفعال شما می شود. به طور معمول، اگر ماشین خود را روشن کنید، شیر کنترل هوای غیرفعال به آرامی دور موتور را افزایش و کاهش می دهد. این می تواند نشانه ای از کارکرد IAC شما باشد.

آیا می توانم با استپر موتور خراب رانندگی کنم؟

آیا می توانید با دریچه کنترل هوای دور آرام بد به رانندگی ادامه دهید؟ از نظر فنی، ممکن است بتوانید با IAC بد رانندگی کنید، اما نباید به این کار ادامه دهید. یک IAC بد به طور بالقوه می تواند منجر به توقف خودرو شود که می تواند ایمنی خودرو را به خطر بیندازد.

آیا می توانید استپر موتور  یا شیر IAC را دور بزنید؟

اگر منظورتان دور زدن خطوط خنک‌کننده‌ای است که به سل می‌روند، بله، می‌توانید کاملاً این کار را انجام دهید. من همیشه این کار را برای تعویض سری b در ماشین خودم انجام داده ام.

چه چیزی باعث خراب شدن دریچه IAC(استپر موتور) می شود؟

نشتی خلاء – شل بودن شلنگ خلاء یا واشر منیفولد ورودی که نشتی دارد می تواند باعث سرعت دور آرام و/یا نوسان شود.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی استپر خودرو

همچنین خراب بودن شیر PCV را بررسی کنید. سوپاپ سریع بیکار – (در صورت مجهز بودن) یک شیر بیکار سریع که می چسبد می تواند باعث سرعت و نوسان زیاد در بیکاری شود.

چگونه مقاومت شیر ​​IAC (استپر موتور)  را بررسی می کنید؟

با استفاده از اهم متر، مقاومت بین پایه های 1 و 2 در شیر (IAC) را اندازه گیری کنید. مقاومت باید 10-14 اهم باشد. اگر مقاومت خوب است، به مرحله بعدی بروید. در نهایت، اگر مقاومت خارج از محدوده است، (IAC) را جایگزین کرده و دوباره تست کنید.

چگونه موتور کنترل هوای دور آرام (استپر موتور)  خود را تست کنم؟

نحوه ریست کردن استپر موتور خودرو

آیا می توانید استپر موتور را تمیز کنید؟

تمیز کردن شیر کنترل هوای دور آرام می تواند شما را از خرید یک قطعه جدید باز دارد، اما فقط برخی از شیرهای کنترل هوای آرام را می توان تمیز کرد. دریچه کنترل هوای آزاد باید دارای یک دریچه فنری برای تمیز کردن باشد تا کار کند.

آیا باید شیر IAC (استپر موتور) را تمیز یا تعویض کنم؟

گاهی اوقات دریچه کنترل هوای بیکار IAC با تجمع کربن مسدود می شود و راه عبور آن نیز ممکن است، اگر بیش از حد برنامه ریزی کنید “دریچه را تمیز کنید.” همچنین توصیه می شود که بدنه دریچه گاز و محل عبور کنترل هوای دور آرام را تمیز کنید، بسته به اینکه چقدر سخت است، بدنه دریچه گاز را تمیز کنید، یک قوطی تایید شده

آیا می توانم از WD40 برای تمیز کردن شیر (استپر موتور) IAC استفاده کنم؟

WD40 نباید آسیبی وارد کند اما ممکن است گنک را در شیر حل نکند. در صورت نیاز ماشین شخصی من پاک کننده کاربراتور می خرم و آن را در شیر IAC اسپری می کنم. WD40 نباید آسیبی وارد کند اما ممکن است گنک را در شیر حل نکند.

هزینه تعمیر استپر موتور چقدر است؟

هزینه تعویض یک استپر بستگی به نوع خودرو متغییر میباشد

استپر موتور آرام کجا قرار دارد؟

سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC) روی بدنه دریچه گاز موتورهای تزریق سوخت قرار دارد، جایی که با ECU خودرو کار می کند تا جریان هوا به موتور را به صورت الکتریکی تنظیم کند تا از دور آرام مطمئن شود.

آیا شیر کنترل بیکار می تواند باعث شلیک ناقص شود؟

علت اغلب مشکل در سیستم کنترل هوای دور آرام است. اولین چیزی که باید بررسی شود جاروبرقی ورودی با دستگاه وکیوم سنج است. یک دریچه EGR که نشتی دارد نیز می تواند مانند یک نشتی خلاء عمل کند و باعث یک خطای تصادفی شود. نکته بعدی که باید بررسی کنید فشار بنزین با گیج است.

کد خرابی شیر کنترل دور آرام چیست؟

کد P0505 نشان می دهد که IAC کار نمی کند

درست است و می تواند باعث شود که موتور در حالت آرام آرام یا زیاد حرکت کند و ممکن است هنگام توقف موتور از کار بیفتد. روشن بودن چراغ چک موتور باعث می شود خودرو در تست آلایندگی شکست بخورد.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):