نحوه تشخیص آسیب دیدگی سوپاپ و پیستون خودرو

فهرست مطالب

نحوه تشخیص آسیب دیدگی سوپاپ و پیستون خودرو

فرسودگی درزهای سوپاپ و آسیب دیدن رینگ های پیستون هر دو می توانند از عوامل روغن سوزی باشند و به عنوان یک مشکل رایج در موتورهای قدیمی شناخته می شوند. برای جلوگیری از خرابی موتور باید با به این عوامل توجه داشت. اما چگونه می توان تشخیص داد که مشکل از سوپاپ است یا رینگ پیستون؟
به عنوان یک قاعده کلی، اگر رینگ های پیستون خراب باشند، هنگام رانندگی دود آبی رنگی از اگزوز خواهید داشت که با بالا رفتن RPM افزایش می یابد.

اگر سوپاپ فرسوده شده باشد، هنگام شروع رانندگی و زمانی که در هوای سرد خودرو را روشن می کنید، دود آبی رنک مشاهده خواهید کرد.

گاهی اوقات، تشخیص اینکه روغن دقیقاً از کجا نشت می‌کند، بدون جدا کردن موتور دشوار است، اما به طور کلی، واشرهای فرسوده سوپاپ زمانی که موتور سرد است،

نشت بیشتری می‌کنند. گاهی اوقات اگر واشر سوپاپ واقعا فرسوده شده باشد، ممکن است هنگام شروع رانندگی پس از چند دقیقه دور آرام، دود آبی از اگزوز دریافت کنید.

چگونه بفهمیم درزگیرهای سوپاپ و پیستون فرسوده شده اند؟

واشرهای خراب سوپاپ و رینگ های پیستون بد هر دو باعث سوختن بیش از حد روغن موتور می شوند. یکی از ترفندها برای فهمیدن

اینکه کدام واشر باعث ایجاد مشکل شده است، شناسایی میزان دود خروجی از اگزوز و زمان دقیق سوختن روغن است.

آب بندی نامناسب سوپاپ ها و آب بندی نامناسب رینگ پیستون به طور کلی باعث نشت روغن در سیلندرهای موتور در شرایط مختلف موتور می شود.

1. آب بندی دریچه های فرسوده سوپاپ

واشرهای فرسوده سوپاپ معمولاً تنها زمانی که سرد یا تحت فشار شدید هستند مقدار قابل توجهی روغن نشت می کنند.

بنابراین به طور کلی، کاسه نمدهای میل سوپاپ زمانی که موتور سرد است (مثلاً در صبح) یا هنگامی که از حالت دور آرام یا از سرعت پایین شروع به شتاب می‌کنید، نشت می‌کند.

درزگیرهای سوپاپ معمولاً از مخلوطی از لاستیک با استحکام بالا ساخته می شوند. ترکیب به دست آمده در برابر حرارت و سایش بسیار مقاوم است.

با این حال، این قطعه می تواند به مرور زمان سفت شود و ترک بخورند و در نتیجه توانایی آنها در آب بندی دریچه از بین می رود.
این نشتی زمانی بدتر خواهد بود که درزگیرهای سوپاپ در اثر سرما کمی کوچک شده باشند. هنگامی که موتور گرم می شود، انبساط آنها می تواند به عملکرد بهتر آب بندی کمک کند.
درزگیرهای فرسوده دریچه ها نیز زمانی که تحت فشار بالا باشند، نشت می کنند. هنگام دور آرام، دریچه کنترل هوا، آرام بسته می‌شود

و خلاء زیادی در منیفولد ایجاد می‌کند که روغن موتور را به اطراف مهر و موم‌ها فشار می‌دهد. هنگامی که موتور شتاب می گیرد، این روغن سپس به بالای سیلندرها

از کنار درزگیر سوپاپ مکیده می شود و در محفظه های احتراق موتور می نشیند و معمولاً با شروع دوباره رانندگی نسبتاً سریع می سوزد و یک دود موقت آبی از اگزوز ایجاد می کند.

2. فرسودگی حلقه های پیستون

رینگ های پیستون رینگ های تقسیم چدنی یا فولادی هستند که روی پیستون های موتور شما نصب می شوند. اکثر خودروها حداقل 3 رینگ پیستون دارند

و وظیفه آنها آب بندی محفظه احتراق و کنترل مقدار روغن مجاز برای روغن کاری پیستون است. که معمولاً ماندگاری محدودی دارند

و در صورت آلوده شدن با تجمع آلاینده های روغن موتور فرسوده یا رسوبات احتراق ممکن است از کار بیفتند.
رینگ های فرسوده پیستون نمی توانند به اندازه کافی تاج پیستون را در محفظه احتراق ببندند و این باعث می شود روغن راه خود را به داخل سیلندر پیدا کند

و در هنگام احتراق بسوزد. معمولاً رینگ‌های پیستون فرسوده، جریان پیوسته کمی از روغن را به مخلوط سوخت و هوا می‌گذارند و در نتیجه رنگ آبی پیوسته در دود اگزوز ایجاد می‌شود.

در بیشتر موارد، نشت روغن به دلیل سایش بیش از حد رینگ پیستون کنترل روغن (خراش دهنده) است. حلقه کنترل روغن بیضی شکل است

و وظیفه آن خراش دادن روغن از دیواره سیلندر و فشار دادن آن به داخل میل لنگ از طریق سوراخ های برگشت روغن سیلندر است.

علائم رایج فرسودگی حلقه های پیستون

خرابی در سوپاپ و حلقه های پیستون هر دو علائم مشابهی را هنگام کار کردن موتور نشان می دهند.

مصرف بیش از حد روغن و دود آبی اگزوز هر دو نشانه سوختن روغن موتور در ترکیب احتراق است. با این حال، تفاوت هایی در علائم به شرح زیر وجود دارد:

1. مقدار دود آبی تولید شده

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های رینگ‌های پیستون فرسوده و آب‌بندی بد سوپاپ، میزان دود آبی است که هنگام رانندگی تولید می‌شود. رینگ‌های پیستون فرسوده

معمولاً دود آبی بیشتری تولید می‌کنند، زیرا اجازه می‌دهند روغن در هنگام رانندگی به داخل سیلندر جریان پیدا کند.

در مقابل، درزگیرهای فرسوده سوپاپ معمولاً فقط پس از راه اندازی سرد یا هنگام شتاب گرفتن پس از دور آرام، دود آبی ایجاد می کنند.

2. مصرف بیش از حد روغن

اکثر موتورها به ازای هر چند هزار مایل یا کیلومتر رانندگی، مقدار کمی روغن موتور (تا یک لیتر/1 لیتر) می سوزانند. این مصرف معمولی روغن ناشی از راه یافتن مقدار

کمی روغن از کنار مهر و موم های مختلف موتور به داخل محفظه احتراق است. با بالا رفتن سن موتورها و شروع به سفت شدن و نشتی مهر و موم، مصرف روغن افزایش می یابد.

با این حال، اگر ماشین شما مقدار زیادی روغن مصرف می‌کند و در هنگام رانندگی جریان دود آبی رنگی را از اگزوز خارج می‌کند، در این صورت

این امر به یک واشر فرسوده اشاره دارد. به طور کلی، یک رینگ پیستون فرسوده باعث مصرف روغن بیشتری نسبت به سوپاپ فرسوده می شود.

همراه با دود آبی رنگ، اگر نشتی آشکار روغن در قسمت بیرونی موتور یا روسازی وجود نداشته باشد، می‌توانید فرض کنید روغن وارد یکی از محفظه‌های احتراق شده و از آنجا می‌سوزد.

3. عدم قدرت تحت شتاب

نشت واشر سوپاپ و هم نشتی رینگ پیستون بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد. معمولاً در هنگام شتاب بیشتر قابل توجه است و کمبود کلی قدرت شایع ترین علامت است.

کمبود شتاب ناشی از عدم افزایش فشار در سیلندر موتور آسیب دیده است. اگر گازهای احتراق از سیلندر نشت کنند، فشرده سازی کاهش می یابد و منجر به کاهش توان خروجی می شود.

انجام آزمایش تراکم معمولاً نشان می دهد که رینگ های پیستون فرسوده شده اند یا خیر. خوانش فشار کم معمولاً به یک رینگ پیستون فرسوده اشاره می کند،

در حالی که قرائت بالاتر که نزدیک به محدوده نرمال است می تواند به نشت آب بندی دریچه اشاره کند.

نحوه بررسی و تست خرابی دریچه سوپاپ و پیستون

اگر خودروی شما روغن می‌سوزد، دود آبی از اگزوز بیرون می‌آید و نشتی روغن خارجی آشکاری ندارد، احتمالاً روغن داخل آن نشت می‌کند.
معمولاً یافتن و تشخیص ساییدگی دریچه سوپاپ یا رینگ پیستون نسبتاً آسان است. متداول ترین تکنیک مورد استفاده توسط مکانیک، تست فشرده سازی است.

در این شیوه مقدار فشرده سازی را در هر یک از سیلندرها اندازه گیری می کند. خوانش تراکم پایین تر از حد معمول معمولاً نشان دهنده مشکل در آب بندی داخل موتور است.

آزمایش تراکم تر و خشک را روی هر سیلندر انجام دهید. با انجام آزمایش فشرده سازی خشک روی هر سیلندر شروع کنید. هر یک از شمع ها را بردارید و هر سیلندر را از نظر نشتی تست کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، اکثر سیلندرهای موتورهای مدرن باید حداقل 100psi را در هنگام چرخش با اختلاف کمتر از 10 درصد در قرائت بین سیلندرها، خوانش تراکم داشته باشند.

اگر رینگ پیستون نشتی داشته باشد، متوجه خواهید شد که یکی از اعداد به میزان قابل توجهی کمتر از بقیه است. برای تایید بیشتر نتایج، تست خشک را با تست تراکم مرطوب دنبال کنید.

از علائم رایج خرابی واشرهای سوپاپ

این شامل اضافه کردن مقدار کمی روغن (حدود 15 میلی لیتر) به سیلندر قبل از تکرار تست فشرده سازی است. روغن باید به عنوان

یک درزگیر در اطراف یک حلقه پیستون فرسوده عمل کند و در نتیجه فشار بالاتری را نشان دهد. این همچنین می‌تواند مشکل آب‌بند یا واشر سر شیر را رد کند.
هر شمع را برای وجود رسوبات روغنی بررسی کنید. یکی از علائم رایج خرابی واشرهای سوپاپ، تجمع رسوبات روغنی درشمع ها می باشد

که رو به دریچه ورودی است. اگر رینگ پیستون نشتی داشته باشد، معمولاً روغن بیشتری در سراسر نوک شمع وجود دارد.

بررسی هر شمع می‌تواند نشتی دریچه سوپاپ یا رینگ پیستون را تسهیل کند.
برای بررسی دود لوله اگزوز کنید. گاهی اوقات اگر رینگ های پیستون فرسوده شوند، برخی از گازهای احتراق می توانند

به داخل میل لنگ موتور نفوذ کنند. وقتی موتور روشن است، میله اندازه گیری را بردارید و بوی سوخت یا دود از پایه نگهدارنده اگزوز را بررسی کنید.

1. صدای رینگ پیستون آسیب دیده چگونه است؟

پیستون بد بسته به میزان آسیب به رینگ ها و پیستون می توانند طیف وسیعی از صداها را ایجاد کنند. در بیشتر مواقع صدایی مانند

صدای کوبیدن عمیق تا صدای ضربه فلزی متغیر است. نویز با سرعت موتور مرتبط است، بنابراین افزایش دورها فرکانس صدا را افزایش می دهد.
در نهایت، بررسی صداهای بد رینگ پیستون بهترین راه برای تشخیص بد بودن رینگ پیستون نیست. خیلی چیزهای دیگر می توانند همین صدا را ایجاد کنند.

برخی از مکانیک ها توصیه می کنند مقداری روغن در هر سیلندر موتور بریزید تا ببینید آیا روغن کاری اضافی باعث کاهش شدت صدای پیستون می شود یا خیر.

این ممکن است به محدود کردن بررسی کمک کند، اما برای تشخیص قطعی باید موتور را برای بازرسی رینگ های پیستون از هم جدا کنید.

2. آیا رانندگی با سوپاپ فرسوده بد است؟

بله، رانندگی با این وضعیت بد است. واشرهای خراب سوپاپ اجازه می دهد روغن به سیلندرهای موتور نشت کند، و در نهایت بسوزد

و از طریق اگزوز خارج شود. اگر مقدار زیادی روغن نشت کند، شمع‌ها با روغن آلوده می‌شوند و به مرور زمان نوک‌ها با رسوبات روغن سوخته مسدود می‌شوند که بر عملکرد موتور تأثیر می‌گذارد.

همچنین این احتمال وجود دارد که مقداری روغن باقیمانده از طریق دریچه اگزوز خارج شده و مبدل کاتالیزوری را آلوده کند.

همچنین باید مراقب سطح روغن موتور باشید و آن را بالا نگه دارید تا خیلی پایین نیاید.