لغزش گیربکس چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

فهرست مطالب

لغزش گیربکس چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

لغزش گیربکس چیست؟

دنده های گیربکس فرسوده شده و شروع به لیز خوردن می کنند. با گذشت زمان، چرخ دنده ها ممکن است فرسوده شوند، به خصوص اگر به دلیل کمبود یا فرسودگی مایع گیربکس ، گرم و ناکارآمد کار کرده باشند. لیز خوردن چرخ دنده ها معمولاً به دلیل ساییدگی و پارگی معمولی است که باعث می شود به درستی درگیر نشوند و در داخل و خارج از همگام شوند.

 

با شنیدن چرخش موتور در هنگام تعویض دنده متوجه خواهید شد که وسیله نقلیه شما دچار لغزش گیربکس می شود. برای لحظه ای احساس می کنید که در حال رانندگی روی یخ هستید. در نگاه اول، ممکن است کوچک و آسان به نظر برسد. با این حال، بدون تعمیر و نگهداری مناسب، مشکل می تواند تشدید شود و شما با مشکلات انتقال بسیار جدی تری مواجه خواهید شد .

مقاله مرتبط: انتقال چیست؟

 

سایر علائم لغزش انتقال چیست؟

علائم لغزش انتقال ممکن است نشان دهنده مشکلات نامربوط دیگری نیز باشد. انتقال شما ممکن است لزوماً لغزش نکند، اما ممکن است مشکلات از راه‌های دیگری ایجاد شود. راه های زیادی وجود دارد که گیربکس شما می تواند فرسوده شود. بهتر است وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید تا آن را بررسی کند.

نشانه هایی که انتقال شما در حال لغزش است:

  • تاخیر در شتاب
  • بوهای سوخته یا سایر بوهای غیرمعمول
  • دور در دقیقه بیش از حد بالا، بیش از 3500
  • مشکل در تعویض دنده
  • هر زمان که بتوانید دنده ها را عوض کنید پاسخ سختی می دهید
  • چراغ موتور را بررسی کنید که دائماً روشن باشد
  • صداهای عجیبی که از جعبه دنده می آید

هیچ کدوم از اینا خوب نیستن شما می خواهید خودروی خود را بلافاصله قبل از پیشرفت مشکل بررسی کنید.

 

علل معمول لغزش گیربکس چیست؟

چند راه وجود دارد که انتقال شما می تواند به این ترتیب کاهش یابد. شاید شایع ترین دلیل این باشد که گیربکس شما سطح مایعات پایینی دارد. شما باید سطح مایع خودرو خود را کمی مکرر بررسی کنید.

در اینجا برخی از دلایل لغزش انتقال شما وجود دارد:

اگر انتقال شما در حال لغزش، ساییدگی، تولید صداهای بلندی است که می دانید فقط بد هستند، به احتمال زیاد نیاز به تشخیص کامل دارد.

  • مایع انتقال کم، فرسوده یا سوخته
  • مشکلات شیر ​​برقی
  • باندهای انتقال فرسوده یا شکسته
  • مشکلات کلاچ
  • چرخ دنده های فرسوده
  • مشکلات مبدل گشتاور

 

هنگام بررسی، توجه داشته باشید که آیا مقدار از مقدار توصیه شده کمتر است یا خیر. ممکن است فقط نیاز به پر کردن مایعات داشته باشید. اگر مشکل ادامه داشت، ممکن است نشتی در سیستم وجود داشته باشد.

 

علت دیگر وجود قطعات مختلف در گیربکس خودرو شماست. با گذشت زمان، این قطعات ممکن است شکسته یا فرسوده شوند. اگر این به زودی اصلاح نشود، به احتمال زیاد می تواند منجر به خطای انتقال شود.

 

در نهایت، گیربکس ماشین شما می تواند باعث مشکلات کلاچ شود. این شایع ترین علت لغزش گیربکس در خودروهایی با گیربکس دستی است. تنها راه اصلاح این مشکل تعویض کلاچ شکسته یا فرسوده است.

با این حال، اکثر وسایل نقلیه برای اتصالات انعطاف پذیر طراحی شده اند . بسته به ماشین دقیقی که رانندگی می کنید، باید کلاچ را بین 20000 تا 200000 مایل تعویض کنید.

چگونه لغزش گیربکس را رفع کنیم؟

راه حل این مشکل در نهایت بستگی به این دارد که مشکل دقیقا چیست. هنگامی که خودروی شما در حال اتمام است، اضافه کردن مایع گیربکس بیشتر می تواند بسیار آسان باشد. با این حال، اگر سیال فعلی به شدت سوخته باشد، احتمالاً گیربکس آسیب داخلی دارد که باید بررسی شود.

ممکن است قطعاتی مانند کلاچ یا سایر دنده ها نیاز به تعویض داشته باشند. راه حل ممکن برای این مشکل می تواند به سادگی نصب یک سیستم انتقال کاملا جدید باشد. این گران ترین گزینه است، اما ممکن است تنها راه برای بازگرداندن ماشین شما به سرویس باشد.

به محض مشاهده هرگونه مشکل، خودرو خود را بررسی کنید تا احتمال تعویض کامل آن کاهش یابد.

 

سوالات متداول

لغزش گیربکس چیست؟

لغزش گیربکس به وضعیتی اشاره دارد که در آن وسیله نقلیه شما بدون مطابقت با سرعت فعلی خود به دنده می لغزد. این می تواند ناراحت کننده و ناراحت کننده باشد. در بسیاری از موارد، این سیگنالی است که وسیله نقلیه شما نیاز به تعمیر و نگهداری کامل دارد. به همین دلیل است که معمولاً مخاطره آمیز است که انتقال خود را کنترل نکنید.

علت لغزش گیربکس چیست؟

 

شرایط یا شرایط زیر ممکن است باعث شود که انتقال شما شروع به سر خوردن کند:

  • مشکلات شیر ​​برقی
  • چرخ دنده های فرسوده
  • باندهای انتقال شکسته یا فرسوده
  • سوخته، کم یا فرسوده سیال انتقال
  • مشکلات کلاچ
  • مشکلات مبدل گشتاور

چگونه یک گیربکس لغزنده را تعمیر می کنید؟

سیال سوخته یا فرسوده – تخلیه و دوباره پر کنید

 

  • وسیله نقلیه را بالا ببرید و پیچ تابه را باز کنید.
  • فیلتر را بردارید و تعویض کنید.
  • واشر گیربکس قدیمی را خراش دهید و آن را تعویض کنید.
  • تابه را پیچ کنید و با ATF پر کنید.
  • خودرو را روشن کنید و نشتی را بررسی کنید.
  • برای تمیز کردن آشفتگی هایی که به تازگی ایجاد کرده اید، از مقادیر فراوانی از بستر بچه گربه استفاده کنید.

آیا گیربکس در صورت لغزش قابل تعمیر است؟

اگر مشکل گیربکس شما به دلیل فرسوده بودن باندها یا نشت مایع نیست، باید کلاچ، دنده های فرسوده، شیر برقی یا مبدل گشتاور را تعویض کنید. هر یک از اینها تعمیری پرهزینه است که به بهترین وجه توسط مکانیک انجام می شود و شما نمی توانید در مورد آن انجام دهید.

 

لغزش گیربکس چه حسی دارد؟

وقتی گیربکس لیز بخورد، ممکن است احساس کنید که خودرو کند است. گاهی اوقات با فشار دادن پدال گاز اصلا جواب نمی دهد. تغییر محسوس در عملکرد گیربکس ممکن است با نویز یا تغییر گام در هنگام تعویض دنده همراه باشد.

آیا می توانم با گیربکس لغزنده رانندگی کنم؟

به طور خلاصه، خیر، اگر فکر می کنید در هر صورت مشکلی در گیربکس شما وجود دارد، هرگز نباید وسیله نقلیه خود را رانندگی کنید. هنگامی که گیربکس شروع به لیز خوردن کرد، باید فوراً تعمیر شود. هر بار که پس از احساس لغزش گیربکس آن را رانندگی می کنید، خطری است.

هزینه تعمیر لغزش گیربکس چقدر است؟

به طور متوسط، هزینه تعمیر گیربکس بسته به عوامل مختلف ممکن است از 1800 تا 3400 دلار متغیر باشد. کارهای تعمیر گیربکس پایه مقرون به صرفه تر خواهند بود. این حدود 300 تا 1400 دلار خواهد بود.

 

گیربکس لغزشی چقدر می تواند دوام بیاورد؟

 

بدون سرویس و نگهداری، برخی از گیربکس ها می توانند در فاصله 100000 مایلی از کار بیفتند. اگر حدود 10 تا 15000 مایل در سال رانندگی می کنید، گیربکس شما ممکن است تا هفت سال دیگر کاهش یابد! با مراقبت و خدمات، انتقال می تواند 300000 مایل یا بیشتر دوام بیاورد.

علت لغزش گیربکس چیست؟

بخشی از سایش و پارگی معمولی، چرخ دنده های شما به مرور زمان فرسوده می شوند. اگر مایع گیربکس شما کهنه، آلوده و/یا خیلی کم باشد، فرسودگی دنده های شما را سرعت می بخشد. این می تواند باعث شود که آنها به درستی درگیر نشوند و منجر به لغزش انتقال شود.

آیا فیلتر گیربکس کثیف باعث سر خوردن می شود؟

هنگامی که مایع انتقال تمیز نیست یا توسط فیلتر مسدود شده مسدود می شود، اجزای داخلی روغن کاری لازم برای عملکرد صحیح را ندارند. این می تواند منجر به مشکلات تعویض دنده، چرخ دنده ها، لیز خوردن گیربکس یا سایر علائم رایج مشکلات انتقال شود.

 

چرا شتاب من می لغزد؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود گیربکس دستی یا اتوماتیک شما لیز بخورد: ممکن است کلاچ فرسوده یا فرسوده شده باشد. سایر اجزای انتقال ممکن است از کار بیفتند. سطح مایع گیربکس پایین است.

 

آیا باید در حالی که گیربکس لیز می خورد رانندگی کنید؟

پاسخ کوتاه در اینجا منفی است. رانندگی با سیستم انتقال نیرو که به درستی کار نمی کند، ایمن نیست. ماشین شما ممکن است در حین رانندگی به طور غیرمنتظره ای جابجا شود و موقعیت خطرناکی را ایجاد کند. مشکلاتی در شتاب خواهید داشت که نمی خواهید در جاده با آنها مقابله کنید.