لرزش فرمان اتومبیل ، دلایل و تعمیر آن

فهرست مطالب

هیچ راننده ای لرزش فرمان خودرو را دوست ندارد و هنگام مواجه با این مشکل به یقین می رسیم که در اتومبیل خرابی ای رخ داده. و می تواند رانندگی را استرس اور کند. در این مقاله به بررسی دلایل لزرش فرمان و تعمیر آن خواهیم پرداخت.

لرزش فرمان اتومبیل

اگر جاده صاف است و هنگام  رانندگی احساس لرزش می کنید ، علت آن چیزی جز خود اتومبیل نیست. انتظار برای  برطرف شدن خود به خود مشکل ، باعث بدتر شدن اوضاع می شود. بنابراین ما اکیداً پیشنهاد می کنیم که به محض اینکه متوجه لرزش فرمانتان شدید ، هرچه سریعتر برای تعمیر جلوبندی خودرو و یا هر دلیل دیگری که باعث لرزش فرمان خودرو می شود، اقدام کنید.

دلایل متعددی برای لرزش فرمان وجود دارد و حتی ممکن است بعضی از آنها شما را متعجب کند. بسته به نحوه لرزش اتومبیل شما ، ممکن است سرنخ هایی ارائه دهد که می تواند به یک متخصص تعمیر خودرو کمک کند تا مشکل را حل کند.

هنگامی که مشکل را مشاهده کردید ، به مواردی که بدتر می شود توجه کنید. به عنوان مثال ، در سرعت های بالا لرزش بیشتر است یا سرعت کم؟ آیا وقتی ترمز می کنید بدتر است؟ همه این اطلاعات می تواند به یک مکانیک کمک کند تا علت لرزش فرمان  شما را تشخیص دهد.

در ادامه به بررسی 3دلیل اصلی این مشکل خواهیم پرداخت.

1.عدم توازن تایرها

اشکارترین و رایج ترین دلیل لرزش فرمان اتومبیل خارج شدن  لاستیک های شما از محور و یا عدم تعادل است. که ممکن است لرزش هایی در  وسیله نقلیه و فرمان شما ایجاد کند.

در صورتی که علت لرزش فرمان این مشکل باشد ،  در سرعت های بالا لرزش را بیشتر  احساس می کنید ولی متوجه لرزش در سرعت های پایین نمی شوید.لرزش از لاستیک هایی که نامتعادل هستند ، احتمالاً زمانی شروع می شود که 50 مایل در ساعت یا بیشتر بروید ، اگرچه ممکن است در سرعت های کمتر نیز دیده شود.

اولین چیزی که باید در این شرایط بررسی کنید این است که آیا همه لاستیک های شما به درستی باد شده است یا نه. اگر یک یا چند تایر شما صاف باشد ، سبب عدم تعادل می شود که بر توانایی شما در هدایت درست اتومبیل تأثیر می گذارد.

اگر تمام لاستیک ها در حد مناسبی بادشده بودند، نکته بعدی که باید به آن توجه کنید ، آج لاستیک است. اگر لاستیک های شما به طور غیریکنواخت فرسوده شده اند ، می توانید باچرخش آن ها را یک اندازه کنید یا ممکن است مجبور شوید هزینه برای خرید  تمام لاستیک های جدید را پرداخت کنید.

در هر صورت ، ارزش این را دارد که اتومبیل خود را روانتر و ایمن تر رانندگی کنید.

اگر خود لاستیک ها خوب به نظر برسند اما مشکل همچنان ادامه داشته باشد ، ممکن است مسئله در جایی بین خود تایرها و فرمان شما باشد. به عنوان مثال ، در اثر تصادف ممکن است محور شما خم شود یا به طریقی دیگر آسیب ببیند و این از برقراری ارتباط مناسب تایرها و فرمان از طریق پیشرانه جلوگیری می کند.

اگر فرمان شما بیش از حد لرزان است ، می تواند نشانه آسیب دیدگی یاطاقان چرخ ها  یا سیبک باشد.

برای کمک به مکانیک در تشخیص و حل این مشکل ، توجه داشته باشید که بیشتر چه زمانی این مشکل را  دارید. آیا هنگام پیچیدن یا هنگام رانندگی مستقیم لرزش بدتر است؟

2.مشکلات روتور های ترمز

اگر در هنگام ترمز گرفتن ، فرمان شما زیاد بلرزد ، این می تواند به معنای فرسوده شدن روتورهای ترمز می باشد. به عبارت دیگر ، روتورها فرسوده شده ، شکل خود را از دست داده و تاب خورده اند.

در این حالت ، هر زمان که پای خود را به پایین فشار دهید ، احتمالاً برخی لرزش ها را از طریق پدال ترمز احساس خواهید کرد.
ترمزها یک جز بسیار مهم در وسیله نقلیه شما هستند زیرا به شما امکان می دهند با خیال راحت متوقف شوید ، بنابراین مهم است که هرچه زودتر این مسئله بررسی شود.

حتی اگر تازه ترمز نصب کرده اید ، لرزش هنگام ترمز نشانه یک مشکل جدی است. این امکان وجود دارد که روتورها به درستی نصب نشده باشند.در اسرع وقت وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه اتومبیل برسانید تا  مکانیک آن را بررسی کند و تعیین کند آیا روتورهای ترمز شما نیاز به تغییر سطح ، تعویض یا تنظیم ساده دارند یا خیر.

3.اجزای فرسوده سیستم تعلیق

برخلاف مشکلات تایرها و روتورهای ترمز ، همچنین ممکن است مشکلات سیستم تعلیق و تنظیم نبودن آن باعث لرزش فرمان هنگام رانندگی شود. لرزش در نتیجه فرسودگی سیبک  یا میل فرمان  در وسایل نقلیه قدیمی بیشتر از اتومبیل های جدید است . تعمیرات جلوبندی خودرو از جمله اقداماتی است که بایستی در اسرع وقت نسبت به آن اقدام کنید.

اساساً ، اجزای سیستم تعلیق می توانند سست شده و شل بشوند، بنابراین هنگامی که ماشین خود را با سرعت بالامی رانید ، شاهد برخی لرزش های شدید خواهید بود.

بهتر است در اسرع وقت رانندگی با ماشین را متوقف کرده و آن را به یک تعمیرگاه ببرید تا از شدیدتر شدن مشکلات جلوگیری کنید.

چگونه می توان لرزش فرمان را تشخیص داد؟

در حالی که سه دلیل فرمان لرزان در بالا ذکر شده است ، اما آنها تنها دلایلی نیستند که می توانید این مشکل را تجربه کنید. طیف وسیعی از مشکلات موتور وجود دارد که می تواند کل خودرو را بلرزاند ، اما ممکن است شما فقط متوجه لرزش از طریق فرمان شوید.

این مشکلات می تواند از جمله جرقه ، ورود هوا یا سیستم های انتقال سوخت باشد. اگر لیست بالا را خوانده اید و هنوز مطمئن نیستید که چرا فرمان شما می لرزد ، بهتر است هرچه سریعتر اتومبیل خود را به مکانیک حرفه ای برسانید.

هنگام لرزش فرمان چه کاری باید انجام دهید؟

بهترین عملکرد دقیق به مشکل خاص بستگی دارد ، اما یک چیز کلی وجود دارد که باید همیشه هنگام لرزش فرمان  انجام دهید: کمک فوری بخواهید. علائمی که مشاهده می کنید می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد که طول عمر یا ایمنی وسیله نقلیه شما را تهدید می کند. آن را نزد یک تعمیرگاه مکانیکی اتومبیل مطمئن  ببرید تا آنها به شما بگویند چه مشکلی پیش آمده است و برای رفع آن باید چه کاری انجام دهید.