علت نشتی رادیاتور چیست و چگونه آنها را برطرف کنیم؟

فهرست مطالب

علت نشتی رادیاتور چیست و چگونه آنها را برطرف کنیم؟

رادیاتور شما ، مانند بسیاری از قسمت های وسیله نقلیه شما ، هر روز ضرب و شتم می کند. همانطور که ضد یخ در موتور به گردش در می‌آید ، گرمای تولید شده از بین می‌رود و به موتور اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی با دورهای بسیار بالا کار کند. نیازی به گفتن نیست که خروجی حرارت زیادی وجود دارد. این باور نکردنی است که رادیاتور شما چه ضربه ای می کشد. سیستم خنک کننده باید در بهترین شکل باشد تا بتواند آن را مدیریت کند.

 

اگر وسیله نقلیه شما بیش از حد گرم شود، موتور شما دچار مشکل می شود و بسیاری از قسمت های خودرو از جمله موتور ، واشر ، ترموستات و سایر قسمت های سیستم خنک کننده ممکن است آسیب ببینند . ممکن است رادیاتور نیز آسیب ببیند. این مهم است که بدانید چگونه نشت رادیاتور را قبل از داغ شدن بیش از حد ماشین برطرف کنید .

آنچه یاد خواهید گرفت:

 

چرا رادیاتور مهم است؟

رادیاتور بخش اصلی سیستم خنک کننده خودرو شما است و هدف آن حفظ مایع خنک کننده موتور در سطح مناسب است. مایع خنک کننده در سرتاسر موتور گردش می کند و از گرم شدن بیش از حد اجزای موتور جلوگیری می کند.

 

یک رادیاتور مهم است زیرا اصلی ترین روشی است که موتور شما گرما را در حین کار تخلیه می کند. خرابی رادیاتور ممکن است باعث آسیب قابل توجه موتور ناشی از گرم شدن بیش از حد خودروها شود که می بینید دود وزیده در کنار جاده در واقع ناشی از خرابی رادیاتورها است!

شایع ترین علت خرابی رادیاتور آسیب فیزیکی است که تعویض یک یا همه اجزای آن را تضمین می کند. عملکرد رادیاتور ممکن است به دلیل تاریخ مصرف گذشته مایع خنک کننده یا کمبود سطح خنک کننده مختل شود که می تواند از طریق شستشوی مایع خنک کننده رفع شود.

بیشتر بخوانید: رادیاتور چیست و چگونه کار می کند؟

 

چگونه رادیاتور را چک کنیم؟

اگر نگران این هستید که چگونه متوجه شوید که رادیاتور شما مشکلی دارد یا خیر، این بخش برای شماست! ما روش گام به گام را برای شما ارائه کرده ایم که به شما امکان می دهد دستگاه را راحت تر بررسی کنید.

مرحله 1. ماشینتان را پارک کنید

برای بررسی رادیاتورهای ماشین خود باید آنها را پارک کنید. اگر موتورها روشن باشند، نمی توانید مورد را بررسی کنید. بنابراین، لازم است که خودروی شما مشعل نباشد و اجازه دهید موتور حداقل دو تا سه ساعت خنک شود. پس از آن، قبل از انجام هر کار دیگری، درپوش های رادیاتور را بردارید.

گام 2. یک بازرسی کامل انجام دهید

 

اکنون باید موتور وسیله نقلیه خود را روشن کنید. و قبل از شروع هر کاری حداقل دو دقیقه صبر کنید. ما این کار را انجام می دهیم تا مطمئن شویم که مایع خنک کننده در داخل ماشین شما شروع به حرکت می کند.

بعد، چراغ قوه خود را بردارید و مستقیماً به سمت رادیاتور بگیرید. بنابراین، مرحله قبل این بود که اطمینان حاصل شود که مایع خنک کننده بدون هیچ مانعی جریان دارد و بنابراین، باید به شما اجازه دهد تا بررسی کنید که آیا جریان یکنواخت است یا خیر. اگر جریان صاف نباشد، این نشان دهنده مشکلی در دستگاه است.

 

یک راه سریع برای بررسی جریان رادیاتور این است که وقتی زیر کاپوت را چک می کنید، از شخصی بخواهید دور خود را دور بزند. و هنگامی که این کار را انجام می دهید، مطمئن شوید که شلنگ رادیاتور را فشار می دهید. بنابراین، اگر گرفتگی یا ایراد در شیلنگ وجود داشته باشد، سفت می شود و فشار دادن روی لوله را بسیار دشوار می کند.

 

مرحله 3. بعد از آزمون از کمک حرفه ای استفاده کنید

ماشین شما یک ماشین یکپارچه است و دخالت در آن عاقلانه نیست، به خصوص اگر نمی دانید چه کار می کنید. بنابراین، در صورت مشاهده هر گونه ایراد، با مکانیک تماس بگیرید و از آنها بخواهید آنها را برطرف کنند!

 

چگونه جریان رادیاتور را بررسی کنیم؟

بنابراین، چگونه بفهمم که ترموستات من گیر کرده است؟ و آیا بسته است یا باز؟

یک راه بررسی جریان خنک کننده است:

  • با موتور سرد شروع کنید
  • درپوش رادیاتور را بردارید.
  • موتور را روشن کنید و بگذارید در حالت دور آرام بماند.
  • بررسی کنید که مایع خنک کننده جریان نداشته باشد.
  • می توانید با نگاه کردن به قسمت پرکننده رادیاتور این موضوع را بررسی کنید.
  • مایع خنک کننده نباید جریان داشته باشد.
  • در نتیجه، مایع خنک کننده به دمای کافی برای باز کردن ترموستات نرسیده است.

بنابراین، اگر می بینید که مایع خنک کننده جریان دارد. شما یک ترموستات در موقعیت باز گیر کرده اید. باعث مشکلات ترموستات بیشتر می شود. در نتیجه به یک ترموستات جدید نیاز دارید.

  • اما اگر مایع خنک کننده جریان ندارد، اجازه دهید حدود 20 دقیقه کار کند تا به دمای عملیاتی برسد.
  • تقریباً در این زمان، باید مایع خنک کننده را از طریق گردن پرکننده رادیاتور ببینید که شروع به جریان می کند.
  • در نتیجه، مایع خنک‌کننده شروع به جریان می‌کند، زیرا به دمای کافی برای باز کردن ترموستات رسیده است.

 

بنابراین، اگر جریان مایع خنک کننده را نمی بینید. شما یک ترموستات در حالت بسته گیر کرده اید. در نتیجه به یک ترموستات جدید نیاز دارید.

دلایل اصلی نشت رادیاتور

دلایل احتمالی نشت رادیاتور خودرو را می توان از یک طرف شمارش کرد. مهمترین و شایع ترین علت خوردگی رادیاتور است. رادیاتورها، شیلنگ ها و اتصالات شیلنگ رسوب و زنگ زدگی را جمع آوری می کنند که به مرور زمان می تواند سوراخ هایی را در رادیاتور ایجاد کند.

در موارد معدودی، خنک کننده ضعیف می تواند دلیل داغ شدن بیش از حد باشد. روش‌های ضعیف سرویس نیز به رادیاتور آسیب می‌زند، اگرچه اگر توسط یک متخصص سرویس شود، این مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به عنوان مثال، پر کردن بیش از حد رادیاتور می تواند باعث نشتی از افزایش فشار آب شود. یک ترموستات بد یا یک هسته بخاری نیز می تواند گرما و فشار بیش از حد بر روی رادیاتور ایجاد کند.

سطح رادیاتور و قدرت مایع خنک کننده خود را در ایستگاه خدمات بررسی کنید. همیشه وقتی موتور سرد است رادیاتور را چک کنید. هرگز در حالی که هوا گرم است

 

وقتی در گاراژ هستید از مکانیک خودرو بخواهید که مایع را آزمایش کند. مکانیک ها به طور معمول هنگام تعویض روغن یا انجام کارهای مرتبط با موتور، نشتی رادیاتور را بررسی می کنند. اغلب، فاکتور دارای تیک هایی است که یک مکانیک به طور معمول روی خودرو انجام می دهد.

اگر سوالی دارید با مکانیک صحبت کنید و در مورد رادیاتور بپرسید. آنها متخصص هستند و به محض اینکه مشکلی را ببینند آن را تشخیص خواهند داد. همچنین، هنگام خرید خنک کننده، از چیزهای ارزان قیمت خودداری کنید.

وقتی نوبت به تعویض مایع رادیاتور می رسد، همیشه سیستم را شستشو دهید. زنگ زدگی و رسوب در راهروها و شیلنگ ها می تواند ایجاد شود و باعث ایجاد پلاگین شود. این می تواند باعث نشت رادیاتور و داغ شدن بیش از حد موتور شود. زنگ به معنای واقعی کلمه سوراخ های رادیاتور را می خورد.

 

3 نشانه نشتی رادیاتور که نباید نادیده بگیرید

به جای اینکه در معرض خطر خرابی فاجعه‌بار تری قرار بگیرید که می‌تواند شما را سرگردان کند، اجازه دهید به سه نشانه که نشان می‌دهد نشتی واقعاً از رادیاتور شما می‌آید، نگاهی بیندازیم و بررسی کنیم که چگونه می‌توانید به بهترین شکل با این مشکل مقابله کنید.

1. گودال های خنک کننده

بارزترین نشانه نشتی رادیاتور، گودال ضدیخ در زیر خودرو است. البته همه گودال ها نشان دهنده مشکل مایع خنک کننده نیستند و همه جمع شدن مایع خنک کننده مربوط به خود رادیاتور نیست.

از نزدیک به گودال نگاه کنید. اگر رنگ سبز، زرد یا آبی داشته باشد، به احتمال زیاد خنک کننده است، اما می توانید با بررسی اینکه آیا روی انگشتانتان احساس چربی می کند یا خیر، بررسی کنید.

 

مایع خنک‌کننده اغلب بوی شیرینی دارد، که نشانگر قوی دیگری است که نشان می‌دهد با تراکم ساده آب از سیستم تهویه مطبوع خود سر و کار ندارید.

علت نشتی رادیاتور چیست و چگونه آنها را برطرف کنیم؟

2. Drip را پیدا کنید

سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شما از تعدادی شیلنگ و گیره تشکیل شده است که همگی می توانند منبع گودالی باشند که روی زمین می بینید، بنابراین قدم بعدی این است که سعی کنید محل چکه را پیدا کنید.

به طور معمول، نشتی رادیاتور در داخل پره های خنک کننده، همراه با هر درز پلاستیکی یا جوش داده شده، در گردن پرکننده / دهانه، یا در پایین جایی که می توان petcock تخلیه را پیدا کرد، شروع می شود.

 

در حالی که موتور خودرو خاموش و خنک است، هر یک از این قسمت‌ها را بررسی کنید تا ببینید خیس هستند، چکه می‌کنند یا نشانه‌هایی از خیس بودن در گذشته نشان داده شده است.

3. با موتور روشن تماشا کنید

گاهی اوقات، ممکن است با نشتی روبرو باشید که تنها زمانی رخ می دهد که موتور داغ است و سیستم تحت فشار است. در این مورد، باید همان بازرسی فوق را انجام دهید، اما با گرم شدن خودرو تا دمای کارکرد آن.

هنگام انجام این کار حتما از روش های احتیاطی لازم استفاده کنید و از عینک ایمنی استفاده کنید، زیرا نشتی تحت فشار می تواند به طور غیرمنتظره ای از رادیاتور خارج شود یا پاشیده شود. مراقب باشید با هیچ قسمت داغ ماشین خود تماس نداشته باشید.

 

چگونه نشتی رادیاتور را رفع کنیم؟

دانستن نحوه رفع نشتی رادیاتور شامل یادگیری گزینه های خود و سپس انتخاب مناسب برای خود می باشد. باید بدانید که محبوب ترین و ساده ترین راه برای رفع نشتی رادیاتور استفاده از یک محصول نشتی است که به سادگی داخل رادیاتور می ریزید.

هنگامی که آن را در آن ریختید، می توانید سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را پر کنید، و سپس با دانستن رفع نشتی رادیاتور به کار خود ادامه دهید!

 

اگر وقتی متوجه نشتی رادیاتور شدید، هیچ محصولی برای جلوگیری از نشت در دسترس ندارید، چند راه جایگزین برای توقف موقت نشت وجود دارد تا بتوانید با خیال راحت به فروشگاه بروید و مقداری از آن را تهیه کنید. یکی از گزینه ها استفاده از زرده تخم مرغ است.

این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما تخم‌ها به اندازه‌ای بسته می‌شوند که نشت‌های ریز را ببندند، و این اثر باید به اندازه‌ای طول بکشد که بتوانید گزینه بهتری را انتخاب کنید. فقط توجه داشته باشید که باید سفیده تخم مرغ را از زرده حدودا چهار تخم مرغ جدا کنید و سپس فقط زرده ها را داخل سیستم خنک کننده بریزید.

سپس موتور خود را روشن کنید تا تخم ها به اندازه کافی در سیستم حرکت کنند و شروع به انجماد کنند. توجه داشته باشید که فلفل سیاه نیز همین اثر را خواهد داشت زیرا اگر به اندازه نصف فلفلدان از این ماده را در سیستم خنک کننده بریزید، نشتی را مسدود می کند.

 

فقط به خاطر داشته باشید که هم تخم مرغ و هم فلفل سیاه راه حل های موقتی هستند و هرگز نباید به عنوان یک راه دائمی برای جلوگیری از نشت رادیاتور استفاده شوند. آنها باید به شما زمان کافی برای انتخاب یک محصول بدون نشت را بدهند تا بتوانید مشکل را برطرف کنید.

البته، برخی از نشتی های رادیاتور نیاز به کمک جدی تری نسبت به آنچه که فقط یک مکانیک می تواند ارائه دهد، دارد. به عنوان مثال، اگر نشتی را بررسی کنید و ببینید که مایع خنک کننده شما از رادیاتور شما تمام می شود، نه فقط چکه می کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید. اما برای اکثر نشتی های رادیاتور، یک محصول ساده توقف نشت باید مشکل را برطرف کند!