علائم هشدار دهنده روی داشبورد

فهرست مطالب

یکی از طبیعی‌ترین معضلاتی که ممکن است، برای مالکان خودرو رخ بدهد، روشن شدن علائم هشدار دهنده روی داشبورد خودرو می‌باشد. این علائم به راننده کمک می‌کند تا از معیوب بودن و یا عدم عملکرد صحیح در قسمت‌های مختلف خودرو مطلع شود و به دنبال برطرف کردن آنها باشد. اما شاید با خود فکر کنید، روشن نشدن این علائم نشانه خوبی است و خودرو شما هیچگونه مشکلی ندارد، اما این تصور غلط است چراکه این پردازشگر باعث مطلع شدن شما از اختلالاتی که در خودرو رخ داده است، می‌گرد. در صورتی که شما متوجه این معضلات نباشید؛ ممکن است با آسیب‌های جدی تری رو به رو شوید.

با گذشت زمان و پیشرفته‌تر شدن خودروها این علائم بیشتر شده است و توانایی اتومبیل در این راستا، موجب برقراری ارتباط مستقیم با مالک می‌شود. گاهی نیز ممکن است، راننده با این اعلائم آشنا نباشد و نداند که روشن شدن آن چراغ به چه دلیل است، در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع علائم و پیامی که آنها برای شما دارند، آشنا شویم.

چراغ چک یا چراغ هشدار دهنده بررسی موتور خودرو

یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین علائمی که در خودرو از معضلی مهم و اساسی حکایت می‌کند، چراغ چک است. روشن شدن این چراغ به مالک، تداخل در موتور و سامانه‌های آلایندگی را اعلام می‌نماید. چراغ چک می‌تواند به دلیل قطع و وصل شدن یک سیم تا معضلی اساسی در موتور روشن شود. چراغ چک را جدی بگیرید و پشت گوش نیاندازید تا در اولین فرصت به مراکز و افراد متخصص مراجعه نمایید.

علامت هشدار در سیستم برق

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده روی داشبورد علامت وقوع مشکل در سیستم برق است. این علامت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و می‌تواند نشانگر پاره شدن سیم، صدمه دیدن دینام و یا سایر اجزای برقی خودرو باشد. جدی نگرفتن این علامت در سیستم برق می‌تواند به سایر اجزای الکتریکی یا الکترونیکی خودرو آسیب وارد کند.

چراغ هشدار سیستم خنک کننده موتور خودرو

میزان دمای موتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که افزایش آن گاهی می‌تواند به دلیل خرابی واترپمپ و یا کاهش مواد خنک کننده از حد استاندارد باشد. نشتی در سامانه خنک کننده موتور و یا پاره شدن یک شلنگ نیز از دیگر عوامل کاهش دمای موتور است. هنگامی که چراغ هشدار سیستم خنک کننده موتور خودرو روشن می‌شود باید به دنبال پیدا کردن معضل به وجود آمده باشید، چراکه عملکرد مختل این سامانه باعث ایجاد آسیب در موتور خودرو می‌شود.

علامت هشدار سیستم کروز کنترل

یکی از علامت‌هایی که در خودروهای دارای کروز کنترل با آن مواجه می‌شوید، علامت زیر است. این هشدار هنگامی که عملکرد کروز کنترل دچار اخلال شود، روشن می‌شود و به راننده از وقوع این معضل خبر می‌دهد.

هشدار بالا بودن فشار روغن در موتور

علامت زیر از بالا بودن فشار روغن در موتور اطلاع رسانی می‌کند، نشت روغن موتور از عوامل اصلی روشن شدن این چراغ است. از دیگر دلایل روشن شدن چراغ موتور خرابی رینگ پیستون یا خرابی پمپ روغن می‌باشد. در صورتی که پس از اضافه کردن روغن موتور چراغ خاموش نشد، حتما به مکانیکی مراجعه کنید.

علامت هشدار فشار تایر ها

برخی از خودروهای جدید به طور دائمی فشار تایرها را هم اندازه گیری می‌کنند و روشن ماندن چراغ هشدار زیر به راننده یا مالک خودرو خبر می‌دهد که فشار تایرها مناسب نیست. اگر فشار تایرها از یک حدی کمتر شود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر میزان فشار تایرها به صورت خفیفی پایین باشد، عمر تایرها را کم می‌کند.

تاکنون با مهمترین و رایج‌ترین علائم هشدار دهنده روی داشبورد خودرو آشنا شدیم، اما در ادامه سایر علامت‌ها که در بسیاری از خودروهای جدید وجود دارند را مرور خواهیم کرد.