علائم سنسور انحراف بد: علائم هشدار دهنده برای هوشیاری

فهرست مطالب

سنسور میزان انحراف، جزء جدایی ناپذیر سیستم های ایمنی خودرو، وظیفه تشخیص و اندازه گیری حرکت چرخشی خودرو یا انحراف را بر عهده دارد. در حالی که هدف حیاتی افزایش ایمنی را انجام می دهد، مانند هر تجهیزات الکتریکی دیگری، گهگاه مستعد بروز مشکلاتی است. تشخیص علائم سنسور انحراف بد برای حفظ پایداری و ایمنی مطلوب خودرو ضروری است.

چندین نشانگر می توانند به یک حسگر نرخ انحراف مشکل دار اشاره کنند، از جمله رفتار نامنظم خودرو، فعال شدن غیرمنتظره کنترل پایداری و بررسی روشن شدن چراغ موتور. شناسایی زودهنگام این علائم هشدار دهنده از حوادث احتمالی جلوگیری می کند و تعمیر یا تعویض به موقع سنسور را تضمین می کند.

سنسور یاو چیست؟

سنسورهای یاو
سنسور انحراف حرکت چرخشی خودرو را اندازه گیری می کند

قبل از پرداختن به اثرات یک سنسور انحراف شکست خورده، ابتدا هدف آن را درک می کنیم. یک سنسور انحراف، که به عنوان سنسور سرعت چرخشی نیز شناخته می شود، حرکت چرخشی یا نرخ انحراف خودرو را حول محور عمودی آن اندازه گیری می کند. این داده‌های بلادرنگ را برای سیستم‌های کنترل پایداری خودرو، مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یا سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) فراهم می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا تنظیمات سریع را برای حفظ پایداری و جلوگیری از لغزش یا از دست دادن کنترل انجام دهند.

سنسور میزان انحراف یک قطعه الکتریکی است که معمولاً در رایانه خودرو یا نزدیک جعبه فیوز زیر داشبورد قرار دارد. مستعد ساییدگی و پارگی منظم نیست. با این حال، بیشتر مشکلات مربوط به سنسور ناشی از مشکلات مربوط به سنسورهای فردی است که نظارت می کند. هنگامی که یک سنسور انحراف از کار می افتد، می تواند عواقب قابل توجهی بر عملکرد و ایمنی خودرو داشته باشد.

بیایید بررسی کنیم که وقتی یک سنسور میزان انحراف از کار می افتد چه اتفاقی می افتد و تأثیر آن بر دینامیک رانندگی.

علائم سنسور انحراف بد

هنگامی که سنسور میزان انحراف در یک وسیله نقلیه شروع به از کار افتادن یا خرابی می کند، چندین علامت می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. در اینجا برخی از علائم رایج سنسور نرخ انحراف نامناسب وجود دارد:

بررسی کنید چراغ موتور روشن شود

چندین نشانه وجود دارد که سنسور انحراف معیوب دارد
یکی از علائم نقص سنسور انحراف روشن شدن چراغ Check Engine

یکی از نشانه های اولیه خرابی سنسور میزان انحراف، روشن شدن چراغ Check Engine است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که دلایل مختلفی وجود دارد که چراغ چک موتور روشن می شود .

در حالی که چراغ Check Engine به تنهایی ممکن است شواهد قطعی از مشکل سنسور میزان انحراف ارائه نکند، به عنوان یک هشدار اولیه در مورد وجود مشکل عمل می کند. با مشاهده روشن شدن چراغ Check Engine همزمان با سایر علائم ذکر شده در این لیست، احتمال خطای سنسور میزان انحراف بیشتر می شود.

برخی از خودروها و مدل‌های مجهز به سیستم‌های هشدار پیشرفته ممکن است پیام یا کد خاصی را نشان دهند که نشان‌دهنده مشکل مربوط به سنسور سرعت انحراف است.

از دست دادن کنترل پایداری

هنگامی که سنسور میزان انحراف از کار می افتد، می تواند منجر به از بین رفتن سیستم های کنترل پایداری در خودرو شود. این سیستم‌ها بر داده‌های دقیق در مورد حرکت چرخشی خودرو که توسط سنسور میزان انحراف ارائه می‌شود، تکیه می‌کنند. اگر سنسور به درستی کار نکند، سیستم های کنترل پایداری نمی توانند به طور موثر مداخله کنند و هرگونه انحراف از مسیر مورد نظر را اصلاح کنند.

در نتیجه، خودرو در حین پیچ ها یا مانورهای ناگهانی مستعد لغزش یا سر خوردن می شود. سیستم های کنترل پایداری نمی توانند بدون ورودی صحیح سنسور میزان انحراف به طور بهینه عمل کنند. این امر خطر تصادف یا از دست دادن کنترل را در شرایط رانندگی چالش برانگیز افزایش می دهد.

چراغ پایداری خودرو یا کنترل کشش

همانطور که قبلا ذکر شد، سنسور میزان انحراف یکپارچه از سیستم های پایداری و کنترل کشش خودرو است. اگر مشکلی در سنسور میزان انحراف وجود داشته باشد، می تواند باعث روشن شدن پایداری خودرو شود.

در حالی که این چراغ‌های هشدار داشبورد خودرو منحصراً به مشکلات مربوط به سنسور سرعت انحراف نمی‌پردازند، اما به عنوان یک نشانه اولیه نشان می‌دهند که مشکل در سیستم کنترل پایداری یا کشش است .

بنابراین، هنگامی که روشن شدن چراغ کنترل پایداری خودرو یا کشش همراه با علائم دیگر را مشاهده می کنید، نشان می دهد که ممکن است مشکلی به طور خاص مربوط به سنسور میزان انحراف و تأثیر آن بر عملکرد پایداری یا کنترل کشش باشد.

اختلال در کنترل کشش

از دست دادن کشش یکی از علائم سنسور انحراف بد است
به دلیل خرابی سنسور انحراف می توانید با کاهش کشش مواجه شوید

سنسورهای Yaw با سیستم های کنترل کشش ادغام شده اند که کشش را بهینه کرده و از لغزش چرخ جلوگیری می کند. هنگامی که یک سنسور انحراف از کار می افتد، سیستم کنترل کشش ممکن است اطلاعات دقیقی در مورد حرکت چرخشی خودرو دریافت نکند. در نتیجه، ممکن است نتواند نیروی ترمز لازم را به تک تک چرخ ها اعمال کند، که منجر به کاهش کشش و به طور بالقوه توانایی خودرو برای حفظ چسبندگی روی سطوح لغزنده می شود.

افزایش ریسک ROLLOVER

سنسورهای انحراف در سیستم های جلوگیری از واژگونی حیاتی هستند. این سیستم‌ها از داده‌های سنسور برای تشخیص چرخش بیش از حد بدن و تنظیم فشار ترمز روی چرخ‌ها برای مقابله با آن استفاده می‌کنند. در غیاب اطلاعات قابل اعتماد انحراف، سیستم های جلوگیری از واژگونی خودرو ممکن است در شناسایی و کاهش خطر واژگونی ناکام باشند و به طور بالقوه ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازند.

عملکرد ABS تغییر یافته است

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای تعیین اینکه آیا وسیله نقلیه در هنگام ترمزگیری در معرض خطر لغزش است یا خیر به داده های سنسور انحراف متکی است. این یکی از نشانه های بد کنترل پایداری الکترونیکی است . با این حال، ABS با تعدیل فشار ترمز روی چرخ‌ها، تضمین می‌کند که چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری، کشش را حفظ می‌کنند. خرابی سنسور انحراف می تواند توانایی ABS در تشخیص دقیق لغزش چرخ و اعمال نیروی ترمز مناسب را مختل کند و منجر به عملکرد ضعیف ترمز و فواصل توقف طولانی تر شود.

کدهای خطای عیب یابی داخلی

بعلاوه، یک حسگر میزان انحراف معیوب احتمالا کدهای خطای OBD2 را در سیستم عیب یابی خودرو تولید می کند. این کدهای خطا را می توان با استفاده از یک اسکنر یا خواننده OBD خودرو ، که به شما امکان می دهد هر گونه مشکلی را در سیستم خودروی خود بررسی کنید، دسترسی پیدا کرده و بخوانید.

با این کار، لیست علائم حسگر بد انحراف را به پایان می‌رسانیم. هنگامی که یک سنسور انحراف از کار می افتد، می تواند پیامدهای شدیدی برای کنترل پایداری و کشش خودرو داشته باشد. اگر به نقص سنسور انحراف مشکوک هستید، یک تکنسین خودرو ماهر باید آن را به سرعت بررسی و تعمیر کند تا از ایمنی و عملکرد مطلوب خودرو در جاده اطمینان حاصل شود.