علائم خرابی کلاچ خودرو چه هستند ؟

فهرست مطالب

در صورت توجه و دقت به خودرو  ، علائم خرابی کلاچ به راحتی قابل تشخیص است. برای درک مشکل و منبع آن باید هوشیارانه درمورد صدا و رفتار پدال کلاچ و عملکرد آن دقت داشته باشید.

یک کلاچ خوب می تواند در ماشین شما بین 50 تا 100 هزار مایل دوام بیاورد. این امر به مدل و سال ساخت خودرو و همچنین نوع کلاچ و عادات رانندگی خود شما بستگی دارد. هنگام کاهش سرعت ، توقف و حرکت در ترافیک ، کشیدن بارهای سنگین ، همه از عواملی هستند که در طول عمر مفید کلاچ موثر هستند.

در صورتی که متوجه خرابی کلاچ اتومبیل خود شدید ، کافیست به تعمیرگاه وستینال مراجعه کنید تا شما را از شر این مشکل رها سازیم.

علائم خرابی کلاچ اغلب شامل موارد زیر است:

  • پدال کلاچ هنگام درگیر شدن سر و صدا می کند
  • وقتی شتاب می گیرید پدال کلاچ صدا می دهد
  • تکان خوردن پدال کلاچ
  • پدال کلاچ همچنان به کف چسبیده است
  • پدال کلاچ حالت لقی پیدا می کند
  •  پدال کلاچ به سختی درگیر می شود
  • سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت ارتجاعی و فنری خود
  • افزایش دور موتور در هنگام حرکت و افزایش نیافتن سرعت
  • پله پله شدن کلاچ به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ
  • عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ
  • صدا دادن دنده ها هنگام جا زدن

چرا کلاچ خوردو خراب می شود ؟

سخت ترین قطعه در خودرو های دارای گیربکس دستی ،  کلاچ است. هر استارت ، هر توقف و هر تعویض دنده به معنای درگیری ورها کردن کلاچ است. اصطکاک ایجاد شده بین دیسک کلاچ ، صفحه فشار و چرخ دنده  باعث تولید گرما و سایش می شود و هرچه راننده روی پدال کلاچ فشار دهد ، کلاچ داغتر شده  و سریعتر فرسوده می شود.

هر چیزی که سبب افزایش بار کلاچ شود ، مثلا یدک کشیدن ماشین سنگین و حمل بارهای سنگین ، فرسودگی را نیز تسریع می کند. هر نوع کلاچ برای کنترل مقدار معینی گشتاور طراحی شده است .

میزان قدرت کلاچ بستگی به کاربرد ، توان خروجی موتور و نوع رانندگی یا استفاده از کلاچ دارد. وسایل نقلیه بزرگتر و سنگین تر  معمولاً دارای کلاچ های قوی تر هستند. در این خودروها دیسک کلاچ و صفحه فشار ممکن است دارای قطر بیشتری برای پخش بار در یک سطح بزرگتر باشند و یا پوشش های موجود در دیسک کلاچ ممکن است دارای موادی با مقاومت بیشتر در برابر حرارت و سایش  باشد.

در ادامه به بررسی دلایلی که باعث خرابی کلاچ می شوند خواهیم پرداخت .

1.انتخاب غلط دنده

اگر در سربالایی‌ها مشغول به رانندگی هستید، باید حواستان به استفاده از دنده مناسب باشد. دنده یک و دو برای چنین شرایطی مناسب است. در غیر این صورت، به خودرو فشار زیادی می‌آید و یکی از نتایج نامطلوب ماجرا هم چیزی نیست جز خرابی کلاچ و صفحه آن

2. درست عوض نکردن دنده

در هر بار تعویض دنده باید کلاچ را تا انتها فشار بدهید. اگر این کار را نکنید به صفحه کلاچ آسیب می‌رسد. عوض‌کردن نامناسب دنده از آن مواردی است که اگر حواستان را جمع کنید، زمان تعویض صفحه کلاچ را به تعویق خواهید انداخت. تعویض دنده بدون فشردن کلاچ نیز به طور واضح از بدترین روش‌هاست. این کار باعث آسیب‌های شدیدی به کلاچ می‌شود اما این موضوع به کلی مسئله‌ دیگری است.

3.تعداد سرنشینان زیاد

هر خودرو از نظر وزن، آستانه تحملی دارد که باید به ظرفیت  آن توجه کرد. اگر تعداد زیادی سرنشین به خودرو فشار بیش از حد وارد کنند، زمان تعویض صفحه کلاچ هم زود‌به‌زود از راه خواهد رسید.

4.فشار در سربالایی ها

مهم ترین کاری که در این پستی و بلندی های موجود در سطح جاده ها باید انجام شود دنده کشی مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه می باشد و با دقت بر روی دنده کشی مناسب در سر بالایی ها و فشار نیاوردن بر روی موتور می‌توانید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید.

همچنین عقب حرکت کردن خودرو در سربالایی به نوعی خطرناک و همچنین ترسناک است. شما ممکن است در این مورد با فشاری اندک روی پدال عمل ترمز کردن را کامل انجام ندهید. این عمل در واقع بدون فشردن پدال ترمز اتفاق می‌افتد که متاسفانه باعث رسیدن آسیب‌های شدید به کلاچ می‌شود.

5.رانندگی در ترافیک

در ترافیک  مجبورید که برای کنترل خودرو کلاچ را زیاد نگه دارید. حتی اگر حرفه‌ای باشید هم در ترافیک‌های شهری سنگین مجبور می‌شوید که پا را زیاد روی کلاچ نگه دارید تا تصادفی پیش نیاید. این چیزی نیست که صفحه کلاچ به‌سادگی با آن کنار بیاید. پس ترافیک هم عامل دیگری برای به جلوانداختن زمان تعویض صفحه کلاچ است.

6.شتاب زیاد

نباید از خودرویی که شتاب و سرعت زیادی را در رانندگی از سر می‌گذراند، انتظار داشتن صفحه کلاچی سالم و بدون مشکل داشته باشد. شتاب زیاد اثرات مخربی روی این قطعه حساس خودرو می‌گذارد.

7. قرار دادن پا بر روی کلاچ

این اشتباه از جمله اشتباهاتی است که مردم اغلب ندانسته و غیر عمد آن را انجام می‌دهند؛ حتی در بین راننده‌های با تجربه نیز امری رایج است که اغلب در ترافیک‌ها رخ می‌دهد. چیزی که باید بدانید این است که وقتی پدال کلاچ کاملا بالا نیامده به معنی استفاده از کلاچ است و باعث استهلاک آن می‌شود. بنابراین بعد از تعویض دنده پای خود را کاملا از روی کلاچ بردارید. هر چه زمان تعویض دنده و فشردن و رها کردن پدال کلاچ کمتر باشد، عمر کلاچ شما بیشتر خواهد بود.