علائم خرابی جعبه فرمان خودرو و راه حل برای رفع مشکل

فهرست مطالب

اگر با جعبه فرمان خودرو دچار مشکل شدید، اما نمی دانید که علائم مختلف نشان دهنده خرابی کدام قسمت هاست و بهترین روش حل مشکل آن چیست، این مقاله برای شماست. بیایید در این مقاله با هم سری به شایع ترین علائم خرابی در جعبه فرمان و راه حل های آن بزنیم. از آنجایی که فرمان یکی از مهمترین قطعات خودرو است که نقش مهمی در کنترل و هدایت ماشین دارد. خرابی جعبه فرمان نگران کننده است. همیشه لازم است به محض مواجه با علائم خرابی جعبه فرمان نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

اما تا مشکل فرمان خودرو خود را تشخیص ندهید، نمی توانید به موقع برای تعمیر اقدام کنید. ضمن اینکه اطلاع از علائم خرابی و روش های رفع آن به ما در نگه داری درست از آن کمک می کند. در اینجا منظور ما از فرمان مواردی شامل غربیلک فرمان، میل درگ، سگ دست، بازوی پیتمن، اهرم تای و بطور کلی سیستم جعبه فرمان است.

همیشه نسبت به وضع فرمان حساس باشید. بطور مثال اگر به امنیت ماشین خود اهمیت می دهید، حتما از قفل فرمان استفاده می کنید. غربیلک فرمان، لقی و چرخش راحت آن را در هنگام نصب قفل و هنگام رانندگی بررسی کنید. اما برای سایر قسمت ها این مقاله را تا انتها بخوانید.

مشکل فرمان خودرو دلایل و راه حل ها

یکی از دلایل مهم خرابی جعبه فرمان مربوط به روغن هیدرولیک است. خراب شدن و یا تمام شدن روغن هیدرولیک، استفاده از یک روغن بیشتر از 40 هزار کیلومتر و یا استفاده از روغن های بی کیفیت باعث آسیب در جعبه فرمان می شود. توجه داشته باشید که استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد به جعبه فرمان خودرو آسیب می زند. چرا که رینگ و لاستیک نامناسب به سیستم هیدرولیک فرمان فشار وارد می کند. استفاده از قطعات ارزان و بی کیفیت در سیستم فرمان به سادگی باعث خرابی جعبه فرمان می شود.

حتما برای سیستم فرمان از قطعات اصل و با کیفیت استفاده کنید. خوردگی قطعات سگ دست، لق شدن یا یاتاقان چرخ، وجود لقی در اهرم بندی، ضعف فنرهای جلو، از شکل خارج شدن شاسی و… همگی باعث بروز مشکل در سیستم و جعبه فرمان می شوند. اگر در دست اندازها صدای تقه می شنوید و یا هنگام چرخش خودرو احساس لقی می کنید، جعبه فرمان خراب شده است. همینطور خلاصی زیاد فرمان هیدرولیک که می تواند چند علت مهم داشته باشد از علائم خرابی جعبه فرمان است. اما مهم ترین علائم خرابی جعبه فرمان:

  • سفتی فرمان ماشین و خرابی جعبه فرمان

برای سفتی فرمان دلایل مختلفی وجود دارد. اگر کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها دلیل سفتی فرمان است، بهترین روش تنظیم باد تایرهاست. اگر وجود اصطحکاک در بخش هایی از جعبه فرمان دلیل سفتی فرمان است، روغن کاری، تنظیم مجدد، تعویض قطعات آسیب دیده و یا هرسه می تواند کمک کننده باشد. اگرمیزان نبودن فرمان دلیل سفتی است، که در این مورد هم روغن کاری و تعویض قطعه بهترین راه حل برای رفع مشکل است.

  • گیج بودن فرمان خودرو و خرابی جعبه فرمان

گیج بودن فرمان خودرو از خرابی جعبه فرمان است. اگر علت گیج بودن فرمان کم بودن و یا نامیزان بودن باد تایرهاست، همانطور که پیش تر نیز گفتیم از تنظیم باد تایرها استفاده کنید. اگر علت گیجی فرمان لقی اهرم هاست، بهترین روش تنظیم مجدد، تعویض قطعات خورد شده است. لقی فرمان باعث گیج بودن فرمان خودرو شده؟ از تنظیم مجدد، تعویض قطعات و روغن کاری استفاده کنید.

مشکل میزان نبودن چرخ های جلو است؟ زوایای چرخ را میزان کنید.
لقی در فرمان مشکل ایجاد کرده؟ تنظیم مجدد و تعویض قطعات راه حل شماست. برای لق بودن فنرهای عقب به راحتی از محکم کردن فنرها استفاده کنید.
اگر مشکل ناقص بودن میله های تعادل دهنده است؟ بهترین روش محکم کردن قطعات و اتصالات و یا تعویض در صورت خرابی است. البته گاهی بهتر است از همه روش ها همزمان استفاده کنید.

  • انحراف خودرو و خرابی جعبه فرمان

خب اگر نامیزان بودن فشار باد تایر باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت است از سیستم تنظیم باد تایرها استفاده کنید. گاهی مشکل نامیزانی در چرخ هاست و باید از تنظیم زوایا استفاده کنید.

برای افت، نامساوی بودن، شکستگی و یا لق بودن اتصالات بین فنرها از محکم بستن دوباره آن ها و یا تعویض قطعات خراب در صورت نیاز استفاده کنید. اگر مسیر چرخ ها به یک سمت نیست، بهترین راه حل آزمایش مسیر چرخ ها، تنظیم شاسی، سفت تر کردن قطعات و تعویض قطعات ناقص است.

  • سرعت کم، لرزش چرخ جلو و خرابی جعبه فرمان

در مواردی که باد تایرها نامساوی است و یا تایرها کم باد هستند، بهترین روش همان تنظیم باد است. اگر مشکل از سمت کینگ پین و لقی در آن است، قطعات خورد شده را تعویض کنید. اگر تایرها فرسوده هستند و شیار تایر ها نامنظم است، تایرها را تعویض کنید.

  • سرعت زیاد، لرزش فرمان و خرابی جعبه فرمان

در صورتی که در سرعت بالا دچار لرزش فرمان می شوید، جعبه فرمان خراب است. برای حالتی که تعادل چرخ ها استاندارد نیست، از روش ساده بالانس چرخ ها استفاده کنید. گاهی حالت چرخ ها از شکل خارج می شود. در بیشتر موارد، بهترین روش تعویض است. برای حالتی که کمک فنرها معیوب هستند، تعمیر و تعویض کمک فنرها بهترین روش است. در سرعت بالا فرمان پس میزند؟ جعبه فرمان خراب است و احتمالا تنظیم باد تایرها مشکل ایجاد کرده است. در نهایت اگر فنرها افت کرده اند اتصالات را محکم کنید و یا آن ها را کلا تعمیر یا تعویض کنید.

ممکن است اهرم بندی دچار لقی شده، در اینحالت تنظیم مجدد و تعویض قطعات بهترین راه حل است. اما اگر دچار لقی دنده شدید، باز هم تنظیم مجدد و تعویض قطعات معیوب راه حل شماست. برای دفرمه شدن شدن شاسی از تنظیم شاسی و برای ضعیف شدن فنرهای جلو از تعویض فنرها استفاده کنید. برای وجود اصطحکاک در لینگ پین بهترین راه حل روغن کاری و تعویض قطعات خوردشده است.

نشانه های خرابی جعبه فرمان خودرو و راه حل برای رفع مشکل بیشتر از این موارد است. در هر صورت به سیستم فرمان، جعبه فرمان و سر و صداها و حتی غربیلک فرمان حسابی دقت کنید. به طور مثال همین غربیلک فرمان که به سادگی برای نصب قفل فرمان استفاده می کنیم می تواند نشانه های زیادی از خرابی جعبه فرمان به ما بدهد.