صافکاری PDR چیست و چه مزایایی دارد؟

فهرست مطالب

صافکاری PDR چیست و چه مزایایی دارد؟

هر راننده ای پس از خرید خودروی خود، بیشترین مراقبت را از ماشین خود خواهد کرد اما ممکن است بدنه وسیله نقلیه دوست داشتنی

شما به هر دلیلی دچار آسیب شود. همه می دانند که برای رانندگان هیچ چیزی ناراحت کننده تر از پیدا کردن فرورفتگی در بدنه خودرو نیست.
این فرورفتتگی ها می توانند ظاهر ناخوشایندی را در ماشین شما ایجاد کنند اما باید به شما بگوییم که ناراحت نباشید زیرا دیگر نیازی به تعمیرات پر هزینه و زمان بر سابق نیست.
خوشبختانه به لطف صافکاری PDR آسیب دیدگی های بدنه خودرو به راحتی از بین رفته و ماشین شما همانند روز اولش می شود.
در رانندگی هیچ چیز غم انگیزتر از سانحه و تصادف برای رانندگان نیست و همه رانندگان می دانند تعمیرات و صافکاری

هزینه های زیادی را در بر می گیرد و احتمالا در بین روش های مختلف صافکاری روش PDR را شنیده اند.
با گذشت زمان، روش‌های قدیمی صافکاری بدنه خودرو به دلیل آسیب زدن به آن منسوخ شده و از روش‌های صافکاری جدید برای از بین بردن فرو رفتگی‌ها و ضربات استفاده می‌شود.

صافکاری PDR و کاربرد آن چیست؟

در گذشته برای صافکاری خودرو باید زمان زیادی صرف می شد و این فرآیند هزینه بر و پر سروصدا نیز بود.

در طی این عمل شخص متخصص با استفاده از ابزارهایی مانند چکش و… فرورفتگی‌های بدنه خودرو را صاف می‌کرد.
اما امروزه روش جدیدی برای صافکاری بدنه خودرو ابداع شده است که به آن PDR می گویند که در آن بدون رنگ بدنه خودرو صاف شده و مشکل برطرف می گردد.
عبارت PDR کوتاه شده عبارت انگلیسی paintless dent repair یا paintless dent removal است که به معنای “ترمیم فرورفتگی بدون رنگ” هست.

هم چنین به این فرورفتگی در اینجا منظور آسیب های وارد شده به بدنه خودرو هست که اغلب به شکل فرورفتگی هایی شامل فرورفتگی حاصل از بارش تگرک،

ضربه های وارد شده به بدنه، برخورد اجسام مختلف به بنده اتومبیل، ترمیم و از بین بردن گودی های جزئی و فرو رفتگی های مختلف بدنه خودرو و … است.
این روش با استفاده از یک سری ابزار مخصوص انجام می گردد و با استفاده از این ابزار ها بدنه صدمه دیده خودرو ترمیم می گردد.
با ابزار PDR شما می توانید طیف گسترده ای از آسیب ها و فرورفتگی ها را تعمیر کنید. با این حال، به طور کلی، صافکاری PDR مناسب

حذف فرورفتگی های کوچک و برآمدگی های با شدت کم است و بزرگترین مزیت این روش صافکاری رزانتر بودن و صرف زمان کمتر نسبت به روش های معمولی است.

صافکاری به روش PDR به چه ابزار هایی نیاز دارد؟

در روش PDR از ابزار های دقیق که طراحی ساخت دقیقی نیز دارند استفاده می گردد و هر یک از این ابزارها دارای اندازه ها

و طرح های خاصی هستند که برای استفاده در موقعیت های خاص تخصصی خود به کار می روند.

مهم ترین ابزار های این روش عبارتند از:

میله صافکاری:
رایج ترین ابزار این روش میله صافکاری مخصوص است که جسن آن از فلز بوده و این میله ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را نیز دارند.
این میله ها به دلیل جنس فلز مرغوب و ضمنا استحکام خوب خود دارای قیمت بالایی نیز هستند و در آنها اصول ارگونومیک نیز رعایت شده است.

نگهدارنده و قلاب:
تثبیت کاپوت و بدنه خودرو یکی از نکات کلیدی صافکاری PDR است. یک نگهدارنده به نگه داشتن کاپوت در جای خود کمک می کند و این ابزار شامل یک پایه نگهداری و قلاب است.

دستگاه صافکاری:
این دستگاه به صافکار در کشیدن و درآوردن فرورفتگی های بدنه از طریق نیروی مغناطیس و انرژی حرارتی بسیار کمک می کند

و ضمنا در باز کردن پیچ های فرسوده و برداشتن شیشه اتومبیل نیز بسیار مفید می باشد.

مزایای صافکاری به روش PDR چیست؟

این روش مزایای زیادی نسبت به روش های معمول و قدیمی تر صافکاری دارد و به همین دلیل مورد استقبال متخصصین این حوزه و همچنین صاحبان خودرو قرار گرفته است.
در پایین به برخی از مهمترین مزایای این روش اشاره خواهیم کرد:

صرفه جویی در زمان:

در این روش فرآیند صافکاری از چند ساعت تا چند روز طول می کشد و زمان کمتری نسبت به روش های قدیمی تر برای ترمیم بدنه خودرو نیاز است

و در صورتی که حجم صدمه وارد شده به خودروی شما زیاد نباشد حتی میتوانید منتظر اتمام کار در همان محل صافکاری مانده و خودروی خود را بلافاصله پس از ترمیم تحویل بگیرید.
از طرف دیگر در روش های قدیمی تر نیاز به زمان بیشتری وجود داشت زیرا صافکاری به سنباده کاری، گچ کاری و رنگ آمیزی نیز نیاز داشت.

ضمنا با استفاده از صافکاری PDR رنگ خودروی شما نیز حفظ می شود و در نتیجه خودروی شما شامل افت قیمت نیز نمی گردد.

صرفه جویی در هزینه ها:

به دلیل صرف زمان کمتر و همچنین تخریب نشدن رنگ بدنه خودرو در این روش هزینه تمام شده نیز بسیار پایین تر خواهد بود

و این در حالی است که در روش های قدیمی باید برای بازگرداندن رنگ خودرو نیز هزینه زیادی بپردازید این به معنای خرج کردن پول بیشتر است.

روش غیرتهاجمی:

به دلیل استفاده از ابزار های مخصوص و آسیب وارد نشدن به بدنه و رنگ خودرو این روش یکپارچگی خودروی شما را نیز حفظ می کند و این مورد نیز یکی از نقاط قوت این روش به شمار می رود.

در صافکاری PDR یا همان صافکاری بدون رنگ، کار به صورتی انجام می شود که بخش صدمه دیده و فرو رفته بدنه به وسیله ابزارهای مخصوص

بدون ریختن رنگ به حالت قبل باز گردد و این موضوع برای مالک ماشین بسیار پر اهمیت است چرا که رنگ کردن ماشین باعث افت قیمت آن خواهد شد.
اما در صافکاری معمولی آسیب دیدگی بدنه شدیدتر است و نیاز به چکش کاری و سنباده کشی وجود دارد و کار پیچیده تر می شود و نیاز است

که ماشین رنگ بخورد بنابراین در صورتی که صدمه وارد شده به خودرو شما زیاد نیست و ورقه بدنه خودرو شما تا نشده است بهترین روش برای صافکاری آن PDR است.