شرایط اضطراری جاده ای آسان شد: همه چیز درباره وصله لاستیک خودرو

فهرست مطالب

یک پیچ یا میخ در جاده می تواند منجر به پنچر شدن لاستیک ماشین شود – با این حال، این مشکل بزرگی نیست. اگر آسیب های جزئی با فرورفتن میخ یا سوراخ شدن در ناحیه آج وجود داشته باشد، لاستیک های خودرو به راحتی وصله می شوند. بیایید از طریق تجزیه و تحلیل دقیق در مورد نحوه وصله لاستیک های اتومبیل، مراحل اساسی برای وصله لاستیک های اتومبیل و نحوه ارزیابی اینکه آیا آنها وصله می شوند یا خیر، مرور کنیم. 

مراحل وصله لاستیک خودرو

همه چیز در مورد وصله لاستیک ماشین
وصله برای ایمنی، عمر طولانی و ارزش جاده ای لاستیک خودرو مهم است

پنچر شدن لاستیک در جاده همیشه باعث ناراحتی نمی شود، به خصوص اگر در نزدیکی آن مغازه های خودرو یا مکانیک وجود نداشته باشد. گفته می شود، اگر لاستیک در شرایط خوبی باشد، می توان آن را به راحتی با انجام مراحل زیر وصله کرد:

  • مرحله 1: نشت را پیدا کنید
  • مرحله 2: لاستیک صاف را بردارید
  • مرحله 3: تایر را وصله کنید
  • مرحله 4: تایر را دوباره نصب کنید

بیایید مراحل وصله لاستیک خودرو را با جزئیات طی کنیم.

مرحله 1: نشت را پیدا کنید

مراحل وصله لاستیک خودرو شامل یافتن نشتی است
برای شروع کار با وصله پنچری لاستیک، ابتدا باید نشتی را پیدا کنید

برای یافتن نشت، باید این فرآیند را طی کنید:

لاستیک را باد کنید

برای پیدا کردن نشتی در لاستیک خود، مهم است که ابتدا از فشار مناسب تایر اطمینان حاصل کنید. با باد کردن لاستیک خودرو با هوا شروع کنید تا به سطح فشار توصیه شده سازنده برسد. این را می توان در دفترچه راهنمای ماشین شما یافت – معمولاً در PSI. این مرحله برای شناسایی نشتی ها قبل از شروع فرآیند وصله لاستیک خودرو ضروری است. 

لاستیک پنچر را به صورت بصری بررسی کنید

لاستیک ماشین آسیب دیده را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه بریدگی، سوراخ یا اشیایی که از لاستیک بیرون زده است، با موفقیت منبع نشتی را شناسایی کرده اید. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای وصل کردن یک لاستیک نشتی آورده شده است .

جدا از لاستیک، رینگ ها را به درستی رعایت کنید. در صورت هر گونه آسیب یا خمیدگی رینگ لاستیک ، به دنبال کمک حرفه ای باشید و آن را تعمیر کنید.

به صدای خش خش گوش کن

حتی اگر مشکل بلافاصله قابل مشاهده نباشد، ممکن است بتوانید با گوش دادن دقیق آن را تشخیص دهید. اگر صدای خش خش را می شنوید، این نشانه مشخصی است که هوا از لاستیک ماشین شما خارج می شود. این به تعیین دقیق محل نشتی کمک می کند.

هوای اطراف آنها را احساس کنید

به آرامی دستان خود را روی سطح لاستیک بکشید تا نشت هوا را بررسی کنید. به این ترتیب، ممکن است بتوانید نشتی را تشخیص دهید، حتی اگر قابل شنیدن یا قابل مشاهده نباشد.

آب و صابون را مخلوط کنید

اگر مراحل را دنبال کردید و جواب نداد، فقط یک مخلوط آب و صابون تهیه کنید. مقدار کمی آب صابون یا پاک کننده پنجره را روی سطح لاستیک بمالید. در صورت مشاهده هرگونه حباب در هر نقطه از سطح، با موفقیت محل نشتی را شناسایی کرده اید.

لاستیک را با محلول آب و صابون بپوشانید

محلول آب و صابون را روی سطح لاستیک خودرو بمالید. می توانید از یک بطری اسپری برای اسپری مخلوط استفاده کنید یا به سادگی محلول را روی لاستیک بریزید. 

مراقب هرگونه حباب باشید

هوا از لاستیک خارج می شود و آب صابون را برای ایجاد حباب های صابون تجربه می کند. اگر روی قسمتی از لاستیک حباب آب صابون وجود داشته باشد، نشت را پیدا کرده اید. 

مرحله 2: لاستیک صاف را بردارید

مراحل وصله لاستیک ماشین شامل برداشتن لاستیک های پنچر است
لاستیک پنچر شده را از وسیله نقلیه بردارید یا ماشین خود را به یک فروشگاه خودرو حرفه ای ببرید

مرحله دوم برای وصله پنچری تایر، برداشتن لاستیک پنچر است. در اینجا به این صورت است:

مهره را شل کنید

با شل کردن مهره ها شروع کنید. از آچار کشی (آهن لاستیک) یا آچار ضربه ای استفاده کنید. این کار را قبل از جک زدن خودرو انجام دهید. وزن خودرو را روی چرخ ها نگه دارید. این امر از چرخش خطرناک آنها در هنگام چرخاندن مهره ها جلوگیری می کند.

وسیله نقلیه را بالا ببر

بالا بردن وسیله نقلیه در فرآیند نحوه وصله لاستیک خودرو مهم است
مهم است که وسیله نقلیه را پس از شل کردن گیره ها بالا ببرید

پس از شل کردن گیره ها، لازم است وسیله نقلیه را با جک بالا ببرید تا چرخ ها را جدا کنید. این روش باید بر روی یک بتن تراز یا سطح سخت و هموار دیگری انجام شود. در اینجا چند نکته ضروری وجود دارد که باید هنگام جک زدن خودرو به آنها توجه کرد:

  • برای دریافت نقاط جک توصیه شده به دفترچه راهنمای خدمات خود مراجعه کنید
  • روش معمول برای بالا بردن ماشین استفاده از جک طبقه است. در اینجا نحوه صحیح جابجایی اتومبیل آورده شده است . 
  • برای اطمینان از پایداری، از پایه های جک استفاده کنید. 
  • استفاده از بالابر هیدرولیک نیز در زمان شما در طول فرآیند صرفه جویی می کند.

مهره ها را بیرون بیاورید 

مهره ها را بردارید و چرخ را از توپی بیرون بیاورید. در مرحله او، ممکن است مهره ها به اندازه کافی شل باشند که با دست جدا شوند. در غیر این صورت، آنها را با یک آچار یا آچار ضربه ای جدا کنید. پس از جدا شدن مهره ها، چرخ را با احتیاط از فاصله بین دو محور دور کنید. 

از انبردست برای بیرون کشیدن اجسام بیرون زده استفاده کنید

 

فرآیند وصله لاستیک خودرو همچنین شامل استفاده از انبردست برای بیرون کشیدن اجسام بیرون زده است
هر گونه اجسام بیرون زده را با انبردست از لاستیک خودرو بیرون بکشید

اگر متوجه شیئی بیرون زده شدید، از یک انبردست برای بیرون کشیدن آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این قسمت را با یک نشانگر یا گچ مشخص کنید. این احتمالاً می تواند منبع نشت باشد. در صورت عدم وجود اجسام بیرون زده، مراحل ذکر شده قبلی را برای یافتن محل نشتی طی کرده و سپس آن را علامت گذاری کنید.

هسته میل سوپاپ را استخراج کنید

هسته میل سوپاپ را با حذف کننده هسته میل سوپاپ بردارید. این یک ابزار تخصصی دو شاخه است. با این ابزار، پیچ هسته میل سوپاپ را از مرکز میل سوپاپ باز کرده و بیرون بکشید. این عمل فشار لاستیک را کاهش می دهد و به شما امکان می دهد مهره را بشکنید. در اینجا لیستی از دیگر ابزارهای مهم تعویض لاستیک خودرو آورده شده است .

لاستیک را از رینگ جدا کنید 

با شکستن مهره ای که آنها را با قاشق و چکش به هم می بندد، لاستیک را از رینگ خارج کنید. شکستن مهره دو طرف لاستیک برای جدا کردن کامل از رینگ ضروری است.

علاوه بر این، اگر لاستیک ماشین مدام باد می‌کند، ممکن است به دلیل خمیده بودن رینگ باشد. برای شناسایی مشکلات مختلف تایر، علائم خمیدگی رینگ لاستیک را مرور کنید . همچنین، این سوالات متداول تعویض لاستیک خودرو را بررسی کنید .

مرحله 3: تایر را وصله کنید

فرآیند وصله لاستیک خودرو برای ایمنی وسیله نقلیه شما ضروری است
پس از پیدا کردن نشتی و برداشتن لاستیک صاف، آن را وصله کنید

برای وصله لاستیک خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:

حفره را با یک چرخ آسیاب هوا تمیز کنید 

سوراخ را با آسیاب قالب هوا تمیز کنید. یک قطعه نوک تیز را انتخاب کنید که در سوراخی که نشتی در آن قرار دارد، قرار گیرد. با انجام این کار، کناره‌ها را زبرتر می‌کنید و ناحیه را به‌خوبی تمیز می‌کنید، و اطمینان حاصل می‌کنید که پچ به‌درستی پس از نصب به هم متصل می‌شود.

بیت را روی چرخ قالب با یک قطعه سنگ آسیاب تعویض کنید

یک اسپری پاک کننده پیش از سفت را روی قسمت داخلی لاستیک، جایی که چسب قرار می گیرد، بمالید. از سنگ آسیاب برای تمیز کردن و زبری کردن ناحیه اطراف سوراخ استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که قطر تقریباً دو اینچ زبر شده است. این یک سطح تمیز و پذیرا را برای چسباندن ایمن با لاستیک در فرآیند وصله کردن لاستیک خودرو فراهم می کند.

هوای فشرده را در محل اسپری کنید

این کار کثیفی یا زباله های حاصل از فرآیند سفت کردن را از بین می برد. اطمینان از تمیز بودن سطح برای وصله برای دستیابی به یک اتصال قوی و قابل اعتماد هنگام وصله لاستیک‌های خودرو، حیاتی است.

سیمان ولکانیزه را اعمال کنید 

استفاده از سیمان ولکانیزه بخش مهمی از وصله لاستیک خودرو است
این برنامه مانعی ایجاد می کند که از ورود آب به سوراخ جلوگیری می کند

سطح داخلی لاستیک را با سیمان ولکانیزه بپوشانید. این نرم افزار مانعی برای جلوگیری از ورود آب به سوراخ و نفوذ به آج لاستیک ایجاد می کند. بگذارید سیمان بماند تا زمانی که در لمس “چسبنده” شود.

پلاستیک محافظ را جدا کنید 

آن را از قسمت چسبنده لاستیک جدا کنید. این طرفی است که با داخل لاستیک شما تماس پیدا می کند.

قسمت نوک تیز پچ را از طریق سوراخ وارد کنید

قسمت نوک تیز لاستیک خودرو را وارد کنید
این اطمینان حاصل می کند که وصله به طور موثر از لاستیک عبور می کند

این تضمین می کند که لکه از داخل تایر خارج شده و از بیرون خارج می شود. از یک انبر استفاده کنید تا قسمت نوک تیز وصله را بگیرید و آن را از روی آج لاستیک به بیرون بکشید. با این کار قسمت چسبنده وصله به قسمت داخلی لاستیک محکم می شود.

درزگیر لاستیکی را به قسمت داخلی لاستیک بزنید

در فرآیند وصله لاستیک خودرو، این تضمین می‌کند که کل وصله را بپوشانید و آن را در بخشی از ناحیه اطراف تایر گسترش دهید. این کاربرد کامل، مهر و موم بدون نشتی را تضمین می کند و محافظت بهینه در برابر نشت هوا را فراهم می کند.

اجازه دهید درزگیر اعمال شده خشک شود

درزگیر تنها در چند دقیقه خشک می شود. در حالی که منتظر فرآیند خشک شدن هستید، از یک جفت برش کناری یا قیچی استفاده کنید تا ساقه وصله را تا زمانی که با قسمت بالای آج لاستیکتان یکدست شود، کوتاه کنید. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد الگوهای آج لاستیک بدانید .

مرحله 4: تایر را دوباره نصب کنید

پس از وصله لاستیک، آن را دوباره نصب کنید
لاستیک خودرو را پس از وصله مجدد آن نصب کنید

پس از اتمام فرآیند وصله لاستیک خودرو، لاستیک را دوباره نصب کنید. در اینجا به این صورت است:

روغن کاری را روی مهره لاستیک اعمال کنید

بستر لاستیک حلقه داخلی است که وظیفه آب بندی رینگ را بر عهده دارد. از صابون ظرفشویی برای روغن کاری دور مهره استفاده کنید.

لاستیک را به آرامی روی رینگ برگردانید

این کار را می توان با قاشق تایر انجام داد. با احتیاط یک طرف لاستیک را با قاشق باز کنید و روی رینگ بکشید. پس از نصب موفقیت آمیز سمت اول، همین روش را برای سمت دوم لاستیک تکرار کنید.

یک هسته میل سوپاپ جدید نصب کنید

برای بهترین عملکرد، از استفاده مجدد از هسته قدیمی ساقه سوپاپ خودداری کنید و در عوض، هر بار که جدا می‌شود، آن را با یک هسته جدید جایگزین کنید.

لاستیک را تحت فشار قرار دهید 

لاستیک را باد کرده و آن را با فشار مناسب پر کنید. سطح روی دیواره جانبی تایر یا در دفترچه راهنمای مالک مشخص شده است. این فشار باعث می شود تا لاستیک وارد محل صحیح رینگ شده و مهره را ببندد.

چرخ را دوباره نصب کنید 

این را می توان با لغزش چرخ ها بر روی فاصله بین دو محور انجام داد. مهره های گیره را به اندازه کافی محکم ببندید تا زمانی که ماشین هنوز توسط پایه های جک پشتیبانی می شود، چرخ را در جای خود نگه دارید.

پایه های جک را بردارید 

این کار را می توان با استفاده از جک کف برای پایین آوردن خودرو به زمین انجام داد.

مهره ها را محکم کنید

پس از بازیابی وزن روی چرخ ها، از آچار یا آچار ضربه ای استفاده کنید تا مهره ها را با گشتاور مشخص شده محکم کنید. این در دفترچه راهنمای خدمات مشخص شده است. به خاطر داشته باشید که برای اطمینان از توزیع یکنواخت نیرو، مهره ها را به صورت ستاره ای محکم کنید.

علاوه بر این، اگر لاستیک در وضعیتی برای تعمیر نیست، اجازه ندهید لاستیک پنچر برای مدت طولانی بماند . آن را با دیگری جایگزین کنید. در اینجا مکان های رایج برای خرید لاستیک در دبی آورده شده است .

ماشین خود را برانید

اکنون می توانید ماشین خود را با اطمینان رانندگی کنید. با فرض اینکه وصله به درستی انجام شده است، تعمیر باید تا زمانی که تایر شما در حال استفاده است ادامه داشته باشد. 

همه چیز در مورد وصله لاستیک ماشین است.