فهرست مطالب

تصادف یک اتفاق معمول در بین افرادی است که از ماشین استفاده می کنند. به همین دلیل در اثر انواع تصادف ها ممکن است که ماشین دچار ضربه های مختلفی شود. برخی از این آسیبهای وارد شده سطحی و جزئی هستند و با یک صافکاری ساده و بدون رنگ می توان آن ها را تعمیر نمود. اما در برخی از مواقع ضربه وارد شده شدیدتر می شود و باید ماشین را هم به صورت اساسی تری تعمیر کرد.

 شاسی کشی ماشین عملی است که برای ماشین هایی با آسیبجدی تر استفاده می شود. این روش که یک نوع صافکاری است، برای ضربه های عمقی تری که به شاسی ماشین وارد شده اند استفاده می شود. حال در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که راجع به شاسی کشی ماشین نیاز دارید را شرح دهیم.

همان طور که در مطالب بالا هم بیان شد، شاسی کشی ماشین جزو عمل های تعمیرات خودرو محسوب می شود‌. حال سوالی که به وجود می آید این است که شاسی ماشین در اصل چیست؟ شاسی ماشین به همان بدنه اصلی یک اتومبیل گفته می شود. هر وسیله یا هر شی دارای یک بدنه اساسی می باشد که بقیه تجهیزات با توجه به این بدنه ها بر رو نصب می شوند.

از همین رو شاسی های ماشین هم همان استخوان های اصلی می باشد که در اثر ضربه های سنگین، این شاسی ممکن است جمع شود. حال در شاسی کشی با استفاده از دستگاه های مخصوص و ترفندهای موجود، این شاسی را تعمیر کرده که به آن اصطلاحا شاسی کشی می گویند. توجه داشته باشید که شاسی کشی حتما باید توسط افراد مجرب صورت گیرد.

زیرا این اسکلت اصلی ماشین اگر دچار صدمه یا آسیبدیگری شود، می تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. شاسی کشی خودرو که جزو تعمیرات خودرو محسوب می شود، به نوعی یک صافکاری است. در واقع در این روش متخصصان و مکانیکان تا حد امکان سعی می کنند که با استفاده از روش های بدون کمترین آسیببه ماشین آن ها را تعمیر کرده و شاسی خودرو را مجددا تعمیر نمایند.

جک ساشی کشی

شاسی ماشین چگونه آسیب می بیند؟

زمانی که از قسمت جلو یا عقب ماشین ضربه به شدت سنگینی وارد شود، این شاسی دچار آسیب شده و به نوعی جمع می شود. از آنجایی که شاسی ها بدنه اصلی یک خودرو هستند، زمانی که دچار آسیب می شوند، خودرو نمی تواند کارکرد درستی داشته باشد و اگر هم به طور مناسب و دقیق تنطیم و تعمیر نشود، باز هم خودرو در حین کارکرد، مشکلاتی دارد‌.

معمولا تصادف های سنگین و… می توانند باعث جمع شدن این شاسی شوند. البته لازم به ذکر است بیان کنیم که شاسی کشی به نوعی نیست با کوچکترین ضربه آسیب بینید. همان طور که بیان شد ضربه وارد شده باید حتما سنگین و مهلک باشد تا بدنه جمع شود.

شاسی کشی چگونه صورت می گیرد؟

چندین بار در مطالب بالا بیان کردیم که شاسی کشی یک نوع صافکاری می باشد. از همین رو زمانی که می خواهند بدنه یک ماشین را تعمیر کنند یا به گونه ای شاسی کشی او را انجام دهند، با استفاده از میله ها و زنجیرهایی ماشین و بدنه را متصل کرده و سپس همانند صافکاری که صورت می گیرد، با استفاده از دستگاه ها و اهرم هایی بدنه ماشین را کشیده یا به آن فشاری در جهت مخالف ایجاد می کنند تا شاسی از حالت جمع شده، باز شود.

حتما برای انجام دادن این کار به ابزار ها و وسیله های مخصوصی نیاز است. زیرا شاسی کشی را نمی تواند با دست انجام داد.  حتما باید اهرم های قوی موجود باشند تا فشار وارد شده زیادی را به بدنه ماشین وارد نمایند.

شاسی کشی نادرست چه عواقبی را به همراه دارد؟

اگر تعمیرات خودرو و شاسی کشی درست صورت نگیرد، عواقب بسیار مهمی را برای ماشین به همراه دارد. به همین دلیل باید حتما این کار توسط دستگاه های پیشرفته و افراد متخصص انجام شود تا مشکلاتی که در ادامه ذکر می کنیم به مرور برای خودرو و استفاده کنندگان به وجود نیاید. حال برخی از این ضررهای شاسی کشی نادرست عبارت اند از:

ساییدگی لاستیک ها

اگر شاسی کشی درست انجام شود و به خوبی آهن ها و میله های جمع شده باز نشوند، به مرور زمان لاستیک ها دچار ساییدگی شده و از بین می روند. منطور از ساییدگی لاسیتک ها از بین رفتن آن ها در اثر فشاری است که وارد می شود‌.

فشار به دیگر قطعات خودرو

یکی دیگر از مشکلات در هنگام شاسی کشی نادرست، فشاری است که به دیگر قطعات وارد می شود. اگر به مطالب بالا دقت کرده باشید ذکر کردیم که شاسی همان اسکلت و بدنه اصلی ماشین می باشد و خب قطعا زمانی که این بدنه دچار آسیب شود و به درستی تعمیر نشود، می تواند به بقیه قطعات هم فشار وارد کند.

نکاتی که در خصوص شاسی کشی ماشین باید بدانید!

نکات بسیار مهمی در خصوص شاسی کشی ماشین وجود دارد. در واقع زمانی که یک ماشین دچار تصادف شده و اسکلت اصلی او آسیب می بیند؛ حتما باید تعمیر شود تا مجددا مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو شاسی کشی همان صافکاری است اما دستگاه هایی که برای این کار انجام می شوند، قدرتمند تر هستند و فشار بیشتری هم به ماشین وارد می شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که از نظر قیمتی، ماشین هایی که شاسی کشی می شوند، افت می کنند‌. یعنی شما اگر بخواهید ماشین خود را که شاسی کشی شده است بفروشید، باید با قیمت پایین تری نسبت به قیمت اصلی و دست دوم آن اقدام نمایید. همچنین شاسی کشی خوب، آسیبی که در بالا بیان کردیم به ماشین ها وارد نمی کند و همچنین ماشین می تواند درست به کار خود ادامه دهد.

معمولا قیمت شاسی کشی و تعمیرات خودرو، نسبت به میزان آسیب وارد شده متفاوت است و هرچقد ماشین به کار بیشتری احتیاج داشته باشد، قطعا قیمت آن ها نیز گران تر می شود. اگر خودرو شما به شاسی کشی و صافکاری نیاز دارد، آن ها را به بهترین مجموعه ببرید تا یک شاسی کشی درست انجام دهد.